Unconfigured Ad

Collapse

Micro RC bil -> Modellfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

Ja, det er måten. Og så har den jo revers da. Det kunne jo være noe å tenke på?
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

• sigve
      • Apr 2005
      • 484

Hei

For øyeblikket har jeg bare snud kontrollen 45grader og trykker inn begge knappene for frem og slipper den ene når jeg vil svinge, det er litt uvant til å begynne med men det går. har planer om å lage en ny senderboks med nye knapper og evt mikse-elektronikk for å få det til å bli vanlige kontroller

Har vurdert den u-båten, men den var en god del dyrere, men den store fordelen er jo at den er ferdig mikset så man slipper å drive med det.

P.S: har prøvd det med reversen, det virker ikke så bra; flyet drar en kraftig 180 før det detter ukontrolert i bakken.

Sigve
      sigve@hotmail.com
      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• purple
        • Nov 2004
        • 298

Hohoy.
        fikk mine AeroX i dag, de var jammen små... Har sett litt på de, skal nok klare å få de til RC. Men skal fly de litt i orginal stand først
        Har sett litt på konverterings muligheter og ser at man kan lette de ganske mye;
        - Halebomen byttes ut med karbonstang.
        - Festet til haleror/bakving tas vekk
        - ladestasjonen/utskytings rampen fjernes
        - Kondensatoren inne i flyet tas vekk (tror det er det som er der inne)
        - muligens bytte ut motoren etter hvert med en fra bilene

Men jeg ser jeg må kjøpe meg nytt batteri, det letteste jeg har nå er 2 gram... Må se på et 30 mAh batteri som veier godt under 1 gram, skal prøve å lage en egen acctuator som veier under 1 gram (om ikke coilen jeg fant i en gammel øretelefon virker). Håper å ende på samme vekt som flyet i orginal stand når jeg er ferdig. Men dette prosjektet må vente litt på nytt batteri og en C17-E Staggerwing (frifly fra elefun) som roper etter å bli RC fly

Cheers
        Tore, Alta
        Cheers,
        Tore, Alta

Comment

• sigve
          • Apr 2005
          • 484

Her nettop vært og testet min selvbygde aero-x kopi og det var stor skuff. den var forferdelig ustabil og tyngdepungtet flyttet hele tiden på seg. Tror jeg skal prøve med en orginal aero-x igjen.
          Vekten på min selvbygde var ca 8g (+-2) målt i en butikk og uten batteri, men er litt i tvil om det er rett, noen formeninger?

Er det noen som vet omtrent hvor mye disse motorene som er i bilene trekker? (stunt car)

P.S hvis det er noen som vil prøve å bygge en aero-x men har problemer med å skaffe kan butikken jeg jobber i skaffe, de koster 129 kr + porto

Sigve
          sigve@hotmail.com
          Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• purple
            • Nov 2004
            • 298

Originally posted by sigve
            Her nettop vært og testet min selvbygde aero-x kopi og det var stor skuff. den var forferdelig ustabil og tyngdepungtet flyttet hele tiden på seg. Tror jeg skal prøve med en orginal aero-x igjen.
            Vekten på min selvbygde var ca 8g (+-2) målt i en butikk og uten batteri, men er litt i tvil om det er rett, noen formeninger?

Er det noen som vet omtrent hvor mye disse motorene som er i bilene trekker? (stunt car)

P.S hvis det er noen som vil prøve å bygge en aero-x men har problemer med å skaffe kan butikken jeg jobber i skaffe, de koster 129 kr + porto

Sigve
            sigve@hotmail.com
            Hallo, det var synd at den var ustabil, men ikke gi opp.
            Tror jeg ville flyttet mottakeren ned på kroppen for å få tyngdepunktet lavere. Hvor plasserer du batteriet? Er det tungt?

Er ikke så kjent med V-tail men det er kanskje like stabilt som vanlig hale?Når det gjelder spm. om motoren hva den trekker er jeg usikker på hva du mener, er det ampere eller hvor mye "thrust" den gir? Tror med denne propellen og motoren gir de nok omtrent 4 gram trust med li-po. Hvor mye ampere er jeg usikker på...

8 gram høres veldig bra ut! Men tror ikke man bør bikke så mye over 10 gram med batteri om en skal fly inne i stua

Gleder meg å prøve å få dette i lufta snart!

cheers
            Tore
            Cheers,
            Tore, Alta

Comment

• sigve
              • Apr 2005
              • 484

jippiiiiiiiiiiiii...... den funker. har nettopp hat et par fine prøveturer. jeg har byttet tilbake til den orginale aero-x èn og det var sukses, her er kroppen ganske tykk (10mm) så jeg får plass til å legge batteriet inne i kroppen. batteriet er en 80mah lipo celle på ca 2g (prøvde også med en 250mah celle og det gikk helt greit det også)

Har laget en ny radioboks og lagt til en ekstra battericelle til radioen (det er nå 4 celler) for å forlenge rekkevidden

Dette er ikke noe nybegynnerfly, sliter med å holde greien i luften, (prøver å trekker høyderor hele tiden )

Sigve
              sigve@hotmail.com
              Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• purple
                • Nov 2004
                • 298

jippiiiiiiiiiiiii...... den funker. har nettopp hat et par fine prøveturer. jeg har byttet tilbake til den orginale aero-x èn og det var sukses, her er kroppen ganske tykk (10mm) så jeg får plass til å legge batteriet inne i kroppen. batteriet er en 80mah lipo celle på ca 2g (prøvde også med en 250mah celle og det gikk helt greit det også)

Har laget en ny radioboks og lagt til en ekstra battericelle til radioen (det er nå 4 celler) for å forlenge rekkevidden

Dette er ikke noe nybegynnerfly, sliter med å holde greien i luften, (prøver å trekker høyderor hele tiden )

Sigve
                sigve@hotmail.com
                Flotte greier!
                Har flydd min AeroX i orginal stand inne i stua. Arti! Må snart begynne på konverteringen. Venter inn noen deler først + at jeg har 2 andre fly som også venter... Har du bilder av oppsettet ditt? Kansje en video?

Disse senderene tåler vist ikke over 5 volt, så vær litt forsiktig med å sette for mye batteri i dem... Mange har forlenget antennen ved å sette på pianostreng (husk bare å sette noe butt i enden, øyne og pianotråd er dårlig sort )

Cheers
                Tore
                Cheers,
                Tore, Alta

Comment

• purple
                  • Nov 2004
                  • 298

13 g Purple's Carbostick

Vel, nå er dette flyet ferdig. Det ble kun 13 gram Mitt letteste fly hittil.
                  Pusset litt mer på flyet og brukte en lettere actuator/Coil og mottakeren var også lettere enn jeg trodde. Flyet flyr veldig flott, det flyr ganske sakte og fint. Skal prøve det i stua når fruen er borte en gang

Fakta om flyet:
                  Vingspenn: 375 mm
                  Lengde: 290 mm
                  Vekt: 13 gram!
                  Sender/mottaker: fra en StuntCar (kr 99,- på elefun.net)
                  Batteri: 90 mAh
                  Motor: en Falcon PU04 motor/gearboks
                  bruker en Actuator til sideror styring.
                  Kroppen på flyet er en 1,5 mm karbonstang, 25 cm lang. Resten (vinger, haleror etc.) er laget av 3 mm depron (fra Moss Hobby), pusset ned til ønsket tykkelse.

Jeg tror det skal være mulig å komme under 10 gram med et slikt fly med ennå mere pussing og bruke et lettere batteri. Jeg skal bestille inn et 30 mAh til AeroX prosjektet så ca. 10 gram bør være overkommelig. Men det får bli senere

Du kan se en video fra jomfruturen ved å klikke her!
                  Jeg har snart tegningene klare, legger de ut på websiden når jeg er fornøyd med dem.

Cheers
                  Tore, Alta

Originally posted by purple
                  Mens jeg venter på at jeg skal få tak i noen AeroX fly har jeg begynnt på et fly med kun en 25 cm karbon stang 1 mm i diameter til kropp. Skal denne gangen bruke den mottakeren jeg hadde ment å bruke til Guppyen (den var gjemt så jeg fant den ikke). Skal bruke en (pager) motor som er på bilene, med 6.5:1 utveksling.

Flyet veier ca 4 gram. Motor m/prop ca 3 gram, batteri ca 2,5 gram, Actuator ca 1 gram, ledninger + div ca 3 gram, mottaker 3 gram. Det skulle vel bli 16,5 gram Kanskje denne blir første modellen min i stua?
                  Attached Files
                  Cheers,
                  Tore, Alta

Comment

• Cessnaknuseren
                    • Mar 2005
                    • 561

Flyet fløy fint ja

Bra prosjekt.
                    Cessnaknuseren
                    Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• sigve
                      • Apr 2005
                      • 484

Det der ble jo kjempebra, ser at du bare brukte en motor , hvor mye trust får du av og hvor kjøpes den. Tror at jeg må lage en som styres med aktuator også (sliter med at jeg mister mye høyde i svinger fordi den ene motoren må stoppes)

Sigve
                      sigve@hotmail.com
                      Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• purple
                        • Nov 2004
                        • 298

Det der ble jo kjempebra, ser at du bare brukte en motor , hvor mye trust får du av og hvor kjøpes den. Tror at jeg må lage en som styres med aktuator også (sliter med at jeg mister mye høyde i svinger fordi den ene motoren må stoppes)

Sigve
                        sigve@hotmail.com
                        Motoren skal gi ca 10 gram thrust med en annen propell, denne propellen jeg har gir nok en 7-8 g thrust. Jeg kjøpte motoren fra Falcon, men du finner den her: http://www.bsdmicrorc.com

De små motorene med AeroX propellen gir ca 4 gram trust, så flyet bør ikke være mer enn 10 gram...

Cheers
                        Tore
                        Cheers,
                        Tore, Alta

Comment

• purple
                          • Nov 2004
                          • 298

Har nå laget en kopi av AeroXen min, har brukt depron som jeg har pusset ned til 1-2 mm og bruker en karbonstang på 1 mm i stedet for "sugerør". Lagde litt lengere vinger. Har ikke veid modellen ennå, men tipper i overkant av 2 gram for flykroppen og vinger. Har ikke bestillt nytt batteri (30 mAh ca 1 gram) ennå så jeg skal bruke 90 mAh batteriet som en test (ca 3 gram). Mottakeren veier ca 2 gram, ca 2 gram motor og actuator på ca 0,5 gram, tror nok dette blir en ny pers fly-vekt!

Har veldig lyst å kjøpe meg en 3 kanals mottaker på 0,38 gram, men det blir litt dyrt før feriepengene kommer... Du kan se denne mottakeren her:

Cheers
                          Tore
                          Cheers,
                          Tore, Alta

Comment

• kapia
                            • May 2005
                            • 1435

hei hei, no har jeg nett vært på brodern sitt rom og bøffa en sånn liten bil, hehe, blei tilgitt også pga den ikke funka , har demontert den og prøvd med aa bat, og den funka, .

men, hvordan laga dere den styringa på sideroret? jeg skjønnte viklingane, men er det en liten magnet dere har brukt inni spolen for å svinge med?

og hvordan lade det vetle batt som er med? med et anna batteri eller? + til + og minus til minus? jeg prøvde, vet ikke om jeg tok rett med polane da, men batt, blei vaffal glo varmt...

Comment

• sigve
                              • Apr 2005
                              • 484

Hei

Hvis du skal lage et fly kan du nok glemme det batteriet som er med i bilen, det er for tungt (vet om noen som har klart å lage fly med det orginale batteriet men de flyr dårlig).

når det gjelder actuatorer er dette en fin side http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=84771 her finner du masse om micro fly.

Ja det er en mågnet inne i viklingene, når det går strøm gjennom viklingene blir de magnetiske og vrir magneten den ene veien. til magneten fester du sideroret og dermed svinger du. når strømmen reverseres dras magneten den andre veien. vet ikke om dette var så godt forklart, men jeg prøvde i alle fall

Batteriet som er med kan lades med den laderen som er i fjernkontrollen til bilen. hvis ikke kan du koble det lille batteriet sammen med et AA batteri, pluss til pluss og minus til minus i ca et minutt

Lykke til..

Sigve
                              sigve@hotmail.com
                              Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• kapia
                                • May 2005
                                • 1435

hvor får jeg tak i så små batteri da?

og hvordan er det å bruke isopor på dette?

Comment

Working...