Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Blir knallbra dette
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • #92
      Smart med den batteriboksen!
      Må si at de "eksosrørene" er ordentlig lekre! Det ser ut som mattlakkert metall, men noe i meg sier at de antagelig er i et annet materiale pga. vekt?

      Comment


      • #93
        Originally posted by SmurfAir View Post
        Smart med den batteriboksen!
        Må si at de "eksosrørene" er ordentlig lekre! Det ser ut som mattlakkert metall, men noe i meg sier at de antagelig er i et annet materiale pga. vekt?
        Stod egentlig fast med den boksen. Vet fra før at når sånt skjer må man bare foreta seg et eller annet. Etter det så kommer som regel ideene på grunn av erfaringer med tiltaket " på måfå " Noen småjusteringer igjen så ser det ut som at denne vil gjøre jobben. Fikling med koblingene er ikke noe særlig trivelig på elektromodeller.

        Rørene er jo lette i sammenlimt plast i kit form fra Reeves. Disse skal helst ha et litt rustent utseende og eksosen fra de fremre fordeler seg bakover som lysere områder. Slikt artig kan man fikle med på et senere stadium.

        Comment


        • #94
          Så det var en slags skjøt eller støpekant på rørene, bra de er i plast for vekten sin del.
          Jeg lodder mye, så lenge man gjør det skikkelig og bruker bra med krympestrømpe så syns jeg det er helt uproblematisk for egen del. Men nå skal det sies at jeg jobbet med elektronikk på en utviklingslab noen år på 90-tallet og loddet mye daglig.
          Bruker ofte (i hvert fall alltid på kontakter) dobbelt opp med krympestrømpe, det vil si en på hver leder og til slutt en stor strømpe over hele kontaktens diameter og bakover til forbi de strømpene på lederne.

          I tillegg til god isolasjon, så gir det en viss form for avstiving og strekkavlastning.

          Comment


          • #95
            Originally posted by SmurfAir View Post
            Så det var en slags skjøt eller støpekant på rørene, bra de er i plast for vekten sin del.
            Jeg lodder mye, så lenge man gjør det skikkelig og bruker bra med krympestrømpe så syns jeg det er helt uproblematisk for egen del. Men nå skal det sies at jeg jobbet med elektronikk på en utviklingslab noen år på 90-tallet og loddet mye daglig.
            Bruker ofte (i hvert fall alltid på kontakter) dobbelt opp med krympestrømpe, det vil si en på hver leder og til slutt en stor strømpe over hele kontaktens diameter og bakover til forbi de strømpene på lederne.

            I tillegg til god isolasjon, så gir det en viss form for avstiving og strekkavlastning.
            Bra du minte meg på det med sikring. De tre som går ned til ESC fra motor er ikke sikret og disse skal jeg legge en krympestrømpe over. Har kjørt motoren før og merket ledningene, men skal bare sjekke retningen på motor slik at det ikke går skeis. De fire fra esc og ut til batteriene er sikret med elektrikertape, men du har rett i at krympestrømpe er bedre ! De som kobles til og fra må jo være sånn, men hylsene er så trange at de må settes i skrustikka og presses på plass. Lodding, ja dette er ikke rett fram heller. God varme og rengjøring er jo kluet. Har dummet meg ut på en plugg en gang som løsnet før take off med ESM Spitten. Sikkert slurvete kaldlodding. Etter det har det gått bra for man lærer jo å skjerpe seg i dette gamet.

            Comment


            • #96
              Huff ja, det er skrekken om kritiske koblinger løsner, det kan være fort gjort å "tørke ut" loddingen også, ved å holde loddebolten for lenge på tinnet eller for høy varme. Jeg syns det unngås enklest ved og fortinne litt (minst mulig tinn) på begge deler som skal loddes.
              For så og sette de sammen og tilføre tinn til passe mengde, det gjør både at varmeoverføringen/tinnflyten blir god samt at risikoen for å brenne bort flussmiddelet før du har tinn over alt minimeres betraktelig.

              Flussmiddel er helt essensielt, selv en grå/matt tørrlodding kan bli god som ny ved å tilføre flussmiddel og smelte den på nytt.
              Det meste av loddetinn inneholder jo fluss i kjernen, men det kan bli litt lite av og til, og da er litt ekstra flussmiddel fint å ha.
              Finnes både i pastaform, tynn veske og pulver for større arbeider (sistnevnte kan også blandes med litt vann).
              Er også forskjell på dem i forhold til om de er laget for sølvlodd (drikkevannsrør) bly/tinn osv.

              Den i veskeform er det veldig fint å bruke en flaske med tynn nål til å påføre, utrolig drøyt selv om det små kvanta til litt stiv pris....
              Last edited by SmurfAir; 31-01-16, 23:23.

              Comment


              • #97
                Tror nok at jeg kan "tørke" ut loddingen også noen ganger. Skal jammen prøve det flussmiddelet i væskeform på neste lodding.

                Comment


                • #98
                  Er man nøye med å mette ledningen med tinn og fortinne punktet den skal sitte på så skal der jo godt gjøres å få til en kaldlodding. Lar alltid delene kjøle seg ned så jeg kan ha på en liten dæsj med flusspasta og etter det så skal det ikke mange sekundene med varme så sitter de til evig tid.
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by bjornal View Post
                    Er man nøye med å mette ledningen med tinn og fortinne punktet den skal sitte på så skal der jo godt gjøres å få til en kaldlodding. Lar alltid delene kjøle seg ned så jeg kan ha på en liten dæsj med flusspasta og etter det så skal det ikke mange sekundene med varme så sitter de til evig tid.
                    Så sant så sant. Litt tålmodighet og sundt bondevett så holder loddingene utallige flyturer.

                    Comment


                    • Elektrisk anlegg og den sentrale enheten. Synes det er viktig at tingene er funksjonellt og det blir mye prøving og justeringer. Endte opp med dette oppsettet. Lite å gå på ved batteriskifte og montering. Det kan regnes med at dette her heller ikke vil være den helt siste løsningen, men nære. Bryterne ( Futaba analoge ), lydkort mottager er jeg fornøyd med. Radiopplegg: Futaba S-BUS. Strømforsyning fra Li-fe via to kretser. En kobles til mottageren og den andre på fordelingsenhet nede i skroget. Armering av esc med denne pinnen i stedet for bryter. En av høyttalerne montert nede i skroget. Lagde en enkel beskyttelse av plastvegg fra lagringsboks. Det blir en del ledningsframføring på flyet.

                      Den gule antenneledningen som går framover ved batteriene er flyttet til å gå bakover i stedet. Batteriene vil indusere felt som må unngås.

                      Click image for larger version

Name:	build113.jpg
Views:	1
Size:	99.1 KB
ID:	613813
                      Attached Files
                      Last edited by toelarse; 06-02-16, 11:33. Reason: Postet vranglære med anntenne

                      Comment


                      • Der var alt koblet opp med Futaba s-bus 1 og 2. Servoene i halen har s-bus 2 og da egen kabel fra utttaket. Fikk i gang PC programmeringen etter ganske mye træl, men sånn er det alltid med data saker. Mange muligheter til justeringer. Satte opp denne etter erfaringer med ESM Spitten. Spittene blir fort følsomme på høyderoret og det passer dårlig for korte baner og stor modell. Tror nå at denne blir godt styrbar med god respons. Stick set 2 er planlagt å justere trimmen "nedover" for høyere fart pluss da mindre utslag, men det siste spiller liten rolle. Respons rundt midtpunktet og litt til utover er jo det som teller. For øvrig er jeg nå nødt til å fly den for å finne ut resten.

                        Bildet: Rydding av alle ledninger innvendig er neste gjøremål pluss oppkobling og testing av lyd. Kanskje litt rydding utenfor også? Etter montering av radiatorene under vingene og montering av høyttalere inne i dem igjen blir det balansering og motortesting. Halen kan gjøres avtagbar og det blir gjort hvis litt vekt trengs i halen. Hvis ikke blir alt limt fast. Tror nok det blir noen gram til overs for festeanordninger.
                        ~
                        Attached Files

                        Comment


                        • Kanskje noen er interessert i hvordan "sentralen" ble koblet opp? Bilde her i hvert fall. Ingen heksekunst egentlig, men da en del kabling. Strømforsyninger er montert i flyet ellers og et lite 6 sellers batteri er montert i boks under denne plata til lyden. S-Bus servoene blir forsynt med 0, 5 kvadrat som er tykkere enn vanlig. Noen drar kabling inn i strømper som blir mere fancy, men jeg liker ikke å "gjemme" ledningene noe særlig. Smak og behag. Det er viktig å få nogenlunde orden på dem i hvert fall slik at ingenting løsner i lufta eller gnager mot noe.


                          Strøm:
                          Retracts: Nicad 4,8 volt 1500 ma. En lading holder mange sykluser.
                          Sound: Modelsound, inc: 6sellers 1300 ma. Holder lenge før lading.
                          Mottagere: 2 stk life 2200 ma. Brytere: Futaba analoge ( stor type)
                          Batteriboks plassert under dashbordet. Ett koblet til mottager og det
                          andre koblet til midt i kretsen.


                          Kan lage litt bedre oversikt hvis noen ønsker.
                          Click image for larger version

Name:	build115.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	613935

                          Comment


                          • Radiatorer gjør seg og de blir mye finere hvis plasseringen og fasongen er riktig. Reeves sine ganske fine av seigt plastmateriale var greie å kutte til med blekksaks fil og maskeringstape. Vingen har også en knekk på dette stedet som få modeller har slik at dette vil se temmelig riktig ut når radiatorene går over. Merlin lyd installert i vingene. Fikk ikke lov av produsenten å ha en høyttaler til inne i skroget. Brukte det i fjor på samme opplegg og det var visst overbelastning. Disse to 4ohms i serie skal gi ca 40 til 50 wattt og over 100db nære ved. Påenget er å få samkjørt denne lyden med lyden fra propellen. Styrken er i seg sjøl ikke noe mål for meg da det er umulig å etterligne lydtrykket fra en 29 liters motor i en liten modell. En ok simulator er fullt mulig å få til og det er noe annet. Gjør oppmerksom på at jeg sparer igjen detaljeringer over alt på dette flyet. Overlever den sommeren og noen turer går det fint an å legge ned hundrevis av timer til om ønskelig. Får se hvordan dette går..
                            Rekker nå fint å dele inn vingene i paneler og legge på primer. Limer på rundeller på skrog og vinger. Får jeg ånden over meg senere er det bare å rive dette av og lakkere manuellt etter avtegningene. Regner med at det fint blir tid til å lage både kanoner, antenne og speil før maiden et godt stykke ut på sommeren når huet er godt trimmet opp på warbird flyging.
                            Click image for larger version

Name:	build118.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	614009Click image for larger version

Name:	build117.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	614008~
                            Attached Files

                            Comment


                            • Har gjort meg noen betrakninger underveis jeg også, om jeg skulle prioritere å få Spitten opp i lufta først for deretter å male, og legge til detaljeringer i etterkant. Er veldig spent på vekten på min spit, har lest div topflite spitfire- byggetråder, hvor samtlige må legge til 3-500 gram bly i nesa. Min blir vel intet unntak og det hjelper jo ikke akkurat på at jeg absolutt må lage det ene og det andre for å få den noenlunde lik sin opprinnelse. Noen hangarqueen skal den ikke bli, og det jeg er mest spent på er om det er nok power i den 4.taktern..
                              Testa forresten ut malingen fra warbirdcolors idag, tynna ut med vann selv om produsenten anbefalte meg spylevæske. Gikk greit gjennom airbrushen med 0,4mm, selv om anbefalt minste dyse er 0,5mm. Fargene er det ikke noe å si på, ser veldig bra ut

                              Comment


                              • Måtte ha en kilo bly i nesa på ESM Spitten når det var 50cc bensin i den så bly er nok veldig vanlig på Spitfires med de lange og solide kroppene. Med eldrift så bare erstattet jeg blyet og det andre med samme vekt i batterier og motor/esc. Samme sak med den nye Spitten. Tror faktisk den blir litt lett der bak så da kan jeg bruke vektoverskuddet til noe vettugt. Det med maiden i primer er det ganske mange som gjør har jeg sett. Dette er jo risikosport også så ikke så dumt å redusere trykket på nervene litt etter min mening. Helt strøken/flere arbeidstimer = høyere puls spør du meg. Det er flygingen som er det viktigste for meg og derfor blir alt teknisk prioritert først og fungerer den fint så er jo det motivsjon til å lage fin cockpit, overflater, etc etc etc...neste vinter. Forøvrig er det veldig trangt om saligheta inne i kroppen i min så opplegget ble mye greiere uten gulv i cockpit og andre fjonge ting å forholde seg til. Har ganske god tid nå så litt maling kan det jo bli, men det er nok ikke så dumt med en pause heller etter alle timene. Flyklar blir den snart i hvert fall og ingen pauser føre det. Tar den snart ut for balansering og testinger på bakken/ mere primer på kropp og vinger etc. Satser på noen milde dager i mars.


                                Har bare brukt vann jeg også med warbirdcolors. Kan jo teste litt med spylevæske også senere for å se om det har noe å si. Synes det er greit med mange tynne lag maling som da kanskje blir nødvendig om man tynner med vann. Bare gjetting..
                                Last edited by toelarse; 01-03-16, 19:15.

                                Comment

                                Working...
                                X