Unconfigured Ad

Collapse

Jeg har så lyst på radialmotor!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lupus49
    • May 2008
    • 647

    #1

    Jeg har så lyst på radialmotor!

    Mellom alle fly, helikoptere og prosjekter, står Corsairen der fortsatt, ferdigbygd en gang av en eller annen, med alle servoer på plass og fungerende retract både fore and aft og fortsatt uten motor. Jeg har det forsåvidt ikke travelt, men det ergrer meg at Moki150 er 1-1,5 cm for stor i diameteren for å passe inn i cowlen. Dyr er den og. Saito 450 har bare tre sylindre, greit nok, men ikke helt! Så kjenner jeg noen som lovpriser ASP. ASP/Magnum har 65cc og vet ikke hva den sies å yte i hp. Andre sier ASP/MAGNUM? Huff huff, styr unna, grøss! Ikke godt å vite hva man skal tro. Men så kommer det store spørsmålet. Seidel , ST-7-70, 7-sylindret, 4 hester(!) går på metanol, det synes jeg er greit nok og motoren er innenfor (et kommende ) budsjett. Den er anbefalt fra produsenten med f.eks. en treblad 22X8 med flyvekt inntil 14kg. En jeg kjenner i Sverige med samme flyet ble frarådet å bruke den. Mitt fly veier ujten motor 12 kg. Motoren veier 2,6kg. Da nærmer vi oss med tank og det hele15kg. Nå har jeg ikke planer om noe akro med Corsairen. Vil Seidelmotoren kunne fungere rimelig greit? Denne Seidelmotoren med 70cc har oppgitt langt lavere hester enn tilsvarende. Har de andre juksehester?
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

    #2
    problemet med Seidel er vel at de bygges i meget liten range med litt problematikk rundt deler osv?

    Her er ett alternativ for både glow og bensin: http://moki-italia.com/product_info....products_id=95
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment

    • bellanca
      • Apr 2004
      • 283

      #3
      I denne tråden er det noen linker til produsenter

      http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=24718
      Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo
      Ultra Stick
      Riva Silver X
      Laser 3d
      Hobbyrommet er fullt av leker.

      Comment

      • lupus49
        • May 2008
        • 647

        #4
        Originally posted by affa
        problemet med Seidel er vel at de bygges i meget liten range med litt problematikk rundt deler osv?

        Her er ett alternativ for både glow og bensin: http://moki-italia.com/product_info....products_id=95
        MOKI-Italia? Den var ny for meg og størrelsen var perfekt på 90cc selvom den kostet mer enn dobbelt så mye som Seidel 70cc. Takk også til Bellanca, men den tråden har jeg lest flere ganger uten å bli så mye klokere hva mitt behov angår.. Problemet er å få en radialmotor som løfter et 12kg (vekt uten motor) fly og som har en diameter rundt 25 cm eller mindre.
        Noen lovpriser ASP andre skriker FY! Ikke godt å vite. men Moki-Italia var interessant. Er det noe som er verd å satse på? Seidel virker som et solid selskap. Når tyskeren sier f.eks 12,08mm, da er det ikke 12,0801mm. Har Seidel problematikk rundt deler? Jeg setter pris på svar fra noen som vet.
        Last edited by lupus49; 30-11-09, 17:22.
        Flisespikkeri er gøy!
        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
        Dyrøy MFK
        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
        http://rolv.info

        Comment

        • MRTee
          • Sep 2009
          • 18

          #5
          Nå kan jeg kun svare for egne erfaringer med Magnum/ASP. Jeg har hatt flere av disse motorene gjennom tidene og har en Magnum/ASP boxermotor(FT160) idag. Disse motorene er nærmest blåkopier av OS og fungerer egentlig veldig godt. Motorene har jo CNC fremstilte deler og i denne prosessen oppstår mikroskopiske forskjeller. Der andre motorprodusenter "parer" deler som passer best sammen, tror jeg kansje at Magnum/ASP kjører alt i en haug og kliner det sammen. (dette er kun noe jeg tror, så rett på meg om det er feil)

          Men jeg har, bank i bordet, ALDRI hatt nevneverdige problemer med motorene mine. Man merker nok at kompresjonen, spesielt på firetakterne, ikke er like bra som på dyrere motorer etter en tids bruk men de starter og går uten problemer.
          Eksiterende modeller:
          P-47 Thunderbolt "Hun Hunter XVI" m/RCGF 32cc
          Great Planes ElectroStik
          Panavia Tornado EDF
          Cessna 310 EPO

          Flyr med:
          JR XG11

          Comment

          • elektrodude
            • Sep 2006
            • 1342

            #6
            vil IKKE høre att noen snakker negativt om ASP akkurat nå
            Attached Files
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment

            • lupus49
              • May 2008
              • 647

              #7
              Originally posted by elektrodude
              vil IKKE høre att noen snakker negativt om ASP akkurat nå
              Alle negative kommentarer om ASP400 Radial, kan derfor sendes direkte til meg som melding
              Spøk tilside. Det finnes folk som klager over det meste, uansett merke. Det er klart at aspen er billig og at slitestyrken kanskje ikke er den samme som på OS, men jeg kjenner noen som har hatt ASP i årevis og lovpriser motorene i høye toner.
              Man kan kanskje være LITT forsiktig og ikke presse motorene helt i ytterkant av max ytelse.
              Flisespikkeri er gøy!
              Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
              Dyrøy MFK
              ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
              http://rolv.info

              Comment

              • elektrodude
                • Sep 2006
                • 1342

                #8
                Får vere førstemann å lete frem negative ting eg da
                se post 43 http://www.rcgroups.com/forums/showt...=613777&page=3
                og post 22 her http://www.rcuniverse.com/forum/m_51..._1/key_/tm.htm
                Last edited by elektrodude; 01-12-09, 16:47. Reason: lagt til link
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment

                • Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

                  #9
                  Her er det en motor som ikke har blitt nevnt: http://www.robart.com/R780/r780tech.aspx
                  Ikke gæærn låt heller: http://www.youtube.com/watch?v=flADIUqP5_4
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment

                  • lupus49
                    • May 2008
                    • 647

                    #10
                    Originally posted by Karl H.
                    Her er det en motor som ikke har blitt nevnt: http://www.robart.com/R780/r780tech.aspx
                    Ikke gæærn låt heller: http://www.youtube.com/watch?v=flADIUqP5_4
                    Joda, godt over 25000,- pluss frakt og moms.
                    Det koker nok ned til om Seidel 7-sylindret 70cc med 4 hester og anbefalt propell opp til 24X10, klarer et fly på 12 kg (uten motor)?. Høres ut som den er seig som en gammel diesel på tross av oppgitte 4 hester. Ingen som VET?
                    Last edited by lupus49; 01-12-09, 19:27.
                    Flisespikkeri er gøy!
                    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                    Dyrøy MFK
                    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                    http://rolv.info

                    Comment

                    • Cubman
                      • Jan 2006
                      • 34

                      #11
                      Kan være at denne blir litt tung, men det er riktig diameter!!



                      Mvh
                      Svein Rudshagen
                      mmfk.net
                      Svein Rudshagen
                      Moss modellflyklubb

                      Comment

                      • lupus49
                        • May 2008
                        • 647

                        #12
                        Originally posted by Cubman
                        Kan være at denne blir litt tung, men det er riktig diameter!!



                        Mvh
                        Svein Rudshagen
                        mmfk.net
                        Hehe, ja det der ville være "å ta den helt ut". Tror det er best i det lange løp å holde seg til et solid firma. Plutselig en dag så er Ralf Dendel ikke lenger i virksomhet og hva da? Det har skjedd før. Ingen reservedeler etc. Lennart i Sverige fant løsningen for Corsairen og det er mulig jeg går for den. Han lagde ny cowl som ikke konet slik som originalen på byggesettet. Corsairen kom med ganske mange forskjellige utforminger på cowlen alt etter utviklingen av motorene som ble satt inn. Noen hadde veldig koning, andre nesten ingen. Her er Lennarts løsning med Moki150.
                        Attached Files
                        Flisespikkeri er gøy!
                        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                        Dyrøy MFK
                        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                        http://rolv.info

                        Comment

                        • lupus49
                          • May 2008
                          • 647

                          #13
                          Så ble det julaften på ny. Moki150 er i hus fra Geir F. Løsningen på Corsairproblemet ble en ny cowl fra Nick Ziroli. Hans Corsair er litt mindre enn Marutakas store som har 2,65 vsp., men cowlen er større. F4U kom i flere utgaver med forskjellig cowl alt etter motorstørrelsen som egentlig var formidabel. Dessuten er Zirolis cowl flere cm lenger og det hjlper godt på cg. Andre har med utvidet originalcowl og Moki150 vært nødt til å legge inn mye bly framme. Det blir spennende å se hvordan dette går.
                          Attached Files
                          Flisespikkeri er gøy!
                          Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                          Dyrøy MFK
                          ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                          http://rolv.info

                          Comment

                          • elektrodude
                            • Sep 2006
                            • 1342

                            #14
                            Å dæven det der blir bra MÅ jo bli en video av dette til våren, eller? du vet vi blir skuffet her på forumet viss ikke.
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment

                            • strofe
                              • Sep 2004
                              • 249

                              #15
                              Spenstig, kjenner jeg får gåsehud
                              Er den ferdig til høsttreffet i Harstad ?
                              Mvh
                              Bent Andreassen




                              Harstad Modellflyklubb på Facebook
                              http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                              Comment

                              Working...