Announcement

Collapse
No announcement yet.

skala for første gang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • skala for første gang

    hei.
    jeg er på utkikk etter skalafly, mitt første sådan.
    jeg har lyst på et høyvinget fly så har sett litt på cub men får bare høre at de er tunge å vanskelige å fly fint med.

    så jeg lurer på om det ikke er noen der ute som har forslag til et snilt og lettfløyet skalafly, uansett høy eller lavvinget??
    max 2 meter vingespenn

    takker for svar på forhånd

  • #2
    Hvis du er ute etter byggesett har jeg ikke noen gode forslag, men hvis du er villig til å bygge fra tegning så er Ivan Pettigrews Auster Aiglet trainer tingen, har selv bygget den og den er utrolig artig å bygge, jeg bygde modellen som mitt første skalaprosjekt. For mest mulig nøyaktig bygging så kan det lønne seg å bruke magnetbyggebord. Her er noen bilder av mitt prosjekt i linken under.
    (MFN) ModellflyNytt.no
    For flere Ivan modeller og byggetråder ta en titt her:
    Ivan Pettigrew Planes - Build Threads and Videos - RC Groups
    Her er en side om bygging med magnetbord og div andre teknikker, han som har laget siden er helt vanvittig flink:
    Airfield Models - Radio Control Flying Aircraft and Display Models
    Og litt artig at han brukte min auster aiglet som eksempel når han demonstrerer bruk av sine magnetic angle fixures:
    Airfield Models - How to Make Magnetic Variable Angle Fixtures
    Jeg må si jeg er blitt helt hekta på Ivan Pettigrews modeller de flyr så utrolig skalalikt siden de er så lette. Fult utstyrt veier min Auster ca 1300 g. Siden jeg flyttet til Tromsø så har jeg ikke prøveflydd den enda, og får dessverre ikke bygget flere Ivan modeller da jeg ikke lenger har hobbyrom. Jeg har kjøpt de fleste av hans flytegninger, så når jeg får råd til å kjøpe stort nok hus så skal det bygges.
    MVH
    Eystein

    Comment


    • #3
      hei.
      takker for svar.
      jeg har kun hatt arf fly, men av ren nysjerrighet har jeg kunne tenkt meg å gått i anskaffelse av et kit. men kansje man da skal starte med noe som ikke tar alt for lang tid å som er lett å bygge så man ikke går på en smell..hehehe.

      Comment


      • #4
        Hei

        Hvis du ikke har lyst til å bygge, har jeg en Goldberg Super Dechatlon på 2 m med elektro-oppsett. Den er ikke vanskelig å fly, og man kan jo og fly litt akro med den.

        Comment


        • #5
          en 1/4 cub funker fjell den også... Den flyr omtrent av seg selv. (Har kun flydd 1/3, men dem sier det er samme greia)
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            dechatlon er fine de, hva for pris snakker vi om her??

            Comment


            • #7
              tenkte jeg skulle skaffe meg et kit av p-47. thunderbolt. men det blir til vinteren.
              nå er jeg mest intrisert i et passe stort kosefly

              Comment


              • #8
                Originally posted by factions View Post
                hei.
                takker for svar.
                jeg har kun hatt arf fly, men av ren nysjerrighet har jeg kunne tenkt meg å gått i anskaffelse av et kit. men kansje man da skal starte med noe som ikke tar alt for lang tid å som er lett å bygge så man ikke går på en smell..hehehe.
                Tror neppe du går på en smell om du forbreder deg godt eks leser en del på Airfieldmodels hjemmesiden og lærer deg ulike byggeteknikker. Om du er litt handy og tenker et par steg frem alltid når du bygger så er det ikke så vanskelig. Men tid tar det !!!!

                Comment


                • #9
                  det at det tar tid har jeg hørt alle si, og det er forsåvidt greit.
                  men takker for tips. skal se litt på den siden der

                  Comment


                  • #10
                    Her er et rimelig kit av en elektrisk Cub hvis det er av interesse Great Planes Piper J-3 Cub II byggesett - Norwegian Modellers

                    Comment


                    • #11
                      kunne tenkt meg et litt større cub, men har sikkert hvert bra kit til å starte med vil jeg tro.

                      Comment


                      • #12
                        Modellers har noen kit av større Cub'er også og en Decathlon med over 2 m vingespenn.

                        Comment


                        • #13
                          når jeg ser bedre etter så ser jeg det ja
                          vet du hvordan disse kit`ene er?

                          Comment


                          • #14
                            Decathlon går for kr 2000. Bare sette inn et 6 s batteri og dra i vei- Men den må evt hentes, for stor å sende

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by factions View Post
                              når jeg ser bedre etter så ser jeg det ja
                              vet du hvordan disse kit`ene er?
                              Jeg har ingen erfaring med disse kit'ene men med et par andre ikke-skala modeller fra Great Planes. Basert på de settene jeg har bygd vil jeg si de er litt gammeldagse, deler er stanset ut og ikke laser skjært som i mer moderne kit, og det er en del listekutting, men det er fullt overkommerlig (og en del av kosen vil noen kanskje si). Og Great Planes lager veldig gode byggemanualer og tegninger og går du inn på Towerhobbies.com kan du lese igjennom manualene selv så får du et godt inntrykk av hva du går til.

                              Hvis du faktisk er ute etter en god bygge opplevelse må jeg få anbefale Stevens Aero. Selvom du kanskje ikke finner den skalamodellen du er ute etter er det få som lager mer gjennomtenkte sett enn SA. Jeg bygde nylig en slik Stevens AeroModel*::*Model Airplane Kits*::*UltraMicro 2.4 DSM2*::*StevensAero - 1928 Pietenpol Air Camper (100), Indoor/Backyard Scale Kit og det er en sann fryd å se hvor utrolig bra delene passer i hverandre, selv på en liten modell som dette. Og de tilbyr også mye større modeller.

                              Et siste tips for et godt og stort bygge sett må være Intern 66 fra Kits - Radical RC E-Kits Radical RC (skroll litt nedover). 90$ for en trainer med nesten 1,7m vingespenn er en knall deal, og de lager omtrent like bra sett som SA. Ikke skala akkurat, men jeg tipper det er et meget godt sett å starte med.
                              Last edited by Kyrre; 12-07-12, 10:32.

                              Comment

                              Working...
                              X