Unconfigured Ad

Collapse

Gloster Gladiator

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P-51D_OLD_CROW
    • Oct 2006
    • 840

    #16
    Har vært i kontakt med LDS - Laser Design Services - Jet Turbine R/C Trainers and ARF Aircraft, Laser Cutting and Engraving og de hadde Brian Taylor tegningene i 1/7 skala.
    De kan visstnok dobbles i størrelse!
    Da snakker vi om et vingespenn på 114" !!! 2m 90cm
    Now we're talking! De laserskjærer sett også,kan det bli enklere?
    Eneste blir vel at cowling og canopy blir vanskelig å få tak i.....
    Noen som har en Moki 250 å selge? Hehe!
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment

    • svemoe
      • May 2003
      • 132

      #17
      Originally posted by SAPSPIT
      Har hørt noe av det samme. Dog skal sies at enkelte har laget flotte modeller av den. Se bilde av en 1/4 ....dog med feil merking

      [ATTACH=CONFIG]60000[/ATTACH]
      Det er bilde av Alan Yendle fra Austin, Texas. Han var en av de jeg var i kontakt med som ikke anbefalte Pepinos Gladiator. Akkurat den på bildet eksisterer forresten ikke lengre. Krasjet og kassert!
      Real airplanes have two wings and round engines

      Comment

      • P-51D_OLD_CROW
        • Oct 2006
        • 840

        #18
        Da har jeg igjen vært i kontakt med Bob i laser-design-services og han kan blåse opp tegningene og lage kit.
        Er det noen som er interessert? Vært kult med en skvadron med sånne!
        Venter på prisoverslag på tegninger og kit...
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment

        • P-51D_OLD_CROW
          • Oct 2006
          • 840

          #19
          Nå har jeg fått svar fra Bob.
          Forstørrede tegninger $35
          Kit er estimert til rundt $250
          Frakt til norge $60 for ett kit, $75 for to.
          Ikke gærnt for et fly i skala 1/3,5
          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment

          • bardp
            • Nov 2010
            • 2473

            #20
            Hva bør en ha av motor i et slikt kit?

            Comment

            • P-51D_OLD_CROW
              • Oct 2006
              • 840

              #21
              Originally posted by bardp
              Hva bør en ha av motor i et slikt kit?
              Har egentlig ikke peiling,men et sted over 100cc vil jeg nok tro.
              Tenker en Moki 250cc stjernemotor hadde passa fint inn der.
              Med to vinger på 2,9m så er det mye løft så kanskje motorvalget ikke trenger være så rått.
              Men det er sikkert andre her som kan svare bedre på dette?
              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment

              • SAPSPIT
                • Aug 2012
                • 31

                #22
                Ikke gal pris på et så stort kit nei.

                Jeg tror ikke jeg ønsker noe særlig større enn 1/4 skala Jeg flyr elektro og 1/4 er fortsatt rimelig praktisk og fortsatt ok økonomisk.
                Terje Skagen

                Groundlooping is an art!

                Comment

                • Outlaw
                  • Feb 2006
                  • 348

                  #23
                  Fikk noen kontakt med Phil Ramsey i UK eller bekreftet at hans større Gladiator-kit fortsatt er tilgjengelig?
                  Richard Blindheim

                  Comment

                  • oistein
                    Moderator
                    • Apr 2006
                    • 681

                    #24
                    Det der høres veldig interresant ut. Tror en zg62 med gir hadde funka meget bra og jeg. Mulig jeg er gira på å prøve det. Blir uansett ikke kosta på noen moki250 i første omgang

                    Comment

                    • P-51D_OLD_CROW
                      • Oct 2006
                      • 840

                      #25
                      Originally posted by oistein
                      Det der høres veldig interresant ut. Tror en zg62 med gir hadde funka meget bra og jeg. Mulig jeg er gira på å prøve det. Blir uansett ikke kosta på noen moki250 i første omgang
                      Er du flink til å lage cowling? Tviler sterkt på at det finnes ferdige cowlinger og canopyer til denne maskina. Akkurat der er jeg litt grønn. Er en zg62 med gir dyr da? En god del billigere enn Moki'en hvertfall!
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment

                      • SAPSPIT
                        • Aug 2012
                        • 31

                        #26
                        Originally posted by Outlaw
                        Fikk noen kontakt med Phil Ramsey i UK eller bekreftet at hans større Gladiator-kit fortsatt er tilgjengelig?
                        Richard Blindheim
                        Jeg har forsøkt å ringe nummeret på websiden hans, men ingen respons. Han har ingen e-mail adresse på web siden. Iflg RCGroups, er han godt oppe i årene, og lager kun one-off. Kunne vært ok å få kjøpt noen kit dersom mulig.
                        Terje Skagen

                        Groundlooping is an art!

                        Comment

                        • oistein
                          Moderator
                          • Apr 2006
                          • 681

                          #27
                          Originally posted by P-51D_OLD_CROW
                          Er du flink til å lage cowling? Tviler sterkt på at det finnes ferdige cowlinger og canopyer til denne maskina. Akkurat der er jeg litt grønn. Er en zg62 med gir dyr da? En god del billigere enn Moki'en hvertfall!
                          Joda, ikke så redd for å lage cowling og canopy. Jeg tegner de i solidworks også låner litt tid cnc fres for å lage form/plugg. Støpe cowling i glassfiber, det er ikke veldig vanskelig med ei god form og mye slippmiddel. Canopy vakumstøper vi over en plugg.

                          Eneste saken for meg nå er at jeg scratch bygger Vampire, så tiden er ikke der til å konstrere seg om Gladiator før neste vinter i såfall. Litt spent på hvordan ett sånt kit ville blitt da, det må jeg si. Må nok noe engineering inn i det dersom det bare er skalert med 2x. Fra 145cm v.sp til 2.90 og ca 8x vekta!! Du verden så tøfft et fly, så ja jeg er gira på noe slikt ja

                          ZG62 tror jeg hadd vært perfekt, pålitelig og billig. ca 5-6 KNOK tipper jeg.

                          Comment

                          • kwik
                            • Oct 2010
                            • 1212

                            #28
                            Originally posted by oistein
                            Du verden så tøfft et fly, så ja jeg er gira på noe slikt ja

                            ZG62 tror jeg hadd vært perfekt, pålitelig og billig. ca 5-6 KNOK tipper jeg.
                            Jeg istemmer med Øistein her. Og med tanke på Tiger Mothen din, så, ja, G62 med gir hadde sikkert gått greit.

                            God plass i cowling, tøøft fly, historiskt sus over det hele. Ja, jeg er interessert sjøl jeg. Men kun dersom det
                            blir stort nok. En pytte liten Gladiator er ikke av interesse for meg.

                            Jeg ser det for meg,...en Gladiator stående i kassevogna med vingene foldet bakover.....hmmmm, ja !
                            Last edited by kwik; 17-10-12, 11:47.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment

                            • P-51D_OLD_CROW
                              • Oct 2006
                              • 840

                              #29
                              Originally posted by kwik
                              Jeg istemmer med Øistein her. Og med tanke på Tiger Mothen din, så, ja, G62 med gir hadde vært helt ypperlig.

                              God plass i cowling, tøøft fly, historiskt sus over det hele. Ja, jeg er interessert sjøl jeg. Men kun dersom det
                              blir stort nok. En pytte liten Gladiator er ikke av interesse for meg.

                              Jeg ser det for meg,...en Gladiator stående i kassevogna med vingene foldet bakover.....hmmmm, ja !
                              Med vingespenn på 2,90 er ikke det stort nok a'?
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment

                              • kwik
                                • Oct 2010
                                • 1212

                                #30
                                Jo, det holder så absolutt!!! Hehe.

                                1/4 skala hadde vel vært greit for meg.

                                Gladiator;
                                Vingespenn: 9.83 m
                                Lengde: 8.36 m

                                Så 1/4 skala begynner kroppen å bli litt under 2.1 meter, og vingespenn 2.45 m. Går akkurat inn i kassevogna..

                                Da er det bare å lage hengsler i bakre vingekant på øvre og nedre vinge, så kan vingene foldes bakover.
                                På stripa er det bare å folde ut vingene, sette inn 4 clips, og voila, fly!

                                Mon tro hva cowling dia blir da...

                                Dersom noen er interessert i historie, så er nok denne listen interessant;

                                Hkans Aviation page - Gloster Gladiator claims in the Norwegian Campaign 1940

                                Den viser "claims" fra Gladiator-fly, i Norge. De aller fleste av disse var nok stasjonert på Bardufoss og Bodø.

                                En annen interessant side, der hendelser er beskrevet nedover er denne;

                                World War 2 - RAF No. 263 Squadron, May/June 1940

                                For eksempel;

                                "At the same moment he was attacked from behind by one of the escorts, flown by Leutnant Helmut Lent, and the Gladiator was hard hit. Hull managed to get back to the airfield at 200 feet, but was then attacked again by the Bf110 and crashed at Bodøhalvøya, wounded in the head and knee. N5635 has been identified by serial number found on the wreckage. Lent logged his victory at 08:20 (Helmut Lent shot down another 263 Squadron Gladiator on 2 June when Pilot Officer J. L. Wilkie in N5914 was killed east of Rombaksfjorden)."


                                PS; Bestiller herved Cowling og Canopy fra TrønderBirds !

                                Et godt råd; Hold dere unna allt fra Pepino. Har et S6 B sett her. Kropps-spantene er ikke engang symmetriske....
                                Last edited by kwik; 17-10-12, 12:50.
                                Dont expect, inspect.
                                Fun Police everywhere!

                                Comment

                                Working...