Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix models pilatus pc21

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har montert understellet i dag. det gikk egentlig veldig greit. Måtte bytte ventilen da den var lekk, men det er vel ikke noe nytt på phoenix sine retract etter hva jeg har skjønt.

    Hadde en kina sak liggende og den funket helt knall. fylte på litt trykk og lot den står 2 timer i sta. var fortsatt trykk nok til att jeg kunne åpne og lukke hjulene flere ganger, så da må det vel være tett nok Har vært til han jeg kjøpte flyet av og fått den lufttanken som hører til flyet så da kan jeg få montert fast alt i flyet. Har også koblet på en liten luftmåler som viser hvor mye trykk det er. Tenkte å prøve å lure den inn i cocpiten så den er lett synlig der. Mangler nå bare å koble på servo på retract ventilen så er det ferdig. Regner med å få servoene til vingene snart så satser på maiden neste helg
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      har fått koblet på servo og testet understellet ordentlig. og det ser ut til å fungere utmerket. må bare få ryddet opp litt i slangene så det ser litt bedre ut nå er neste å få montert styre servo til nesehjulet. det skal være push-pull med vaier, noe jeg i utgnagspunktet ikke er så veldig glad i. Men får det vel til hehe.

      her er ett bilde fra inni flyet og en liten video av understellet i funksjon.

      Click image for larger version

Name:	2013-04-18-445.jpg
Views:	1
Size:	63.7 KB
ID:	600011

      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Nærmer seg nå litt prøve montering ute i sola. Mangler å lime på de finnene som skal gå fremover fra staben på sidene og under. Men de er så dårlig tilpasset att jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det enda. Satte trykk måler for retract i cocpiten så er den lett synlig Prøvde såvidt å balansere. har ikke lagt i noen batterier enda og da balanserte den 5cm for langt frem. så må nok legge de, eller ihvertfall det ene bak i den luka foran staben.

        Click image for larger version

Name:	CIMG1852.JPG
Views:	1
Size:	198.4 KB
ID:	600048Click image for larger version

Name:	CIMG1853.JPG
Views:	1
Size:	189.0 KB
ID:	600049Click image for larger version

Name:	CIMG1854.JPG
Views:	1
Size:	174.6 KB
ID:	600050Click image for larger version

Name:	CIMG1856.JPG
Views:	1
Size:	182.1 KB
ID:	600051Click image for larger version

Name:	CIMG1857.JPG
Views:	1
Size:	222.2 KB
ID:	600052Click image for larger version

Name:	CIMG1858.JPG
Views:	1
Size:	136.9 KB
ID:	600053
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Nice!!!
          Geir Dyrdal
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #20
            Har fått limt på de vingene forren stab og under nå. ble ikke pent da de passet veldig dårlig. har bare hektet de fast med lyn lim. så skal jeg fylle epoxy i sprekkene.

            Prøvde å ballansere flyet. Batteriene jeg har tenkt å bruker er en 4.8v 3300mah til tenning og 6v 3300mah til mottaker. Måtte ha begge de batteriene i den luka rett foran staben for å få tyngedepunktet langt nok bak.

            Utslagene er oppgitt til 13mm opp/ned på ballanseror og høyderor. synes det høres lite ut?

            Click image for larger version

Name:	2013-04-21-449.jpg
Views:	1
Size:	69.7 KB
ID:	600102Click image for larger version

Name:	2013-04-21-448.jpg
Views:	1
Size:	59.2 KB
ID:	600101
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              4.8v 3300mah til tenning
              Skal du på langtur det vil jo være nokk til 60-70 turer a 10-15 min.
              Tror ikke du bør starte med noe mer utslag en det oppgite det er utrolig lite som skal til på slike fly.

              Comment


              • #22
                Enig med bardp ang utslag. Hadde en tucano, som er ganske lik pilatusen, der jeg også syntes de anbefalte utslagene hørtes lite ut så jeg la på litt. Angret på det ja. Fløy som en linerle på amfetamin. En god porsjon flaks som gjorde at jeg fikk det noenlunde helt ned... Med anbefalte utslag derimot var det ganske godt å fly. Ble desverre aldri godt kjent med det. Gikk delvis uforklarlig rett i fjæresteinene på fjerde tur eller der omkring. Mistenker radiotrøbbel siden det reagerte lite på stikkeføring. Men flott fly den stunden det varte...
                Stein Johnsen
                http://www.blåmåsan.com

                Comment


                • #23
                  ok takker for tipsene. Da skal jeg sette det opp etter manualen.

                  Vet jeg har mye å gå på når det gjelder kapasitet på batteri til tenninga. men trenger tydeligvis vekta der bak for att den skal ballansere så da bruker jeg dem
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Fikk servoene til vingen og nye hjullegger i dag. så nå mangler jeg bare killsvitch, den er sendt fra trottlestore i dag Startet opp motoren i modellen i dag får å se hvordan den går med covling. må si jeg ble litt overrasket over hvor sprek den er. fikk over 6200rpm med en 18x10 propell. Det må da være bra på en 26ccm som ikke har mer en 10min gangtid

                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #25
                      Har fått dratt kabler til batteriene og litt småting i dag. Regner med å få bryter å killswitch i morgen og da er alt ferdig. Bare å få på noen få dekaler som er med.

                      Når det gjelder kvaliteten på settet så er den veldig bra synes jeg. bortsett fra passformen til de små finnene foran staben så passet alt som hånd i hanske. Hardware er av helt grei kvalitet og jeg har ikke byttet ut noe. Så da gjenstår det å se hvordan den flyr

                      Sjekket angrepsvinkler med incidense-meter. Sjekket ikke hva de var i forhold til kroppen, men att begge vingene var like og att staben var lik på begge sider. Vinge og stab har forøvrig nøyaktig samme angrepsvinkel.

                      Vekten på flyet er oppgitt til 5kg-7kg. veide med batterier og alt ombord og fikk 6.5kg på fiskevekta. det er jo ikke så ille.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        Da er den klar for maiden. bruker proppen i miracle bryteren til slangen for å fylle luft tanken i stedet for slange til bensintanken. da jeg ikke er så glad i å dra bensinslanger bakover i flyet pga. mulighet for lekasje. Så slangen til å fylle bensin + lufteslange fra tanken blir hengende under covlingen. de skal kappes litt kortere en det er på bildet.

                        Er en ting til som jeg ikke er helt fornøyd med. De kunne lagt inn litt hardere tre i rorene i det området som rorhornene skrues fast. for det sitter litt dårlig synes jeg i den myke balsaen.

                        Click image for larger version

Name:	2013-04-25-451.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	600171
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Jeg pleier og mette balsaen på slike steder med tynn CU så blir den langt sterkere.

                          Comment


                          • #28
                            ja det var jo en ide. er typen rorhorn hvor det er en 3mm skrue som går tvers gjennom roret også er det en litt stor skive over og under. Vurderte å skru de ut og fylle i epoxy for så å skru dem inn igjen å la det tørke. men skal jammen prøve med tynn ca i stedet.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #29
                              Nå har`n flydd. Ble dessverre ikke noe film da han som skulle filme glemte å ta av linsedekslet på kameraet Det var veldig synd for tror det kunne blitt en veldig underholdende flight.

                              For å oppsummere det kort så er dette det jævligste flyet jeg har flydd noen gang. Det flyr værre enn en full svale. totalt uberegnelig.

                              Utslagene som er oppgitt på høyderor er alt for lite. måtte holde nesten maks høyderor for att den skulle fly nogenlunde rett. Ballanserorutslagene var litt for mye. men med litt mere expo en det jeg hadde så blir det bra. mistenker også att den er litt baktung med det som er oppgitt i manualen. så må prøve å legge det litt lengre frem.

                              Den vinglet opp og ned og hit og dit, holdt på og gikk i bakken flere ganger, men klarte såvidt å redde den. måtte bare ta den ned og det endte med att ene understellet ble dratt ut av vingen. Bare flaks att det er igjen noe av det. Og understellet har begynt å lekke luft i alle retninger så blir elektrisk der etterhvert. Kommer med mer oppdateringer her seinere
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #30
                                Høres ut som da jeg fløy tucanoen for første gang. Inkludert understell som ble revet ut. Jeg justerte cg og satte ned rorutslag, og da ble det vesentlig bedre. En ting som var litt hodepine for en som er uvant var at cg flyttet seg temmelig mye framover med hjulene ute. Men heller det enn omvendt. Det var helt ulikt noe annet jeg har flydd før. Mye raskere og mye mer følsom på rorutslag. Vanskelig syns jeg til å begynne med. Men når jeg ble litt mer kjent med det var det rasende moro helt till det datt ned i fjæra.
                                At du måtte holde fullt høyderor for å fly syns jeg ikke passer med antagelsene om at den er baktung?? Hvordan er det med nedtrekk på motor?
                                Stein Johnsen
                                http://www.blåmåsan.com

                                Comment

                                Working...
                                X