Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
OBS Disse bildene er fullstendig missvisende. Antennene står UT fra kroppen når de testet med dette. Ikke tapet til kroppen....
Det står i den originale tråden på RCgroups, men disse bildene har kommet mange ganger ut av sammenhengen.
Helt enig med deg - dette er langt fra optimalt. Men etter å ha reparert ar6200 mottakere noen ganger etter at antenne ledningene på mottakerer er "revet" av (ikke den mest fantastiske konstruksjonen) skjønner jeg godt av de tapes til flykroppen. Dette gir i allefall en betraktlig bedre virkning enn innvendig montasje.
Et annet spørsmål er hvor optimal er 90˚antennevinkel i diversity løsningen?
Et annet spørsmål er hvor optimal er 90˚antennevinkel i diversity løsningen?
Er det mulig å få like godt signal i alle situasjoner med én mottager (altså uten å stappe inn 2-3 satelitter)? Peker den ene antenna rett bak og den andre rett opp fungerer det vel greit når man 'ser' flyet fra siden. Men hva om flyr forbi i knifeedge?
Å stikke antennene ut av karbonkroppen på den ene siden slik som på bilde1, fører vel bare til at signalet må passere to lag karbon når senderen befinner seg på motsatt side av kroppen?
Når det fungerer så bra som det tydeligvis gjør kommer det vel av at man har "mye å gå på"?
Årsaken til at de kommer med AR9000 skyldes nok ikke at den ikke fungerer som den skal. AR9100 blir ekstra krydder og en konkurrent til andre mottager-/strømfordelingsløsninger som tåler høyere strømtrekk (Smartfly, powerbox osv.). Du har helt sikkert sett dette på kabling osv. Har en slik på vei til Norge nå fra espritmodels.com og vil montere den i min turbin. Blir spennende å se. I min 100cc Yak bruker jeg powerbox competition og AR9000. Fungerer veldig fint.
Thomas
Hei Thomas
Jeg bruker AR7000 den er vel lik AR9000? bare to kanaler til. Det var pakketapet jeg tenkte på, siden de kommer med AR9100. Jeg kjøpte en Emcotec til jet`n fordi jeg hadde tenkt på å bruke 2,4 Ville være helt sikker på et jeg ikke skulle få dropp i spenningen og da valgte jeg noe jeg kjenner fra før. Jeg bruker ca 500mah pr.tur på 10min og meste av dette trekket er når flapsen er nede. Skal jeg prøve 2,4 i jet blir det Spektrum, p.g.a satelitt mottakeren/e som kan flyttes til andre steder rundt i flyet.
Skulle ønske jeg kunne svare deg bedre på forskjellene mellom AR7000 og AR9000. Det jeg kjenner av forskjeller fra eget bruk er at AR9000 har en ekstra innebygget antenne (dvs. to i samme enhet før vi tar med satelittmottagerne). Totalt får vi da 4 mottagere (to i selve mottageren vi er vant til å se og to separate sattelitter om du kjøper en ekstra).
I tillegg har du mulighet for å bruke flight log som viser oversikt over tapte pakker / forstyrrelser. Denne synes jeg er fin for å sikre at installasjonen er gjort rett. For morro skyld testet vi en satelitt over tenningshetta på en bensinmodell og hadde ingen pakketap. Vi testet også ved å omringe med carbon og da kom pakketapene som forventet. Testen kan vi gjøre med begrenset signal i forbindelse med ordinær rekkeviddetest eller under flight. Den måler pakketap på hver enkelt mottager.
AR9100 har ikke mottagere i selve boksen vi er vant til å se på - her har de valgt å bare bruke satelitter. Det gjør installasjonen antagelig enda enklere og mer sikker.
Jeg var på Fagernes i helgen og fløy 4 turer med C-arf Kangaroo, på den 4 turen (etter den organiserte flydelen var over kl.17 Lørdag) skulle jeg fly siste tur for dagen, jeg fikk 2 glitch på rett etter takeoff, jeg fløy et par legg frem og tilbake fikk så en 3 glitch, her var det bare og forsøke å få flyet trygt ned på bakken, flyet landet perfekt uten at noe skade var skjedd.
Når jeten var parkert og pulsen hadde fått roet seg kraftig ned var det bare en ting som lå og surret i bakhodet........ jeg skal ha 2.4 Ghz !!!
Gutta fra Elefun hadde med seg moduler og mottakere og 1 av hver ble kjøpt.
Takk til Knut & co som hadde med seg Fasst til Fagernes
Allerede Lørdag kveld etter banketten på hotellet bar det rett tilbake til campingen her var det bare en ting som gjaldt, oppgradere radioen med ny programvare som er klargjort for Fasst. Oppgraderingen er en enkel jobb og tok ca 10 min før alt var klart.
Ny mottaker ble montert i Kangarooen og i dag hadde jeg første flytur med Futaba Fasst system. Radioen jeg bruker er Futaba 12Z med Futaba TM-14 Fasst modul, i flyet er det montert en Fasst R6014FS mottaker. Antennene på mottakeren ble montert i henhold til instruksjon som følger med i settet.
Radioen ble satt i "range test" modus og rangetest ble unnagjort som anbefalt i manualen, både med og uten motor og fra flere sider av flyet. Her var det bare å begynne å gå, i manualen anbefalles en avstand på ca 50 meter, men jeg gikk nok rundt 150 meter og hadde full kontakt og ingen antydning til feil eller dårlig kontakt.
Første flight for meg med 2.4 ghz fungerte 100% perfekt! Jeg (tror ikke jeg) skal ikke ha noe annet i mine modeller her etter
Morten
- Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
- Skymaster Hawk m/ATJ220SV
- Krill Avanti S m/ATJ220SV
- Eurofighter m/Behotec 180 Gold
Jøss, du kom meg i forkjøpet Morten.. Jeg som tenkte å fortelle om flighten din i dag...
Kan også nevne at jeg hadde problemer med G3 som gikk i hold i H9 Cessna'en min forrige helg. Byttet til 2.4 FASST og hadde nix mer problemer. I ettertid har jeg funnet feilen i modellen som var dårlig kontakt ifbm onboard glødingen, men jeg flydde en tur med 2.4 FASST FØR jeg fant feilen, uten så mye som ett hikk! Feilen er nå rettet og jeg fryder meg over å vite at modellen er trygg, selv med en forstyrrelse som ville fått G3 til å gå i hold!
Andre fordeler som små antenner som lett lar seg gjemme bort i skalamodeller, og fri flyging på stevner og treff tar jeg som en bonus!
Etter mine erfaringer i Cessna'en, og etter å ha sett Morten fly jet'en med stor suksess på 2.4 FASST er det ikke tvil hos meg. G3 mottakerne mine ligger på RC-Marked og jeg har 3 nye flotte 6014 mottakere som skal inn der de var...
Da er også jeg over på 2.4 på en av mine Jet modeller. Funker meget bra det. Jeg benytter JR 12X og da naturlig Spektrum. Plasserer satelitt antennen rundt omkring i kroppen der jeg mener de gir beste forhold. Setter alltid en oppe i sideroret. Spektrum har et eget system som logger dårlig signal. Alt er langt innenfor JR/Spectrums krav.
Har også benyttet 2.4 i mitt turbinhelikopter. JR/Graupner MX-22 og Spektrum. Samme her, plasserer satelittene rundt omkring i kroppen. Fungerer perfekt.
Plassering av utstyr i en Rookie ville jeg gjort akkurat på samme måte som med 35 Mhz. Skal ikke være noe kritisk i den modellen. Benytt gjerne en optokopler mellom mottager og servoer. Da slipper du for mye strøm gjennom mottageren (ikke at det går så mye strøm i en Rookie men jeg nevner det. I min 1/6.8 scala Rafale brukte jeg 900 mAh på 5 turer á 8 minutter sist helg. Dette er en modell på over 20 kg og 25 kg skyvekraft. 4 x JR 8411 servoer på vinger og 1 x JR8611 canard. Omtrent det samme servo oppsettet som en Rookie??)
Da er også jeg over på 2.4 på en av mine Jet modeller. Funker meget bra det. Jeg benytter JR 12X og da naturlig Spektrum. Plasserer satelitt antennen rundt omkring i kroppen der jeg mener de gir beste forhold. Setter alltid en oppe i sideroret. Spektrum har et eget system som logger dårlig signal. Alt er langt innenfor JR/Spectrums krav.
Har også benyttet 2.4 i mitt turbinhelikopter. JR/Graupner MX-22 og Spektrum. Samme her, plasserer satelittene rundt omkring i kroppen. Fungerer perfekt.
Plassering av utstyr i en Rookie ville jeg gjort akkurat på samme måte som med 35 Mhz. Skal ikke være noe kritisk i den modellen. Benytt gjerne en optokopler mellom mottager og servoer. Da slipper du for mye strøm gjennom mottageren (ikke at det går så mye strøm i en Rookie men jeg nevner det. I min 1/6.8 scala Rafale brukte jeg 900 mAh på 5 turer á 8 minutter sist helg. Dette er en modell på over 20 kg og 25 kg skyvekraft. 4 x JR 8411 servoer på vinger og 1 x JR8611 canard. Omtrent det samme servo oppsettet som en Rookie??)
optokopler er det noen form for powerbox eller er det en annen greie ??
Har ikke kommet helt i gang med jet flygingen for fullt enda da .
Vil bli litt kjent med den før jeg tar den opp i Fr.Stad, men har ikke funnet noe egnet sted enda jeg kan teste den ordentlig .
Har kun hatt 3 turer med den, og der fikke jeg ikke testet noe landingshastighet.
Ta en titt på http://netroh.com/index.php/1191271 (nederst) så ser
du hva en optokopler er. Jeg benytter ikke noe annet en dette
i mine modeller. Fungerer utmerket og gjør den samme jobben
som en powerbox i et jetfly til mye billigere penge og ikke
minst str. Den er på samme str. som en mottager.
Hei
Jeg har flydd mine jet fly med 2.4ghz nå i ett år,har ikke hatt noe problem !
Eneste jeg passer på er att motakeren ikke ligger en plass der det blir varmt,for
dette systemet er var på varme. Jeg bruker futaba fasst sitt system uten noen form for extra antenner !
Ett lite spørsmål til deg Cato,bruker du y kabel eller lignende for å få brukt 2 batteri
pakker på servoene når du bruker glitch buster + en batteri pakke til motaker ?
Mvh Geir Mogstad
---------------------------------------
slapp av det kommer helt sikkert ned!
Bruker 2.4 FASST i Eurosporten uten noen som helst problemet. Tok rangetest og klarte ikke løpe den utenfor dekning på den tilgjengelige tiden... 3-4 ganger anbefalt avstand på rangetest.
Har festet en antenne på tverrveggen fremme, og en som snur 180 grader og sitter på innsiden av flykroppen ved siden av mottakeren. Ingen antenner utenpå flyet. "Carbonplatene" er ikke carbon, men lookalike slik at de ikke tuller med radiosignalet.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment