Unconfigured Ad

Collapse

Chipmunk 10-Hyperion..noen erfaringer ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

    #61
    Originally posted by Biggles
    Har vært meget gjerrig med lim og bygd magert, allikevel så veier den inn på ca 710g. På esken så står det opp til 620g om jeg ikke husker feil.
    Noen som har fått, og flydd den nye lille Cessna'n fra Hyperion?
    Heisann
    JA et nydelig fly er det ! Mitt veier vel nogenlunde det samme, men batterivekten hjelper vel litt også her til variasjon og limet er nok ikke den værste fiende i så måte.....
    Tintin har fått Cessnaen i hus og du finner en tråd her på forumet fra Tintin
    Jeg går å tripper å venter på min som kommer straks Elefin har fått den fra produsenten. Er vel ikke mange dagene til nå tenker jeg.

    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

    Comment

    • jansr
      • Oct 2006
      • 243

      #62
      snart ferdig med chipmunken min nå.har tatt meg god tid på å sette det sammen.mangler bare radioutstyret nå.jeg lurte på å montere ski på flyet.noen som har prøvd det på denne?må vel ha di parkflyerskia di har hos elefun?
      mvh jan sigurd røyseland

      Comment

      • jansr
        • Oct 2006
        • 243

        #63
        da var chipmunken min ferdig.må si meg veldig godt fornøyd med finishen.vekta stoppet på 700gram med 3s 1900mah lipo.men må inrømme jeg gruer til jomfruturen,gjør altid det med nye fly
        mvh jan sigurd røyseland

        Comment

        • Gisle
          • Dec 2005
          • 575

          #64
          Originally posted by jansr
          da var chipmunken min ferdig.må si meg veldig godt fornøyd med finishen.vekta stoppet på 700gram med 3s 1900mah lipo.men må inrømme jeg gruer til jomfruturen,gjør altid det med nye fly
          Gratulerer!
          Jepp jeg og gruer meg alltid til de første turene... Har du bøyd frem hjulleggene?
          Husk små rorutslag ! Det er et sensitivt fly,
          La oss få høre hvordan første tur gikk
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment

          • jansr
            • Oct 2006
            • 243

            #65
            har ikkje fått bøyd frem leggene enda.har satt dualrate til 60%.har en liten mustang litt mindre en chipmunken.og den er og meget følsom på rora.men det var ikkje så veldig lenge før jeg kunne ha d/r på 100% på denne.må lissom få følesen med flyet først.jeg har også satt expo på -40 på balanseror og høyderor på chipmunken,får bare prøve meg fram.jeg kan jo egentlig slappe helt av for flymaskinen kommer jo altids ned igjen.det store spørsmålet er om den kommer ned hel eller som et fang med ved ) satser på det første alternativet selfølgelig.
            mvh jan sigurd røyseland

            Comment

            • arvid
              • Nov 2006
              • 1547

              #66
              lykke til hvertfall. Har samme modellen ferdig, men skal ikke prøve den før til vår`n. På filmsnutten ser du som du trenger og bøye leggene litt.
              arvid.

              Comment

              • Gisle
                • Dec 2005
                • 575

                #67
                Jeg både bøyde frem og skiftet til større hjul. Før jeg bøyde frem, var den nesten umulig å taxe. Etter å ha bøyde frem understellet, så forsvant problemet helt.
                Utfordringen er den at du uten å bøye frem blir nødt til å tvinge halen ned med høyde ror og med litt fart tar du av, men får lett stallhastighet. Utfordringen kommer også når du lander for du må holde høyderor etter landing for å holde halen ned, og det kan fort gå litt galt.
                Så dette krever kontrollert stikkeføring og før du har lært modellen å kjenne kan det fort gå galt.
                Men her kan det jo være individuelle forskjeller. Uansett er det jo bare å taxe litt rundt for å finne det ut.

                Uansett lykke til med et fint fly

                Gisle
                Gisle Ranum
                Trondheim
                "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                Comment

                • arvid
                  • Nov 2006
                  • 1547

                  #68
                  idag har jeg hatt jomfru på min chipmunk. Den fungerte helt fint. Det kom noen harde vindkast som jeg selvfølgelig merket godt, men jeg er kjempefornøyd.Rorutslag etc. er stilt inn etter "boka" og passet suverent.
                  Vil samtidig nevne at jeg også hadde jomfru på en dynam cessna. Alt gikk greit, borsett fra at overføringene/hengslingen til bal. ror og høyderor var noe "slærkete" og gjorde det litt vanskelig og trimme inn. Hengsler og linker vil bli skiftet. Men alt i alt, en bra dag med 2 nye modeller.
                  arvid

                  Comment

                  • Biggles
                    • Mar 2006
                    • 238

                    #69
                    Fornøyd

                    Jeg har flydd min Chimpunk en stund nå, fått endel flyturer med den. Veldig fornøyd. Har dog erfart at den må flys til den står stille - har en tendens til å dette igjennom når farten blir lav. Flikker ikke, men detter rett ned - flyr den på asfalt så de ellers så lekre hjulkåpene begynner å bli litt kjeks - ellers ingen skader.

                    Comment

                    • arvid
                      • Nov 2006
                      • 1547

                      #70
                      jeg har ikke satt på hjulkåpene en gang. Flyr fra gress. Erfaringsmessig går de j............. fort istykker. Fint fly hverfall.
                      arvid

                      Comment

                      • Gisle
                        • Dec 2005
                        • 575

                        #71
                        Fint fly ja. Enig i at den må flys inn for landing. Ikke bare å kutte motor og seile ned som med en Cessna el. Denne må ha fart eller så mister den løftet. Men det er jo greit når en vet det
                        Kjempelekkert fly. Jeg har satt på større hjul og har ikke hjulkåper. Men de er fine da...

                        Gisle
                        Gisle Ranum
                        Trondheim
                        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                        Comment

                        Working...