Unconfigured Ad

Collapse

Vridbar propell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Vridbar propell

Mange av dere har sikkert sette denne videoen av han som flyr indoor med vridbar propell. Det er mildt sagt fantastisk å se på! Dersom du ikke har sett den ligger den på videosiden på webben min (http://rc.andersh.com)

Etter at jeg viste den til en kompis før helgen gikk han helt amokk og måtte bare han noe slikt - KJAPT! Vi satt oss i tenkeboksen og skummet markedet for deler. Først tenkte vi på en motor med hul aksling som han i videoen har brukt, men det var ikke enkelt å finne. Men av og til har nok REMA1000 rett - det enkle er ofte det beste.

Etter litt tankevirksomhet kom vi frem til at vi skulle klare dette med halen fra et lite chopper og en motor til 350,-. Total kostnad for hele stasen inkl. motor - ca. 600,-.

Systemet er fløyet 2 turer og det er fortsatt rom for noen justeringer, men stort sett virker det som en kule!

Flere, og store bilder, VIDEO, samt beskrivelse ligger på siden min http://rc.andersh.com.

Merk at videoen er fra jomfruturen. Dette er noe rare greier å fly og det tar nok litt tid å bli vant med det, samt utnytte det på skikkelig vis. Øvelse gjør mester. Og så blåste det MYE for mye for shockflyer i dag..

Se på det og si hva dere synest!
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • HappyRappy
    • Feb 2005
    • 109

Stillig!!!
    Det er vel fordel med heliradio for å kunne fly som han tyskeren, altså at en har innstilillinger på throttle for inverted flight.
    På ekte fly er det jo ikke så uvanlig med justerbar pitch på flypropellen. Det kommer av så vidt jeg vet at luften er mye tettere på havnivå en lang opp og høyt til fjells og at en da må ha en større pitch for å "skubbe" like mye luft bakover ved større høyder en ved lave..
    Blir jo flott på nitro motorer også det der man kan endre pitchen etter hvordan man flyr og nærmest ha et konstant turtall på motoren...
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Re: Vridbar propell

Stilig. Jeg har også laget et eget system, men på første turen hadde jeg for lite kraft på grunn av batteriet (gammelt E-Tec 700 3S1P) og for liten motor så den klatra bare så vidt rett opp. Kræsja mot slutten fordi jeg gjorde noe dumt.

Jeg vil prøve igjen snart. Har et Apogee 830 3S1P og en veldig kraftig motor nå.
      Attached Files

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Vi har ikke målt hvor mye strøm løsningen trekker enda, men det detter et Hyperion Emeter ned i posten en av dagene så da skal vi måle oppsettet. Det er jo det som avgjør hvilket batteri man må bruke. Jeg tror 700/800 batteri blir for lite. De beste batteriene kan belastes i underkant av 10 amp kontinuerlig (12c). Hittil har vi flydd på Etec 1200 3-celler batterier (samme som vi bruker i ZOOM med børsteløs).

Den motoren som du har brukt - har den hul aksling? Hva for en motor er det, og hvor har du fått tak i den?
        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Har laget motoren av GoBrushless CD-ROM deler, den er som en dobbel CD-ROM motor. Akslingen er loddet sammen med hub'en og er laget av 3 mm messingrør og er sterk nok i massevis for dette. Det tålte kræsjen uten å ta skade selv om det gikk med nesa ned. Det er en 2 mm pianotråd gjennom akslingen og kulelager på dingsen som overfører kraften fra servoen bak.

En video av min i aksjon før flyturen: http://www.enrarot.net/videos/vp02.zip

Jeg målte mitt med den lille motoren og batteriet og måte justere pitch slik at ikke batteriet ble overbelastet og det betydde ca 6 A maks. Det nye 830 batteriet tåler 12 A peak.

Flyet er foresten en LieRaider.

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Til de som ikke har lyst/kan lage selv: Hobby-Lobby leverer snart et ferdig oppsett for variabel pitch. Jeg har ikke fått noen pris eller eksakt levering, men har forstått det slik at det ikke er så lenge til. De solgte dette oppsettet på forrige helgs e-TOC 2005.

Helt glimrende at dere deler deres erfaring med å lage dette sjøl. Jeg regner med at det er fler enn meg som kommer til å hoppe på denne trenden om ikke så lenge. Jeg kjenner en kar som også har laget sitt eget oppsett, og vi skal forhåpentligvis prøve dette om ikke så altfor lenge. Film og bilder vil nok dukke opp i etterkant
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Her er Hobby-Lobby sitt: http://www.hobby-lobby.com/variablepitch.htm

Syns det er merkelig at de har gjort det på den måten. Stanga som går inni akslingen står i ro mens akslingen roterer rundt. Hadde vært mye bedre om stanga roterte med motorakslingen.

Comment

• Lumbajack
                • May 2002
                • 635

...Myste på sidene til HL.....hva er 4D?
                ...jeg har hørt om den femte dimensjon men ikke den fjerde dimensjon
                Tror det kanskje er noe semimystisk som ligger mellom den 3. og den 5.....noe som du ser er der....men som ikke er der allikevel

...la oss resonere: frem-tilbake / opp-ned / høyre-venstre...det blir tre, så da blir den 4.....

speilvendt!!!....selvsagt!!!....det kan fly speilvendt...at jeg ikke tenkte på det

...sorry, av og til henger jeg ikke helt med
                Mvh

Olav Lund

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Fjerde dimensjon er faktisk tid. Tviler på at variabel pitch muliggjør tidsreiser.

Comment

• Lumbajack
                    • May 2002
                    • 635

rofl...enda værre!!

...nei det må nok mer til en vridbar propell for denslags

....men det er jo råkult med vridbar propell på foamisene da....tror jeg så den første videoen på nett for et par år siden...
                    Mvh

Olav Lund

Comment

• Lumbajack
                      • May 2002
                      • 635

OK....den dagen noen stopper midt i et program og flyr nøyaktig samme programmet baklengs (spole tilbake...altså tidsreise) ...den personen skal få lov å si at han flyr 4D
                      Mvh

Olav Lund

Comment

• Supra25
                        • Sep 2003
                        • 1825

Kult..it's a must try! Jeg fikk mail fra Hobby Lobby i forigårs, og da kunne han jo bare ha sagt at det ble lagt ut på sidene deres dagen etter i stedet for "in the near future"..
                        Uansett så funker oppsettet helt klart. For de som har sett videoen av vinnerflighten på eTOC 2005 så er det tydelig. 5 sekunders inverted torquerolls ser bare helt sykt ut.... Prisen var jo heller ikke å forakte. Spørs om det ikke blir et helt uforskyldt klikk på "Buy now" knappen i løpet av helga (jeg er glad for at sambo'n ikke leser her på forumet )

4D= tidsreise, tja...hva er problemet? Jeg har gjort det både med Vertigo og med Tensor = av flatpakket har du kommet og til flatpakket skal du bli....
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

LOL
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

Comment

• MicroMac
                            • Jan 2003