Unconfigured Ad

Collapse

Chipmunk 10-Hyperion..noen erfaringer ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Har montert ferdig alt vedr ving m/balanseror, hjul, høyderor, sideror, "pushrods", horn og er klar å begynne på motor og servoer i kveld.
    Flyet får vel jomfruturen på lørdag eller søndag.
    Det er fantastisk å se hvor lett delene smetter sammen. Tilsvarende også for Cuben fra Hyperion. Og jeg må tilføye at Cowlingen er bare helskjønn (den har nesten kvinnelige former ) og er komplett ferdig uten å måtte klippe å skjære for å tilpasse
    Tar litt bilder underveis, skal prøve å få lagt ut i kveld.

Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Gisle
      • Dec 2005
      • 575

Da har jeg fått frem noen bilder
      Så var det dette med komprimering da. Gjør et forsøk på om dette ble bra, eller om de ble for små. I så fall prøver jeg igjen.

Måtte bruke rundt 100 g for å få flyet i korrekt balanse. Hyperion 3s LVX 1500mah er nok i letteste laget.

Dette er nok det fineste El flyet jeg til nå har hatt ( i påvente av Cessnaen fra Hyperion ) Jomfrutur i morra.

Gisle
      Attached Files
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Gisle
        • Dec 2005
        • 575

et par bilder til Jeg må tilføye at det egentlig skal være hjulkåper på, men de har jeg avventet. De var litt krunglete å sette på og så vil jeg har en prøvertur først. Tenkte litt på vinteren og vil avvente kåpene jeg
        Vi får se om flyet overlever jomfruturen
        Attached Files
        Last edited by Gisle; 14-10-06, 16:28.
        Gisle Ranum
        Trondheim

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Det var pent. Ble sugen på et slikt også nå...

Lykke til i morgen.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Krysser fingra for deg og håper det flyr like bra som det er vakkert å se på
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Gisle
              • Dec 2005
              • 575

Takk skal dere ha !
              Gruer meg alltid litt til første flytur med nytt fly.
              Hadde imidlertid en herlig dag med sjøfly i dag. Helt til det begynte å blåse så mye at kompisen sin Cessna holdt på å bli blåst rundt da han taxet på vannet på tvers av vinden :O
              Gisle Ranum
              Trondheim

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

lykke til Gisle blir morro å høre hvordan det går. skal du på uduvold å fly i morgen eller har du egen plass du flyr.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Gisle
                  • Dec 2005
                  • 575

Skal ikke på Uduvoll. Har en egen plass
                  Gisle Ranum
                  Trondheim

Comment

• Gisle
                    • Dec 2005
                    • 575

Originally posted by Gisle
                    Måtte bruke rundt 100 g for å få flyet i korrekt balanse. Hyperion 3s LVX 1500mah er nok i letteste laget.
                    Ble ikke fortrolig med vekten på flyet og kom på da jeg våknet i dag at jeg hadde glemt å veie flyet .
                    Det ble 725g, hvilket er ca 100 g over flyvekt i manualen. Jeg hadde lagt på vekt i batterikassen og jeg så at det faktisk ble 125g som var lagt til for å fåp flyet i level, Tok at hele greia og la vekt i nesen under motorfestebraketten. da reduserte jeg jo selvsagt vekta med 70g .
                    Nå er totalvekta litt over der den er sagt, men har ikke noe valg. Ser på RC groups at vekta hos noen der lå på rundt 680g...

Jeg har brukt slike stållodd med tape som brukes til avballansering av lettmetallfelger (bly er nå forbudt).
                    Om dette kommer i nærheten vil det ha innvirkning på magnetene i motoren? Det er kanskje 0,4mm klaring fra kanten av loddet til motoren?
                    Last edited by Gisle; 15-10-06, 14:08.
                    Gisle Ranum
                    Trondheim

Comment

• Gisle
                      • Dec 2005
                      • 575

Jomfruturen er gjennomført

Da har jeg hatt ekornet's første flytur. Og for å slå det helt fast, Det gikk bra og flyet er en nytelse i luften
                      Men noen erfaringer som jeg gjerne vil dele.

Jeg er jo en "sjøfly" pilot med stort sett høyvingede fly, og er vant til at store utslag på ror gir ikke så store utsalg på flyet , men det er jo da en helt annen sak med lavvinget.....i hvert fall chipmunken....
                      Jeg hadde stilt inn rorenes bevegelse etter manualen. Det jeg imidlertid ikke hadde gjort, som forøvrig var anbefalt var å sette dualrate til 60% av dette i begynnelsen. Så det ble noen voldsomme utslag til jeg fikk ned flyet og justert dette.
                      Litt fra turen.. Først takset jeg en del rundt omkring på stripa.... Hadde fått en mail av Chris i Quietflyer med en link til en prøvetur som var beskrevet på RC groups http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=579430. Der ble det nevnt at flyet hadde lett for å tippe nesen under taxi, og særlig på gress med påfølgende ødelagt motorfeste.
                      Jeg fløy på en liten grus fotballbane og merket at jeg måtte holde fullt høyderor under taxi og take off. Dette er litt dumt, særlig når en lander er det lett for at nesen og propellen går i bakken om en glemmer å holde på høyderoret. Take off gikk fint etter bare få meter så var vi i luften. Flyet dro kraftig til høyre, hvilket jeg ikke skjønte så mye av. Samt at, som tidligere nevnt, var utslaget på rorene alt for kvasse for meg med lite erfaring med lavvinget fly. Fikk flyet ned, med litt kanskje kvass landing (men langt fra ille) men nok til en liten bøy i ene landingsleggen. bøyde det tilbake så var det greit. Disse er litt tynne og tåler lite
                      Fant ut at høyre balanseror var kanskje maks 1mm opp i forhold til level. Justerte dette, satte dualrates til 60% på høyderor og balanseror og ny take off. Nå gikk alt så mye bedre. neon knepp nedtrim på høyderor og vi var level.
                      Flyet flyr som en drøm. Roll og loop gikk smertefritt og neste landing gikk nokså greit. Litt vanskelig å finne riktig landingshastighet. Men flyet kan fly veldig sakte og likevel ha løft. Må bare trene litt og gjøre meg kjent.
                      Motoren og propellen 9x6E gir plenty av power, og det var en nytelse å se flyet i luften.
                      Har du lyst på et nydelig el-fly med litt klasse over og som ikke er av isopor, så løp og kjøp....Blir litt stolt nå en flyr dette flyet. Det er liksom litt konge Men for all del det er jo subjektivt.
                      Kanskje ikke å anbefale om du flyr mye på gress, om det ikke finnes gode råd for hva som er årsaken til at det tipper rundt....? Kanskje større hjul hjelper?? Noe som vet
                      Last edited by Gisle; 15-10-06, 15:48.
                      Gisle Ranum
                      Trondheim

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

flott å høre at jomfruturen gikk bra!
                        større hjule kan nok hjelpe mot at nesen tipper fremover. du kan også se om det er mulig å flytte hovedunderstellet noen cm lengre fram. kan være en stor operasjon, men verdt det hvis fylet har stygge tendenser til å tippe fremover.
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Gisle
                          • Dec 2005
                          • 575

Jeg vil prøve større hjul først tror jeg. Å flytte landingsleggene litt frem synes jeg fort kan bli både vanskelig og styg. Kanskje jeg heller kan bøye dem frem noe...? Ser hva som finnes av tørre hjul...
                          Tror kanskje en av årsakene er at jeg måtte legge til vekt i nesen... Kanskje bedre å få tak i et større pog tyngre batteri, da blir vekta fordelt lenger bak, hvilket gir bedre stabiltet kanskje ?

Gisle
                          Gisle Ranum
                          Trondheim

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Gratulerer Gisle, flott at det gikk bra

Comment

• atlemo
                              • Jul 2006
                              • 320

Da er det vel avgjort - jeg må kjøpe et slikt til meg selv som julegave i år!
                              lekkert fly.
                              Atle Mo, Oslo

Comment

• Gisle
                                • Dec 2005
                                • 575

Originally posted by atlemo
                                Da er det vel avgjort - jeg må kjøpe et slikt til meg selv som julegave i år!
                                lekkert fly.
                                Bare om du klarer å vente til jul Da nærmer det seg jo at Cessnaen til Hyperion kommer og den skal jeg ha tenkte jeg .

Bare husk når du har satt sammen flyet,,, følg rådet med riktige rorutslag og dualrates 60% at maks.....til du er fortolig med flyet...
                                Last edited by Gisle; 15-10-06, 15:43.
                                Gisle Ranum
                                Trondheim

Comment

Working...