Unconfigured Ad

Collapse

Micro RC bil -> Modellfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purple
    • Nov 2004
    • 298

Micro RC bil -> Modellfly

Det er ganske mange som har mailet meg/sendt private meldinger om hvordan en kan lage fly av disse små bildene. Det er jo kjempe arti at mange vil lage micro innendørs fly. På http://www.RCgroups.com er det en side kun for innendørs/micro fly, her finner en mye informasjon!

Det er akkurat laget en "oppskrift" på hvordan du kan få et fly enkelt i lufta! Her er linken: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=360852

Jeg holder på med å lage et fly etter oppskriften, Jeg skal prøve meg med en "Stunt Car Micro RC" siden de er billige og krever mindre modifiseringer. Håper på å slippe å lodde inn en "mosfet". Du finner StuntCar bla hos elefun: http://elefun.net/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=7

Kan poste hvordan det går med prosjektet og utstyret jeg har brukt her etter hvert!

Cheers
    Tore, Alta
    Cheers,
    Tore, Alta
  • PerJ
    • Oct 2004
    • 83

Flott!
    Da venter vi(hvertfall jeg) i spenning...
    Per Johannes
    - Twister bell 47(i deler)
    - T-hawk
    Der kom det ned igjen ja, bare litt for fort...

Comment

• Cessnaknuseren
      • Mar 2005
      • 561

Hei.

Dette ser spennende ut.

Cessnaknuseren.
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• purple
        • Nov 2004
        • 298

Vel, når har jeg laget kroppen ferdig. Har brukt 3 mm depron til alt. Vingene er pusset ned med sandpapir, bakvingen er ca 2 mm og hovedvingen har jeg pusset inn litt "profil" i før jeg bøyde den for rett bøy på vingen.

Har tatt coilen fra et gammelt prosjektfly til å styre med. Har montert den på haleroret. Bruker et gummistrikk og tynn folie som hengsler (gummistrikket er for å få rettet opp roret når det ikke er i bruk).

I morgen monterer jeg på motor (skal prøve med en PU-04 motor, gir ca 10 gram skyv), et 90 mAh Li-Po batteri og mottakeren fra en StuntCar jeg har liggende (om jeg finner den da). Lager landings understell fra en gitarstreng

Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder.

Cheers
        Tore
        Cheers,
        Tore, Alta

Comment

• purple
          • Nov 2004
          • 298

Kommer fra testflyving. Ikke mye vellykket, den datt ned som en stein.. Motoren hadde ikke nok kraft! Må nok bytte motor... og lime motorfestet...

TG
          Cheers,
          Tore, Alta

Comment

• purple
            • Nov 2004
            • 298

Limte på motoren og endret litt på "thrust" vinklene (ingen side eller ned "thrust") og den fløy. Måtte også bøye opp haleroret litt for å gi modellen løft.

Skal prøve å lage en propell selv med tid og stunder...
            Hele sulamitten veier forresten 16 gram... Snart kan jeg fly i stua

Tore, Alta
            Cheers,
            Tore, Alta

Comment

• sigve
              • Apr 2005
              • 484

Hei

Driver på med en veeeldig enkel type av microfly. dette er basert på den samme bilen som tore sin men istede for å bygge et fly bruker jeg en aerox fritflygende modell. den koster ca 129 kr og da får du med to propeller som passer rett på motorene fra bilen. man bruker begge motorene og slipper derfor å styre med aktuatorer. Det eneste man må gjøre er å lage en ny radioboks der man har byttet possisjonene på knappene. jeg har ikke testet flye så mye, bare med en stor 700mah lipo celle, det ble for tungt. Venter på en ny 250 celle fra japan

Sigve
              sigve@hotmail.com
              Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• purple
                • Nov 2004
                • 298

Originally posted by sigve
                Hei

Driver på med en veeeldig enkel type av microfly. dette er basert på den samme bilen som tore sin men istede for å bygge et fly bruker jeg en aerox fritflygende modell. den koster ca 129 kr og da får du med to propeller som passer rett på motorene fra bilen. man bruker begge motorene og slipper derfor å styre med aktuatorer. Det eneste man må gjøre er å lage en ny radioboks der man har byttet possisjonene på knappene. jeg har ikke testet flye så mye, bare med en stor 700mah lipo celle, det ble for tungt. Venter på en ny 250 celle fra japan

Sigve
                sigve@hotmail.com
                Hallo Sigve
                Glimrende Hadde vært artig med en video (jeg skal få fingeren ut å filme litt om ikke lenge)

Foresten hvor får du tak i de flyene, har vært på jakt etter de og kun funnet de i england (til vanvittige priser...)

Har lenge tenkt på å konvertere en slik, men ikke funnet de til den prisen du sier ennå. Det er mange som bruker disse propellene på andre små innendørs modeller!

Cheers
                Tore
                Cheers,
                Tore, Alta

Comment

• sigve
                  • Apr 2005
                  • 484

Hei

Skal se om jeg kan lage en video når jeg får de nye batteriene fra acw.

Flyet har jeg fåt tak i i lekebutikken der jeg jobber i bergen, vi er desverre tom, men jeg tror de fleste YES butikker har slike fly til den prisen, de står i vår-katalogen (aero-x)
                  Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• sigve
                    • Apr 2005
                    • 484

her er for dere som har PM-et til meg, et bilde av flyet, har ikke tatt dette selv. bilde av min egen konstruksjon kommer senere. flyet har en push propell og min versjon har to pusher et lite stykke ute på vingen

Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• purple
                      • Nov 2004
                      • 298

Mens jeg venter på at jeg skal få tak i noen AeroX fly har jeg begynnt på et fly med kun en 25 cm karbon stang 1 mm i diameter til kropp. Skal denne gangen bruke den mottakeren jeg hadde ment å bruke til Guppyen (den var gjemt så jeg fant den ikke). Skal bruke en (pager) motor som er på bilene, med 6.5:1 utveksling.

Flyet veier ca 4 gram. Motor m/prop ca 3 gram, batteri ca 2,5 gram, Actuator ca 1 gram, ledninger + div ca 3 gram, mottaker 3 gram. Det skulle vel bli 16,5 gram Kanskje denne blir første modellen min i stua? Litt tungt til å fly i stua.

Cheers
                      Tore, Alta

Vedlagt bilder av Guppyen
                      Attached Files
                      Cheers,
                      Tore, Alta

Comment

• sigve
                        • Apr 2005
                        • 484

Har ødelagt aero xèn min og laget denne i stedefor den har litt lengre vinge og et sugerør til halebom, jeg har også valgt V-hale, men bare for morro-skyld Håper den vil klare å løfte en 700mah lipo celle, da kan vi telle flytiden i timer...

Sigve
                        sigve@hotmail.com
                        Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• purple
                          • Nov 2004
                          • 298

Originally posted by sigve
                          Har ødelagt aero xèn min og laget denne i stedefor den har litt lengre vinge og et sugerør til halebom, jeg har også valgt V-hale, men bare for morro-skyld Håper den vil klare å løfte en 700mah lipo celle, da kan vi telle flytiden i timer...

Sigve
                          sigve@hotmail.com
                          Arti fly. Sigve.
                          Hvordan har du koblet motorene slik at du får styring?

Jeg fikk tak i 2 AeroX i Tromsø, venter på at posten skal levere dem... Blir arti å se om man får det til...

Cheers
                          Tore, Alta
                          Cheers,
                          Tore, Alta

Comment

• Mossie69
                            • Apr 2002
                            • 684

Jeg har en miniubåt som bruker differensialstyring på to motorer. Det burde være mulig å bruke mottaker og sender fra denne for å styre et to-motors oppsett
                            Anders Valland
                            Trondheim

Comment

• purple
                              • Nov 2004
                              • 298

Originally posted by Mossie69
                              Jeg har en miniubåt som bruker differensialstyring på to motorer. Det burde være mulig å bruke mottaker og sender fra denne for å styre et to-motors oppsett
                              Det skulle være mulig! Hvordan fungerer det?
                              Fram: Begge motorer?
                              Sving kun 1 motor?

Cheers,
                              Tore
                              Cheers,
                              Tore, Alta

Comment

Working...