Announcement

Collapse
No announcement yet.

VQ Pilatus Porter. Noen erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by TapZ View Post
    Høhø..
    [ATTACH]60062[/ATTACH]
    ÅH!! Fått deg kjøleskap?
    Skynd deg å åpne og legg ut bilder!!!
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #17
      Julaften.
      Beklager litt dårlig kvalitet på bildene, hadde bare mobilen tilgjengelig for øyeblikket.

      Ser bra ut, hw ser tilfredstillende ut bortsett fra at jeg sikkert kommer til å bytte ut hjula. De som følger med er noe foam-greier, jeg liker gummi bedre.
      Manualen er på sveitsisk, ser jeg. Det kan jo alltids by på noen utfordringer.
      Jeg liker de forskjellige dørene og lukene på flyet, alle er ferdig hengslet og med sterke magneter til lukking. Regner med at jeg skjuler ladeplugg, brytere og fuelport i den bakre døra. Enorme skyvedører på hver side av flyet, hadde vært kult å fikset noe paradrop e.l. der.

      Attached Files
      Last edited by TapZ; 16-10-12, 19:19.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #18
        Vakkert! Grattis Frank! Fins ikke misunnelig neida!!
        Blir det lenge til maiden?
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #19
          VQ Pilatus Porter. Noen erfaringer?

          Tja, egentlig var planen å montere litt nå og da i løpet av vinteren, og så ta maiden til våren igjen, men ettersom det faktisk er så lite å gjøre på flyet spørs det nok om ikke jeg rekker maiden før snøen kommer.
          Vurderer også ski, får se hvor lysten jeg er når kulda setter inn.

          Tror jeg nesten blir nødt til å kjøpe meg et byggesett for å ha et vinterprosjekt også, dersom jeg blir fort ferdig.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment


          • #20
            Da har jeg fått begynt å montert litt.
            Begynte med å monterte vertikal stab og understell. De medfølgende fjærene måtte spennes opp sykt mye, er spent på hvordan dette blir når jeg får på all vekt. Nå med helt tom modell peker hjula mye innover på bakken, dersom vekta etterhvert ikke gjør det bedre må jeg ty til noen grep, enten kappe fjærene litt eller finne på en annen løsning.

            Click image for larger version

Name:	IMG_9394.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	594102Click image for larger version

Name:	IMG_9396.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	594103Click image for larger version

Name:	IMG_9397.jpg
Views:	1
Size:	60.1 KB
ID:	594104Click image for larger version

Name:	IMG_9399.jpg
Views:	1
Size:	76.6 KB
ID:	594105

            Medfølgende tank skyves på plass i ferdig spor under cockpit:
            Click image for larger version

Name:	IMG_9400.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	594106

            Motorvalg falt på en rcg 26cc fra HK i første omgang, dersom det blir for svakt blir det oppgradert til 30cc. Har sett et par filmer på youtube hvor den tilsynelatende flyr skalariktig og fint med 26cc, så blir spenndende å se. Kjøpte også med en pitts-potte. Desverre ble den akkuratt for bred til å bli gjemt under cowling, så må frese opp et hull på siden for potta.
            Click image for larger version

Name:	IMG_9401.jpg
Views:	1
Size:	46.6 KB
ID:	594107Click image for larger version

Name:	IMG_9402.jpg
Views:	1
Size:	38.9 KB
ID:	594108Click image for larger version

Name:	IMG_9403.jpg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	594109

            Har også limt hengslene på horisontal stab (var ferdig slottet, samt limt på selve roret fra fabrikk), og har prøvemontert stab. Stab kan demonteres med en nylonskrue. Click image for larger version

Name:	IMG_9404.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	594110Click image for larger version

Name:	IMG_9406.jpg
Views:	1
Size:	51.1 KB
ID:	594111Click image for larger version

Name:	IMG_9407.jpg
Views:	1
Size:	62.3 KB
ID:	594112

            Jeg kjøpte for anledningen en jersey modelers 5l bensinkanne med håndpumpe (Jersey Modeler 5L Bensinkanne med håndpumpe - elefun.no - Radiostyrt hobby), samt jersey modeler refueling port (Jersey Modeler Refueling Port - elefun.no - Radiostyrt hobby) som jeg monterer i modellen. Kvaliteten på utstyret fra jersey modeler ser supert ut.

            For øvrig var flaps og balanseror ferdig henglset og limt på vingene, så det er ikke mye som trengs å gjøres med modellen for å få den i lufta. Ettersom jeg har lengtet etter å ha noe å pusle med på kveldene, prøver å begrense monteringen litt så jeg ikke blir ferdig i løpet av 3 kvelder. "Heldigvis" er ikke servoene kommet enda, ellers ville den vel vært i lufta i løpet av helga.
            Ellers må jeg si at jeg liker fargeskjemaet til flyet godt. Flyet er altså skalamodell av Patrouille Suisse sin PC-6 ved navn V-622, Felix. Litt usikker på funksjonen, men jeg antar det er et slags følgefly som de bruker til å frakte utstyr etc? Her er forøvrig et klipp av "Felix" i fullsize:

            Er foreløpig i tenkeboksen om jeg skal montere den glasskuppelen på toppen av flyet, det innebærer at jeg må skjære hull i flykroppen og kappe et par spanter som går på tvers. Usikker på om det vil ha noe å si på styrken på strukturen. Bør vel eventuelt forsterke kroppen litt i såfall.

            Har forresten noen spørsmål noen kanskje kan svare på:
            Det følger med en plastikkspinner.. Er dette ubrukelig på en 2 takts bensinmotor, må jeg kjøpe aluspinner?
            Jeg vurderer ski på denne i vinter, noen som har noen forslag til hvor store ski man trenger på en slik modell?
            Vingerøret i aluminium er sykt trangt, og rimelig uaktuelt å jobbe så fælt med å tre det i hver gang jeg er på stripa. Hvordan løser man dette? Går det ann å smøre med noe, eller må man pusse det ned?
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

            Comment


            • #21
              Den blir nydelig den der!
              Her er en liten video av Pilatusen jeg hadde.
              Savner den snufs....skulle ikke ha solgt den!

              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment


              • #22
                Smukk! Liker denne saken, sånn passelig sær form og flyegenskaper.. nei, nå skroter jeg snart alt av 3D tulle-modeller og begynner med skala/warbirds!!

                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • #23
                  VQ Pilatus Porter. Noen erfaringer?

                  Har gått litt tregt her i det siste, har montert noen servoer og tilpasset cowling nå i dag. Men, ble plutselig litt usikker på hva slags batteri jeg skal bruke på tenningen. Er noob på bensin. Kjøpte i utgangspunktet to turnigy 6v 2300 nimh-pakker som jeg tenkte å bruke på rc og tenning, men ingen av disse pakkene tar noe mer enn 12-1300 mah av en eller annen grunn, så jeg dropper de og kjøper noen andre. Leste også her et sted at et fullladet 6v batteri vil ha mer enn 6v og vil skade tenningsanlegget. På tenningsanlegget står det 4.8v/6v, så nå lurer jeg på om jeg skal gå for et 4.8v istedet? Noen tips til batteristørrelse?
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #24
                    På min Pilatus brukte jeg 4,8v 4000mah sub-c celler batteripakke til tenning.
                    Hadde da en MVVS 26GT bensinmotor i den. Funka som bare det!
                    Stig-Arne Isaksen

                    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                    Comment


                    • #25
                      VQ Pilatus Porter. Noen erfaringer?

                      Da er den jaggu ready for maiden. desverre er alt jeg rekker prøvestart av motor nå i helga. Byttet ut det sykt trange alu vingerøret (pusset ganske mye uten hell) med et i carbon fra rcpro, det sklei perfekt inni. Vekta endte på totalt 7,5kg tørr, og ser jammen ut til å balansere ut perfekt (kun grovmåling utført foreløpig).
                      Skal prøve å få knipset noen ferdig-bilder ute i bedre lys i morra, her er kun et par mobilbilder hvor jeg heller ikke har montert vingestagene. Ble ganske stor da.
                      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1352501414.792055.jpg
Views:	1
Size:	81.6 KB
ID:	594488
                      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1352501438.588847.jpg
Views:	1
Size:	108.7 KB
ID:	594489
                      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1352501438.588847.jpg
Views:	1
Size:	108.7 KB
ID:	594489
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #26
                        Venter også på nye hjul:
                        ECOTOP 5.00" wheel in pair - Topmodel
                        TAILWHEEL PILATUS PORTER 2,50m - Topmodel
                        samt en 90mm glassfiberspinner, men det tar jo eeevigheter å få sendt de tydligvis.
                        Ski er oså på vei i posten.
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #27
                          Vet at VQs Pilatus Porter er veldig populær i Australia, og de får dem laget med flere lokale farveskjemaer. Lager annonser for dem.
                          En annen modell fra VQ som burde vekke oppmerksomhet er deres DHC-2 Beaver med 2.8 m vingespenn, bl. annet i Whistler Air farger. Fant bilder på Airliner.net som fikk meg til å sikle etter denne: Click image for larger version

Name:	DHC-2 Whistler Air 1.jpg
Views:	1
Size:	86.3 KB
ID:	599154 Click image for larger version

Name:	DHC-2 Whistler Air 2.jpg
Views:	1
Size:	133.5 KB
ID:	599155
                          Den store modellen kommer dessverre ikke med flottører, - ennå. Men den australske agenten for VQ arbeider med saka, så det kan kanskje også komme oss til gode.
                          Men finnes det da ingen norske importører?
                          Jonn
                          Last edited by JonnM; 24-03-13, 12:03.

                          Comment


                          • #28
                            Selger nå denne til kostpris pga manglende tid til å dyrke hobby. Den lille tiden jeg får satt av blir for tiden brukt på fpv og multikoptere, så da er det like greit å rydde litt plass i boden og heller la andre få glede av en flott modell.
                            Annonsen er her dersom noen skulle være interessert: RCMarked.no / Flyklar 2.72m Pilatus Porter

                            Flyet er ferdig bygget og 100% flyklart, motor er kun kjørt 3-4 tanker på bakken, aldri vært i luften.
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

                            Comment

                            Working...
                            X