If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Det høres ok ut synes jeg
Som jeg har erfart med en det modeller, pass på å differensiere ballanseror-max 5`ned og gjerne 25`opp. Det vil hjelpe deg å unngå stall ved ballanserorsbruk ved lave hastigheter. Men dette er sikkert noe du allerede vet
Takk for tipset. Når jeg ser på profilen så er den halvsymmetriskt, så det er nok best med differesering.Hjelper nok å hindre stall hvis en motor stopper også.
Jeg brukte ikke differentsering på de lavvingede flyene jeg har hatt tidligere, da de hadde symmetrisk vingeprofil: Curarare 20, Mighty Knight.
Twin Mustangen så vidt i lufta. (Flytur ca 3 meter)
Det blåste en del i dag, men måtte bare prøve. Det var vått på stripa. Ga fullt høyderor for å holde halen nede. Da jeg ga etter på høyderoret ettersom farten økte, tippet den over på nesa. Dette skjedde noen ganger, men prøvde så å holde litt høyderor, og da hoppet den en halv meter opp i lufta mens den seilte mot bakken, og det var en del sidevind så den havnet i snøfonna på siden av banen med brukket propell. Målte effekten da jeg kom hjem, og det viser seg at spenningen på Li-Fe cellene faller for mye med belastninger over 20 Amp.
Skal bruke 3 cellers Li-Po på neste prøvetur, da det gir tilsammen ca 750 Watt istedet for de ca 400 Watt jeg har tilsammen med Li-Fe cellene.
Det virket som flyet var litt fremtungt enda CG lå riktig etter tegninga.
3 cellers Li-Fe 2200 mAh pakkene jeg har er en del lettere enn Li-Fe cellene, så det burde flytte CG punktet sånn passe bakover.
Ellers virker den meget lovende med god repons på rorene og stødig å fin.
Radioinstallasjonen med doble motagere. Flyklar på stripa Phoenix RC club.
Spenningen på 3 cellers Li-Fe etter noen sekunders drift.
Strømtrekket med 3 cellers Li-Fe Inn 183 Watt med 3 cellers Li-Fe
Da ble det straks noe annet med 3 cellers Li-Po.
Etter en kort strekke på rullebana pilte den til værs med rundt 45 graders vinkel, da jeg hadde trimmet høyderoret litt opp med forsøk med Li-Fe.
Fikk den opp i god høyde mens jeg fikk trimmet ned høderoret. Den kruset fint rundt på 1/2 gass, men ser ut til at vingen kan være litt vridd, eller for lite høyretrekk på motorene fordi balanseroret måtte stadig trimmes dersom jeg endret gasspådraget.
Etter noen sirkler så det ut til at effekten avtok, så jeg gikk inn for en fin og sakte landing. Målte cellene, de lå på ca 3,9 volt pr celle, og jeg ladet inn 550 og 600 mAh i hver av de 2 pakkene hver på 2200 mAh.
ESCene var litt varme, men ikke så man brant seg. Virket som en eller begge ESCene slo inn cut-off eller noe, da den reduserer effekten til 50 % dersom spenningen blir for lav( Testet med Li-Fe i Li-Po modus. )
Skal foreta noen tester før neste flytur for å sjekke om jeg må flytte ESCene for bedre kjøling.
Ble desverre ikke noe filmopptak på denne turen, men det kommer nok senere.
Grattis! Forstår ECSene at det er lipo du bruker ikke life? Enig med deg ang. trimming, check at washout/vridning på vingene er lik. Liker prosjektet ditt!
Grattis! Forstår ECSene at det er lipo du bruker ikke life? Enig med deg ang. trimming, check at washout/vridning på vingene er lik. Liker prosjektet ditt!
Testet litt inne i dag. Det var varme fra motorene som var problemet. Da jeg la en av ESCene på utsiden av kroppen etter at den hadde begynt å redusere uteffekten, begynte den å gi full effekt igjen. Får nok lage hull i siden på kroppen så kjøleribba på ESCene stikker ut i friskluft.
Bilder av Twin Mustangen i lufta + etterhvert film.
Var 2 turer i lufta på tirsdag. Har laget hull i siden så kjøleribbene på ESC får friskluft. Ble bedre, men en ESC reduserer effekten etterhvert, så det ser ut til at jeg må flytte ESCene på utsiden så de får nok kjøling.
Det ble film av den første turen, men jeg har problemer med å laste opp på Youtube. Har delt filmen i 4 deler på ca 30 MB. Prøvde å laste opp i natt. På morgenen stod måleren på 30 % upload, men måleren på mitt mobile bredbånd viste at det var latet opp ca 500 MB
Her er noen bilder til jeg får ordning på opplastingen:
Her kommer en forbiflyving og en loop:
Den høye lyden som høres er når en ESC blir varm og begrenser effekten til ca 50 % til den ene motoren, så de ikke går så synkront lenger. Merker ikke noen forskjell på fly egenskapene.
Var oppe med Twinmustangen et par turer i dag. Før siste tur slo den nedi med propellene, så etter en stund kom det en lyd fra ene motoren, og den dro skjevt. Vel nede så jeg at den ene reima var så slakk så den hoppet over.
Trenger nå flere reimer. Noen som vet om forhandlere i Osloområdet ? Behøver sikkert ikke være Bando reim, men en med samme data: 2,5 mm fra topp til topp på tennene, 120 mm lang, 6 mm bred.
Det er ikke stramming på gearboksen, og en av årsakene til det er nok at det ville slite ut drevene da tennene på drivremma hadde kommet til å klive på tennene til drevene når den strekkes.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment