Unconfigured Ad

Collapse

Funjet Ultra - Hvilket opsett? Hvor kjøpes den?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Jeg ville brukt denne, den er det mye futt i i forhold til størrelse og pris. Problemet er bare at den er meget populær og ofte utsolgt. Ellers kan det lønne seg å se på 450 size heli-motorer som denne, ser at flere bruker disse i Fun-Jet'en.

Comment

• Jostein
      • Jan 2008
      • 1161

Står noen foeslag til oppsett på siden til el-fly:
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Aviator
        • Mar 2005
        • 601

Funjet.... må d være isopor...?
        Iallefall her e noen ideer til å gi noen av gutta på Fagernes noe å bryne seg på... 367km/t med propell
        http://www.rcuniverse.com/forum/m_3740991/tm.htm

Os-91 DF motor og masse stigning på propellen
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

Originally posted by jeeeeeeright
          Brukte HET 2W25 på min funjet som også var på Fagernes i år. Med 6s og 5x5 cam speed propell ble den målt til 230km/t der (plagdes med for myke elevons så jeg mista styringen mens den ennå akselererte). Etter å ha dytta det samme oppsettet i en ultra har vi målt den til 257km/t. FORT NOK!
          Hva slags 6s pakker får man plass til i en Ultra?
          Og hvor stor esc bør man gå for?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Comment

• jeeeeeeright
            • Mar 2008
            • 1052

2 x 3s2200 40c i serie og esc kjøper du den største du fysisk får plass til.
            Selv har jeg brukt Turnigy K-Force 100 eller CC Ice 170 i mine (har en ultra med 4KW effekt på propellen også)...
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Jostein
              • Jan 2008
              • 1161

Hva er det du har av oppsett i den 4kw'n da?
              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• peppern75
                • Jun 2006
                • 671

Originally posted by jeeeeeeright
                2 x 3s2200 40c i serie og esc kjøper du den største du fysisk får plass til.
                Selv har jeg brukt Turnigy K-Force 100 eller CC Ice 170 i mine (har en ultra med 4KW effekt på propellen også)...
                4KW ut, det må jo bli et strømtrekk på 170-180 ampere med 6S. Hvilken motor har du i en Ultra som tåler det mere enn 4 sekunder? Propell? turtall? Bare nyskjerrig jeg.
                Og stakkars batterier hvis det er 2200mAh 40C.
                Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
                Spikkestad

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Det er ingen umulighet å trekke langt over det som er spesifisert fra produsenten ut av en motor - MEN da nytter det ikke å velge Kina Cr... motorer hvor produsenten i utgangspunktet har strekt strikken maksimalt når det kommer til ytelses spesifisering.

I F5B (Hotliner) verden er dette normalt men da brukes det kvalitets motorer fra f.eks NEU og Kontronik og det er det ikke uvanlig å ta ut 3-4 ganger det motoren er spesifisert for men da kun i meget korte perioder!

En annen ting du skal tenke på - tar du ut høy effekt så må du ha pokker så mye batteri med deg. En funjet er en liten "vinge" og blir den for tung så får du den ikke i lufta - kanskje hvis du bruker strikk/katapult.
                  Videre er det begrensning på hvor fort det kan gå før du får problemer med flutter osv...

For det tredje så begynner du å begrense hvor denne kan brukes - en rask og tung funjet er ikke noe å fly med der det ferdes andre mennesker....
                  Last edited by Quadrocopter; 10-11-10, 15:57.

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Originally posted by Øyvind M
                    ja, funjet det er snakk om. throttlestore sine epo cessnaer er jo teit å kjøpe. halv pris på hobbycity

hadde håpet på et snilt funjet oppsett, derfor hobbycity produkter til en liten pris. hvis jeg synes det er morro blir det oppgraderinger(som i seg selv er VELDIG morro)

ville bare ikke stjele tråden til trådstarter derfor jeg tenkte å få pm'r. eller jeg kan starte egen tråd?
                    Hadde standard FunJet for noen år siden. Den ble ikke gammel, men mener å huske den var relativt snill. Den Ultra'en merker jeg trenger litt fart for å fly stabilt. Men skal du ha en veldig snill maskin i denne kategorien så virker Stryker som et bra valg.
                    Har ikke hatt Stryker selv, men kjenner en som flyr den og den virker veldig stabil i forhold til Ultra'en. Er litt større også, men klarer nok ikke de samme rå oppsettene som FunJet er i stand til.

Her er en video av min FunJet: http://www.youtube.com/user/badasspy.../9/pGE45JjfP2w
                    Får vel ikke det helt store inntrykket av hvor fort jeg synes det går. Fotografen la fra seg kamera før jeg fikk rotet med litt nærmere og lavere. Her synes den lille tassen knapt.
                    Last edited by arhennie; 10-11-10, 17:15.
                    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

Comment

• hvala
                      • Aug 2006
                      • 91

Originally posted by affa
                      Hva slags 6s pakker får man plass til i en Ultra?
                      Og hvor stor esc bør man gå for?

Sent from my Desire HD using Tapatalk
                      Jeg har flydd min Funjet Ultra med 4S 2600 mAh Jack Power. Legger nå om til 6S ved hjelp av 2 stk 3S FP EON X 30 2450 mAh i serie. Denne pakken er kun 16 mm tykk (32 mm til sammen) og passer rett inn i Funjeten.

Motor er Het-rc 2W-25 med CC ICE 100. Gikk fort med 4S, kan ikke vente på 6S......
                      Haagen Valanes

Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

Comment

• jeeeeeeright
                        • Mar 2008
                        • 1052

Er en spesiallaget 36mm MEGA motor (2400KV) med heldekkende "Clamshell" kjøleribber / fester (dere finner litt mer data i funjet-tråden på rcgroups), cc ICE 170, 2x3s 2600 45C (en del kirurgi i nesen for å få plass) og MKS digitalservoer. Har kostet en haug med penger, og flyr som en gjennomsnittelig skiftenøkkel. AUW er på nesten 1,6kg.
                        Fly pr nå med APC sport 6x4 propell som går på ca 43000rpm ifølge datalinken til regulatoren.

MEN DEN GÅR STYGGFORT TIL Å VÆRE EN ISOPORKLUMP!
                        Last edited by jeeeeeeright; 11-11-10, 07:40.
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Originally posted by arhennie
                          Motoren skal tåle 55A max jfr. HET's nettsider. Mener og å ha lest at den tåler max 4S men husker ikke hvor. (Antagelig i manualen som fulgte). Men så anbefaler de som sagt en mindre prop enn jeg har på. Aner ikke hva mitt oppsett potensielt kan trekke av strøm, men har en måler liggende så det skal jeg sjekke. Må bare lodde på noen deans på den først. Kan godt komme tilbake her med resultatet...

Brenner jeg motoren så er det bare å prøve noe annet. Takk for tipset Jeeeright. Det oppsettet gir teoretisk 10.000 runder mer enn min. Men foreløpig har jeg mer enn nok med det som er. Jeg slår ikke av på gassen tidlig for å spare motoren. Den rett og slett går for fort for meg, men det er en treningssak som alt annet.
                          Jeg tar opp igjen denne tråden. FunJet'en har hatt vinterferie med det er vel på tide å tørke støv av den igjen nå. Har målt strømtrekk i dag som jeg nevnte i en tidligere tråd (sitatet).

Jeg har altså en motor med Pn=700W og Imax = 55A (Typhoon EDF-2W-20)
                          ESC er på 72A (HET Tsunami 72)
                          Anbefalt prop er 4.7x4.7 men jeg har brukt en 6x4
                          Teoretisk turtall (uten tap); 14,8V (4S) * 3350 KV -> 49580rpm

Peppern75 mente den motoren ikke ville bli gammel og det har han sikkert rett i.
                          Jeg målte 81A på full gass.
                          Jeg forsøkte etterpå med en 5.5x5.5 prop og målte da ca 72A
                          Den anbefalte prop på 4,7x4,7 hadde jeg ikke for hånden.

Nå er jo disse målingene gjort på bakken, og strømtrekket vil være lavere i fart. Men hvor mye?
                          Denne saken veier jo ikke stort. Er det noen som har noen erfaringstall i så måte på fly av denne typen?

Jeg vet ikke hvor mange flighter jeg har hatt med dette oppsettet. Kanskje 6 stk. Foreløpig lever motoren.
                          Dragene mine er ikke så lange, men kan tenkes de blir lengre etterhvert.
                          Å gå tilbake til 3S er uaktuelt da det går som en dass i forhold Slik den er nå går den helt jævlig, og jeg bare står og smiler (og skjelver) mens jeg flyr.

Har tittet litt på annen motor nå i kveld. Men finner ikke noe tilsvarende i farten uten å måtte opp på 6S. Så jeg kommer til å fly som den er til det blir røykanlegg av den. Så får jeg heller finne på noe annet når det skjer om flyet fortsatt lever. Å få den til å gå verre ser jeg ikke noe behov for, men et oppsett som kan snurre 6x4 på et teoretisk turtall nærmere 50000rpm blir i såfall det jeg sikter på.
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• JayBee
                            • Sep 2009
                            • 762

Jeeeeeeright har anbefalt HET 2w25 motor. Slik jeg forstod så fikk han raskeste fly på Fagernestreffet 2010 med den motoren.
                            Jon-Brage Hoel Andorsen
                            -------------------------------------------------------------------------
                            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Joda, har sett hans psycho oppsett Men den er nok ikke dum den 2w25 motoren.
                              Den er på 1100W og vil gi meg ønsket turtall på 5S. Den tåler max 65A, og der er vel omtrent der jeg tror jeg vil havne i statisk strømtrekk med ett 5S oppsett med 6x4 prop. Så om jeg finner et batteri som passer (tenker vekt) blir det kanskje en sånn etter hvitrøyken har lagt seg

Men et annet spøsrmål var om noen har erfaringer på forholdet mellom strømtrekk i benk og i høy fart på disse små lette modellene?

EDIT:
                              Fant abtteri, men med tyngre batteri + tyngre motor vil flyet legge på seg 60g. + med et slikt oppsett.
                              Last edited by arhennie; 20-05-11, 19:49.
                              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• jeeeeeeright
                                • Mar 2008
                                • 1052

Den 2w-25-motoren tåler VESENTLIG mer enn 65amp.... kjørte den på 6s og med 5x5-propell. bare hold deg unna apc og billigpropeller eller så kan du få en ufrivillig tur på legevakta.

Men strømtrekket går først opp(!) og så litt ned igjen i lufta. Dette er pga at propellen kaviterer mindre enn på bakken når flyet først begynner å få litt fart på seg.
                                Strømtrekk på full gass i lufta erca 90% av det du har på bakken, men så lenge du ikke er supermann skal du slite med å holde full gass lengre enn noen få sekunder på disse greiene. Den blir veldig fort veldig liten.
                                Last edited by jeeeeeeright; 20-05-11, 22:54.
                                Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...