Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Winglets har noe for seg, men til små parkmodeller så tror jeg aerodynamikken er såpass tvilsom at du neppe vil merke forskjell. På en større og mer "clean" og fin seilflymodell så kan du sannsynligvis merke en forskjell ved at modellen er mer effektiv og ukritisk på lave hastigheter.
The purpose of winglets is not to "press the air along the wing surface" it is to stop the migration of high pressure air from under the wing over the tip into the low pressure air over the wing upper surface (tip vortex), thus improving lift and reducing drag - any model of any size will benefit to some degree, however on small, relatively simple models a vertical flate plate will give the results. Bleeding of high pressure air from the under surface to the low pressure upper surface air is always a problem, so careful preparation of the tips and sealing of flap and aileron to wing hinge gaps should always be given careful consideration on any size of model.
On small models a flat plate cut to the tip profile + 4 or 5 mm around the periphery usually works well enough (like the clipped wing Cub)...among the top glider designers there appear to be several generations of tip solutions. First came small "tip tanks" (a la Blanic), then turned down tips (good also because they acted as a wingtip skids) followed by the true winglet configuration, the performance gains with each step forward are very small but of course very important in a competitive situation.
Delta wings are already superior in this context (their wingtips being very small in chord) and probably little is to be gained...
Har Wonder med Vinglets..
I terorien vil Vinglets redusere vingetipp virvler, det vil si, øket løft og redusert ``drag`` men på en såpass liten model, vil det ha minimalt med effekt. Den meste nytten den har, er at det ser utrolig tøft ut..
En delta-ving trenger gjerne "winglets", men mest fordi dem fungerer som finne på saken. Da unngår man at hele saken bare glir sidelengs.
Den "ideelle" vingen ender med null korde, men det er vanskelig å lage. Så riktig konstruerte winglets vil redusere den induserte motstanden som kommer av at lufta under vingen (med overtrykk) søker mot oversiden av vingen (med undertrykk). Dette resulterer i vortex/vingetippvirvler. Når man bruker en del av energien til å sette luft i bevegelse flyr selvsagt maskinen dårligere enn om man ikke induserte vortexene... derfor winglets.
Perfekte winglets gir mindre luftmotstand og tilsvarende virkning som et lengre vingespenn, men det er ikke lett å lage sakene perfekte...
Det var mange ok forklaringer her, så jeg skal bare komme med en liten tilleggs opplysning.
Vingetipp-hvirvler blir du aldri helt kvitt sålenge vingen din lager løft. Winglets kan utnytte endel av energien som du ellers ville kastet bort, men du blir likevel ikke helt kvitt hvirvlene, det ville være en fysisk umulighet.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment