Unconfigured Ad

Collapse

Outrunner, hva er det ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bit
    • Oct 2003
    • 304

Outrunner, hva er det ?

Hva er det Outrunner motorer tilfører modellfly verdenen? Er det det man bør kjøpe nå for tiden?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Outrunner vil si at magnetene er festet til en stålring som roterer på utsiden av statoren/viklingene. Det gir mer dreiemoment og lavere turtall og gjør at man kan drive store propellere direkte uten gir. "Normalt" er magnetene festet rundt akslingen og roterer inni statoren/viklingene.

Comment

• Bit
      • Oct 2003
      • 304

så dette er noe man har stor nytt for? i f.eks 3D modeller?
      Bjørnar, Trondheim
      bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Slik jeg har forstått det så får man samme kraft med lavere turtall og slipper gearboks så derfor putter jeg en outrunner i Tensoren i dag håper jeg

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Ja. Samme kraft på lavere turtall. Jeg foretrekket outrunnere hvis jeg kan fordi jeg unngår støyen fra en uteksling og liker at det er enkelt. Dessuten kan jeg enkelt lage outrunnere selv.

Comment

• Bit
            • Oct 2003
            • 304

hva er det NEGATIVE med Outrunnere dA? Hvor vil man absolutt ikke bruke de f.eks?
            Bjørnar, Trondheim
            bkhans-1@broadpark.no

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Inrunner passer i teorien bedre i applikasjoner som krever høyt turtall. Ducted fan, for eksempel. Ofte så vil Inrunner med gir gi bittelitt høyere virkningsgrad, men det er så lite at det ikke er noe man bør tenke på.

Man kan likevel få veldig bra resultater med outrunner i en DF også men det er vel ikke ideelt. Jeg bruker outrunnere i både helikopter og ducted fan på høyt turtall og det fungerer utmerket.

Comment

• ron van sommeren
                • Aug 2002
                • 175

More outrunner explanation and links:
                Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Comment

Working...