Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Mk IX Spitfire. Mick Reeves kit. ( 1944 utgaven )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brukte mere tid på halen enn jeg hadde regnet med. Sånn er det vel. Mange overflater. Stopper vel her nå. Lyset på roret mangler og annet som kan forbedres, men får vel ordnet det etter hvert. Nå blir det resten på vingene. Tusenvis av nagler skal på, men det går forbausende fort bare man har fått tegnet opp linjene. Har fått på en del på vingene før jeg gikk tom for nagler og skruer. Har fått ny forsyning fra Mirc.

    ~
    Attached Files

    Comment


    • Halen er påskrudd nå og gjort klar til justering. Må ut for å få til det, men er nå rettet opp etter vingerørene og jeg tror det skal gå bra. Justerte litt til på cockpiten utvendig også og det går sikkert an å legge ned massevis av timer til med pirking over alt. Egentlig er det jo bedre å kopiere ett fly som eksisterer, men sånn ble det jo ikke og på min utgave har jeg justert kamo overgangene etter sort hvitt bildene av fn-w. Litt slitasje blir også lagt på. Antagelig er bokstavene både litt tykke og litt for lyse, men nå får det holde så lenge. Å bygge den cockpiten innvendig opp til godt skalanivå er et prosjekt i seg sjøl som vil bli gjort etter vellykkede flyginger. Det blir sikkert noen regnværsdager utover sommeren som også kan egne seg til litt bygging.
      Fortsetter nå med vingene og legger på nagler og finish.

      Click image for larger version

Name:	build136.jpg
Views:	1
Size:	112.2 KB
ID:	614718Click image for larger version

Name:	build135.jpg
Views:	1
Size:	107.5 KB
ID:	614717~
      Attached Files

      Comment


      • Helgerapport. Surt og blåst..like greit å bygge Spitfire. Fikk malt på våpenskjoldet og det ble ok. Liker sånt noe så da er det ingen problemer med tålmodigheten. Det gikk med timesvis, men moro. Brukte vanlige pensler til kunstmaling og knotet det til. Gjorde ganske mye på vingene med nagler og saker, men trenger litt pause fra det inniblant. Tar bilder av vingene senere. Fikk malt spinneren. Fargen fikk en kompis blandet til på sprayboks for flere år siden, men den fungerer like godt. Per, det er igjen lakk til flere Spitfire spinnere. Dette er nummer 3 som får lakken nå. Denne norske Spitfiren skal ikke ha norske striper over spinneren, men til gjengjeld skal den ha norske flagg på kanonene. Det blir artig. De byttet om dette noe senere så det må jo følges.

        Click image for larger version

Name:	build139.jpg
Views:	1
Size:	110.2 KB
ID:	614736Click image for larger version

Name:	build138.jpg
Views:	1
Size:	109.4 KB
ID:	614735~
        Attached Files

        Comment


        • Syns ikke det ser ut som om du knotet så veldig mye, for det der ser veldig bra ut til å være håndmalt!
          Var nok lurt det du gjorde med å tape malen like ved siden av, så du slapp å bevege blikket mer enn høyst nødvendig.
          Vil tro det letter arbeidet med å få proposjonene mest mulig riktige.

          Comment


          • Det ble råflott! ser du har lagt ned tid i det der. Skal selv prøve etter beste evne å male på 332 skv. skjoldet. Artig å pusle med slikt.

            Comment


            • Originally posted by Gjermund View Post
              Det ble råflott! ser du har lagt ned tid i det der. Skal selv prøve etter beste evne å male på 332 skv. skjoldet. Artig å pusle med slikt.
              Brukte vel en kveld og noen timer dagen etter. Moro og ikke så vrient heller hvis man tar det piano. Tror det skal finnes en digital versjon av 332 skjoldet, men finnes det ikke så hadde jeg i hvert fall laget en blyantversjon og printet den ut i passe størrelse for kopiering. Ikke mange modeller med disse skvadronskjoldene på så det gjør det enda litt artigere. Det at det ikke er limt på er så visst ikke så vanlig lenger heller så det gjør det enda artigere. Tvi tvi

              Comment


              • Litt på siden, men siden man er inne på disse skjoldene... 332 levde helt til slutten av juli i fjor, som F-16 skvadron i Bodø.
                En del av de ansatte ble fordelt på 331 og 338. Har selv tjenestegjort på 334 i Bodø, men den ble lagt ned som jagerfly-skvadron høsten 2002. 334 er i dag helikopterskvadron på Sola, og skal i år bli en NH90 (maritime helikoptere) skvadron på Håkonsvern.

                Comment


                • Originally posted by SmurfAir View Post
                  Litt på siden, men siden man er inne på disse skjoldene... 332 levde helt til slutten av juli i fjor, som F-16 skvadron i Bodø.
                  En del av de ansatte ble fordelt på 331 og 338. Har selv tjenestegjort på 334 i Bodø, men den ble lagt ned som jagerfly-skvadron høsten 2002. 334 er i dag helikopterskvadron på Sola, og skal i år bli en NH90 (maritime helikoptere) skvadron på Håkonsvern.
                  Det kan virke som om det er mest om å gjøre å fjerne noe som er bra og bestående om dagen. Merkelig trend spør du meg. Det var dagens politiske

                  Vingene går framover. Ble ivrig etter å få til en overflate som ligner på en flyvinge og da fortrinnsvis de fra Spitfirene. Gnidde med 2000 papir forsiktig og dro etter med ei litt grov fille. Blandet litt mørk og hvitt for å legge ned i panellinjene. Pusset forsiktig over for å få fram nagler og skruer. Det går jo ikke an å legge på tusenvis uten at de synes litt Er fullstendig klar over at det er få som gidder slike ting nå for tiden, men de går glipp av mye moro Overflaten skal jo være noe mellom helt matt og blankt. Synes det ble sånn nogenlunde slik man kan tenke seg at de så ut.

                  Click image for larger version

Name:	build146.jpg
Views:	1
Size:	112.6 KB
ID:	614767Click image for larger version

Name:	build145.jpg
Views:	1
Size:	37.4 KB
ID:	614766Click image for larger version

Name:	build144.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	614765Click image for larger version

Name:	build142.jpg
Views:	1
Size:	106.1 KB
ID:	614764Click image for larger version

Name:	build141.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	614763~
                  Attached Files

                  Comment


                  • Her er ett til av balanserorene. Ingen vil mest sannsynlig oppdage at de har rett fasong over og under. Så det som en utfordring å få det til og de fungerer også slik de skal. De små bitene over hengslene er tilskjært proskin som det ble borret noen hull i og limt med CA. Få modellspitter har dem så jeg synes jo det er litt artig også.

                    ~
                    Attached Files

                    Comment


                    • Helt rått. Flott arbeid.

                      Comment


                      • Det er nok fullt mulig at jeg er noe inhabil når det gjelder den nye boka til Tor Idar, men den er bare topp laget. Tonnevis med research og vi følger både Leif og Spittene han fløy. Over 300 til sammen og historiene rundt disse igjen er særdeles interessant å lese om. Kan bestilles enkelt herfra og det er gratis frakt:
                        Sorry! Something went wrong!

                        ~

                        Video er det også.


                        Har nå malt begge vingene på oversiden. Mangler bare tekster og litt detaljer. Fikk satt på en vinge i hvert fall for dette bildet. Må nok vente nå til begge er helt ferdig og sette alt sammen ute. Undersiden går nok litt raskere antagelig.
                        Attached Files
                        Last edited by toelarse; 01-05-16, 20:31.

                        Comment


                        • Siste gangen satt sammen i stua. Det ble en del mere detaljering både over og under vingene enn først tenkt, men angrer ikke. Testet nå retracts, servoer og monteringen av kjerra. Tror den blir litt vrien å få ut av krybba hvis jeg er alene, men finner vel ut en metode som fungerer. Greit å sette sammen vingene og koble til. Fornøyd med disse løsningene så langt. Mange småting gjenstår nå hist og her før den er flyklar, men ikke så veldig mye heller. Vil vel lage speil og antenne før flyging. Kanskje jeg dytter inn en pilot også selv om resten av cockpiten står på lista over oppgraderinger. Litt fintrimming med maling gjenstår, men heller ikke det er så mye jobb. Alt i alt så går det jo fort med noen timer som vi vet. Dette "siste" kan jo for bli ganske tidkrevende.

                          Click image for larger version

Name:	build155.jpg
Views:	1
Size:	115.7 KB
ID:	614836Click image for larger version

Name:	build154.jpg
Views:	1
Size:	117.9 KB
ID:	614835Click image for larger version

Name:	build153.jpg
Views:	1
Size:	119.5 KB
ID:	614834Click image for larger version

Name:	build151.jpg
Views:	1
Size:	111.5 KB
ID:	614832Click image for larger version

Name:	build150.jpg
Views:	1
Size:	115.4 KB
ID:	614831~
                          Attached Files

                          Comment


                          • Utrolig bra. Det blir et syn i lufta.

                            Comment


                            • Et smykke! Blir det maiden snart?
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment


                              • Takk for pene ord folkens. Jo, Mr, Reeves har virkelig fanget inn Spitfiren her med denne konstruksjonen og jeg er stort sett fornøyd med utseendet ellers også. Mange småting her og der kan utvilsomt gjøres bedre så denne kan jeg kose meg flere vinterdager og regnværsdager. Nå i sommer skal den flys og håper jeg får den til å fungere på vår helt vanlige modellflystripe. De 50cc warbirdene jeg har fungerer helt fint der så da burde jeg få til denne også. Det eneste som kan forsinke utover sommeren er balanseringen. Teoretisk skal dette gå fint, men teori og praksis er jo ikke helt det samme. Risikoen er at den er haletung og da blir det modifiseringer i stedet for enda mere vekt i nesa...tror jeg--

                                Comment

                                Working...
                                X