Announcement

Collapse
No announcement yet.

~1:6 Fokker Eindecker fra Dancing Wings Hobby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ~1:6 Fokker Eindecker fra Dancing Wings Hobby

    Jeg begynte visst på et byggesett til. Dette går kjapt å bygge. JEg begynte i dag ettermiddag og har bygd kroppen og alle haleflatene. Vingene gjenstår, men de kan også bli ferdigbygd i kveld hvis jeg går inn for det.

    Skal korte inn cowlingen til skalariktig lengde og bytte ut hjulene som fulgte med med noen som ser riktigere ut. Tror ikke balansering blir noe problem for haleelene er lette.

    Den ankom i en bulket eske men det meste inni var helt. Cowling hadde noen sprekker, men det er null problem å fikse. Ene vingebjelken var knekt også, men det er ikke hovedbjelken, så det reparerer jeg lett med noen lasker.

    Kjøpte den herfra: Hobby RC Airplane Models & Kits for sale - eBay
    Attached Files

  • #2
    Fikk litt vridning i bakre det av halen men jeg klarer å rette det. Har bygd vingen og det var ganske fantastisk hvor overkomplisert de har klart å gjøre det. Utskjæringer og lommer overalt i kantene. De har nok prøvd å gjøre den idiotsikker, men endte opp med et makkverk. Det var flere feil i tegningen til vingen. Fremre og bakre bjelker var byttet om, og topp- og bunnplatene var også bbyttet om i bruksanvisningen. Mulig jeg har fått et gammelt kit. Det var en feil på kroppen også. Ramma til fremdel av cockpitåpningen hadde feil nummer på bruksanvisningen.

    Jeg har kutta cowlingen ned til 80 mm lengde. Skalriktig er ca 70, men jeg skal sjekke balanse før jeg tar den siste cm. Motoren jeg skal bruke er ganske tung, 400 g, så jeg tror det skal gå bra å balansere. Skalpropell er 15" og den skal jeg 3D-printe. Det blir ingen fartsdemon eller 3D-modell, men avslappende ytelse. Motorboksen kan flyttes inn eller ut av kroppen etter behov og jeg skal bruke skruer for å feste den i stedet for lim, sånn at den kan endres senere ved behov.

    Det snør i dag så det blir ikke så mye pussing av vinger, men kroppen skal trekkes, og jeg tror jeg skal montere servoer og haleflater.

    Comment


    • #3
      Kanonen som fulgte med er faktisk vekdig fin, men det svarte kjølerøret er bare vinyl. Det holder sikkert bra på en sånn del som ikke får noen belastning.

      Har bestilt noe lys ørkenfarge til den. Hadde det ikke vært for at strukituren under duken ikke ser riktig ut så kunne den sikkert egentlig vært ulakket, bortsett fra metallfronten og merkinger.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Snurrende dummymotor.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Plastdelene bak cowling var lett å tilpasse.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Bare vingene igjen nå før den er flyklar.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Snurrebørstet metallfinish.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Riktig pussing på alu også. Utseende blir bra det har du printa den motoren, eller fulgte den med?
                Mvh Andreas
                Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                PCM.at mye glede i litt carbon
                Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                Comment


                • #9
                  Den er 3D-printa. Min egen design. Brukter samme på min Sopwith Camel, men større. Det er en Le Rhone, som er feil motor for Eindecker, men nært nok for meg.

                  Comment


                  • #10
                    Har lagt ut 3D-printbare hjul nå for flyet, og andre WW1-fly. De kan selfvølgelig skaleres opp og ned til hvilken som helst størrelse:
                    Wheels for 1/6 scale Fokker Eindecker
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har veid flyet og det vil komme på 2184 g total flyvekt. Det er veldig lett for et fly på denne størrelsen. 2,2 kg vil fly nesten som en slow flyer. Pasende for å sånn gammel drage.

                      Comment


                      • #12
                        Irriterende at kroppen ble så skjev at jeg måtte sette den i spenn for å få haleflatene rette. Sånn ser det ut etter korrigeringen. Nesten så jeg får lyst til å kjøpe et nytt kit og bygge det rett, uten å stole på laserkuttingen. Det var mye spenn når topplata ble limt på kroppen.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Litt jukselær ble ramme rundt cockpit.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            I dag fikk jeg mer Oratex sånn at jeg kunne trekke vingene og rigge det. Det var en grei jobb. Det er hurtigkoblinger for å koble til og fra når man tar og ov po vingene. De holdere egentlig vingen godt inntil kroppen så vingeboltene inni er sikkert overflødig.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Nå har den flydd. Den flyr fint. Det var en del ujevn sidevind i dag men det gikk bra. Den er nok fantastisk når det er vindstille. Det er mer enn nok power så jeg tror jeg skal prøve en propell med lavere stigning hvis jeg får til å printe en. Det er vanskeligere å få fin print med lavere stigning fordi overhenget blir flatere.

                              Flyet ser ganske tøft ut i lufta.

                              Video:
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X