Unconfigured Ad

Collapse

skala linker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Helirider
    • Apr 2006
    • 33

skala linker?

Jeg skal snart gå i gang med å begynne å bygge min første skala (bortimot hvertfall), og modellen ble p-47 fra tf (1/5)
    Men jeg trenger linker til noen som har skala detaljer: piloter , hvordan man lager panel linjer etc.

Takk
    Erik
  • ar0ma
    • Dec 2007
    • 144

Hvis du ikke allerede har vært her, kan jeg anbefale:

Stort forum.
    Mvh
    Arthur Olaisen

Don't forget the Loctite, Bob

Comment

• Warbirdpilot
      Administrator
      • Sep 2004
      • 2878

Dette er linker du absolutt bør kikke på:

http://www.rcscalebuilder.com/

Nok stoff til å holde deg gående i årevis...

Enjoy
      - Håvard Glad Andreassen
      - YouTube.com/Warbirdpilot
      - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• ERJ
        • Aug 2007
        • 935

Takk Håvard!

Originally posted by flypilot
        ...ikke bare han Håvard...

Mvh Einar - som også sier takk for lesestoffet...her blir det mye sikling...garantert!

Comment

• Helirider
          • Apr 2006
          • 33

Takk gutta, hvis noen har flere linker så spytt ut.
          Hva er det man bruker for å tegne panel linjer?

Comment

• Thor Arne Solberg
            • Nov 2005
            • 60

Panellinjer

Hei.

Mener du "tegne" eller lage linjene? vist du bare skal tegne de så er det bare å spisse blyanten og tegn i vei,når alt er tegnet på, husk å legge et lag med klarlakk over. Regner vel med at du vil lage de slik at det både føles og ser riktig ut.....da bruker du sparkel og maskeringstape, pusser det til ,river av tapen og vips der har du en flott panellinje, kjempe enkelt på den måte.

Lykke til
            Mvh
            Thor Arne Solberg
            Team F4C Norway
            www.skalamodeller.com

"Ekte fly hovrer ikke"

Comment

• Jan_Petter
              • Jan 2006
              • 900

Eller du kan bruke Flite Metal og "pizza jern". Gir "flush-rivets" i lynets hastighet.

Attached Files
              Last edited by Jan_Petter; 16-05-08, 13:06.
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Helirider
                • Apr 2006
                • 33

[QUOTE=Thor Arne Solberg;179550]Hei.

Mener du "tegne" eller lage linjene? vist du bare skal tegne de så er det bare å spisse blyanten og tegn i vei,når alt er tegnet på, husk å legge et lag med klarlakk over. Regner vel med at du vil lage de slik at det både føles og ser riktig ut.....da bruker du sparkel og maskeringstape, pusser det til ,river av tapen og vips der har du en flott panellinje, kjempe enkelt på den måte.

Du har rett, dårlig forklart av meg.
                Men bruker du bare en vanelig gråblyant til dette?

Erik

Comment

• Thor Arne Solberg
                  • Nov 2005
                  • 60

Hei på deg

Du kan bare bruke gråblyant det fungerer helt utmerket, men du må naturligvis beskytte linjene med klarlakk, det er viktig å huske på vist ikke så er det første vask så er alt vekke igjen.
                  Dette er i hvertfall den enkleste måten å lage de på.....mener jeg da.
                  Du må legge ut bilde når du har fått gjort det
                  Mvh
                  Thor Arne Solberg
                  Team F4C Norway
                  www.skalamodeller.com

"Ekte fly hovrer ikke"

Comment

• Helirider
                    • Apr 2006
                    • 33

Thor Arne takker for tipsene dine, bilder kommer ettervært som byggeprossen skrider fremover.

Comment

• Helirider
                      • Apr 2006
                      • 33

ops jeg glemte en ting,jeg må ha noe bygge på.
                      En vil selvsagt bygge rett, har noen no glup ide å bruke som byggebord eller rettere sagt bygge underlag.
                      Oppdaget i dag at bygge bordet mitt ser ut som nordsjøen i vill storm

Comment

• ERJ
                        • Aug 2007
                        • 935

Dørblad...

Originally posted by Helirider
                        ops jeg glemte en ting,jeg må ha noe bygge på.
                        En vil selvsagt bygge rett, har noen no glup ide å bruke som byggebord eller rettere sagt bygge underlag.
                        Oppdaget i dag at bygge bordet mitt ser ut som nordsjøen i vill storm
                        Hvis det finnes såkaldte platedører i huset, i.e. helt slett overflate kan den i nødens
                        stund fungere som underlag for en sponplate som du spenner fast med tvinger.
                        Det er lettere og få knappenåler og t-nåler ned i sponplata enn dørbladet.

Utover dette nødtrikset kan du jo se på hobbyplatene som er tenkt til benkeplate.
                        Mulig disse heller ikke er optimale som byggeunderlag, så hvis du har god råd kan
                        du jo kikke på utvalget av plater beregnet til arbeidsbord. Disse finnes hos leverandører
                        av verktøy og slike ting.

Mvh Einar -

Comment

• Thor Arne Solberg
                          • Nov 2005
                          • 60

underlag!

Som MK.V skriver så er det gode greier å bruke et "gammalt" men rett dørblad som byggebord. Eller du kan gjør som jeg gjør, skaffe deg en litt stor kontorpult- kjøpe 22mm golvspon for å legge som benkplate og oppå der legge en gipsplate,vips da har du det perfekte bygge bordet "mener jeg da" er underlaget rett så er gipsplaten rett og et stort pluss ved det at du kan stikke nåler rett i gipsplaten, helt perfekt
                          Mvh
                          Thor Arne Solberg
                          Team F4C Norway
                          www.skalamodeller.com

"Ekte fly hovrer ikke"

Comment

• Helirider
                            • Apr 2006
                            • 33

Som MK.V skriver så er det gode greier å bruke et "gammalt" men rett dørblad som byggebord. Eller du kan gjør som jeg gjør, skaffe deg en litt stor kontorpult- kjøpe 22mm golvspon for å legge som benkplate og oppå der legge en gipsplate,vips da har du det perfekte bygge bordet "mener jeg da" er underlaget rett så er gipsplaten rett og et stort pluss ved det at du kan stikke nåler rett i gipsplaten, helt perfekt

Dette hørtes veldig fornuftig ut, da blir det vel en tur til maxbo.
                            Takk

Comment

• ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

Felles løsning...

Originally posted by Thor Arne Solberg
                              Du og meg har nok samma løsningen på byggebordet...

Mvh Einar - Thor Arne's forslag fungerer som bare det ja...

Comment

Working...