Unconfigured Ad

Collapse

Elektro konvertering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Jau... takk for tips

Jeg har regnet med at jeg nok må ha 3-4 batterier for å kunne bruke flyet som et tradisjonelt glow fly. Da regner jeg med at jeg kan fly så mye som jeg ellers gidder i løpet av en dag på stripa.
    I første omgang kommer jeg nok til å handle inn ett eller to batterier for å se at jeg er på rett spor, de er jo ikke akkurat gratis de batteriene

Kommer til å vurdere batteristørrelsen nermere når alt annet er på plass, så jeg er sikrere på hvor vekta havner.
    Det står vel mellom 3300 og 3700 celler, eller noe deromkring. Jeg ser Griffin har oppgitt vekta på 5s5000 til det samme som 5s3300, men det er vel bare ønskedrøm

50 A er jo noe over hva AXI anbefaler som max trekk, men jeg har i grunn tenkt samme tanken selv. Axi sier max 42 A i 60 sek, men hvor ofte i et akro program kjører man bånn gnu i ett helt minutt? Full pinne er stort sett i oppadgående vertikaler, og på ett minutt er du i hvertfall godt utenfor boksen skulle jeg tro.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Stemmer at vekta på 5S5000 er feil, mine veier 1200-1300g for et sett med 2.
      Ja ser at max-tallet er 45A, med 5S snakker vi likevel over 700 watt så du kommer deg nok til værs likevel
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Joda, det kommer nok til å flytte på seg, det jeg mente var at det kanskje ikke er så alvettes farlig å legge seg litt over anbefalt maxtrekk, så lenge tidsperioden er betraktelig kortere?

Mener å ha sett ett eller annet sted at det finnes wattmetere som monteres ombord, og som logger strømtrekk i løpet av turen, men jeg er ikke mann om å huske hva det kalles, eller hvem som lager det. (?)

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

BNP har, tror Griffin får det inn; http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10735
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Celtic-Griffin
            • Oct 2004
            • 873

They have arrived.....
            Ken Bates
            Never Mind the Label

Comment

• Haldor
              • Nov 2004
              • 499

Har bare slumlest tråden...

Hvis man finner ut at glowversjonen yter ca 600W så er dette effekt ut på propellen. Dvs samme effekt ut på propellen fra en elektromotor vil da kreve mer energi.

Si at motoren (E) er 80% effektiv så trenger du 750W input for å matche dette. Bruker du da samme propell vil du da få samme rpm og samme ytelse hvis vekten er lik.
              Men så kommer fordelen til elektro inn, du har mye større valgmuligheter i propellstørrelse. Jo større propellen er jo mer effektiv er den så hvis du kan gå opp til 14 eller 15" propell så henter du inn mye der. Velg også en propell med litt grov pitch. Bruk også pitch til å styre strømtrekket til det nivået du ønsker.

Regulator, UBEC og SBEC (separate BEC's) finnes og duger fint. Det finnes og ESC fra Kontronik (Jazz xx-6-18 serien) som har innebygget BEC på opp til 18celler/6S LiPo.

Motoren er ikke drivkilden slik som en glowmotor er, så ikke la den lille størrelsen lure deg. Drivkilden er batteripakken, motoren er omformer og det samme er propellen. Lykke til!

Haldor
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...