GLOSTER GLADIATOR.
Det siste og mest avanserte britiske jagerfly som ble bygget før monoplantiden. Første flyging i 1934, det ble ialt bygget i antall 747 og brukt av mange nasjoners flyvåpen. Nå til saken: 12 fly ble kjøpt inn av Norge, levert i 1938 - 39, norske flynr. 413 - 435. syv av disse flyene var operative på Fornebu i 1940 og 9.april skjøt de ned fem av de tyske angripende flyene. Fly nr 423 gjorde tjeneste i det norske forsvaret til 21.april, men måtte i etterlates på Vangsmjøsa skadet stand. Flyet er nå tatt opp og blir gjenoppbygget til luftdyktigstand so et av våre lufthistoriske fly. Det er nå stor interesse for å bygge skalamodeller av Gladiatoren, selv er jeg igang med 1:7 tegninger av Brian Taylorog shortsett fra www.traplet.com. Det vil være hyggelig om vi en gang i nær framtid kunne stille opp med kanskje en hel jagerving - som det het dengang - på flystevner. Noe og tenke på?
Skal følge opp i spalten etterhvert som byggingen går framover.
Hilsen IPANEMA
#2 Etter et par uker sydpå er det tiden til å starte byggingen. Relativt komplisert, ikke noe problem med mengder av deler som er perfekt laser skåret. I tillegg skal jeg ha elektrodrift så det blir litt modifikasjon å tenke ut. Kommer til å gjøre mine løsninger kjent her. Tips for dere som tenker å kjøpe tegning og shortkit fra Traplet: Be om at tegninger og shortset (wood kit) blir sendt i EN pakke ellers blir det dobbelt toll behandlingsgebyr samt ekstra frakt å betale. Be også om at du faktureres eksportpris uten engelsk VAT. Det er artig at så mange tenker Gladiator - helt merkelig at det ikke har skjedd tidligere.
IPANEMA
#3. 95% treferdig da våren kom og andre aktiviteter ble prioritert, på'n igjen!
Det siste og mest avanserte britiske jagerfly som ble bygget før monoplantiden. Første flyging i 1934, det ble ialt bygget i antall 747 og brukt av mange nasjoners flyvåpen. Nå til saken: 12 fly ble kjøpt inn av Norge, levert i 1938 - 39, norske flynr. 413 - 435. syv av disse flyene var operative på Fornebu i 1940 og 9.april skjøt de ned fem av de tyske angripende flyene. Fly nr 423 gjorde tjeneste i det norske forsvaret til 21.april, men måtte i etterlates på Vangsmjøsa skadet stand. Flyet er nå tatt opp og blir gjenoppbygget til luftdyktigstand so et av våre lufthistoriske fly. Det er nå stor interesse for å bygge skalamodeller av Gladiatoren, selv er jeg igang med 1:7 tegninger av Brian Taylorog shortsett fra www.traplet.com. Det vil være hyggelig om vi en gang i nær framtid kunne stille opp med kanskje en hel jagerving - som det het dengang - på flystevner. Noe og tenke på?
Skal følge opp i spalten etterhvert som byggingen går framover.
Hilsen IPANEMA
#2 Etter et par uker sydpå er det tiden til å starte byggingen. Relativt komplisert, ikke noe problem med mengder av deler som er perfekt laser skåret. I tillegg skal jeg ha elektrodrift så det blir litt modifikasjon å tenke ut. Kommer til å gjøre mine løsninger kjent her. Tips for dere som tenker å kjøpe tegning og shortkit fra Traplet: Be om at tegninger og shortset (wood kit) blir sendt i EN pakke ellers blir det dobbelt toll behandlingsgebyr samt ekstra frakt å betale. Be også om at du faktureres eksportpris uten engelsk VAT. Det er artig at så mange tenker Gladiator - helt merkelig at det ikke har skjedd tidligere.
IPANEMA
#3. 95% treferdig da våren kom og andre aktiviteter ble prioritert, på'n igjen!
Comment