Announcement

Collapse
No announcement yet.

60/90-size elektrisk Edge 540.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Flere bilder. Skal fjerne piloten og bunnen i cockpit etter hvert og prøve å plassere kameraet mitt der inne. Masse plass.
    Attached Files

    Comment


    • #47
      gratulerer med fint fly . Blir morsomt å høre videre hvordan det går med elektro prosjektet
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #48
        Skal kanskje kjøre til jobb og lage motorfeste i kveld. Hvis jeg får plass i bilen skal jeg ta med flyet og veie det tomt.

        Jeg har fjerna masse kryssfiner i nesa. De to platene inni neseboksen er borte, og jeg har skjært bort en del av den enormt tykke brannveggen. Nå skal jeg skjære bort enda mer. Slitsomme greier med håndsag.

        Jeg tror ikke at CG blir noe problem. forestilte meg at den ville bli haletung siden jeg ikke har en tung motor i nesa men selv med batteriene bak understellet og allt utstyr på sin omtrentlige plass så er den bittelitt nesetung. Det er bra!

        Comment


        • #49
          Husk å lage hull til utluft i bakkroppen et sted og sørge for at der er god plass til lufta å passere og kjøle batteriene dine.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #50
            Jepp. Må ha gjennomstrømning. Skal enten skjære bort betrekningen over noen av hullene i buken eller skjøre bort et helt område mellom to skott på buken.

            Nå har jeg fjerna nok av brannveggen. Det neste trinnet er å skjære ut en stor bit av neste spant. Det blir litt vanskeligere men går sikkert fint.

            Sammenligne med de bildene jeg tok før modifikasjonen så ser dere hvor mye jeg har fjernet. Trenger ikke all den vibrasjons-styrken med elektromotor. Jeg valgte å la det være igjen en tynn støtte på undersiden av brannveggen og vil lime en liten furustøtte inni der.
            Attached Files

            Comment


            • #51
              Måtte plutselig reise til Sortland i går for å reparere en Lynx ute i regnet og vinden så jeg fikk ikke gjort noe.

              Regna med at propellerene mine hadde ankommet når jeg kom hjem igjen men neida. De har ikke fått alle jeg bestilte enda. Tror jeg skal avbestille de de ikke har fått inn og legge til en TruTurn spinner.

              Comment


              • #52
                Det kom en pakke fra Tower Hobbies i dag med masse propellere. Kult!

                Jeg dro på jobb og lagde et motorfeste i 2 mm aluminium, og i morra kan jeg kjøre motoren hvis jeg vil. Jeg tok også med flyet på jobb, det fikk plass i bilen etter litt overtalelse. Da kan jeg puste lettet ut. Hele flyet veide 2250 g. Jeg kan fjerne 50 g ved å lage lettere understell og korte boltene men den vil uansett komme godt innenfor anbefalt vekt. Regner med ca 3800 g men det er lov å håpe på lavere vekt.

                Vekten på komponentene:
                kropp: 740 g
                Vinge: 750 g
                Cockpit: 205 g
                Cowling: 195 g
                H-stab og høyderor: 105 g
                V-stab og sideror: 60 g
                Understell: 180 g

                Bilde av motorfeste:
                Attached Files

                Comment


                • #53
                  Nå har jeg tatt en kjapp bakkekjøring av motoren med en 17x10E prpeller. Fantastisk lyd og enormt med power! Jeg bare kikka kjapt på måleren for å se at ikke noe ble overbelastet så de er kanskje ikke 100% nøyaktige. Batteriet var ikke 100 % fullt, men det var ikke så langt fra fullt.

                  1080 W
                  26,2 V
                  41 A

                  6500 rpm = ~5,2 kg thrust

                  Video av motoren på full gass: http://www.enrarot.net/videos/edge540/edge01.wmv


                  Jeg har kjøpt en lang, tynn (og dyr) sag i dag som jeg skal sage hull i kryssfinerveggen med. Blir nok bra!

                  Comment


                  • #54
                    Spennende prosjekt dette! Du kommer til å få rikelig power ihvertfall
                    Stusser likevel på en ting, du sier du vil bruke hs 81 på høyderor og da tror jeg du risikerer å strippe gearene når du drar på (og det skal man jo). Tror jeg ville valgt litt større servoer, f.eks. hs 225 eller GWS park MPX, du får dem rimelig fra http://www.aircraft-world.com/ . De kan sikkert brukes på balanserorene også men vær obs på at GWS ikke går på 6V hvis du ikke visste det.
                    Det var nå min mening.

                    Jarle
                    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                    Comment


                    • #55
                      Hadde tenkt å bruke to stykk HS-81MG som har metallgir men har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke de sterkere GWS Micro 2BBMG i stedet. Kan hende jeg trenger den ekstra vekten bak. Regulatoren min leverer 5V.

                      Comment


                      • #56
                        Ferdig med å gjennomhulle nesa nå. Nesten hele spantet bak branveggen er borte nå, bare kantene og bunnen igjen men merker ingen fleksibiliet i kroppen for det.

                        Når jeg legger sammen vekta på alle komponentene og flyet, og påberegner litt ekstra vekt pga ledninger og sånt, så får jeg 3650 g.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #57
                          Ferdig... nesten. Nå mangler det bare en velcro-stropp til å holde fast batteriet i vugga med.

                          Skal ut og taxe, sjekke og kanskje ta av hvis jeg finner noe å stroppe fast batteriet med.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #58
                            Var og taxet utenfor hangaren i dag. Fikk ikke lov at tårnet å ta av fordi det var så mye aktivitet. Det er enormt god akselerasjon på flyet, og det ser dritstilig ut in action. Jeg veide flyet mens jeg var der og vekta viste 3930 g som er innenfor anbefalt vektområde, og med så mye power burde det bli bra. Håper jeg får flydd snart. Etter ca 20 minutter med bakkekjøring hadde jeg brukt 550 mAh. Jeg har bestilt en aluminiumsspinner til det. Prøver en JP spinner og ser om det er noe tess. Billig i hvertfall. Hvis ikke det funker bestiller jeg TT fra Tower.

                            Sånn litt på sidelinja... Siden vi ikke fikk lov å fly på flyplassen i dag kjørte vi en annen plass hvor vi flyr mindre fly. Da hadde jeg min første loop med helikopter. Dødsrått! Tok to looper og en funnel og fløy helikopteret det remmer og tøy tålte. Da jeg landa holdt batteriet 55 °C.

                            En kort snutt av motorkjøring:
                            http://www.enrarot.net/videos/edge540/edge03.wmv
                            Attached Files

                            Comment


                            • #59
                              dritt kult du må få det i lufta slik at vi får høre hvordan det går
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #60
                                Skal bli. Det er bare det at når det er bra flyvær så skal flyskolene fly hele tida, og da får jeg ikke lov til å ta av. Kanskje jeg blir nødt til å finne et annet sted å fly også.

                                Videoen fanger ikke helt lyden av propelleren. Du hører ikke motoren i virkeligheten annet enn på lavt turtall.

                                Comment

                                Working...
                                X