Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fagernes 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det at arangørene ønsker kritikk og vill ha tilbakemeldinger er jo kjempeflott,noe som sier meg at de ønsker at alle skal være med å forme ett stevne etter de flestes smak.
    Jeg hadde mitt første stevne på fagernes i fjor og må si at det var helt kanon vi var en gjen fra Haugesund som tok turen opp og vi koste oss veldig mye.
    Jeg får desverre ikke tjangsen til å ta turen opp i år siden madammen har termin den 8 mars men men sånn er livet 3 unger og sier stopp der så 2007 gleder jeg meg til masse og da kommer jeg tilbake

    De forandringene dere har listet opp høres veldig kloke ut for min del men akkurat det med hellikopter shovet synes jeg ikke dere burde ta vekk da de var lissom litt vekk fra stripa og fløy. Og kjøre ett show med hellikopter som i fjor da var jo 4 hellikopter i luften på en gang
    Nå fly ikke jeg hellikopter på stevner men flyr ellers men følte kanskje att helikoptergruppa ble lissom stuet litt vekk ikke vondt ment men derav var det hvertfall kjekt å se showet deres.
    Det med flyshow det kan jo gjøres med vanlig frittflyging bare man har en speaker som brøler nok i mikrofonen når det skjer spessielle ting.

    Mvh Tor Andersen HMK
    Oi en perfekt landing

    Comment


    • #17
      Fagernes i år!

      Jeg håper det kommer mange med både jet, heli og vanlige og uvanlige fly med elelr uten propell også i år! Showet har ofte gjort at hele stevnet har stoppet opp litt så hadde vært en god ide og feks som nevnt spre det litt utover. Feks at man så an hvem som skulle fly og uthevet det med å fortelle over høytalerene. Slik blir det et show hele tiden omtrent. For de gutta som flyr på selve showet flyr som regel både før og etter uansett. Bare en tanke! Vi satser på mye morro og en skikkelig festkveld...

      PS: Er det premie for minste og styggeste fly?????
      Lars Norberg

      Comment


      • #18
        Jeg slenger meg litt på her jeg også...

        Køordninga (kulturen?) på Fagernes har vel kanskje vært det punktet som har vært mest kritikkverdig de årene jeg har vært der. Jeg føler dog ikke at dette skyldes jetfolket i noen særlig grad, men er nok mer et generelt problem. Det rare er at det er mange av de samme folka som er på Fagernes som man ser igjen både på Notodden og i Arvika, og der snikes det ikke. Litt strengere køpolitikk og dyktige kømarshalls vil jeg si er årsaken til det. Håper dette blir bedre på isen i år.
        Tidligere år har jeg irritert meg over all snikinga og at det tilsynelatende er de samme som flyr om og om igjen uansett hvor lenge man selv stiller seg i kø. Ja...realiteten er nok ikke så firkanta og spissfindig, men har nok sitt opphav i et snev av sannhet. Bra at organisatørene ønsker å ta skikkelig tak i det!

        Jeg synes ogs det er synd at Showdelen blir borte. Det har på en måte alltid vært en del av stevnet, og man kommer ikke unna at det er mye vanskeligere å fly underholdende og "hårete" sålenge man må bekymre seg over hvor de andre i lufta er også. Skal man showe så må man ha luftrommet for seg sjøl. Det blir spennende å se hvordan dette "hver time" konseptet vil fungere hvis det blir noe av. Jeg skjønner at man ikke ønsker å skape den køen man har hatt tidligere, men stiller meg avventende til om dette er løsningen.
        Har dere vurdert å flytte showdelen til senere på dagen? Evt.legge den fra 14-16 og ha det som en avslutning..bare en tanke (ikke nødvendigvis en god en).

        Dette med premiering er allerede nevnt i denne tråden og jeg støtter dette. Man kan vel si at det ikke alltid har vært full forståelse for juryens valg til tider. En avstemming av pilotene selv er en knallide og settes nok også mye større pris på. Alltid jevt å blir hedret av sine likemenn.

        Jeg har siden anskaffelse av HiAce i fjor våres bekymret meg om avfarten fra isen, så det er hyggelig å lese at veien har blitt forbedret til i år. Står jeg allikevel fast så er det vel noen som har traktor opp i der..

        Gleder meg i år igjen til å legge turen opp. Denne gang torsdag kveld for maksimal utnyttelse av helga! Fagernes er for meg årets høydepunkt hva treff angår, og en knallbra start på sesongen.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #19
          Forskjellen på ett sommerstevne (Arvika, Notodden, etc) og ett vinterstevne er veldig mange færre timer tilgjengelig (lysforhold, kaldt om morgenen). Og når det er det største stevnet blir det mange som skal fly på noen få timer. Ved å fjerne showdelen blir noe dødtid fyllt opp (tar ofte tid mellom pilotene) og flere får flydd på den viktigste delen av dagen som jo er 12-15. Ved å gjøre klar noen få til bestemte tidspunkter blir det muligens ikke så mye dødtid. Vi må utnytte tiden bedre med andre ord. Å ha show senere kan være en mulighet. Men ofte blir det færre som ser på da og folk begynner å forsvinne. De alltid diskuterte premiene blir uansett gitt utifra prestasjoner hele helgen, ikke bare showdelen. Dommere har normalt vært ett utvalg av arrangører, sponsorer og piloter. Totalt 5-10stk.

          Traktor er alltid tilgjengelig om noen setter seg fast. Vi bor da på "landet"...
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #20
            Originally posted by jj
            Traktor er alltid tilgjengelig om noen setter seg fast. Vi bor da på "landet"...
            Fint...

            Som sagt...det blir spennende å se hvordan et slikt opplegg blir i praksis.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #21
              Noe jeg har tenkt litt på, er at det kanskje burde være briefing før klokka 10. Jeg har alltid møtt opp på isen klokka 0900, montert flyet mitt og vært klar klokka 10, men så blir det en briefing da en gang mellom 10 og 11 som regel, og denne tar litt tid. Hadde man kunne få flydd uavbrutt fra klokken 10 på fredag, så er det noen minutter spart der også. Fikk fly en tur klokka 10 i fjor, men måtte lande på kort varsel da briefingen skulle starte.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #22
                Hvorfor skal alle fly så lenge på slike show/stevner?
                Mitt forslag: 7 min. maks flytid, 10 min. totalt i "boksen" inkludert starting og landing. Det man ikke rekker å vise på 7 min er ikke hvert å se heller
                Selv flyr jeg aldri mer enn 5-7 min. da både hodet mitt er "tomt" på den tiden samtidig som også de som ser på er i ferd med å sovne. Kortere flytid = kortere kø og alle kan fly flere ganger! Kanksje også med færre fly i luften, som igjen vil øke sikkerheten!
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #23
                  Det er vel ikke akkurat snakk om å fly lenge. Men når man kjører 60 mil, så vil man gjerne fly mer enn 2 turer på hele helgen. Jeg flyr aldri mer enn 10 min pr tur på et stevne, av respekt for de som står i køen, men jeg tok tiden på div helipiloter, spes siden de hadde klypa jeg venta på, og de holdt det gående i opptil 15 minutter pr tur. Dette gjaldt de med de litt mindre tørste helikopterne. Når jeg i år skal fly jet, får jeg uansett ikke flydd mer enn max 8 minutter. Men det er mange som flyr opp en hel tank før de lander, og det tror jeg kommer av den enkle grunn, at siden det er så sjelden man får flydd, så flyr man lenge når man først er i luften. Og da er vi inne i en ond sirkel. Hadde vært helt greit med tidsbegrenset flyving, for da kan folk som skal fly, starte opp og gjøre seg klar, når tiden nærmer seg landing for de som er i lufta. Det er ofte der det skjærer seg. Mange har start problemer, og bruker lang tid på å komme seg i luften når det endelig blir deres tur.
                  Jeg kan starte jet'n klokka 10 og la den gå til krampa kommer, har 20 liters dagtank.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #24
                    Jeg syns Tom Erik har et bra poeng som det absolutt er på tide at de som arrangerer disse stevnene ser litt på. Det at noen er i lufta "fryktelig" lenge er ikke noe fenomen begrenset til Fagernes (bare så det er sagt), men det hadde vært ålreit om de var de første til å klare å gjøre noe med det.
                    Med såpass mange deltagere som vil fly blir det ganske håpløst hvis mange av de skal fly 10+ minutter hver gang. Pluss på startrutiner/problemer og tida begynner å fly.
                    Jeg har forståelse for at man gjerne vil fly når man har kjørt 60 mil, det vil vi vel alle uavhengig av kjørelengde, men man drar da vel ikke på et sånt stevne for å fly mest mulig? Er det maksimalt med flytid man ønsker er det bedre å holde seg hjemme.

                    Jeg synes faktsik TE sitt 7 minutters forslag er veldig bra. Utfordringen er kanskje å gjennomføre det i praksis, men med en litt våken kømarshall burde det også gå. Et lite tapp på skulderen til vedkommende og et vennlig "nå er det nok på tide å lande" burde være overkommelig. Hvis dette informeres om på briefingen også så er det ingen som blir grinete heller.

                    Bra forslag, TE!
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #25
                      Og ett lite hofteskudd mot enkelte: man bruker ikke mye tid til å stille motorer på slike stevner. Det er en hjemmelekse og skal gjøres hjemme!
                      Det er bare sååååå kjipt å stå å vente på en kanal som er i bruk av en som sløser med tiden på en kranglete motor. Det morsomme er at imidlertid at det alltid er de samme som har motorproblemer hvert eneste år og at det stort sett er de samme som også skal ha litt ekstra flytid når de først får den igang
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #26
                        Hear hear..

                        De kan jo også stå opp litt før oss andre og justere før flyginga setter i gang.
                        Odd Sundet
                        http://www.imacnorge.no

                        Comment


                        • #27
                          Sniking

                          Håper noen av dere som refererer til denne påståtte snikingen kan ta seg tid til å forklare hva de mener. Er det sniking når man får beskjed av sikkerhetssjefen at det blir Jet slot om ti minutter, så nå kan dere lage en jet kø på motsatt side? Det er jo ingen vits i at vi da står med flyene våre innimellom alle prop. flyene. Begynner å bli ganske lei av å høre om denne snikingen som ingen er mann nok til forklare hva de mener. Hvis du ikke tør å forklare så slutt å referer til denne påståtte snikingen.

                          VMFK :

                          Hva er status på banketten i år? Dere sier at det ikke er så mye dere får gjort med den dårlige servicen! er det sant? Har dere gått i en dialog med hotellet og forklart hvor uakseptabel dårlig service det var i fjor? Tror nok dere kan få oppgradert servicen betraktelig hvis dere sier hva veldig mange av deltagerne syntes om banketten i fjor. Er det slik at dere ikke har noe som helst alternativ og er prisgitt hotellet?

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by pepsimannen
                            .snipp...

                            VMFK :

                            Hva er status på banketten i år? Dere sier at det ikke er så mye dere får gjort med den dårlige servicen! er det sant? Har dere gått i en dialog med hotellet og forklart hvor uakseptabel dårlig service det var i fjor? Tror nok dere kan få oppgradert servicen betraktelig hvis dere sier hva veldig mange av deltagerne syntes om banketten i fjor. Er det slik at dere ikke har noe som helst alternativ og er prisgitt hotellet?
                            Nei, det er ikke sant. Vi får nok ikke gjort noe med det når det først skjer. Men i det møtet jeg har hatt med hotellet for flere måneder siden og etter stevnet i fjor beklaget de den dårlige servicen og sa at begge parter tjener på bedre service. Dette fordi de får solgt mer selvfølgelig. De har bedyret at ting blir bedre i år (og større sal).
                            Alternativ til Fagernes Hotell med så mange til middag har vi ikke i sentrum. Da må vi opp i fjellet tenker jeg. Eventuellt muligens Leira

                            Jo Grini
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Tom Erik
                              Og ett lite hofteskudd mot enkelte: man bruker ikke mye tid til å stille motorer på slike stevner. Det er en hjemmelekse og skal gjøres hjemme!
                              Det er bare sååååå kjipt å stå å vente på en kanal som er i bruk av en som sløser med tiden på en kranglete motor. Det morsomme er at imidlertid at det alltid er de samme som har motorproblemer hvert eneste år og at det stort sett er de samme som også skal ha litt ekstra flytid når de først får den igang
                              Du har rett i det du sier der, men du må tenke over en ting, dette gjelder spesielt bensinmotorer av den typen du selv har fått deg, og det er at de har hatt en tendens til å reagere på forskjellige typer luft. Fagernes ligger en del høyere enn både Hareid, hvor jeg bor, og Arendal hvor du bor. Dette har gjort mine motorer litt kranglete første tur på isen, pluss at store temp forandringer også kan påvirke motor og forgasser. Vil ikke si at dette er noe som skjer alle motorer, men det finnes ingen hjemme lekse for sånne justeringer. Det er helst glow motor gutta jeg har sett, som sliter mest, men jeg tror det kommer like mye av at enkelte av de modellene, ikke har flydd særlig siden forrige Fagernes tur, og er da litt kanglete. Sånne ting bør man selfølgelig ta seg av hjemme.
                              Håper å få se flyet ditt på Fagernes, har ikke vært mange store dobbeldekkere der i min tid, iallefall.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • #30
                                Alternativ til Fagernes Hotell med så mange til middag har vi ikke i sentrum. Da må vi opp i fjellet tenker jeg. Eventuellt muligens Leira

                                Jo Grini[/QUOTE]

                                Det ser jeg at ikke er noe alternativ ja. Får bare håpe at det blir bedre i år. Takk for svar

                                Comment

                                Working...
                                X