Som så mange av mine andre 'eldre' fly så er denne kjøpt ferdig scratchbygget for noen tiår siden. Da jeg tok opp igjen modellflyhobbyen i 2007 ble det bare slik at jeg flyr bare elektro. Flere av de gamle (fra før 1984) modellene har smått om senn kommet i lufta igjen med elektromotor (Chocker D I, SimenStick).

Nå har jeg funnet fram Chocker E I igjen. 130 cm vingespenn, 1,8 kg AUW.
Kanskje jeg skal fly den på Huckfest til helga? (Det ser ikke ut til at jeg får tak i en AXI 2820/10 eller lignende motor til Chocker D I.) En ubrukt Speed 600 børstemotor med 14:40 (1:2,8571428571428571428571428571429) tannreim utveksling og ElectriFly C-50 ESC ble montert for noen år siden etter at motorspantet ble limt på plass igjen etter et noe ublidt møte med moder jord.
Har ingen peiling på hvilken prop dette oppsettet vil fungere med. Prøvde 11x7 3/4 MK Super Power og TopFlite 12x6 og begge har et strømtrekk fra 3S2P LiIon på 10 - 11 A. Kan det være nok til å få den 1,8 kilos Chocker E I oppp i lufta?
Det en nokså kort 6 mm aksling på gearboksen og jeg må lage noen adaptere hvis jeg skal prøve større propell.
Edit: flyklar med 4S/2300 LiFePO4 er vekten 2,1 kg.
Nå har jeg funnet fram Chocker E I igjen. 130 cm vingespenn, 1,8 kg AUW.
Kanskje jeg skal fly den på Huckfest til helga? (Det ser ikke ut til at jeg får tak i en AXI 2820/10 eller lignende motor til Chocker D I.) En ubrukt Speed 600 børstemotor med 14:40 (1:2,8571428571428571428571428571429) tannreim utveksling og ElectriFly C-50 ESC ble montert for noen år siden etter at motorspantet ble limt på plass igjen etter et noe ublidt møte med moder jord.
Har ingen peiling på hvilken prop dette oppsettet vil fungere med. Prøvde 11x7 3/4 MK Super Power og TopFlite 12x6 og begge har et strømtrekk fra 3S2P LiIon på 10 - 11 A. Kan det være nok til å få den 1,8 kilos Chocker E I oppp i lufta?
Det en nokså kort 6 mm aksling på gearboksen og jeg må lage noen adaptere hvis jeg skal prøve større propell.
Edit: flyklar med 4S/2300 LiFePO4 er vekten 2,1 kg.
Comment