Announcement

Collapse
No announcement yet.

Folengelse av kabler.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Folengelse av kabler.

    Heisann.

    Er godt igang med en Turbo Beaver fra Unionville Hobby. Pga. lang nese med trang cowling tenkte jeg å gå for elektro, noe jeg har lite erfaring med på så store fly(2,4 meter vsp, skala 1:6).

    Har tenkt å prøve en Powerpro A 4120 fra TS med 80 A Esc og 6S batterier.

    Har laget batteriluke ca. 25 cm fra firewall. Da begynner min mangel på elektroviten å bringe fram noen spørsmål. Går det dårlig å plassere Esc i batteriluka med tanke på varme? Må i så fall forlenge kabler til motor om det er greit å gjøre.
    Alternativt montere Esc sammen med motor under cowling. Da vil den få noe kjøling. I så fall må kabler fra Esc til batteri forlenges med ca. 25 cm.

    Hvilken løsning er å foretrekke, eller sagt på en enklere måte: Er det noen fare med å forlenge med 25 cm mellom motor/Esc eller Esc/batteri?
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

  • #2
    Skal du forlenge kabler så må du gjøre det mellom batteri og regulator. Ikke mellom regulator og motor. (Hvis jeg har forstått rett) Så lenge ledningsdimensjonen er bra nok vil det ikke være noe problem å forlenge mellom regulator og batteri. Du vil kunne få noe spenningstap hvis kablene er for tynne.

    Hvorfor jeg har fått vite dette vet jeg ikke, for det er jo lavere spenningstap ved vekselspenning enn ved likespenning Det er 3 fase vekselspenning på motorsiden... ?

    Her er en kalkulator jeg fant for spenningstap i leder: Voltage Drop Calculator - for single and 3 phase ac systems and dc systems
    Last edited by JayBee; 29-10-12, 21:46.
    Jon-Brage Hoel Andorsen
    -------------------------------------------------------------------------
    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

    Alt flyr bare du har nok motor!

    Comment


    • #3
      For lange batterikabler vil skape ripler i spenningen som er skadelig foe ESC. Castle Creation har laget et brett med kondensatorer der de sier man kan øke kabel lengden med 8" ved bruk av denne. Se detaljer på CC sin produktside:
      Castle Creations | CC CapPack

      Jeg vet ikke om problemet er større eller mindre ved bruk av 6S kontra høyere spenninger. Men send en mail til CC og spør de om hva de kan anbefale på ditt oppsett ved bruk av en slik.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Hvis man beregner kabeldimensjon utifra peak strømtrekk er ikke rippelspenning noe man trenger å bekymre seg for.
        Jon-Brage Hoel Andorsen
        -------------------------------------------------------------------------
        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

        Alt flyr bare du har nok motor!

        Comment


        • #5
          Erfaringene tilsier at det er et problem i følge det jeg har lest om saken. Og at kabeldimensjonen ikke har noe å si for problemet. Jeg har ikke satt meg inn i hva som egentlig skjer. Men jeg velger å høre på de som har gjort det.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Grunnen til at du ikke skal forlenge, eller kutte i kablene mellom esc og motor er at kablene fra motoren er en forlengelse av viklingene i motoren, og viklinger er isolerte. I enden, der pluggen loddes er isolasjonen fjernet, så hvis du bare kutter den, og lodder på en ny plugg, eller ledning, så skal du lodde temmelig jevnt, eller avisolere rimelig grundig for at alle viklingene får være med på leken. Det er ikke mere hokus pokus enn det.
            Så det er ikke noe problem å forlenge ledninger mellom esc og motor, så lenge du ikke tukler med de som kommer fra motoren.
            Ledningstykkelser og rippel effekt og slikt kan jeg ingenting om, så der har jeg ingen mening i det hele tatt.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Må vel si meg enig med noen her, min erfaring er at det er å foretrekke å forlenge ledningene på motor siden av regulatoren, spesielt med tanke på rippel strøm som kan skade inntaks kondensatorene på regulatoren. Det er mange tilfeller av dette på RCGroups, og Castle Creations har flere ganger offisielt gått ut med at rippel strøm er grunn ødelagte regulatorer, uansett lednings dimenson.

              Helt enig med Bad Scientist om at det ikke er lurt å klippe eller skjøte ledningene på motoren, men skjøt de heller på regulator siden. Ledningene som kommer ut av regulatoren er nemlig ikke lakkerte vanligvis
              Uansett er det en fordel å ha ledningene så korte som mulig mellom batteri og regulator og mellom regulator og motor.
              Så for å svare trådstarter, Jeg mener det helt klart er å foretrekke å skjøte ledningene mellom regulator og motor, ikke mellom batteri og regulator.
              Leif Bjørgo
              Cirrus-RCFK

              Comment


              • #8
                Jeg skal også skjøte noen kabler, og da ganske mye... Burde jeg heller la det være og finne en annen plass til bateriene enn nesa på flyet? Det ressulterer da at jeg må ha noen hundre gram med bly i nesa, men det er kanskje å foretrekke?

                Comment


                • #9
                  Re: Folengelse av kabler.

                  Jeg har motor og esc liggende til deg. Send meg en pm

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by halsen89 View Post
                    Jeg har motor og esc liggende til deg. Send meg en pm
                    Har kjøpt motorer og ESCer alt, men ellers tusen takk

                    Comment


                    • #11
                      Hmm. litt delte meninger ser jeg. Hadde uansett ikke tenkt å klippe ledningene fra motor, ser at HK har skjøtekabel i forskjellige lengder med 4mm kontakter som er det som sitter på den powerpro-motoren jeg har tenkt å bruke.
                      Da har jeg lyst til å prøve det, om det fortsatt er greit med regulatoren liggende inne i flykroppen med null mulighet for kjøling.
                      Skal ikke akkurat fly hard akro med denne, så om oppsettet blir kraftig nok(flyvekt 4,5-5 kg), så blir kanskje ikke varm esc noe problem? Innspill på det?

                      mvh Terje
                      Terje Pedersen

                      Indre Østfold Modellflyklubb

                      91399490

                      Comment


                      • #12
                        Du bør ha kjøling ja. Det vanlige på elektro er å ha åpninger bak i kroppen så lufta kan strømme gjennom.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by arhennie View Post
                          Du bør ha kjøling ja. Det vanlige på elektro er å ha åpninger bak i kroppen så lufta kan strømme gjennom.
                          Var redd for det ja, blir vanskelig detta gett! Det blir ikke lett å få til på en såpass stor skalamodell. Da var man tilbake til muligheten for å montere esc sammen med motor under cowling, det løser problemet med kjøling.
                          Finmålte litt nå, må i så fall forlenge med ca. 10 cm mellom regulator og batteri.
                          Terje Pedersen

                          Indre Østfold Modellflyklubb

                          91399490

                          Comment


                          • #14
                            Var det meg hadde jeg skjøtt ledningen da. Eventuelt med et slikt Cap-brett for å kompensere. Kan fort bli mye varme om den ikke kommer ut. Ellers vet jeg ikke hva skala gutta pleier gjøre jeg. Kommer vel litt an på hvor mye effekt de tar ut, og hvor hardt belastet batterier og esc er. Samt hvor lang flyturen pleier vare. Prøv å spørre på skala sidene. De kara frekventerer vel ikke "stort og smått".
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Skal du bruke regulator fra throttlestore så MÅ du ha kjøling. Derimot hvis du bruker Castle Creations så er som oftest ikke dette noe problem dersom du ikke har tenkt å belaste systemet så hardt. Castle creations har godt med kjøleribber på regulatorene sine og de blir ikke varme på laveffekts systemer.

                              Kan si meg enig med de som sier at forlengelse på motorsiden er best med tanke på rippelspenning. Om du kan lodde så bør du heller gjøre det enn å bruke skjøtekabler da det blir mye høyere motstand dersom det skal være to ekstra plugger og to ekstra loddinger per leder.

                              Grunnen til at rippelspenninga blir høyere når man skjøter batterikabele er høyere resistans i lengre kabel. Om man bruker en kabel med lavere resistans (altså høyere tverrsnitt) så vil man bli mindre påvirket av rippelspenning.
                              Jon-Brage Hoel Andorsen
                              -------------------------------------------------------------------------
                              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                              Alt flyr bare du har nok motor!

                              Comment

                              Working...
                              X