Unconfigured Ad

Collapse

Spitfire XIV med 5-bladers propell

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P-51D_OLD_CROW
    • Oct 2006
    • 840

    #1

    Spitfire XIV med 5-bladers propell

    Har en ESM 1/6 Spitfire XIV og vurderer å få tak i en passende 5-bladers propell.
    Har tittet litt på varioprop sine sider,men vet ikke om de har noe som passer.
    Motoren i flyet er en MVVS 26GT bensin.
    Er det noen som har prøvd å fly med fem blader?
    Skalamessig er det jo det som passer best,men burde jeg kanskje nøye meg med en fireblader? Er det andre bra propellprodusenter som lager 4 og 5-bladers propellere?
    Soloprop koster skjorta men ser jo unektelig bra ut!
    Zinger lager også noe som er verdt å se på men vet ikke helt...
    Noen forslag eller erfaringer å dele?
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

    #2
    Biela lager fireblada proppeler som er scala...
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment

    • P-51D_OLD_CROW
      • Oct 2006
      • 840

      #3
      Virkelig nice!!!!!
      Attached Files
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment

      • Stian
        • Jan 2006
        • 483

        #4
        Såg virkelig bra ut!

        Min erfaring her er at en må ha bra med pitch for å oppnå bra fart, det nytter ikke å tenke at en skal ha bra med turtall. Det medfører at mesteparten av energien går med til å piske luft. Tenk deg en propell med null i pitch og masse turtall, den hverken drar eller skyver, utfører ingenting nyttig, men trekker likevel mye effekt ut av motoren. Dette gjør seg spesielt gjeldende ved store skalapropeller. Sett pitchen så høyt som mulig for å ha mest mulig "nyttigeffekt" og minst mulig "piskeeffekt". Her har du sikkert et problem allerede med fediglagde propeller, maks pitch er nok for liten...

        For at du skal klare å ta av med så mye pitch ( reell angrepsvinkel vil da være virkelig stor pga null fart fremover) må du ha enten girboks eller en virkelig sterk motor. En motor som er god for 3-4 ganger mer effekt enn det du reelt trenger. Det er ikke effekten du er på jakt etter, men dreiemomentet.

        Skulle jeg hatt 5 bladeren min på min Spit ville jeg satt pitch til 20x15", satt på en sterkere motor.... og lagt batteriene i halen

        Stian

        Comment

        • P-51D_OLD_CROW
          • Oct 2006
          • 840

          #5
          Originally posted by Stian
          Såg virkelig bra ut!

          Min erfaring her er at en må ha bra med pitch for å oppnå bra fart, det nytter ikke å tenke at en skal ha bra med turtall. Det medfører at mesteparten av energien går med til å piske luft. Tenk deg en propell med null i pitch og masse turtall, den hverken drar eller skyver, utfører ingenting nyttig, men trekker likevel mye effekt ut av motoren. Dette gjør seg spesielt gjeldende ved store skalapropeller. Sett pitchen så høyt som mulig for å ha mest mulig "nyttigeffekt" og minst mulig "piskeeffekt". Her har du sikkert et problem allerede med fediglagde propeller, maks pitch er nok for liten...

          For at du skal klare å ta av med så mye pitch ( reell angrepsvinkel vil da være virkelig stor pga null fart fremover) må du ha enten girboks eller en virkelig sterk motor. En motor som er god for 3-4 ganger mer effekt enn det du reelt trenger. Det er ikke effekten du er på jakt etter, men dreiemomentet.

          Skulle jeg hatt 5 bladeren min på min Spit ville jeg satt pitch til 20x15", satt på en sterkere motor.... og lagt batteriene i halen

          Stian

          Noe å tenke på! Hehe!
          Tror nok jeg går for fireblader. Er det noen i Norge som forhandler Biela?
          Har også fulgt med på denne siden.....



          Håper bare dette blir noe av! Helt rått system! Men da må jeg nok få meg en større flymaskin! Hehe!
          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment

          • Stian
            • Jan 2006
            • 483

            #6
            De har holdt på siden 2004..... Lenge siden jeg ga opp å vente på dem...
            Og om du synes Solo er dyr... Ja da kan jeg love deg at WPD er DYYYR!

            Kikket på siden til Biela.. Skal ikke si at 18x10 ikke kommer til å funke, men tviler sterkt på at du kommer til å bli fornøyd med ytelsen ...

            Stian
            Last edited by Stian; 02-02-10, 10:47.

            Comment

            • Per
              • Nov 2005
              • 243

              #7
              Er det noen i Norge som forhandler Biela?
              Geir Flesche har dem...

              Comment

              • P-51D_OLD_CROW
                • Oct 2006
                • 840

                #8
                Men hvor får jeg tak i passende spinner til maskina mi?
                Den jeg har er ikke helt skala....den skal være laang!
                Og det bugner ikke akkurat av lange 4,5"(115mm) spinnere....
                Legger ved et bilde av flyet med den spinneren jeg har nå.
                Attached Files
                Stig-Arne Isaksen

                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                Comment

                • Stian
                  • Jan 2006
                  • 483

                  #9
                  Det der såg grusomt ut, det må du fikse !

                  Hehe

                  Comment

                  • P-51D_OLD_CROW
                    • Oct 2006
                    • 840

                    #10
                    Originally posted by Stian
                    Det der såg grusomt ut, det må du fikse !

                    Hehe
                    Ja,ikke sant!
                    Har tittet litt på disse spinnerne....

                    Anything and Everything for electric flight, your electric superstore, Helicopter store


                    Kan det være noe å satse på?
                    Stig-Arne Isaksen

                    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                    Comment

                    • strofe
                      • Sep 2004
                      • 249

                      #11
                      Jeg har Krumscheid spinner på min, ser greit ut!! Kjøpte den på Rc-fligth en gang i tiden, mulig Eureka Rc skaffer dem.
                      Attached Files
                      Last edited by strofe; 04-02-10, 17:45.
                      Mvh
                      Bent Andreassen




                      Harstad Modellflyklubb på Facebook
                      http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                      Comment

                      • P-51D_OLD_CROW
                        • Oct 2006
                        • 840

                        #12
                        Originally posted by strofe
                        Jeg har Krumscheid spinner på min, ser greit ut!! Kjøpte den på Rc-fligth en gang i tiden, mulig Eureka Rc skaffer dem.
                        Å,den var akkurat sånn som den jeg kunne tenke meg! Mange mm er den spinneren din?
                        Stig-Arne Isaksen

                        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                        Comment

                        • strofe
                          • Sep 2004
                          • 249

                          #13
                          Diameter = 110mm Lengde = 140mm

                          Mvh
                          Bent Andreassen




                          Harstad Modellflyklubb på Facebook
                          http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                          Comment

                          • tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

                            #14
                            Jeg har flydd ESM Spitfire med hjemmelaget 19" femblader med modifisert motor (høyt dreiemoment og lavt turtall). Dreiemomentet var ekstremt og det merktes godt i svingene og under takeoff/landing, men sånn skal det jo være med warbird.

                            Comment

                            • P-51D_OLD_CROW
                              • Oct 2006
                              • 840

                              #15
                              Originally posted by tahustvedt
                              Jeg har flydd ESM Spitfire med hjemmelaget 19" femblader med modifisert motor (høyt dreiemoment og lavt turtall). Dreiemomentet var ekstremt og det merktes godt i svingene og under takeoff/landing, men sånn skal det jo være med warbird.

                              http://www.youtube.com/watch?v=HnLy694FW-E
                              Har du den maskina ennå? Vurderer for og imot elektro oppsett. Hvor lang flytid hadde du på det oppsettet du hadde? Koselig lyd med det Benedini-systemet!
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment

                              Working...