Unconfigured Ad

Collapse

Balanseror med to servoer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #16
    En del fly trenger praktisk talt ingen differensiering!

    Korte vinger og svært lav angrepsvinkel betyr lite/ingen behov for differensiering. Mer angrepsvinkel betyr at balanseroret som går ned umiddelbart bremser langt mer enn det balanseroret som går opp siden det som går opp faktisk i begynnelsen reduserer draget på den siden. I dette tilfellet vil det induseres et drag som vrir kroppen motsatt veg av den man skal svinge, man entrer altså svingen med å introdusere en sideslip/sideglidning. I tillegg vil den vingehalvdelen som får økt løft få langt mer løft enn andelen synk som introduseres på den andre siden. I tillegg til sideslipen vil flyet tønnerolle/barrelrolle. Tønneroll er svært lett å se når man flyr rett fra seg og gir balanseror.
    Differensiering mellom 5-20% vil i de fleste tilfeller være OK på motormodeller.

    De ekstreme tilfellene av differensiering finner man først når man kommer over på seilfly! Her er momentarmen mye lengre enn på motorfly på grunn av helt andre sideforhold på vingene. Ofte flyr jeg større seilfly med 100% opp og så lite som 20-30% nedror.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • Propepperell
      • Jun 2005
      • 1093

      #17
      Differensiering sier dere; er dette å bruke 2 kanaler, en for hvert balanseror og deretter sette forskjellige "End points" i radioen (snakker her Hitech Eclipse-språk? Altså at servoet gjør att ballanseroret går lenger vei ned enn opp?

      Sorry, men til meg må man iblant snakke som til ett barn...
      Men jeg lærer som bare den!

      Peppe
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #18
        Differensiering = forskjellig...
        Ja, normalt vil modellene fly bedre når man har mer balanseror-utslag opp enn nedover. Dette er det vi mener med differensiering i dette tilfellet.
        Det er flere måter å gjøre dette på. Det enkleste er å ha en servo på hvert balanseror med egen mottakerkanal til hver servo. Da kan man justere endpoint eller hva det nå heter i radioen din, eller bare velge "differential" på andre radioer. Men man kan også gjøre dette mekanisk, og da offsetter man gjerne servohornet slik at det peker 20-40 grader framover i nøytral (hvis servoen står under vingen). Dermed blir det større mekanisk utslag opp enn ned, uten mixing etc.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • jørgen123
          • Jul 2005
          • 706

          #19
          ja, det er riktig. men roret skal gå lengre opp enn ned.
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

          Comment

          • tyor
            • Mar 2005
            • 9757

            #20
            Originally posted by jørgen123
            sånn jeg har forstått det i teorien med differensieringer vel at: hvis du skal svinge til Høyre, skal venstre ballanseror ned for å øke løftet og høyre ballanseror opp for å minke løftet. det venstre ballanseroret skal mindre ned, for å ikke brense for mye. det høyre ballanseroret skal mer opp for å minke løftet og for å senke farten på høyre vingehalvdel. (venstre vingehalvdel har høyere fart enn den høyre, i en høyresving.)

            BTW Tyor: hva er Guru?
            Guru ? aner ikke vet hva gyro er
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            • Cessnaknuseren
              • Mar 2005
              • 561

              #21
              Originally posted by tyor
              Guru ? aner ikke vet hva gyro er
              Hehe......Fin tittel du har fått Tyor.
              Har tenkt litt på gradene på forumet. 1-299 er ny bruker.
              300-2499 er bruker.2500-???? er guru.
              er litt spent på grensen til å bli misbruker.
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #22
                Originally posted by Cessnaknuseren
                Hehe......Fin tittel du har fått Tyor.
                Har tenkt litt på gradene på forumet. 1-299 er ny bruker.
                300-2499 er bruker.2500-???? er guru.
                er litt spent på grensen til å bli misbruker.
                ja er vel kanskje misbruker det burde stått. Men nå skal jeg igang med storprosjekt så kanskje der slipper maset mitt for en stund
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • Propepperell
                  • Jun 2005
                  • 1093

                  #23
                  Takk for hjelpen JOO (og dere andre).
                  Skal sjekke dette mer nøye. TROR ikke jeg har diff i min radio (Eclipse) men ellers tror jeg at jeg er med. Burde vel klare å løse ut dette med "EPA" (EndPointAdjustment).
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment

                  • Cessnaknuseren
                    • Mar 2005
                    • 561

                    #24
                    Originally posted by tyor
                    ja er vel kanskje misbruker det burde stått. Men nå skal jeg igang med storprosjekt så kanskje der slipper maset mitt for en stund
                    Pakka som kom for litt siden?
                    Jeg vil gjærne se mye mere "mas" jeg.
                    Blir det en byggetråd?

                    PS. Jeg bruker maaange timer på forumet hver dag, og kan vel si jeg er
                    avhengig, så misbruker i denne sammenhengen er ubetinget positivt.
                    Cessnaknuseren
                    Bjørn Sandbæk

                    Dæ går litt mindre lim nå.

                    Comment

                    • Cessnaknuseren
                      • Mar 2005
                      • 561

                      #25
                      oops.
                      Tråden er der alt ser jeg.
                      Cessnaknuseren
                      Bjørn Sandbæk

                      Dæ går litt mindre lim nå.

                      Comment

                      • tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

                        #26
                        ja det er flere som kan bruke mange timer om dagen her, men så har jeg lært utrolig mye av det også Bare litt flaut nesten når jeg bare har vært medlem i 10mnd også er det bare en som har flere poster en meg
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        • Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

                          #27
                          Originally posted by Propepperell
                          Takk for hjelpen JOO (og dere andre).
                          Skal sjekke dette mer nøye. TROR ikke jeg har diff i min radio (Eclipse) men ellers tror jeg at jeg er med. Burde vel klare å løse ut dette med "EPA" (EndPointAdjustment).
                          Ok, Hitec ja. Skal vi se, dette er en videreutvikling av den gamle Prism serien (7 og 7X). Prism 7X hadde diff og det har garantert også eclipsen.
                          Med Prismen så var der en dog en liten sak, og det var dette med at Diff lå på kanal 1 og 7, mens flapron lå på kanal 1 og 6 (kanal 5 er til retrackts på Hitec 7 kanalere). For å aktivere Diff så må en inn i hovedmenyen (den som en kommer inn i ved å holde på bruterne når du skrur på radioen). Etterpå har du balanserors signal over kanal 1 og 7 om Eclipsen er lik Prismen. Du finner da diff som egen meny i standard menyen, og der oppgir en kun i % hvor mye differensiering en ønsker (du kan komme bort i at du må bytte om servoene fra kanal 1 til kanal 7 og omvendt for at ting skal fungere, men kansje en kan bruke + - på prosenten på Eclipsen?). EPA skal settes til de maksimale utslagene du ønsker for hver servo, da differensieringa ordner opp i resten selv. Du kan fortsatt bruke DR og Expo som før selv om en aktiverer Diff (den må vel uansett aktiveres for å få balanserors signal på kanal 7).
                          Du får prøve litt og skrive inn resultatet.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment

                          • Genic
                            • Aug 2005
                            • 329

                            #28
                            Man trenger ikke programmeringsfunksjonene i radioen.
                            Differensiering kan også settes mekanisk.
                            Servoarmen settes "skjevt" på servoen slik at det blir mer utslag opp enn ned.

                            Comment

                            • tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

                              #29
                              Originally posted by Genic
                              Man trenger ikke programmeringsfunksjonene i radioen.
                              Differensiering kan også settes mekanisk.
                              Servoarmen settes "skjevt" på servoen slik at det blir mer utslag opp enn ned.
                              og du får vel kjøpt ekstern mikser for å koble mellom servo og mottaker også
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              • Gisle
                                • Dec 2005
                                • 575

                                #30
                                Originally posted by joo
                                En del fly trenger praktisk talt ingen differensiering!
                                Hva med ARC Cessna og Ready. Skal sjekke ut dette ved neste tur, men er det noen som vet om det gjør nytta si på disse flyene ?
                                Gisle Ranum
                                Trondheim
                                "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                                Comment

                                Working...