Unconfigured Ad

Collapse

Shockflyer Pitts på vei i posten :D

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Da var jomfruturen unnagjort. Var litt mer vind idag enn jeg håpet på, men gikk greit for det. Flyet oppførte seg eksemplarisk i luften, med minimalt med trimming. Jeg flyr med fullle utslag, og -30 exp. på balanseror/høyderor, og +50 exp på sideroret. Responsen var god på alle rorene, og modellen oppførte seg mye bedre enn den vanlige shockflyeren under hovring/3d-flyging. En ting jeg ble litt skuffet over er knifeedge-egenskapen. Den vil liksom ikke legge seg over. Tror egentlig det bare er snakk om trening, ble bedre etter hvert.

Har oppdaget ett par svake punkt på flyet som bør fikses før man flyr. Det bør gå en carbonlist langs kroppen rett over den nedre vingen. Her så jeg at den var begynt å knekke, men en carbonlist løste problemet før det ble for gale. Hadde forresten en liten mid-air med en annen shockflyer, der en bitteliten bit av kroppen ble kuttet av
    I tilegg kan det være lurt å forsterke understellet litt den stengene krysser hverandre.

Fikk desverre ikke tatt noen bilder, skal se hva jeg får gjort imorgen.
    Morten Smøraas

Comment

• Psyko-lefse
      • Feb 2004
      • 1438

Droppet pico-hjulene, ble for pinglete. Valgte også å bruke GWS pico 4-mottakeren, noe som har fungert strålende hittil. I tillegg gikk jeg for en større propell en tenkt, 9x47 istedet for 8x4. Har flydd i 15 min på ett batteri, med masse guff igjen. Tror jeg skal klare 25-30 minutter
      Attached Files
      Morten Smøraas

Comment

• hf
        • Apr 2003
        • 105

Kjøpte meg en Shockflyer Pitts forrige uke og har nå hatt jomfrutur. Kjører med AXi 2212/34. Vekt 230 gr.

Jeg har lest en del om disse flyene og hadde håpet den skulle være grei å fly, men det var den ikke. OFte når jeg la den over på siden for å trekke venstre sving så ville nesa opp i himmelen. Å svinge mot høyre var nesten umulig.

Etter hva jeg kunne skjønne dro den helt rett når jeg fløy rett fram så jeg skjønner egentlig ikke hva dette var.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Måtte mange ganger gi bånn gass og trekke den rett opp slik at jeg fikk kontroll på den igjen!
        Henrik Falch

North Star (vannfly)
        Nemesis (Shockflyer)
        JR 9x v.II

Comment

• torgeir
          • Oct 2003
          • 398

Er tyngdepunktet riktig? På min Shockflyer f3a måtte jeg putte endel vekt i nesa. Den flyr nydelig - ikke noe særlig å hovre med, men det kan jeg gjøre med helikopter...
          Torgeir K. Haugstad

Comment

• Bonito
            • Sep 2004
            • 265

Originally posted by torgeir
            Er tyngdepunktet riktig? På min Shockflyer f3a måtte jeg putte endel vekt i nesa. Den flyr nydelig - ikke noe særlig å hovre med, men det kan jeg gjøre med helikopter...
            Flytt CG lengre bak, så blir den grei å hovre med!!!
            Damn these things are hard to fly!

Comment

• torgeir
              • Oct 2003
              • 398

Originally posted by Bonito
              Flytt CG lengre bak, så blir den grei å hovre med!!!
              Takk for tipset, men poenget mitt var mer at jeg liker å fly fly hvis du skjønner hva jeg mener. Men jeg skal flytte cg litt lenger bak etterhvert. Flyet er bare så gøy å fly nå.

Det virker som om CG er for langt bak på HF sin shockflyer.
              Torgeir K. Haugstad

Comment

• Bonito
                • Sep 2004
                • 265

Originally posted by hf
                Kjøpte meg en Shockflyer Pitts forrige uke og har nå hatt jomfrutur. Kjører med AXi 2212/34. Vekt 230 gr.

Jeg har lest en del om disse flyene og hadde håpet den skulle være grei å fly, men det var den ikke. OFte når jeg la den over på siden for å trekke venstre sving så ville nesa opp i himmelen. Å svinge mot høyre var nesten umulig.

Etter hva jeg kunne skjønne dro den helt rett når jeg fløy rett fram så jeg skjønner egentlig ikke hva dette var.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Måtte mange ganger gi bånn gass og trekke den rett opp slik at jeg fikk kontroll på den igjen!
                Hei hf!

Jeg tror at problemet ditt kanskje er en kombinasjon av to ting.

1. Du har for tung motor. Mener å huske at den skal ha en 2208/43.

2. Nå vet jeg ikke hva slags erfaring du har med modellfly, men 3D fly er meget forskjellig fra "vanlig" modellfly å fly. De er ikke "stabile" som et "vanlig" fly. Og derfor føler du kanskje at det er vondt å fly.

Du skriver også at din veier 230gram det er Ca. 50gram overvekt i forholdt til oppgitt vekt fra produsenten. Det kan også være en vesentlig faktor her. En tung model kan være vond å fly!

Mvh
                Simon B. Nielsen

Comment

• hf
                  • Apr 2003
                  • 105

Takker for tips. SKal prøve å flytte CG litt frem og tilbake!

Det var han på mosshobby som sa jeg måtte ha 2212/34 når jeg skulle fly den med 3 c lippo. Burde jeg kanskje klage på dette?? Trodde han hadde peiling på disse flyene og elektrogreier jeg!
                  Henrik Falch

North Star (vannfly)
                  Nemesis (Shockflyer)
                  JR 9x v.II

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Husk at du MÅ bruke sideroret for å svinge disse flatvinga sakene, spesielt på dobbeltdekkere som Vertigo og LieRider bruker jeg for det meste sideroret for å svinge...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• hf
                      • Apr 2003
                      • 105

bruker du kun sideror i svingene??

h
                      Henrik Falch

North Star (vannfly)
                      Nemesis (Shockflyer)
                      JR 9x v.II

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Nei, jeg tilter dem litt med balanserorene før svingen og bruker så alle tre rora for å svinge. Men spesielt Vertigoen kan faktisk svinge helt flatt og kjapt bare med sideroret. Bruker jeg bare balanseror og høyderor er det nærmest umulig å få svingt.
                        Kjempetrening for dem som har uvanen å aldri bruke sideroret, for her er man nødt
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Lumbajack
                          • May 2002
                          • 635

Torgeir...kan du anbefale Shockflyer f3a. Jeg er litt sugen på å fly innendørs i vinter og er litt som deg at et fly er best når det "flyr".
                          Håper at flyet lever opp til navnet og at man kan fly litt "stræite" øvelser med det?
                          ...
                          Mvh

Olav Lund

Comment

• torgeir
                            • Oct 2003
                            • 398

Enig med Joo. Det er fantastisk siderorstrening. Siderorsbruk er nødvendig. Bruker nå alltid sideror i enhver sving med alle mine fly!!

Lumbajack: Er veldig fornøyd med F3A versjonen. Om utslagene er små og tyngdepunktet riktig flyr den veldig fint streite øvelser og går "som en strek" i lufta - i alle fall med tanke på at det er depron!

Kanskje en modell med litt profil på vingen vil gjøre det enda bedre!? Rock f.eks.
                            Torgeir K. Haugstad

Comment

• Bonito
                              • Sep 2004
                              • 265

Originally posted by hf
                              Takker for tips. SKal prøve å flytte CG litt frem og tilbake!

Det var han på mosshobby som sa jeg måtte ha 2212/34 når jeg skulle fly den med 3 c lippo. Burde jeg kanskje klage på dette?? Trodde han hadde peiling på disse flyene og elektrogreier jeg!
                              Jeg sjekka akkurat med el-fly.dk de har et tilsvarende fly. Der anbefaler de en 2208/34 den veier mindre en 2212/34 veier inkl regulator. Jeg mener og tror at du har over vekt. 50 gram ekstra på en modell som skulle veie 180 er mye over vekt! Er også enig med de som sier at du må bruke sideroret for å svinge kjerra. Jeg bruker sideroet aktivt på alle modellene min. Av og til tar jeg meg selv i å dra i siderors stikka når jeg fly vinge Den har ikke sideror!!! Prøv å bruk sideroret og flytt CG litt fram og til bake. Så skulle du få en modell som flyr bra. Det er en trenings sak å lære seg å fly disse små morro sakene.

Mvh
                              Simon B. Nielsen

Comment

• Lumbajack
                                • May 2002
                                • 635

Originally posted by torgeir
                                Kanskje en modell med litt profil på vingen vil gjøre det enda bedre!? Rock f.eks.
                                ...leste testen til Joo og så på noen videoer av Rock...tror vi er inne på noe her
                                Mvh

Olav Lund

Comment

Working...