Unconfigured Ad

Collapse

Har bygd en Hydrofoam.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

Hallaballa!

Jeg bygger også en sånn sak, men fra tegninger på http://www.daddyhobby.com/forum/show...9&page=1&pp=15

Jeg har handlet inn en AXI 2808/20 som skal kjøres/flys med FlightPower 1600 mAh 3S og en 8x4 (APC-E eller MA). Bruker en Castle Creations Phoenix 25, alt fra Griffin. Fartøyet har et midtstilt sideror, men ingen vannror. Kommer i første rekke til å kjøre på gress/snø for å lære, så blir det vel forsøk på vanntetting til våren.

Jeg har lagt tre karbonfiber-rør under hovedplata, men det burde vel strengt tatt vært stivet av for torsjon også. Dette blir lære-maskinen min, så får jeg se hva som er nødvendig for neste runde.

[/img]
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

• Yul_brünner
      • Sep 2004
      • 249

Da Dukket det opp 30 cm snø på Lillehammer, og mens snøen falt, satte jeg sammen min. er ca 70 % ferdig.

Hadde også tenkt å hive inn min AXI 2208/20, Ser utifra Daddyhobby sidene at du planlegger 1000g thrust med oppsettet ditt...Hmm lurer litt på det, men er ingen ekspert. Vil motoren tåle det??? vet at den ihvertfall drar 536 g med en GWS 0947. og drar godt.. ( Tigermoth 350D, Som har kun 1 vinge... er vel strengt tatt ikke noen moth, lenger, men en rask racer aktig tiger, ble den

Er det fler som iriterer seg over at enkelt av sprossene som skal passe sammen ikke går under han/hun prinsippet, men er faktisk han/han eller Hun/hun.... Eller har jeg mistet dybdesyn, og skjærer som en full sjømann på perm?
      Joachim

Comment

• Mossie69
        • Apr 2002
        • 684

Hei, thrust-tallene mine tok jeg fra en tabell hos mft.nu...tror nok de er i overkant, men det skulle uansett være nok trøkk med den motoren.

Når det gjelder sprossene så laget jeg et sett med pontonger som overhodet ikke passet til resten av fartøyet. Skjært etter tegninger og alt, og etter å ha kontrollmålt så jeg at tegningene var gale. Så jeg målte opp hovedplaten og tilpasset målene ut fra den.

Jeg har laget min i svart 6mm depron. Karen på daddyhobby brukte noe annet og har 10 mm tykkelse på det meste. Anywyas, jeg kommer til å bruke waypoint servoer på denne, i tilfelle noen lurte. Skal ta noen bilder etterhvert også. Jeg mangler å sette på hardware, eller er den klar. Kanskje helgen gir muligheter for å prøve noe?
        Anders Valland
        Trondheim

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Mossie og Yul: dere blander visst 2208 og 2808 her... 2808 kan gi over 1 kilo thrust.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Jeg prøvekjørte min utfor hangaren i morgest. Den går noe helt infernalsk, og flyr fint. Er ikke spesielt vanskelig å fly, men føles litt touchy i roll så jeg skal legge inn litt expo. Bruker 19 turn CD-ROM motor, 8040 prop og 3S 830 mAh Apogee batteri. Desverre havnet den under skien på en snøscooter etter en spurt på 50-60 km/t (ja, den går helt idiotisk fort) og skaded venstre pontongen litt. Det går fort å fikse når jeg kommer hjem igjen.

Jeg anbefaler å lage et sideror i midten også fordi kontrollen i lav hastighet er litt dårlig. Jeg anbefaler også å legge noe beskyttelse på hele undersiden av pontongene, ikke bare i bakkant. Mine fikk ganske mye juling forover.

Når den kjører bortover så ligger kroppen helt flatt og den har kun kontakt på kanten av trinnet.

Vekten på min er 221 g klar til å fly.

Comment

• Mossie69
              • Apr 2002
              • 684

Jarle: Du har helt rett, jeg så ikke at Yül snakket om 2208. Jeg skal ha en 2808, og det er sikkert overkill. Men så er det dette med optimalisering og flerbruksmuligheter da....

Tahustvedt: Hihi, det der hørtes gøy ut. Jeg har ikke lagt noe ekstra under pontongene, men det virker som det er nødvendig? Kanskje jeg skal legge på litt glassfiber eller lime på noe cf-tape.
              Anders Valland
              Trondheim

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Vel, det var den båten. Er helt most nå. Den første kræsjen, i går, ødela hele greia. Den ekstra liminga på venstre side av båten forandra lateral CG så mye at det ble veldig vanskelig å fly. Prøvde å balansere med en lang skrue på motsatt side men det ble ike bra uansett. Hadde store problemer i dag. Hvis jeg får lyst på en Hydroplan igjen så kjøper jeg nok en sånn Walkera-båt eller noe.

Det blir fort kjedelig å kjøre rundt på bakken, hehe... Skjønner hvorfor jeg ikke gadd å leke med radiostyrte biler mer når jeg var yngre.

Under er et bilde av båten etter at jeg hadde tegnet noen blå flammer i tillegg. RIP!
                Attached Files

Comment

• sigve
                  • Apr 2005
                  • 484

auch....kondolerer

kjipt det der, tror ikke disse Båtene tåler så mye, min uferdige falt 1 meter ned fra arbeidsbordet og knuste hele fronten på venstre flotør

De tar mye tid å bygge, og så tåler de nesten ingen ting
                  Den hydrofoamen din så foresten dritstilig ut, og ja.. det er kjedelig med biler

sigve
                  Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                  www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• Yul_brünner
                    • Sep 2004
                    • 249

Det ble liksom litt deppa stemning her nå som folk ødlegger modellene sine.. Vi som enda ikke er ferdige gleder oss masse.
                    Men hva har folket gjort med motorfester, servoplasering etc...

Det er vel også mulig å skjære ut noen pontoger i blå eller rosa isopor, eller det superporøse stoffet min mor pleier å stappe blomster ned i.. men det bør vel trekkes/glasses..ihvertfall forsterkes.. eller vanlig isopor.
                    De som skal ha 1kg thrust mokker vel ikke på om modellen veier 400 eller 600 gr. He he..
                    Joachim

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Jeg monterte roll/pitch-servoene på undersiden og siderorservoen på oversiden i bakkant av dingsen på toppen. Mottakeren monterte jeg inni rommet oppå båten ved å skjære et hull i bunnen av båten, stappe den inni, og lime igjen etter at alt var koblet sammen.

Batteriet lå i nesa der som den svarte canopy'en er. Jeg satte inn batteriet fra undersiden gjennom en luke jeg skar.

Motoren monterte jeg bare ved å lime et 6 mm karbonrør på toppen av kabinen, deretter tredde jeg CD-ROM motorens karbonrør over dette røret og limte det fast. På bildet ser du en 2 mm karbonpinne som støtter karbonrøret i fremkant. Det var et veldig stivt motorfeste.

Den balanserte akkurat der den skal, 8 cm bak fremkant av "vingen"

Comment

• Yul_brünner
                        • Sep 2004
                        • 249

Det ser ut som vinkelen på siderorsstagene dine er ganske vide.. Brukte du servohorn eller hjul??

har tenkt en børstet 300 i denne, da den var det eneste med "fornuftig" feste for motor, uten å måtte lage mye annordninger (GWS-Pinne).. har en Cd-rom motor liggende, og lurer litt på om jeg skal bruke den.. Hvor mye veide modellen din??
                        Joachim

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jeg brukte et servokryss og to armer som sto 90° i forhold til hverandre på servoen. I tillegg monterte jeg rorhornehornet et stykke inn på siderorene silk at det vatr rett vinkel fra enden på staget til rorhengselen.

Min veide 221 g før jeg kræsja. Mine CD-ROM motorer veier som regel 20-24 g.

Comment

• Sroterud
                            • Sep 2004
                            • 29

Her er min versjon

Har laget en og den flyr faktisk bra. Bruker ganske mye dualrate på den ellers blir den rimelig kilen.
                            Tar av fra gress uten problem, har desverre ikke fått prøvd den på vann.
                            Dette er en artig modell, det er viktig å prøve og holde vekten så lav som mulig. Kommer til og bygge en til for og komme ned i vekt den jeg har nå veier 270 gram. Målet blir og komme under 200

Flere bilder og data på min hjemmeside: http://www.home.no/staale.roterud/
                            Attached Files
                            Last edited by Sroterud; 02-11-05, 23:02. Reason: Skrive leif
                            Ståle H Roterud
                            Lillehammer mfk
                            www.srsiden.com

SebArt Katana 50 E
                            Raptor 50 Titan
                            T-Rex 450 SE
                            T-Rex 600 N Pro
                            Micron FP, Selges (PM)
                            Div depron
                            Futaba 9C m/Spectrum modul

Comment

• Yul_brünner
                              • Sep 2004
                              • 249

Hva med ducted fan på disse?? Hadde et lite uhell, med en liten test for å sjekke om motorfeste hold....noe det ikke gjorde...

med det vil vel også løse litt motorfeste problematik OG estetik..
                              Joachim

Comment

• Geir J.

#30 Unapproved
                                Farging av depron

Jeg ser at de fleste farger modellene sine med tusj.
                                Er det noen som vet om andre teknikker?
                                Tenker da på spraylakk av noe slag, betrekning eller annet som ikke gir en voldsom vektøkning på modellen.

Leste forresten et sted her at noen skulle bygge modellen med motor som gir inntil 1 kg thrust.........?? Det er TOTALT overkill. Det vil bli et ukonrollert missil av det. Poenget med denne modellen er lav vekt og akkurat passe thrust.

Mvh
                                Geir J.

Comment

Working...