Det jeg har blitt fortalt er at man har mer en nokk kraft med 200w/kilo på warbirds i 2-3kg klassen. men hvordan det blir med ett acrofly. kanskje litt lite ?
Unconfigured Ad
Collapse
Elektro konvertering
Collapse
X
-
på akro er det vel 250 W per kg, men er jeg å huske...
fint fly forresten, og stili understell. har ikke sett karbonunderstell på så store modeller, bare på små depron saker...William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
Vel... Hvis jeg tar utgangspunkt i en glow .46 motor, så pleier en sånn å kunne svinge en 11x6 på omkring 11000 Rpm statisk, etter at nåla er justert for flyging.
Hvis jeg trøkker dette inn i et program jeg lastet ned for en stund siden fra Akrofil, så ser jeg at det må 0,835 Hk til for å gjøre det. Omregnet får jeg det til å bli ca 622 W.
Nå kan vel ikke de to sammenlignes direkte, siden en glowmotor endrer ytelse og dreiemoment med turtall, og endrer blanding alt etter om nesa peker opp eller ned. Så om du setter nesa opp så får du litt mer watt, men ved å regne enkelt kan vi jo lett se om vi er i samme "ballpark".
622 watt ga meg med det gamle oppsettet ca 207 watt pr kg (3 kg fly), og den var ikke akkurat overvettes sprekLikevel var det nok til basic akrobatikk, og den kunne fly sustained KE så lenge jeg gadd (kommer egentlig mer an på flyet enn motoren)
Så hvis jeg nå døtter inn ett elektro oppsett som kan gi 600 watt, så får jeg omkring 220-240 w/kg Alt etter hvilken vekt jeg havner på. Dette bør uansett bli like bra eller bedre enn det gamle oppsettet, og det kan jo tenkes at det fortsatt er et bittelite slankepotensiale igjen i flyet forutsatt konvertering.Comment
-
Comment
-
Godt mulig...
Så vidt jeg har lært tidligere så har elektromotorer en tilnermet flat dreiemomentskurve. Dvs, dreiemomentet er det samme uavhengig av turtall, noe som vil gi mye bedre "bunndrag" som du sier.
Spørs om jeg ikke bare er nødt til å prøve dette
forresten, takk William123. Karbon understell er vel litt porno, men jeg fikk det veeeldig billig, så da kan jeg vel leve med detDet er egentlig alt for breit for skala på dette flyet, men det vises ikke så godt i den vinkelen.
Nå er ikke dette flyet spesielt stort da, det er en liten .40 modell. Satte en nemesis på siden der for referanse, den vurderer jeg forresten også elektro påComment
-
hehe...
men med 600 watt tror jeg nok at du har nokk trøkk til det meste innen vanlig akro, hvis flyet kommer på rundt 2,5 kg
kykke til med prosjektet dittWilliam Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
Vel... Konkrete tall fra Pleym på RPM og prop-size betyr at man må sammenligne vel?
Stupte ned i propell-haugen og dro fram en APC (ikke E) 11x6 og bolta på Hyperion 3025-10 og sjekket turtallet: 10200 med nylada 4S LiPo. Altså noe lavere trøkk. Mysing på 3025-08 sier meg at sannsynligvis vil du får dårligere effekt med bruk av en av Hyperionene i 3025-serien enn du hadde med glow-motoren. 3025-08 er ikke glad i 4S og slett ikke 5S LiPo, men høyere kV-tall spiller også inn. Kanskje noen med 3025-08 kan måle saken?
Mine hjernevinninger sier meg at du får skikkelig god acro med en 2-kilos acromodell men der går nok grensen... Aner meg også at med dedikerte E-propeller kan man få bedre drag, men har ikke så mange propeller i heimen at jeg kan gjøre så mye tweaking og målinger akkurat nu dessverre. Sannsynligvis vil man kunne finne en bedre setup med Aeronaut CAM-propell tenker jeg!
AXI 2826/10 med 12x6E og 5S Lipo tror jeg blir brukbart i maskinen din. Da bør du ligge på rundt 50 amp i max-trekk...
Beklager manglende propell-utvalg, faser jo ut alt som går på raffinerte dinosaur-rester så her er begrenset med fuel-propellvalg...Last edited by joo; 10-01-06, 15:46.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
kanskje litt sent, men en link til litt tester på hyperion Z-3025 xx det er ikke de beste datane men du får nå en liten referanse http://aircraft-world.com/prod_datas.../z3025spec.htm
hvilken propell skulle du ha på motoren din?
så at med 13x6,5 APC E trakk den 47A på 12,1V (motoren takler 45A i 60sek)Last edited by jørgen123; 28-02-06, 21:34.Jørgen Wake Stensen
Bodø MFK
Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!Comment
-
Tenker å bruke 4s lipo i hvertfall, evt 5s. Axi anbefaler den med opptil 16 nicd, eller 4 lipo, men etter mitt hode er det høyere spenning med 16 nicd enn med 5s lipo? Propell får jeg prøve litt frem på. Tenker muligens 11x6-8 eller 12x6 som en begynnelse.
Jeg har funnet den linken du la med. Den bekrefter vel bare hva vi har funnet ut tidligere her, Hyperion sine 3025 motorer er anbefalt til mye lavere effektuttak enn Axi 2826. Samtidig ser jeg at Axi anbefaler 2826 serien til .40 konvertering, mens Hyperion anbefaler 40xx, som er 100g tyngre. På toppen av det påstår de at den tyngre motoren er det letteste tilgjengelige alternativet for .40 konverteringComment
-
det at produsenter sier at deres produkter er best er vel ganskje kjent. det er jo noe alle sier
noe nytt om flyet?William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
Nå er motor på plass.
Det ser unektelig snodig ut at den lille tassen skal kunne gjøre det samme som den glowmotoren som sto der før. Jeg må nok se det svive før jeg er helt overbevist.
Med motor på plass og propell/spinner/cowling montert så viser vekta 2100 gram. Dette gir potensiell ferdigvekt på 2660 med 5s lipo.
Er litt usikker på valg av batteri, for jeg aner jo ikke hva jeg trenger av kapasitet. Kan det holde med 3300 celler?Comment
-
Jeg krysser fingra og håper du blir fornøyd med elektro-oppsett pleym!!!
Mine antydninger til propell og batteri: 12x6 APC-E og 5S LiPo, da kan du regne med 50A max trekk. Rundt 800 watt putta inn skal absolutt fly et 3-kilos fly bra til acrobruk.
Så var det batteri-sizen... 50 Amp max og sannsynligvis mye flyging med 20-30 amp trekk (pattern). I mine øyne betyr det at du bør sikte mot 3300-5000mAh. Spesielt for å oppnå 10-minutters turer uten begrensninger i throttlebruk er større batteri bra, men vekta blir en faktor her (tungt fly som er ugøy å fly). Selvsagt kan du fly med 3300-batteri som klarer strømmen (20C) men personlig liker jeg å ha batterier ombord som gir meg disse turene på drøyt ti minutter i alle fall. Det har ført til at jeg gjerne har litt overkill i kapasitet, men har gjort meg helt hekta på elektro. Har små lekne acro-derter jeg flyr 17-20 minutter pr pakke, og med 4 pakker er det nok motorfly for meg en normal dag. Kaffe og kaker skal ned i skjønn forening med skjitpreik, skryting og planlegging av turer for deretter å avslutte dagen men et sveip innom et av hanga våre så er jeg mett
Så kommer den andre faktoren... jeg har alltid kjøpt LiPo parvis eller 4 av hver... Med to av 3300 får du fløyet en del, optimaliserer vekta i forhold til effekt-uttak og får slarva og drikki kaffen innimellom. Med 5000 må du i alle fall ha Schulse sin minste lader for å få jaga inn med 5A mellom flightene og der blir mer dødtid mellom turene hvis du skal toppe batteriene helt og samtidig huske på noe svært viktig; batteriene bør hvile mellom flight og lading.
Det positive med 5000 er at hvis du vil konvertere en 2x2 F3A-maskin er dette perfekt, 10S5000 duger til å rekke en Nordic-omgang. En mellomting kan være 5S4000, dette er batterier som haler enhver .40-modell opp greit og haler en stor elektro-seiler opp noen turer med god kraft.
Kanskje noen syntes elektro virker vanskelig, men selv syntes jeg det meste rundt elektro er kurant etter å ha brukt det aktivt ei stund. Har fuelfly ennå, men nå er antallet nede i 3... Tenker det holder seg der ei stund.
Prisen; vel, dette er ikke gratis, og jeg har alltid brukt en del penger på bra utstyr til alle hobbyene mine. Så jeg er ikke skremt av prisene, men innser at andre kanskje syntes det er dyrt. Belønningen er at jeg har ufattelig mange flytimer pr år, har kjørt så mange mil på sykkel at det holder for dette livet og flere til, dykket der jeg har hatt lyst, dratt dit jeg har følt jeg måtte dra, soaret i PG på eksotiske steder og vært på stevner og turer sammen med kompiser og virkelig hatt det bra. Dette er kanskje grunnen til at jeg anbefaler den dyrere løsningen, ha det i tankene! Noen av tipsene mine kan kanskje virke som "overkill" men jeg liker at ting funkerAbsolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment