Unconfigured Ad

Collapse

Gloster Gladiator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ipanema
    • Jul 2012
    • 1

Gloster Gladiator

GLOSTER GLADIATOR.

Det siste og mest avanserte britiske jagerfly som ble bygget før monoplantiden. Første flyging i 1934, det ble ialt bygget i antall 747 og brukt av mange nasjoners flyvåpen. Nå til saken: 12 fly ble kjøpt inn av Norge, levert i 1938 - 39, norske flynr. 413 - 435. syv av disse flyene var operative på Fornebu i 1940 og 9.april skjøt de ned fem av de tyske angripende flyene. Fly nr 423 gjorde tjeneste i det norske forsvaret til 21.april, men måtte i etterlates på Vangsmjøsa skadet stand. Flyet er nå tatt opp og blir gjenoppbygget til luftdyktigstand so et av våre lufthistoriske fly. Det er nå stor interesse for å bygge skalamodeller av Gladiatoren, selv er jeg igang med 1:7 tegninger av Brian Taylorog shortsett fra www.traplet.com. Det vil være hyggelig om vi en gang i nær framtid kunne stille opp med kanskje en hel jagerving - som det het dengang - på flystevner. Noe og tenke på?
    Skal følge opp i spalten etterhvert som byggingen går framover.
    Hilsen IPANEMA

#2 Etter et par uker sydpå er det tiden til å starte byggingen. Relativt komplisert, ikke noe problem med mengder av deler som er perfekt laser skåret. I tillegg skal jeg ha elektrodrift så det blir litt modifikasjon å tenke ut. Kommer til å gjøre mine løsninger kjent her. Tips for dere som tenker å kjøpe tegning og shortkit fra Traplet: Be om at tegninger og shortset (wood kit) blir sendt i EN pakke ellers blir det dobbelt toll behandlingsgebyr samt ekstra frakt å betale. Be også om at du faktureres eksportpris uten engelsk VAT. Det er artig at så mange tenker Gladiator - helt merkelig at det ikke har skjedd tidligere.
    IPANEMA

#3. 95% treferdig da våren kom og andre aktiviteter ble prioritert, på'n igjen!
    Last edited by Ipanema; 06-08-13, 11:26. Reason: Tillegg
  • oistein
    Moderator
    • Apr 2006
    • 681

Jeg er med Sett etter tegninger lenge, men det må være minst 1/4 for at jeg skal sette i gang. Har ikke tid til å gå i gang med forstørring, men kanskje hvis flere blir med. Denne vinteren går vel med til 1/4.75 DH-100, men neste vinter kan være ledig. Er veldig gira på Gladiator.

Comment

• E&E
      • Apr 2008
      • 578

Gloster Gladiator er et tøft fly. Jeg hadde gjerne sett en ARF (eller ARC) i passe størrelse (vs ca 160-170). Den Traplettegningen dere bruker, er det Brian Taylor-tegningen? Ser at Traplet har to tegninger i sitt utvalg, med samme størrelse.

Det blir bra hvis du følger opp med tekst og bilder av byggingen. Kan være inspirasjon til flere.....
      Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• ArneH
        • Dec 2009
        • 1562

[QUOTEDet blir bra hvis du følger opp med tekst og bilder av byggingen. Kan være inspirasjon til flere.....][/QUOTE]
        Det hadde vært topp om du hadde tid og ork til å lage en liten byggetråd, med bilder. Jeg tror Gladiator, er en av manges favoritter. Og det vil være stor interesse for ditt prosjekt.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• SAPSPIT
          • Aug 2012
          • 31

Meget mulig jeg blir fristet til å henge meg på....prøver også og kontakte Phil Ramsey: Phil Ramsey Product 3

Han produserer vistnok fortsatt på bestilling. Dette er ca skala 1/6, med glassfiberkropp og foam/balsakledde vinger. Rask og bygge , og med litt solartex striper bør vingene kunne bli ok.

Er det flere som evt. er interessert i et slikt kit?
          Terje Skagen

Groundlooping is an art!

Comment

• SAPSPIT
            • Aug 2012
            • 31

Da har jeg kjøpt meg en ferdigbygd Gloster Gladiator bygd etter Brian Taylor sine tegninger. Har konvertert den til elektro. Byggetråd på RCGroups.
            Discussion Gloster Gladiator 1/7 (Brian Taylor) upgrades & conversion Scale Kit/Scratch Built

Click image for larger version

Name:	P1050113.jpg
Views:	1
Size:	237.0 KB
ID:	593735

Name:	Snapshot - 4.jpg
Size:	18.1 KB
ID:	593736
            Last edited by SAPSPIT; 14-10-12, 17:36.
            Terje Skagen

Groundlooping is an art!

Comment

• E&E
              • Apr 2008
              • 578

Re: Gloster Gladiator

Gratulerer!

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
              Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• svemoe
                • May 2003
                • 132

Gratulerer! Nå kan vi snart starte en ny jagerving! Min har registrering nr. 427 og er bygget etter samme tegninger. Jeg bruker en RCV90SP med en Master Airscrew 18x12. Akkurat skalastørrelse! Har ikke bilde akkurat her og nå, men det er den som er avbildet i annonsen for årets skala-NM i MI.
                Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• SAPSPIT
                  • Aug 2012
                  • 31

Takk, takk. Flott om vi kan fly formasjon en gang Min 5055-500kv motor svingte en 17x8 på jomfrutur og tur 2. Vil prøve ut en 18x8 på neste tur. Nå oppgraderer jeg flyet med skala detaljer + jeg må reparere cowling.

Video fra jomfrutur.

Han som filmet var mer nervøs enn meg, så han har ikke fått med alt + urolig kameraføring.
                  Jeg gir høyre ror som vanlig under take off....denne trenger ikke det. På tur nr. 2 som ikke er filmet, tracker den nesten helt rett uten input av sideror. Veldig fin modell å fly, selv om den er litt tung. (4230g)

Last edited by SAPSPIT; 15-10-12, 10:26. Reason: lagt til video
                  Terje Skagen

Groundlooping is an art!

Comment

• P-51D_OLD_CROW
                    • Oct 2006
                    • 840

Dette var en flott maskin Terje! Gratulerer med vellykket maiden. Tror du det er mulig å få blåst opp de tegningene du har? Hadde vært fint med en sånn i 1/4 eller 1/3! Hvis du har tegningene digitalt kunne jeg kanskje fått laserskjært et kit i stor skala. DET hadde vært no!
                    Stig-Arne Isaksen

Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

Comment

• SAPSPIT
                      • Aug 2012
                      • 31

Originally posted by P-51D_OLD_CROW
                      Tror du det er mulig å få blåst opp de tegningene du har? Hadde vært fint med en sånn i 1/4 eller 1/3! Hvis du har tegningene digitalt kunne jeg kanskje fått laserskjært et kit i stor skala. DET hadde vært no!
                      Har dessverre ikke tegningene elektronisk, men det burde ikke være noe problem å få tak i. Ja en 1/4 eller 1/3 hadde vært noe

Jeg har veldig bra tegninger elektronisk til 1/13 skala som en svenske har tegnet. (Han jobber i Asker) Tror han har dem i skal 1/10 også, men Brian Taylor er kanskje bedre.

Kittcutters har både tegninger og short kit/full kit mm til både 1/6 og 1/4 skala.

Gloster Gladiator Airplane from Jim Pepino Plans - Kit Cutters Inc.- Remote Control Airplane
                      Terje Skagen

Groundlooping is an art!

Comment

• svemoe
                        • May 2003
                        • 132

Glem Pepinos versjon! Alle tilbakemeldinger jeg har fått sier at den flyr helt elendig, og er i tillegg langt fra skalalik! Jeg har ennå tilgode å høre noe bra om den, og jeg har sett bilder som viser alvorlige feil med både med outline og detaljer!
                        Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• SAPSPIT
                          • Aug 2012
                          • 31

Originally posted by svemoe
                          Glem Pepinos versjon! Alle tilbakemeldinger jeg har fått sier at den flyr helt elendig, og er i tillegg langt fra skalalik! Jeg har ennå tilgode å høre noe bra om den, og jeg har sett bilder som viser alvorlige feil med både med outline og detaljer!
                          Har hørt noe av det samme. Dog skal sies at enkelte har laget flotte modeller av den. Se bilde av en 1/4 ....dog med feil merking

Name:	Pepino Gladiator.jpg
Size:	32.3 KB
ID:	593991
                          Terje Skagen

Groundlooping is an art!

Comment

• Tempest
                            • Dec 2009
                            • 15

Den som står på Old Warden i UK hadde en stund norsk lakkering i forbindelse med filmen om 9. april 1940, og den hadde 423 på venstre side og 427 på høyre side for å fremstå som to forskjellige fly i filmen. Dessverre er den lakkert om igjen til britiske farger, men det er likevel hyggelig å oppleve den i lufta der borte. Jeg regner med at de gjorde god research før lakkeringen, og det finnes nok mange gode foto av den i norske farger. Jeg har selv vurdert å bygge en Gladiator rundt 2 meter vsp, men det tar laang tid før det er ledig kapasitet i hobbyrommet.

Comment

• Viggkri2
                              • Nov 2005
                              • 1047

Nå blir jo ikke dokumentasjon noe problem om man har litt tid til å vente

Gloster Gladiator 423 | - trolig det viktigste norske flyet som kjempet for friheten i 1940

Viggo

Comment

Working...