Unconfigured Ad

Collapse

6s på 50cc modell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • farmann
    • Mar 2010
    • 918

Har sett på annonsen til Throttlestore der vekt er oppgitt til 7,3 kg, regner det er med 50cc?
    Dere som har peiling på bensinmotor: Hva veier et slikt oppsett med ALT, motor,tenningsanlegg, batterier ++
    Og valg av servoer! I min "verden" trenger du helt annet oppsett pga, vibrasjoner fra motoren + batteripakke og strømfordeler o.s.v.

Derfor er det feil å kun se på hva motoroppsettet el. kontra bensin veier.

Regner med denne modellen er dimensjonert for å tåle vibrasjonene fra en to-takter og derfor overdimensjonert til elmotor og selvsagt mye tyngre enn nødvendig!
    Har selv scratchbygd en 2x2m Extra som veide 4kg med OS 160, så det er mye å gå på når det gjelder vekt.
    Finnes det modeller(over 2 m) "der ute" som er designet for kun elmotor?
    Da er jeg klar med kredittkortet!

Comment

• Trulsen
      • Aug 2006
      • 3411

Originally posted by halsen89
      Var litt kjapp! Seriekobla ja, pluss på minus og inn på regulator.
      Var slapt oppsett likevell ja synes jeg... eller det ble i allefall alt for tungt...

Du MÅ komme med specsa dine, hvilket fly, hvilken motor, regulator, batterier, flyvekt osv. Ellers har ikke dine poster noen som helst betydning. Det blir det samme som å sette en jalla turnigy motor på 50CC på en modell og sammenligne med en DLE50 eller noe slikt kjent som funker. Man får hva man betaler for.

Bare for å ikke ha flere misforståelser så brukte du to stk 6S5000mah batterier i serie? Eller 4 siden du snakket om 10A.

Comment

• halsen89
        • Apr 2007
        • 409

Re: 6s på 50cc modell

2stk 5000mah i serie ja. 120a regulator. Har ikke utstyret her nå så mere enn det husker jeg ikke. Flyet var ett hangar 9 extra 260. Batteri var merket zippy.

Comment

• OTA
          • Nov 2009
          • 759

Originally posted by BjornA
          hehe ja, er her hodet mitt begynner å snurre. 3300watts blir lite relevant i mine tanker her. Sett jeg begynner å teste denne motoren, treffer jeg på 150A på 22" prop eller er jeg oppe 25" kanskje? og hva slags skyv har jeg da. 3300watt på 22" i forhold 25" blir jo veldig forskjellig.. Eller gjør det ikke det siden rpm på 22" blir høyere?
          Vet du om noen motor med der ute med ca. samme vekt og kv?
          Synes vel motoren til TS var ganske tung, og OM jeg skulle sette opp en 50CC modell med 6S oppsett ville jeg kanskje kikke litt på en noe lettere sak mht vekt og en mulighet er da Scorpion 4035-330 og kanskje en rundt 20 x 10 propell og kanskje en 22x 10 hvis jeg skulle tyne motoren litt. Skulle gi rundt 9kg statisk thrust med 20 x 10. Med en 6S 5000mah, skulle dette bli et ganske lett oppsett. Kort flytid hører selvsagt med......

Men personlig ville jeg selvsagt gått 12S og på en større og mer moment sterk motor og kjørt en 22 x 10
          Øystein T.

EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• BjornA
            • Jul 2010
            • 128

Vekt blir en veldig avgjørende faktor.
            Et lite poeng jeg i kveld ha støtt på, ved mindre fly i ca 120cm størrelsen er det fler jeg ser klemmer ut oppimot 900w 60a på 2,2A 4s
            det gir på papiret 2,6min flytid på fullgass, selvfølgelig blir flytiden mye lengre siden dette blir overskuddskraft, og det flys mest på ca halv gass.
            Dette kan man kanskje få til på 50cc, hvis skroget er lett nok. Men hvordan blir forholdet mellom disse flystørrelsene? må en 2,2m maskin ha flyvekt på under 5kg for å oppnå samme effekt, eller holder det med 6,5?

skjønner hvis ingen gidder å svare nevneverdig på dette, sitter vel mest å stiller spørrsmål til meg selv :P

Men hvis noen har noen gode el. oppsett som de husker tallene på, post gjerne. type batt. Amp-trekk Watt osv.
            Kanskje også noen her har veid en tom 50cc ARF, de tallene hadde hjulpet veldig
            Plane is temporary, glory is forever

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

....eller selge rubbel og bit og heller kjøpe en modell som er bygget og beregnet for elektro.

Comment

• BjornA
                • Jul 2010
                • 128

Originally posted by Quadrocopter
                ....eller selge rubbel og bit og heller kjøpe en modell som er bygget og beregnet for elektro.
                ...Eller fly elektro fly beregnet for elektro, evt bensin fly beregent for bensin, de dagene det ikke blåser og ellers bruke dagene som det blåser til å gruble på sånt som det her....
                Plane is temporary, glory is forever

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

Originally posted by Quadrocopter
                  Da får jeg vel kaste stein i glasshuset, igjen
                  Store fly med bensinmoter (spesielt 2-taktere) er og vil bli et problem i tettbebygd strøk, så det er lurt å finne alternativer.

Er det ingen som kunne ønske å bygge selv? Det krever selvsagt lenger tid, men du vil få det akkurat som du ønsker.
                  På dette forumet er det en enorm kompetanse hvis vi setter oss et felles mål!

Umulig vil mange tenke, det tror jeg ikke noe på! Ta en titt på siste MI og flyet til Poju Stephansen`s Maximun 16 og hvordan den er bygget, stort sett vanlige byggematerialer. Det er ikke meningen å kopiere flyet hans, men å bygge lette sterke fly er ikke vanskelig.

Og vi som "forbrukere" av modell-fly må stresse butikkene at de tar inn "ordentlige" fly som er beregnet for elektro.

Niels Hermansen

Comment

• farmann
                    • Mar 2010
                    • 918

Ble dere skremt, eller skriver jeg så ingen forstår?

Comment

• halsen89
                      • Apr 2007
                      • 409

Ja jo er sant at bensin og glow bråker endel, men bråker det så mye mere enn en elktro modell i samme størrelse? Altså nå tenker jeg ikke på desibel, men den grensa der folk blir irritert av lyden..

Comment

• affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

Originally posted by halsen89
                        Ja jo er sant at bensin og glow bråker endel, men bråker det så mye mere enn en elktro modell i samme størrelse? Altså nå tenker jeg ikke på desibel, men den grensa der folk blir irritert av lyden..
                        Ja, helt klart mener jeg. Jeg flyr min GB Yak med 12s og den er svært lydsvak

Mvh
                        Alf

Comment

• halsen89
                          • Apr 2007
                          • 409

Ja jo, flytype og flystil spiller jo en viktig rolle her og... Men ett sånt lite seilfly med en liten propell og mye turtall bråker endel det og.. Men en 4takt glow på passelig turtall syns jeg er mere behagelig å høre på... Men jeg er vell feil person til å uttale meg, syns det er flott hver gang jeg hører ett fly eller heli i lufta, uansett tid på døgnet

Comment

• andersand
                            • May 2012
                            • 2316

nitro heli som hovrrer rundt, sykt iriterende lyd. Generelt har vel over 20 år med RC hobby litt av og på, gitt meg relativt stort hat til nitro.

Comment

• kristianwest
                              • May 2011
                              • 1769

Originally posted by andersand
                              nitro heli som hovrrer rundt, sykt iriterende lyd. Generelt har vel over 20 år med RC hobby litt av og på, gitt meg relativt stort hat til nitro.
                              Man hater hva man vil.

Personlig digger jeg lyden av glowheli. Og bensinfly. Selv overpowrede elektroheli er skikkelig herlig å høre på.

Men det er helt subjektivt, så klart.
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

Comment

• halsen89
                                • Apr 2007
                                • 409

Samme med motorsykler og, noen digger lyden av en harley som står å dunker, mens noen liker lyden av en r-sykkel på 19000rpm

Comment

Working...