Unconfigured Ad

Collapse

Formosa II og motorvalg?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

    #1

    Formosa II og motorvalg?

    Hei.

    Jeg har følgende motorer:
    - Axi 2808/20
    - Nippy Black 1812/100
    - Phasor 15-3

    Er noen av disse brukbare til å sette i snuten på en Formosa II?

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no
  • FORMOSAMOSER
    • Jan 2006
    • 88

    #2
    Har du kjøpt en Formosa2 ? Når du får testet den så er jeg interessert i å høre om dine erfaringer med den .
    Har gått og lurt på en slik selv .
    Lurer på om ikke denne motoren kan gi skikkelig futt i den .



    Har gode erfaringer med den butikken selv om den ligger på andre siden av kloden .
    Geir I Walderhaug

    Comment

    • arntum
      • Sep 2002
      • 252

      #3
      Hei.

      Nei, jeg har ikke kjøpt Formosa II enda. Vil først høre om noen av motorene jeg nevnte er brukende.

      Arnfin
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

      mail: arntum@broadpark.no

      Comment

      • TapZ
        • Oct 2005
        • 711

        #4
        Jeg er straks ferdig med en Formosa II.
        Driver selv og lurer på motorvalg. Har en hyperion Z-2213/20 liggende fra min tidligere formosa (rip), men jeg tror denne blir litt svak. Vurderer sterkt en hyperion Z-3007/26.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment

        • FrankOA
          • Jan 2006
          • 92

          #5
          Jeg har hatt en Formosa II nå i noen måneder, med en Apache APM30-18T. Dette har vært en bra motor for modellen. Den drar rundt 350W. Jeg tror nok at de motorene du har kan brukes, selv om de er oppgitt til maks å gi 250-260W. De er noe lettere enn min motor, og du har dermed muligheten til å bygge en lettere modell, både met motor, regulator og batteri.

          Første gangen jeg var ute med min, hadde jeg en propell, som bare dro 260-270W, og det fløy greit med den, men det var ikke så mye ekstra for å greie å dra den ut fra hovring.

          Jeg bruker Flight Power sine 11,1V-2500mAh 20C batteri, som gir meg rundt 15-17min flytid.

          Er meget fornøyd med modellen. Understellet er en svakhet. Slik jeg har sett det på forskjellige forum rundt omkring i verden, er dette en gjenganger. Mitt knakk i festet, og har nå blitt skiftet ut.
          - Frank A -

          Comment

          • arntum
            • Sep 2002
            • 252

            #6
            Ser du bruker et forholdsvis stort batteri (tenker på ytre mål). Er det god plass til så pass store batterier i Formosa II, eller måtte du trikse plass? (Jeg har faktisk tre slike batterier loggende).
            I den originale Formosa'en er det skralt med plass til store batterier, og en må skjære og mekke for å få det til.

            Arnfin
            ........................................
            Fly:
            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
            Wingo (Phasor 15-3)
            Soarus Sports El.glider (600 børste)
            E-Starter (Axi 2212-24)
            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
            Formosa (Himax C2812-1200)
            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
            Cessna Skywagon 185 elektromodell
            Heli:
            Twister Bell 47
            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
            Radio:
            Graupner/Jr MX-12
            Spektrum DX7

            mail: arntum@broadpark.no

            Comment

            • FrankOA
              • Jan 2006
              • 92

              #7
              Ja det er plass i Formosa 2 til disse batteriene. På denne så ligger batteriet under vingen, i et eget rom, med et lokk over. Selve magnet festet på lokket er ikke bra, men det har jeg funnet en løsning med å sikre med strikk. Selve batteriet er festet godt på egen hånd i selve rommet. De er festet med borelåsstropper. Jeg har også et 14,8V batteri som jeg har prøvd, men det blir litt trangt med luken på. Kan selvfølgelig kjøre flyet uten luke, uten at det gjør så mye (tror jeg).
              - Frank A -

              Comment

              • TapZ
                • Oct 2005
                • 711

                #8
                FrankOA: Hvilken propell bruker du nå på apachemotoren da?
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment

                • FrankOA
                  • Jan 2006
                  • 92

                  #9
                  Bruker APC 12x6 propell.
                  - Frank A -

                  Comment

                  • TapZ
                    • Oct 2005
                    • 711

                    #10
                    Ok. hmm.. blir mye spm her, men hvordan har du festet motoren? Bruker du fortsatt GWS-pinnen (isåfall, hvor får man tak i et slikt motorfeste til denne motoren), eller har du bygget en firewall?
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

                    Comment

                    • FrankOA
                      • Jan 2006
                      • 92

                      #11
                      Originally posted by TapZ
                      Ok. hmm.. blir mye spm her, men hvordan har du festet motoren? Bruker du fortsatt GWS-pinnen (isåfall, hvor får man tak i et slikt motorfeste til denne motoren), eller har du bygget en firewall?
                      Spinneren som ligger ved Formosa II'n er en firkantet isoporkloss, som du skal etter tegningen spikke til en fin spinner. Dette er bare tull etter min mening, og fint kan det neppe bli. Så jeg brukte deler av den klossen til å skjøte på flyet, og la en 3mm kryssfiner plate i front, så jeg skrudde motoren i. Slik at motoren kom akkurat passe frem. Med denne motoren så langt frem, slapp jeg å bruke bly eller andre ting i nesen på flyet, for å finne CG.
                      - Frank A -

                      Comment

                      • Tømmer
                        • Nov 2006
                        • 21

                        #12
                        Hvor har du CG på din Formosa? Jeg finner ingen CG i manualen, jeg har min ca 8.5 fra forkant vinge men er usikker på om dette er optimalt.
                        Mine besittelser:
                        € Ultimate 140size m/Dle30
                        € 60" Extremeflight Edge540
                        € Trex 600 OS 55 Hyper 3G FBL
                        € TT Minititan e325 3G FBL
                        € Katana V46 m OS50Hyper

                        Comment

                        Working...