Unconfigured Ad
Collapse
Funjet Ultra - Hvilket opsett? Hvor kjøpes den?
Collapse
X
-
Står noen foeslag til oppsett på siden til el-fly:
Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.noComment
-
Funjet.... må d være isopor...?
Iallefall her e noen ideer til å gi noen av gutta på Fagernes noe å bryne seg på... 367km/t med propell
http://www.rcuniverse.com/forum/m_3740991/tm.htm
Os-91 DF motor og masse stigning på propellenSvein Roe
----------------
Skymaster F-15 - Nexus Mk II
Boomerang Sprint - Simjet 2250
Starfire II P-60
C-arf Extra 2,3 - DA 50
EF Extra 91" - DA 60
EF Edge 48"
Ventus 4m
Mini NyxComment
-
Brukte HET 2W25 på min funjet som også var på Fagernes i år. Med 6s og 5x5 cam speed propell ble den målt til 230km/t der (plagdes med for myke elevons så jeg mista styringen mens den ennå akselererte). Etter å ha dytta det samme oppsettet i en ultra har vi målt den til 257km/t. FORT NOK!
Og hvor stor esc bør man gå for?
Sent from my Desire HD using Tapatalk____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.noComment
-
2 x 3s2200 40c i serieog esc kjøper du den største du fysisk får plass til.
Selv har jeg brukt Turnigy K-Force 100 eller CC Ice 170 i mine (har en ultra med 4KW effekt på propellen også)...Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
-
Hva er det du har av oppsett i den 4kw'n da?Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.noComment
-
Og stakkars batterier hvis det er 2200mAh 40C.Comment
-
Det er ingen umulighet å trekke langt over det som er spesifisert fra produsenten ut av en motor - MEN da nytter det ikke å velge Kina Cr... motorer hvor produsenten i utgangspunktet har strekt strikken maksimalt når det kommer til ytelses spesifisering.
I F5B (Hotliner) verden er dette normalt men da brukes det kvalitets motorer fra f.eks NEU og Kontronik og det er det ikke uvanlig å ta ut 3-4 ganger det motoren er spesifisert for men da kun i meget korte perioder!
En annen ting du skal tenke på - tar du ut høy effekt så må du ha pokker så mye batteri med deg. En funjet er en liten "vinge" og blir den for tung så får du den ikke i lufta - kanskje hvis du bruker strikk/katapult.
Videre er det begrensning på hvor fort det kan gå før du får problemer med flutter osv...
For det tredje så begynner du å begrense hvor denne kan brukes - en rask og tung funjet er ikke noe å fly med der det ferdes andre mennesker....Last edited by Quadrocopter; 10-11-10, 15:57.Comment
-
ja, funjet det er snakk om. throttlestore sine epo cessnaer er jo teit å kjøpe. halv pris på hobbycity
hadde håpet på et snilt funjet oppsett, derfor hobbycity produkter til en liten pris. hvis jeg synes det er morro blir det oppgraderinger(som i seg selv er VELDIG morro)
ville bare ikke stjele tråden til trådstarterderfor jeg tenkte å få pm'r. eller jeg kan starte egen tråd?
Har ikke hatt Stryker selv, men kjenner en som flyr den og den virker veldig stabil i forhold til Ultra'en. Er litt større også, men klarer nok ikke de samme rå oppsettene som FunJet er i stand til.
Her er en video av min FunJet: http://www.youtube.com/user/badasspy.../9/pGE45JjfP2w
Får vel ikke det helt store inntrykket av hvor fort jeg synes det går. Fotografen la fra seg kamera før jeg fikk rotet med litt nærmere og lavere. Her synes den lille tassen knapt.Last edited by arhennie; 10-11-10, 17:15.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Motor er Het-rc 2W-25 med CC ICE 100. Gikk fort med 4S, kan ikke vente på 6S......Haagen Valanes
Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........Comment
-
Er en spesiallaget 36mm MEGA motor (2400KV) med heldekkende "Clamshell" kjøleribber / fester (dere finner litt mer data i funjet-tråden på rcgroups), cc ICE 170, 2x3s 2600 45C (en del kirurgi i nesen for å få plass) og MKS digitalservoer. Har kostet en haug med penger, og flyr som en gjennomsnittelig skiftenøkkel. AUW er på nesten 1,6kg.
Fly pr nå med APC sport 6x4 propell som går på ca 43000rpm ifølge datalinken til regulatoren.
MEN DEN GÅR STYGGFORT TIL Å VÆRE EN ISOPORKLUMP!Last edited by jeeeeeeright; 11-11-10, 07:40.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
-
Motoren skal tåle 55A max jfr. HET's nettsider. Mener og å ha lest at den tåler max 4S men husker ikke hvor. (Antagelig i manualen som fulgte). Men så anbefaler de som sagt en mindre prop enn jeg har på. Aner ikke hva mitt oppsett potensielt kan trekke av strøm, men har en måler liggende så det skal jeg sjekke. Må bare lodde på noen deans på den først. Kan godt komme tilbake her med resultatet...
Brenner jeg motoren så er det bare å prøve noe annet. Takk for tipset Jeeeright. Det oppsettet gir teoretisk 10.000 runder mer enn min. Men foreløpig har jeg mer enn nok med det som er. Jeg slår ikke av på gassen tidlig for å spare motoren. Den rett og slett går for fort for meg, men det er en treningssak som alt annet.
Jeg har altså en motor med Pn=700W og Imax = 55A (Typhoon EDF-2W-20)
ESC er på 72A (HET Tsunami 72)
Anbefalt prop er 4.7x4.7 men jeg har brukt en 6x4
Teoretisk turtall (uten tap); 14,8V (4S) * 3350 KV -> 49580rpm
Peppern75 mente den motoren ikke ville bli gammel og det har han sikkert rett i.
Jeg målte 81A på full gass.
Jeg forsøkte etterpå med en 5.5x5.5 prop og målte da ca 72A
Den anbefalte prop på 4,7x4,7 hadde jeg ikke for hånden.
Nå er jo disse målingene gjort på bakken, og strømtrekket vil være lavere i fart. Men hvor mye?
Denne saken veier jo ikke stort. Er det noen som har noen erfaringstall i så måte på fly av denne typen?
Jeg vet ikke hvor mange flighter jeg har hatt med dette oppsettet. Kanskje 6 stk. Foreløpig lever motoren.
Dragene mine er ikke så lange, men kan tenkes de blir lengre etterhvert.
Å gå tilbake til 3S er uaktuelt da det går som en dass i forholdSlik den er nå går den helt jævlig, og jeg bare står og smiler (og skjelver) mens jeg flyr.
Har tittet litt på annen motor nå i kveld. Men finner ikke noe tilsvarende i farten uten å måtte opp på 6S. Så jeg kommer til å fly som den er til det blir røykanlegg av den. Så får jeg heller finne på noe annet når det skjer om flyet fortsatt lever. Å få den til å gå verre ser jeg ikke noe behov for, men et oppsett som kan snurre 6x4 på et teoretisk turtall nærmere 50000rpm blir i såfall det jeg sikter på.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Jeeeeeeright har anbefalt HET 2w25 motor. Slik jeg forstod så fikk han raskeste fly på Fagernestreffet 2010 med den motoren.Jon-Brage Hoel Andorsen
-------------------------------------------------------------------------
Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.
Alt flyr bare du har nok motor!Comment
-
Joda, har sett hans psycho oppsettMen den er nok ikke dum den 2w25 motoren.
Den er på 1100W og vil gi meg ønsket turtall på 5S. Den tåler max 65A, og der er vel omtrent der jeg tror jeg vil havne i statisk strømtrekk med ett 5S oppsett med 6x4 prop. Så om jeg finner et batteri som passer (tenker vekt) blir det kanskje en sånn etter hvitrøyken har lagt seg
Men et annet spøsrmål var om noen har erfaringer på forholdet mellom strømtrekk i benk og i høy fart på disse små lette modellene?
EDIT:
Fant abtteri, men med tyngre batteri + tyngre motor vil flyet legge på seg 60g. + med et slikt oppsett.Last edited by arhennie; 20-05-11, 19:49.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Den 2w-25-motoren tåler VESENTLIG mer enn 65amp.... kjørte den på 6s og med 5x5-propell. bare hold deg unna apc og billigpropeller eller så kan du få en ufrivillig tur på legevakta.
Men strømtrekket går først opp(!) og så litt ned igjen i lufta. Dette er pga at propellen kaviterer mindre enn på bakken når flyet først begynner å få litt fart på seg.
Strømtrekk på full gass i lufta erca 90% av det du har på bakken, men så lenge du ikke er supermann skal du slite med å holde full gass lengre enn noen få sekunder på disse greiene. Den blir veldig fort veldig liten.Last edited by jeeeeeeright; 20-05-11, 22:54.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment