Unconfigured Ad

Collapse

Vingletts?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

    #1

    Vingletts?

    Hei!

    Har det noe for seg med vinglets på f.eks en delta-vinge, formosa, eller andre små park modeller????

    Så et program om at disse presser luften sammen mer over vingene, som igjen gjør at man kan bruke mindre vinger.
    Joachim
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

    #2
    Winglets har noe for seg, men til små parkmodeller så tror jeg aerodynamikken er såpass tvilsom at du neppe vil merke forskjell. På en større og mer "clean" og fin seilflymodell så kan du sannsynligvis merke en forskjell ved at modellen er mer effektiv og ukritisk på lave hastigheter.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment

    • Yul_brünner
      • Sep 2004
      • 249

      #3
      AH.. Takker
      Joachim

      Comment

      • Celtic-Griffin
        • Oct 2004
        • 873

        #4
        The purpose of winglets is not to "press the air along the wing surface" it is to stop the migration of high pressure air from under the wing over the tip into the low pressure air over the wing upper surface (tip vortex), thus improving lift and reducing drag - any model of any size will benefit to some degree, however on small, relatively simple models a vertical flate plate will give the results. Bleeding of high pressure air from the under surface to the low pressure upper surface air is always a problem, so careful preparation of the tips and sealing of flap and aileron to wing hinge gaps should always be given careful consideration on any size of model.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment

        • Yul_brünner
          • Sep 2004
          • 249

          #5
          Ah.. Igjen.. Altså den veien..

          Flott, vill egentlig tro at en delta vinge da vil ha nytte av dette. men det er jo kun en måte å finne det ut på...PRØVE.

          Er det noen størrelsesforhold. noen internett sider eller en formel noen kan peke til.

          så også at en del fly har Wingletts som går nedover og oppover.. noen forskjell på dette?

          Alltid gøy med ny info.
          Joachim

          Comment

          • Celtic-Griffin
            • Oct 2004
            • 873

            #6
            On small models a flat plate cut to the tip profile + 4 or 5 mm around the periphery usually works well enough (like the clipped wing Cub)...among the top glider designers there appear to be several generations of tip solutions. First came small "tip tanks" (a la Blanic), then turned down tips (good also because they acted as a wingtip skids) followed by the true winglet configuration, the performance gains with each step forward are very small but of course very important in a competitive situation.

            Delta wings are already superior in this context (their wingtips being very small in chord) and probably little is to be gained...
            Last edited by Celtic-Griffin; 25-04-06, 20:55.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment

            • kim_andre
              • Jan 2006
              • 144

              #7
              Hei..

              Har Wonder med Vinglets..
              I terorien vil Vinglets redusere vingetipp virvler, det vil si, øket løft og redusert ``drag`` men på en såpass liten model, vil det ha minimalt med effekt. Den meste nytten den har, er at det ser utrolig tøft ut..
              M.V.H
              Kim-Andrè
              Kimvag@hotmail.com

              Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

              Comment

              • Yul_brünner
                • Sep 2004
                • 249

                #8
                AH igjen. man blir likssom litt klokere av internett om dagen
                Joachim

                Comment

                • joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

                  #9
                  En delta-ving trenger gjerne "winglets", men mest fordi dem fungerer som finne på saken. Da unngår man at hele saken bare glir sidelengs.

                  Den "ideelle" vingen ender med null korde, men det er vanskelig å lage. Så riktig konstruerte winglets vil redusere den induserte motstanden som kommer av at lufta under vingen (med overtrykk) søker mot oversiden av vingen (med undertrykk). Dette resulterer i vortex/vingetippvirvler. Når man bruker en del av energien til å sette luft i bevegelse flyr selvsagt maskinen dårligere enn om man ikke induserte vortexene... derfor winglets.
                  Perfekte winglets gir mindre luftmotstand og tilsvarende virkning som et lengre vingespenn, men det er ikke lett å lage sakene perfekte...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  • pleym
                    • Dec 2001
                    • 909

                    #10
                    Det var mange ok forklaringer her, så jeg skal bare komme med en liten tilleggs opplysning.

                    Vingetipp-hvirvler blir du aldri helt kvitt sålenge vingen din lager løft. Winglets kan utnytte endel av energien som du ellers ville kastet bort, men du blir likevel ikke helt kvitt hvirvlene, det ville være en fysisk umulighet.

                    Comment

                    Working...