En del fly trenger praktisk talt ingen differensiering!
Korte vinger og svært lav angrepsvinkel betyr lite/ingen behov for differensiering. Mer angrepsvinkel betyr at balanseroret som går ned umiddelbart bremser langt mer enn det balanseroret som går opp siden det som går opp faktisk i begynnelsen reduserer draget på den siden. I dette tilfellet vil det induseres et drag som vrir kroppen motsatt veg av den man skal svinge, man entrer altså svingen med å introdusere en sideslip/sideglidning. I tillegg vil den vingehalvdelen som får økt løft få langt mer løft enn andelen synk som introduseres på den andre siden. I tillegg til sideslipen vil flyet tønnerolle/barrelrolle. Tønneroll er svært lett å se når man flyr rett fra seg og gir balanseror.
Differensiering mellom 5-20% vil i de fleste tilfeller være OK på motormodeller.
De ekstreme tilfellene av differensiering finner man først når man kommer over på seilfly! Her er momentarmen mye lengre enn på motorfly på grunn av helt andre sideforhold på vingene. Ofte flyr jeg større seilfly med 100% opp og så lite som 20-30% nedror.
Korte vinger og svært lav angrepsvinkel betyr lite/ingen behov for differensiering. Mer angrepsvinkel betyr at balanseroret som går ned umiddelbart bremser langt mer enn det balanseroret som går opp siden det som går opp faktisk i begynnelsen reduserer draget på den siden. I dette tilfellet vil det induseres et drag som vrir kroppen motsatt veg av den man skal svinge, man entrer altså svingen med å introdusere en sideslip/sideglidning. I tillegg vil den vingehalvdelen som får økt løft få langt mer løft enn andelen synk som introduseres på den andre siden. I tillegg til sideslipen vil flyet tønnerolle/barrelrolle. Tønneroll er svært lett å se når man flyr rett fra seg og gir balanseror.
Differensiering mellom 5-20% vil i de fleste tilfeller være OK på motormodeller.
De ekstreme tilfellene av differensiering finner man først når man kommer over på seilfly! Her er momentarmen mye lengre enn på motorfly på grunn av helt andre sideforhold på vingene. Ofte flyr jeg større seilfly med 100% opp og så lite som 20-30% nedror.
Comment