Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av Cmpro AT-6 Texan 160 size

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av Cmpro AT-6 Texan 160 size

    Jeg har endelig fått anskaffet meg meste parten av delene jeg trenger til byggingen av denne ARF modellen fra China Model Production.
    Tenkte å lage en byggetråd her som oppdateres etterhvert som modellen blir bygget.

    Først litt grunnleggende om modellen:
    Vingespenn: 2090 mm.
    Lengde: 1400 mm.
    Vekt: ?
    Motor: Melody Engine 26 ccm bensiner
    Understell: Sierra Giant Scale Products

    Modellen er etter min meningen veldig bra bygget til å være en ARF i denne prisklassen. Kroppen og midtseksjonen av vingen er i glassfiber. Det hele ser meget bra ut. Eneste jeg kan anmerke i første omgang er at vingen inne er beregnet for oppdeling men å limes sammen, dette kan gjøre transport vanskeligere en om vingen hadde vært delt i flere deler. Vet at de som har montert understell som bruker fjær ut har litt problemer med transport da den tar stor plass.
    Jeg valgte modellen som er gul og rød da jeg syntes dette var en delig fin fargekobinasjon og kke minst at den synes best på himmelen.

    Modellen blir utrustet med en Melody Engine 26 ccm bensin motor og fårhåpentlighvis røykanlegg om det blir plass.

    Understeller har jeg kjøpt fra Sierra Production i statene og kostet meg kun 1500,- ferdig inn i landet, og de er bare helt nydelig areid. Nesten 100% skala!

    Kommer med flere bilder om noen dager!!!!
    Attached Files
    Last edited by Lars N; 12-01-08, 09:50.
    Lars Norberg

  • #2
    hei de var helt nydelig de flyet du har fått deg, skal bli morro og se flere bilder av den. Har du begynnt med byggingen enda??
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

    Comment


    • #3
      Utstyr

      Da har jeg fått anskaffet meg mesteparten av utstyret jeg trenger til denne modellen. Rorhornene, hengsler osv som fulgte med i settet var passene til en liten lett 40 size modell og ble dermed forkastet veldig fort.

      Det ble dermed innkjøpt:

      - 3 mm gjengestenger
      - 3 mm. kulelinker
      - 3 mm. pullpull system
      - 1 mm kevlar tråd
      - Dubro henglser

      Synes det ble nesten for dum så jeg sjekket tilbehøret, modellen er tross alt ganske stor og når det er lagt med fiberhenglser og rorhorn som ikke tåler mye, spesielt når det blir kaldt, blir det utbytting. Har også lest mye på rcuniverse der folk har hatt problemer med utstyret som har fulgt med, tross alt at modellen er nydelig bygget og ser meget ordentlig ut.
      Noen av problemene folk på rcuniverse har hatt er knekte rorhorn og overføringer som har bøyd seg under flight.

      Understell
      Understeller ble bestilt fra Sierra Giant Scale Products i statene og som du kan se på bildet er helt nydelig utført.
      Attached Files
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Ikke bare jeg som har skaffet meg et skal prosjekt ser jeg...

        Var innom Thorbjørn og hentet meg en 1/4 scala motorglider... Tenker det blir en tråd om den enten her under "Skala Modeller" eller på seilfly tråden!
        // Trond Dalsveen
        IT mann og selverklært GEEK!

        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

        Tråder:
        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

        Comment


        • #5
          Originally posted by TinyD View Post
          Ikke bare jeg som har skaffet meg et skal prosjekt ser jeg...

          Var innom Thorbjørn og hentet meg en 1/4 scala motorglider... Tenker det blir en tråd om den enten her under "Skala Modeller" eller på seilfly tråden!
          Sånn skal det være vettu! Gratulerer!!!
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            kommet noe lengere på prosjektet ditt??
            mvh stin
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Beklager at det tar litt tid, men joda har kommet litt lenger, skal se om jeg får lagt ut noen bilder over helgen.

              Var innom Biltema og kjøpte meg et kosteskaft som skal brukes til avstandstykker til motoren. 2 meter hardt tre til hele 22 kroner
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Kommet noe lenger med byggingen eller? Virkelig spennende prosjekt
                Futaba 6EXA
                Futaba 10C 2,4Ghz
                Piper J3 Cub, RCV 60SP
                Katana, CRRC PRO 50ccm

                Comment


                • #9
                  Påskeferie

                  Da var det endelig påskeferie og jeg fikk endelig gjort litt på byggesettet. Jeg har fått montert motor, 2 stk tanker og påbegynt påunderstell.
                  Jeg kommer til montere understellet med tanker og det hele på midtseksjonen i vingen slik at jeg slipper luftkoblinger mellom vingen og kroppen. Jeg driver også å tenker over om jeg skla ha en tredelt vinge eller hvordan jeg skal gjøre det med vingen. Den er beregnet for å limes sammen i en del, men med et vingespenn på 210 cm blir den lettere å transportere om den deles.

                  Når det gjelder hvor ting er kjøpt så tenkte jeg å nevne hvor de forksjellige tingene er hamstret inn fra, men så dere er advart er jeg med i Rotorsport.no så ikke drep meg om navnet dukker ofte opp:P
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Motorfestet er festet til firewallen og det meste er klart. Du kan se både fuel og røyktank stikke ut i firewallen. På det ene bildet ser du SPE sin hullborre mal som fulgte med motoren. Denne sparte meg for mye arbeid
                    Attached Files
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      CMP AT-6 Flyging

                      Er der noen som har fløyet dette flyet. Jeg har en som er på det nærmeste flyklar, men har et par ting som uroer meg litt. Har ikke modifisert dette siden jeg ønsket å gjøre det som står i manualen/settet. Støtstang gaffelen ut til høyderoret er veldig svak og det ser ut til at dette bare må modifiseres likevel. Tilpassing av høyderor mot kropp er altfor dårlig med store åpninger og ikke særlig med feste utenom glassfiberskroget. Her har jeg lagt inn forsterkning på innsiden. Tok mye ekstra tid. Har noen funnet noen pilotfigurer som ser nogenlunde ut til dette flyet.
                      Ellers består modellen av en Saito-182 bokser og der er montert Eurokit sitt opptrekkbare understell.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RobertNo View Post
                        Er der noen som har fløyet dette flyet. Jeg har en som er på det nærmeste flyklar, men har et par ting som uroer meg litt. Har ikke modifisert dette siden jeg ønsket å gjøre det som står i manualen/settet. Støtstang gaffelen ut til høyderoret er veldig svak og det ser ut til at dette bare må modifiseres likevel. Tilpassing av høyderor mot kropp er altfor dårlig med store åpninger og ikke særlig med feste utenom glassfiberskroget. Her har jeg lagt inn forsterkning på innsiden. Tok mye ekstra tid. Har noen funnet noen pilotfigurer som ser nogenlunde ut til dette flyet.
                        Ellers består modellen av en Saito-182 bokser og der er montert Eurokit sitt opptrekkbare understell.
                        Vet fra rcuniverse at det er mange som har lagt opp til servoer til høyderoret, altså en servo til hvert ror. Dette kommer jeg til å gjøre på min. Var blant annet en som måtte nødlande etter at et av stagene bøyde seg under flygning. Har du noen bilder av modifiseringen av halepartiet ditt?
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Motormontering

                          Jeg har valgt å montere en bensinmotor pga tidligere erfaringer med bensin og har blitt meget fornøyd, og ikke minst pris. Motoren ble en SPE 26 CCM kjøpt via Rotorsport.no
                          Planen var egentlig p montere gummidemping på motoren men siden motoren sitter kun 136 mm fra firewallen ble det for trangt. Motoren alene er 135 mm på sine orginale avstandstykker. Så måtte kun til noen brede siver for å få riktig avstand.
                          Det måtte også kutte til litt på flyet for å få plass til motor og potte.
                          Attached Files
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Så smått begynt å se på understellet

                            Understellet er såvidt påbegynt! Understellet er kjøpt fra Sierra Giant Model scale og kom på snaue 1500,- etter at posten var ferdig. Det er omtrent 95% skala og er laget til akkuratt denne modellen, så passet helt nydelig. Understellet er et kunstverk i seg selv.
                            Lufttanken blir montert midt på senterseksjonen sammen med ventil og påfyllingsnippel. Planen er at blir kun servokabler som må være mellom vinge og kropp
                            Attached Files
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Orginale rorhorn

                              Tenkte å nevne at det snakkes om at de orginale rorhornene er for dårlige og fler har knekt under flight. Jeg skal bytte ut mine til noen kraftige Thunder Tiger rorhorn jeg kjøpte hos Hobbyteknikk i Drøbak!
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X