Unconfigured Ad

Collapse

Balanseror med to servoer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

    #1

    Balanseror med to servoer

    Hei dere.
    Som vanlig melder jeg meg på med "dumme" spørsmål.
    Frem til nå har jeg kun hatt modeller med 1 servo til begge balanseroren men nå skal jeg sette sammen en større modell med 1 servo for hvert balanseror.

    Hvordan skal disse kobbles til motaker?
    Må vel ha 5 kanaler på RX regner jeg med?!
    Må det till noen form for instillinger i radioen?
    Annet jeg burde vite?

    Som vanlig ydmykt takksam for svar som hjelper meg i minn uendelige ukunnskap

    Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    hvis du ikke skal ha flaperon eller spoileron på flyet. slik at du kan med en bryter ta begge ballanserorene opp eller ned. så trenger du bare en y kabel. hvor du setter begge servoene i ene enden og den andre enden inn i kontakten for ballanseror på mottakeren. (huff ble lange tunge setninger)
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • william123
      • May 2005
      • 2330

      #3
      men hvis du skal ha mulighet for flaperon spoileron mixing, setter du servoene i kanal 1 og 5 på mottakeren. og da må somoftest aileron differential aktiveres på radioen
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #4
        eller kanal 2 og 6 hvis du har sanwa sender varierer vel litt fra merke til merke hvilke kanaler som er hva.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • william123
          • May 2005
          • 2330

          #5
          men som oftest er det 1 og 5
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment

          • tyor
            • Mar 2005
            • 9757

            #6
            har hatt både sanwa hitec futaba og graupner og det var ikke helt likt på alle kanalene på noen av dem

            Tilbake til topic. det enkleste er i hvertfall Y-kabel. hvis du bare skal ha vanlige ballanseror.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            • Propepperell
              • Jun 2005
              • 1093

              #7
              Originally posted by tyor
              hvis du ikke skal ha flaperon eller spoileron på flyet. slik at du kan med en bryter ta begge ballanserorene opp eller ned. så trenger du bare en y kabel. hvor du setter begge servoene i ene enden og den andre enden inn i kontakten for ballanseror på mottakeren. (huff ble lange tunge setninger)
              Takk begge dere. Flaperons og Spoilerons har jeg kun hørt / lest om - aner pokker ikke hva det er till en gang. Hvorfor ikke passe på og lære meg opp i det og når vi alikevel er i gang (TAKK)!

              Det med y-kabel skjønner jeg, har ikke noen slik men går det like greit å lodde kablene sammen til en kontakt?

              Peppe
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #8
                vil anbefale deg å kjøpe en y kabel koster 30kr eller noe sånt. så sparer du servokablene dine hvis du skal bruke dem i ett annet fly seinere.

                Flaperon = man bruker ballanserorene som flaps ved å ta begge litt ned. Det bremser farten ved landing for eks. ulempe er at flyet lett flikker det vil si vipper til en av sidene hvis det blir gående for sakte.

                Spoileron = man tar begge ballanserorene opp for å bremse hastigheten, er vel kanskje mest btukt på seilfly. det som er en hyggelig bi effekt er at man da lager en kunstig washout på vingen som gjør at den kan ha høyere angrepsvinkel før den staller/mister løftet. har prøvd dette litt på en cub og kan da komme inn til landing veldig sakte og med høy nese. og da har man ikke den tendensen til flikking.

                Ligger vel noen bedre forklaringer her på forumet fra før hvis du søker litt
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

                  #9
                  Har du en digital radio med mulighet for det, så ta deg tid til og lære å putte servo ledningene inn i hver sin kanal på mottakeren først som sist, dette vil du ha igjen for siden, dessuten fikle litt med slike greier er halve moroa.....
                  Ikke bare flaperons/spoilerons eller hva det heter som er fordelen med seperate ledninger. Minst like viktig er mulighet for å justere hver servo seperat.

                  PS: kan være en fare for at nevnte løsning vil medføre ett dypdykk i manualen
                  mvh MM

                  Comment

                  • -Exlex-
                    Forhandler
                    • Nov 2003
                    • 793

                    #10
                    Originally posted by MicroMac
                    Har du en digital radio med mulighet for det, så ta deg tid til og lære å putte servo ledningene inn i hver sin kanal på mottakeren først som sist, dette vil du ha igjen for siden, dessuten fikle litt med slike greier er halve moroa.....
                    Ikke bare flaperons/spoilerons eller hva det heter som er fordelen med seperate ledninger. Minst like viktig er mulighet for å justere hver servo seperat.

                    PS: kan være en fare for at nevnte løsning vil medføre ett dypdykk i manualen
                    Helt enig med MM her , er jo bare å trikse litt med digitalradioen for å justere i stedet for å justere stag ... (stag bør være noenlunde justert i utgangspungtet da) . Man lærer digitalradioen sin å kjenne også, ellers kunne man jo bare hatt en analog boks hvis man ikke skal bruke de fine, flotte funksjonene man har til rådighet...
                    ____________________
                    : -Exlex-
                    : Thor Arne Jensen
                    :::::::::::::::::::::::::::

                    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                    Comment

                    • Genic
                      • Aug 2005
                      • 329

                      #11
                      Bruk 2 separate kanaler og lær deg å programmere radioen.
                      Dette gir deg mulighet til å differensiere balanserorutslaget.
                      Dvs. balanseror bør som regel gå mer opp enn ned. Gjerne nesten dobbelt så mye opp som ned.
                      Da flyr alt så meget mye bedre.

                      Comment

                      • tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

                        #12
                        det gjelder vel spesielt høyvingede fly som cub og typiske trainere. dvs vinger med mye løft.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        • Genic
                          • Aug 2005
                          • 329

                          #13
                          Også lavvingede, spesielt skalafly.

                          Jeg tror dette har sammenheng med hvor symmetrisk vingeprofilen er.
                          Helsymmetrisk->ingen/lite diffrensiering, Semi/Flat profil->mer diffrensiering.
                          Hadde en PT-19 som var totalt umulig uten diffrensiering, men med ble den snill som et lam.

                          Kanskje noen andre kan forklare teorien bak diffrensiering?

                          Comment

                          • tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

                            #14
                            er selvfølgelig som du sier vingeprofilen som avgjør.(jeg som var litt rask i tankegangen) har prøvd dette litt på en cub og den rollet mye rettere med differensiering. og der er jo vingen helt flat under. slik at det roret som løfter får vel mye større virkning en det som presser ned.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment

                            • jørgen123
                              • Jul 2005
                              • 706

                              #15
                              sånn jeg har forstått det i teorien med differensieringer vel at: hvis du skal svinge til Høyre, skal venstre ballanseror ned for å øke løftet og høyre ballanseror opp for å minke løftet. det venstre ballanseroret skal mindre ned, for å ikke brense for mye. det høyre ballanseroret skal mer opp for å minke løftet og for å senke farten på høyre vingehalvdel. (venstre vingehalvdel har høyere fart enn den høyre, i en høyresving.)

                              BTW Tyor: hva er Guru?
                              Jørgen Wake Stensen
                              Bodø MFK
                              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                              Comment

                              Working...