Unconfigured Ad

Collapse

6s på 50cc modell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • halsen89
    • Apr 2007
    • 409

Originally posted by BjornA
    Kan du huske flyvekt og ca hvor mye du hadde igjen i pakka?
    Nei desverre så husker jeg det ikke....

Men flyet ble veldig tungt! Ødela flere understell på det, før at ene servoarma knakk en kald vinterdag

Comment

• BjornA
      • Jul 2010
      • 128

Har sett at konverteringene blir som regel tyngre enn bensinoppsett.
      Så iogmed enn ikke klarer å slå et bensin fly på coolness, så burde man kunne klare å slå det på vekt
      ser folk har oppgitt flytid på alt fra 6 til 12min på 12s 5000 oppsett, men relativt like oppsett.
      hehe nå har jeg grubla så mye at dette snart må testes, må bare finne ut om throttlestore står ved specsa på deres side
      Plane is temporary, glory is forever

Comment

• OTA
        • Nov 2009
        • 759

Nå var vel et 12S 10000mah oppsett litt voldsomt da, som sagt 10-12S 4000-5000 er området. Flytid er jo veldig variabelt selvsagt avhengig av flystil.

TS sier vel ingenting om flytid, så du kan vel neppe arrestere dem på noe ?. Men noe særlig til flytid vil du ikke få.
        Det du kan gjøre er jo å paralellkoble 2 x 5000 pakker og vil havne vektmessig som et 12S oppsett og ha omtrentlig samme flytid som 12S 5000 hvis du ikke liker HV oppsett !?
        Kan ikke helt se hvorfor du ikke like gjerne går HV oppsett på en slik modell ?
        Øystein T.

EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• halsen89
          • Apr 2007
          • 409

Jeg paralell kobla 2 stk 6s 5000mah batterier i mitt hangar 9 extra 260, jeg synes det rett å slett ble for slapt... Klarte ikke å hovre med det.

Comment

• BjornA
            • Jul 2010
            • 128

Nei ikke ute etter å arrestere noen som helst.
            Men ble litt undrende på specsa på motoren siden den er veldig ulik alt annet jeg har sett før. 850g 330kv beregnet for 4-6s og 150A max. så det vil jeg helst sjekke at stemmer før noe prøves.

Var i utgangspunktet ute etter info om der noen hadde prøvd denne innfallsvinkelen på 50cc fly, litt sånn for lesningens skyld. Men finner Nada. Så ser det ut til at jeg må finne ut av dette på gamlemåten, Teste det sjæl
            Har fly med HV oppsett, så går jeg den ruta så blir det veldig likt, så da kan jeg heller bruke det jeg har. Men det er jo kjedelig
            Last edited by BjornA; 16-09-12, 21:09.

Comment

• BjornA
              • Jul 2010
              • 128

Originally posted by halsen89
              Jeg paralell kobla 2 stk 6s 5000mah batterier i mitt hangar 9 extra 260, jeg synes det rett å slett ble for slapt... Klarte ikke å hovre med det.
              Motor? Watts? Amps? Prop? Rpm?

Spør fælt her nå hehe

Comment

• OTA
                • Nov 2009
                • 759

Originally posted by BjornA
                Motor? Watts? Amps? Prop? Rpm?

Spør fælt her nå hehe
                Høyst relevante spørsmål ja

Forøvrig, ifølge spec til motoren på TS så ser jeg ikke noe uvanlig annet enn mye blabla skryt. Om ikke produsenten godt og vel har sprengt 100% grensa på efficiency så kan man enkelt og greit si at høy effekt vil gi høyt strømtrekk. Her kommer ingenting gratis. Skal du holde deg innenfor spec vil 150A strømtrekk (rundt 3300Watt)være litt slappe saker i en 50CC modell.
                Dog tåler sikkert motoren som mange andre endel mer i peak, så det er forsåvidt bare å proppe opp for mer skyv, mer effekt og kortere flytid.
                Øystein T.

EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

For å sette ting i perspektiv:
                  Jeg har elektrifisert en Calmato sport 60. Vingespenn 181cm vekt med fuelmotor er oppgitt til 3,4 kg tørr(uten fuel formoder jeg)

Har modifisert til halehjul og høyere understell for å få plass til 15x7 APC elec. prop. 4 standard servoer. OS-50 (5025-375) Turnigy dlux 80A HV Brushless Speed Controller (OPTO) og 2x 4celler 5000mAh batterier i serie (8celler).
                  Vekt m.batterier 3,2-3,3 kg, trekker ca 50A på full rulle som gir godt over 5 kg thrust. Anslår praktisk flytid til noe over 10 min, som du trenger for acrotrening. Dette er ikke teori men praksis

Comment

• BjornA
                    • Jul 2010
                    • 128

Originally posted by OTA
                    Høyst relevante spørsmål ja

Forøvrig, ifølge spec til motoren på TS så ser jeg ikke noe uvanlig annet enn mye blabla skryt. Om ikke produsenten godt og vel har sprengt 100% grensa på efficiency så kan man enkelt og greit si at høy effekt vil gi høyt strømtrekk. Her kommer ingenting gratis. Skal du holde deg innenfor spec vil 150A strømtrekk (rundt 3300Watt)være litt slappe saker i en 50CC modell.
                    Dog tåler sikkert motoren som mange andre endel mer i peak, så det er forsåvidt bare å proppe opp for mer skyv, mer effekt og kortere flytid.
                    hehe ja, er her hodet mitt begynner å snurre. 3300watts blir lite relevant i mine tanker her. Sett jeg begynner å teste denne motoren, treffer jeg på 150A på 22" prop eller er jeg oppe 25" kanskje? og hva slags skyv har jeg da. 3300watt på 22" i forhold 25" blir jo veldig forskjellig.. Eller gjør det ikke det siden rpm på 22" blir høyere?
                    Vet du om noen motor med der ute med ca. samme vekt og kv?

Comment

• andersand
                      • May 2012
                      • 2316

ser på den 5345 motoren at de skriver det er 12KG thrust... og 3KW jevnt og 4KW peak
                      rart det der når man fort må dytte 2KW jevnt for 6KG thrust ellers...

6s pakker du drar så mye ut av vil vare kort, være dyre, og tunge, gå 10-14s uten tvil.

Comment

• jab
                        • May 2007
                        • 407

Folk har nevnt det tidligere her, men det er en grunn til at kraftverkene overfører energi i høyspent kabler isteden for "høystrøm".
                        Høy spenning er mer effektivt enn høy strøm selv om effekten blir den samme. Varmeutvikling, kabeltykkelse, krav til regulator og batteri blir redusert ved å benytte høy spenning og lav strøm i systemet.

Comment

• OlaGB
                          • Aug 2007
                          • 580

Re: 6s på 50cc modell

Jeg hadde 120a esc og 12s. Og lunne gjerne.hatt mere. Har motor å esc liggende om noen vil kjøpe billig???
                          Da har du feil motor/prop.. Ta f.eks Havard.j sin 50cc slick med 12s er friskere enn de aller fleste bensin oppsett iallefall. 5000w...

Eneste bakside med elektro oppsett, gjort riktig vel og merke, er kort flytid om en skal holde vekta noenlunde i sjakk.
                          Ola G Bråten -77
                          Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                          Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                          3DHS Slick 89" Q80-8m
                          Jeti DS-16

Comment

• Trulsen
                            • Aug 2006
                            • 3411

Du skriver på første side at du hadde 12S og 10.000 mah. I denne posten skriver du at du parallelkobla to stk 6s batteri. Om du parallelkobla hadde du 6S/22.2V og 10.000mah. Hadde du seriekobla to stk 6s 5000 batterier hadde du hatt 12S/44.4V og 5000 mah.

Har en mistanke om at du har misforstått litt her?

Comment

• andersand
                              • May 2012
                              • 2316

paralellkobling er 6s2p og gir 6s fortsatt
                              seriell gir 12s1p

om du koblet slik halsen89, forstår jeg hvorfor ting var slapt

edit, ser trulsen var rask ut her. han har summert opp alt riktig.

Comment

• halsen89
                                • Apr 2007
                                • 409

Originally posted by Trulsen
                                Du skriver på første side at du hadde 12S og 10.000 mah. I denne posten skriver du at du parallelkobla to stk 6s batteri. Om du parallelkobla hadde du 6S/22.2V og 10.000mah. Hadde du seriekobla to stk 6s 5000 batterier hadde du hatt 12S/44.4V og 5000 mah.

Har en mistanke om at du har misforstått litt her?
                                Var litt kjapp! Seriekobla ja, pluss på minus og inn på regulator.
                                Var slapt oppsett likevell ja synes jeg... eller det ble i allefall alt for tungt...

Comment

Working...