Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppbevaring av Jet A1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg kan vel driste meg til å komme med litt informasjon, i og med at jeg har jobbet daglig som, og fortsatt jobber vakter som flybunkringsoperatør, har sertifisering innen faget og har fylt noen hundretusen kubikk med dette artige stoffet...

    Oppbevaring?
    Når det gjelder oppbevaring av Jet-A1 i maursyrekanner så er ikke dette tillatt, ref. DSB.. MED MINDRE kannen er forsvarlig merket..
    Og får du et uhell, og brannvesenet kommer, så vil du få ekstra problemer...
    Kannen skal merkes med "JET A-1".. Hvit skrift på SORT bakgrunn.. Skal også merkes med fareseddel, nr. 3 og helst også produkt nr. 1863.. (Da har du ADR-merking i orden også, selv om volumet er fritatt..) Hvis noe skulle skje så har du gjort det du kan for å merke forsvarlig iallefall..

    Innhold?
    Ang. hva Jet A1 faktisk inneholder, så er det hovedsaklig parafin. I tillegg så er det turbin/hydraulikk-olje for å smøre og kjøle, antioksidanter for å dempe dannelsen av gummistoff, Stadis450 for å gjøre fuelen elektrisk ledende og dermed redusere statisk elektrisitet, AIA - Anti Icing Additives dvs. kjemikalier som gjør at den ikke fryser så lett selv ved sprøytetåker. I tillegg så inneholder den kjemikalier som motvirker katalysatoreffekten (som bl.a. kobber har på fuel som gjør at den oksiderer raskere), samt kjemikalier for å begrense bakteriefremvekst. Jet-A1 har en egenvekt på ca. 775-840kg/m3 og et flammepunkt på minimum 38 grader celcius.. Det avgis derfor ikke brennbare gasser ved normale temperaturer inne/ute.

    Se forøvrig datablad her:
    Imperial Supplies LLC | Heavy Duty Truck Parts | Fleet Maintenance

    Rust i fuelen min??

    At metallkanner er uegnet skyldes at når produktet blir stående i ro, vil det foregå en vannutskillelsesprosess, en settling. Dette er helt normalt. Vannet synker til bunnen og kanna di ruster, og du vil få forurensninger i fuelen av rusten. Dette er et kjent problem på endel mindre flyplasser.
    Ved å ta en såkalt gravimetrisk milliporetest vil du kunne finne igjen disse partiklene, og de vil du ikke ha i en motor... Grensen for når fuelen er akseptabel ligger på 0.20mg/liter.. Dette må du ha spesialutstyr for å finne ut.
    Jet A-1 BØR derfor langtidslagres i tanker med en egnet epoxycoating som tåler fuel, eller plastkanner som tåler det.

    Hæ? Vann i MIN fuel??
    Alt drivstoff inneholder vann som en naturlig del av produktet. Ved fallende temperatur vil drivstoffet skille ut vann, først i små partikler som bare kan registreres ved vanndetektor. Senere kan vannet sees som en tåke som til slutt felles ut som fritt vann som synker til bunnen.
    Ved stigende temperatur vil drivstoffet absorbere fuktighet fra luften eller vann fra tankbunnen. Dette er altså en kontinuerlig prosess..
    Fuelhygiene er meget viktig her.
    Så hvis fuelen din en dag er blitt grå, så har du mye vann i den..
    En grei sjekk er såkalt "bright & clear".. Fuelen skal være blank og klar..
    (Fuel fra Esso Slagen er veldig blank, mens fuel fra bl.a. Sjursøya ofte er litt strågul av farge.. Dette er helt normalt).

    Baktus??
    Ved å drenere Jet-A1 jevnlig så vil drivstoffet holdes mest mulig tørt, og man unngår (eller reduserer risikoen) for såkalte "dieseldyr" som er bakteriekulturer som blir liggende i bunnen. Disse bakteriene forringer fuelen veldig, farger den brunaktig og fremmer korrosjon i tanker og motor (forsterker en allerede eksisterende prosess).
    Produktspec'en på Jet-A1 sier max 30ppm fritt vann.. Dere som holder på med jet bør absolutt gå til anskaffelse av Shell Vanndetektorer el. f.eks. Hydrokit..
    Da har du mulighet til å sjekke kvaliteten jevnlig.

    Penselrens....

    En annen viktig faktor ved Jet-A1 er at det også er et løsemiddel... (Bedre malingsfjerner og penselrens får du ALDRI tak i! )...
    Derfor er endel kanner av forskjellige typer plast uegnede. Dette fordi fuelen tærer på plasten og løser den opp. Dette kan sees som grums og "grøt" i fuelen. Heller ikke noe du ønsker å kjøre inn i en motor til 10-20' lapper.. En klassisk tabbe å gjøre. Som sagt.. Bruk kun plastkanner som TÅLER dette..

    Tørr fuel? Den er jo våt??
    Fuel som brukes på fullsizemaskiner kan ofte bli vel "tørr" for små motorer hvor kjøling og toleranser er vesentlig mindre. Derfor tilsettes det normalt ekstra turbinolje.

    Mørk fuel?
    For meg er det ukjent at denne oljen blir mørk fordi den skal sees ved lekkasjer.. Det jeg derimot vet er at oljen blir mørk av at den utsettes for lys fordi oljen begynner å skille seg og hydrokarbonmolekylene i oljen reagerer med oksygen når det utsettes for UV-stråling.. Dette danner chromoforer, dvs. forbindelser med bl.a. aldehyder, ketoner og ester. Dette er gult ved lave konsentrasjoner og blir mørkere jo høyere konsentrasjonen er.. Jo lenger oljen blir eksponert for UV, jo mer produseres og jo mørkere blir den.

    I og med at det tilsettes mer olje, vil også denne prosessen forsterkes..

    Så.. Putt fuelen din i en dårlig plastkanne, la den stå en stund i sola og du har en herlig juice av fuel, plast, råtten olje, bakterier og vann.. Herrrrrrligt...

    Dette ble sikkert mer detaljert enn nødvendig... Anyway... Det er iallefall litt facts og forklaringer rundt emnet...

    Comment


    • #17
      Originally posted by Eagle
      Det eneste jeg kan gjøre, er å ta ut tanken min, blande polyester og herder, og la dette renne inn i tanken, og da snu tanken rundt, så det dekker hele tanken på innsiden, og så la det størkne. Da skulle vel tanken vere herdet, med det minus at det blir ørlite mindre volum. Skal teste dette på en annen liten tank jeg har, for å se om det blir greit.

      Tusen takk for alle svar, og Ståle, vi sees nok til helgen, eller til uka, eller neste helg. Jeg kommer til Drammen på fredag, og blir der i 9 dager.
      Kjempebra!

      Ville vært forsiktig med den metoden. Så lenge tanken er fleksibel vill det kunne brekke av flak fra epoxyen som ikke sitter spessielt godt på plasten tanken er laget av.

      På Kangarooen jeg hadde, brukte jeg 2 stk Du-Bro 750 cc tanker etter 2 liters brusflaska. Den kjerra fløy sine første 3-400 turer på JET-A1 med Shell 560 oljen iblandet uten problemer. Har dog ikke erfaring med Sullivan tanker...

      Fyren som først hadde F-15 du har nå, jobber på flyplass og brukte JET-A1 på den i den tiden han hadde den (ca 3 år?), så jeg ville ikke vært bekymret. Det eneste som skjer når filtrene går tette, er at du gradvis mister turtall (skyvekraft) ved maks pådrag. Merker du dette lander du med én gang da det ofte ikke tar så lang tid før man sitter igjen med 20-30% thrust.
      Mvh. Ståle
      http://www.jetsofnorway.no/

      Comment


      • #18
        Originally posted by Alfalfa
        Jeg kan vel driste meg til å komme med litt informasjon, i og med at jeg har jobbet daglig som, og fortsatt jobber vakter som flybunkringsoperatør, har sertifisering innen faget og har fylt noen hundretusen kubikk med dette artige stoffet...
        Takk for et meget bra og informativt innlegg! Alltid best og få informasjon fra fagfolk!

        Selv har jeg ikke merket at JET A1 endrer farge alene. Kun blandet med turbinolje (Shell 560) Det skjer med parafinen også, dog vanskligere å se da den er grønn i utgangspunktet.

        Det med fargingen for å spotte lekkasjer har jeg bare hørt en gang i tiden. Mulig det slik at noen gjør det på den måten etter at de fant ut at oljen reagerer med UV. Ikke vet jeg...
        Mvh. Ståle
        http://www.jetsofnorway.no/

        Comment


        • #19
          [QUOTE=Alfalfa]Jeg kan vel driste meg til å komme med litt informasjon, i og med at jeg har jobbet daglig som, og fortsatt jobber vakter som flybunkringsoperatør, har sertifisering innen faget og har fylt noen hundretusen kubikk med dette artige stoffet...

          Hei Alfalfa.

          Takk for ett kjempebra svar, det er herved lagret.
          Ett spørsmål: Rent teknisk skal maursyrekanna tåle Jet A1?
          Og som du sier gir vel 20 liter begrenset ADR poeng, så det egentlig er lovlig. Man burde jo selvfølgelig merke kannene så godt man kan, jeg er helt enig i det.

          Comment


          • #20
            Bare hyggelig å kunne være til hjelp!
            "Ett spørsmål: Rent teknisk skal maursyrekanna tåle Jet A1?"

            Det vet jeg ærlig talt ikke.. Normalt så skulle en jo tro det, men det jeg er i tvil om er løsemiddelegenskapene... Det oppfører seg litt annerledes enn ren syre.. Må nesten bare prøve...

            "Og som du sier gir vel 20 liter begrenset ADR poeng, så det egentlig er lovlig."
            "Man burde jo selvfølgelig merke kannene så godt man kan, jeg er helt enig i det."


            ADR sier lite om oppbevaring.. Det er det brannvesenet og DSB som sier noe om, men ved transport så gjelder iallefall følgende:
            Vanlig Jet-A1 (1863) er i transportkategori 3, emb.grp 3 (mindre farlige stoffer) ref. ADR, så da kan du ha 1000 liter lovlig totalt ilfg. 1.1.3.6, men da må det transporteres i enheter á 5 liter.. (LQ-7, 3.4.6)...

            Så å kjøre rundt med 20 liter i en og samme kanne er vel egentlig ikke lov iflg. ADR-bestemmelsene..
            Men tror neppe du blir stoppet av OnklP og blir bøtelagt alikevel...
            ADR-reglementet er rimelig komplisert og kun de færreste politifolk kan noe som helst om det.. Men treffer du en hard f#¤n fra Biltilsynet eller noe så kan du slite litt..

            Men å merke skikkelig har aldri skadet noen..

            Comment


            • #21
              Originally posted by Alfalfa

              Oppbevaring?
              Når det gjelder oppbevaring av Jet-A1 i maursyrekanner så er ikke dette tillatt, ref. DSB.. MED MINDRE kannen er forsvarlig merket..
              Og får du et uhell, og brannvesenet kommer, så vil du få ekstra problemer...
              Kannen skal merkes med "JET A-1".. Hvit skrift på SORT bakgrunn.. Skal også merkes med fareseddel, nr. 3 og helst også produkt nr. 1863.. (Da har du ADR-merking i orden også, selv om volumet er fritatt..) Hvis noe skulle skje så har du gjort det du kan for å merke forsvarlig iallefall..

              Kjempebra svar.

              Selv om jeg bare trekker ut en liten del av det her. Du kvalifiserer nesten til en Jets Of Norway jakke. Det er slike svar vi ønsker på dette forumet og ikke svada svar som har kommet tidligere på denne tråden (og på mange andre tråder). Dette kan nybegynnere lære av og ta forhåndsregler mot. Enkelt og greit.

              Og det er viktig at vi følger spillereglene på når vi er på vårt nivå. De som kommer opp etter oss kan jo plukke opp noe her og der.

              Lite sidesprang. Husk brannslukker når dere er ute med jet'en. De fleste av oss har sett hvor godt det brenner når uhellet er ute.

              Comment


              • #22
                "Selv har jeg ikke merket at JET A1 endrer farge alene. Kun blandet med turbinolje (Shell 560) Det skjer med parafinen også, dog vanskligere å se da den er grønn i utgangspunktet."

                Lagres den lenge så vil du se at den blir noe brunere.. At den ikke endrer vesentlig på fargen kommer av at den ikke inneholder veldig mye olje..

                "
                Det med fargingen for å spotte lekkasjer har jeg bare hørt en gang i tiden. Mulig det slik at noen gjør det på den måten etter at de fant ut at oljen reagerer med UV. Ikke vet jeg..."

                Høres ut som en veldig god forklaring!
                Egentlig veldig smart!!

                Comment


                • #23
                  Har blitt fortalt av flymekanikkere tidligere at oljen skal endre farge i sollys med hensikt nettopp for å oppdage lekasjer. Parafin endrer farge med oljen i, ikke uten slik jeg har erfart det. Exxon oljen er den mest agresive og bør brukes opp innen 2 uker etter blanding. Selv benytter jeg parafin/Shell 560 og har hatt blandinger stående 4-5 mnd uten problemer. Exxon har jeg erfaringer med fra tidliger og kan bekrefte at denne er veldig aggresiv etter 2-3 uker.

                  Comment


                  • #24
                    Hallo.
                    Jeg bruker svarte 20 liters oljekanner og har ikke hatt noe problemer med å lagre Jet A1 over lengre tid i dem.
                    Truls
                    -------------------------
                    Morro er det lell............?

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Eagle

                      Det jeg frykter aller mest, er om tankene ombord i flyet mitt tåler Jet A1. Har snakket med en erfaren Jet pilot idag, og han mener at Dubro tankene ikke er like glade i Jet A1, som hjemmelagede glassfibertanker. Men det finner jeg ut ved å sjekke filteret mitt, etter en stund.

                      Til ettertanke.
                      Kanskje du skulle sette i de gamle tankene når du skal bruke Jet A1, og ikke ta sjansen med de nye tankene jeg satt inn. Jeg satt inn de samme tankene som jeg har i Eurofighteren, det er da jeg fikk problemer med tette filtere.

                      Comment


                      • #26
                        Vel, jeg har ikke de gamle tankene, så da blir det vel til at jeg flyr med parafin en stund til.
                        Jeg får kjøre de 60 mila ned til deg, og hente dem, da jeg ikke har noe bedre å gjøre.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #27
                          Vi kan sette de inn ikveld, De ligger her på hobbyrommet vet du, flaks at du er i Drammen denne uken.

                          Comment


                          • #28
                            Flaks skal man ha. Kanskje vi bestiller en pizza og prater litt om flymuligheter på Østlandet vinterstid. Ble sulten av all kjøringen.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment

                            Working...
                            X