Announcement

Collapse
No announcement yet.

BT Spitfire MK1 1/5.33

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Styrer med trimtab dingser..

    Og satte alt sammen. Hun veier nå 10,4kg med bly som batterier og pilot. Tyngdepunktet ligger ca 12mm for langt fremme. Ser bra ut..

    Stian
    Attached Files

    Comment


    • Ser flott ut! Bra med det upskirt-bildet av henne. Flotte linjer. Skal du ha funksjonelle trimtabs, eller blir det statisk? Hva slags stoff har du trukke rorflatene med? Gleder meg til sensommeren når min skal startes på. Har i allefall fått motoren i hus. Heftige saker.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • Takk takk! Jeg planla å lage de funksjonelle for hånd, altså ikke med servo, men jeg tenkte å kunne vri litt på de til ære for fotografen. Hadde sett kult ut, men tiden strekker ikke til, jeg ønsker å ha hu i luften til sommeren så jeg må kutte noen hjørner. Kanskje jeg angrer en dag, men det er ikke allverden å skjære de ut og ettermontere noe greier..
        Duken er solartex.

        Lykke til med Spitfiren, du kommer til å kose deg. Alt passer i hverandre og blir veldig fint..
        Så du er ikke fristet av skalapropell altså?

        Stian

        Comment


        • Originally posted by Stian View Post
          Så du er ikke fristet av skalapropell altså?

          Stian

          Jo veldig! Det er jo virkelig kronen pa verket! Derfor holder jeg pa med et reduksjonsdrev. 3:1 eller noe slikt. Da far jeg trolig nok moment til a kjore 24" fireblads soloprop.
          Attached Files
          Med vennlig hilsen
          Johannes Gjessing GMFK
          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

          Comment


          • Gubba så stress da! Du kommer jo til å dreie deg selv aldeles svimmel!

            Du må vel ha en kjølevifte òg?

            Og eksospotter?

            Comment


            • Ja det blir en form for EDF kjøling med en brushlessvifte som henter luft fra motorens luftinntak på undersiden av spiten, og det hele koblet med en ESC med en miks på throttlekanalen. Har trålet en del byggetråder opp og ned, men er litt i tvil fortsatt om luftinntaket på BT spit'en sitter på vingen, eller er limt under cowlingen. Hvis det er limt på cowlingen, så er det en smal sak. Helst skulle det selvsagt ha vært inntak og utslipp på begge radiatorene med slanger og hele pakka, men det blir så mye styr når vingen skal av og på. Har en her på forumet som kanskje kan påta seg å frese ut delene til reduksjonsgiret med CNC mot litt dubloner, så jeg skal bare tegne det stort sett. Sølvlodding av skalaeksos kommer også. Gleder meg til den biten. Men det kommer laaang, egen tråd med masse bilder når jeg kommer sålangt, så jeg stemmer for at vi holder oss til ditt fly i denne tråden.
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK
              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

              Comment


              • Du skal slippe å lete mer. Inntaket på mkIX begynte under cowling og strakk seg bakover på vingen. Det var noen tidlige varianter som hadde et inntak mer lignende det en har på mk1, men ikke helt likt. På BT`s modell er det som du ser på bildene.

                Dette er fra mitt fly

                Jeg er glad jeg slipper unna med fire skruer og litt lodding for å få til skalapropell!
                Attached Files
                Last edited by Stian; 03-05-10, 17:46.

                Comment


                • Ok, det var et meget forklarende bilde. Da ser det ut som om jeg kan støpe med et lite inntak som matcher inngangen på det orginale luftinntaket, og bare tre vingen med sitt luftinntak over. Evt kan jeg kanskje også kappe det orginale luftinntaket i to i overgangen cwling og vinge.

                  Er det ikke fare for at luftinntaket kan blåse av hvis det bare er festet i bakkant på vingen? Tenker når luften kommer innunder kanten liksom.
                  Med vennlig hilsen
                  Johannes Gjessing GMFK
                  || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                  Comment


                  • Jeg ville ikke delt den, det blir mye surr, du lager noen enkle pinner foran slik at den ikke kommer seg løs og med en enkel magnet eller skrue bak sitter det supert..

                    Igang med indre flaps, har tatt et "avstøp" av kurven og klemt sammen, håper dette blir bra!

                    Click image for larger version

Name:	m_CIMG2235.jpg
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	569446 Click image for larger version

Name:	m_CIMG2234.jpg
Views:	1
Size:	38.8 KB
ID:	569447

                    Stian
                    Last edited by Stian; 04-05-10, 12:55.

                    Comment


                    • Jobbet videre med servo/ammo-luker.
                      Laget også antennebasen. I ettertid ser jeg jo at det hadde vært lettere å bare bruke et tynt balsaflak og limt fast med hjelp av litt tape, men det er da kule måter og ikke-kule måter å gjøre ting på...

                      Stian
                      Attached Files

                      Comment


                      • Og et siste bilde:

                        Click image for larger version

Name:	m_CIMG2265.jpg
Views:	1
Size:	21.7 KB
ID:	569500

                        Stian

                        Comment


                        • Gjort litt mer med flaps-kontrollhorn-lukene og fant en litt enklere måte å forme indre-flapsene..
                          Attached Files

                          Comment


                          • Hei Stian!
                            Hvordan går det med bygginga?
                            Stig-Arne Isaksen

                            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                            Comment


                            • Heihå!
                              Dårlig.. Har omtrent ikke vært på flyrommet siden sist post..
                              Sykling og annet det går i for tiden.. I`ll be back!

                              Stian

                              Comment


                              • Sykling ja,går det i racer eller terreng? Har begynt jeg også,hehe!
                                Stig-Arne Isaksen

                                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                                Comment

                                Working...
                                X