Announcement

Collapse
No announcement yet.

MA X-Cell Whiplash 90 E - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Vi var ute og fløy i dag, over jordene i Hakadal, og Arne hadde blant annet med seg Whiplashen sin.

    Og jeg hadde med kamera.

    Dermed var det duket for en aldri så liten fotosession ute i snøføyka. Her er resultatet (som slideshow hos Flickr. Fullskjermsbilder gjør seg!)

    Whiplash 28. januar 2012
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #77
      Bra bilder! Sprek maskin
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #78
        Noen flotte bilder av Whiplash'en min tatt av Grumps her på forumet under dogfighten i Asker hos AMK i går.

        Click image for larger version

Name:	AMK-Dogfight_20120310_085.jpg
Views:	1
Size:	12.8 KB
ID:	586648 Click image for larger version

Name:	AMK-Dogfight_20120310_086.jpg
Views:	1
Size:	47.9 KB
ID:	586649
        Click image for larger version

Name:	AMK-Dogfight_20120310_089.jpg
Views:	1
Size:	193.1 KB
ID:	586652 Click image for larger version

Name:	AMK-Dogfight_20120310_087.jpg
Views:	1
Size:	273.3 KB
ID:	586650
        Click image for larger version

Name:	AMK-Dogfight_20120310_088.jpg
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	586651 Click image for larger version

Name:	AMK-Dogfight_20120310_090.jpg
Views:	2
Size:	14.4 KB
ID:	586647

        Nok et flott bilde av Whiplash.
        Men er nok ikke Grumps som tok dette så vidt jeg vet
        Ikke er de mine heller...

        Click image for larger version

Name:	whiplash3web.jpg
Views:	1
Size:	70.4 KB
ID:	586653
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #79
          Originally posted by arhennie View Post
          Noen flotte bilder av Whiplash'en min tatt av Grumps her på forumet under dogfighten i Asker hos AMK i går.


          Nok et flott bilde av Whiplash.
          Men er nok ikke Grumps som tok dette så vidt jeg vet
          Ikke er de mine heller...

          [ATTACH=CONFIG]51062[/ATTACH]
          Her kunne godt jeg stilt opp som fotograf også!
          Rune Haugen
          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

          " It's all 100% electric ! "


          Comment


          • #80
            Thats it! Jeg begynner med heli!

            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #81
              Uansvarlig å piske rundt med pisken når det er rotorer i bevegelse!

              nok om det. Her er litt info som jeg snappet opp.


              Flying a VBar on your Whiplash? Here is some great info from Team Pilot - Ron Deleos!

              I posted the information below when the Whiplash was first released and might help you out with some or all of your issues:

              While the stock Whiplash geometry will work with a Vbar, a few minor changes to the stock setup will allow the vbar to work within the optimum values.

              IMPORTANT NOTE on tail setup with Vbar: Use MA recommended 14mm from center on the servo arm. Traditional Vbar setup would have the tail setup to have maximum throw. In the Whiplash this would require a longer servo horn and/or ball further away from center. Mounting a ball further from center to provide maximun throw will cause the Vbar to overshoot the tail because of too much pitch (blade stall) causing wag and/or inconsistent non holding tail. Again use the recommended 14mm from center on the tail servo horn.

              Mikado Recommended Vbar Geometry Values (measured in points):

              Cyclic Ring: 80 – 100 points
              Collective Travel: 80-100 points @ 12 – 14 degrees collective pitch
              Cyclic Throw: 80 – 110 points @ 8 degrees Cyclic Pitch

              ………………….
              Option 1: (13 degrees MAXIMUM collective pitch, links from servo arms to swash @ 90)

              Replace the stock outer swash ring balls to part # MA0109 (comes in a pack of 3) and mount balls on servo horns 17.5mm from center.

              Vbar settings:

              Cyclic Ring: 81
              Collective Travel*: 100 (13 degrees collective pitch @ 100 pts. Reduce pts to reduce the amount of collective pitch
              Cyclic Throw: 100

              *In order to compensate for the differential between +/- collective pitch, the end point / ATV within the TX will need to be increased on the lower side

              ………………..
              Option 2: (13+ collective pitch, links from servo arms to swash will be slightly off from 90)

              Replace the stock outer swash ring balls to part # MA0112 (comes in a pack of 3) and mount balls on servo horns 18mm from center.

              Vbar settings:

              Cyclic Ring: 81
              Collective Travel*: 98 (13 degrees collective pitch @ 91 pts. Increase or reduce pts for more or less collective pitch)
              Cyclic Throw: 94

              *In order to compensate for the differential between +/- collective pitch, the end point / ATV within the TX will need to be increased on the lower side

              Setup:
              -Whiplash FBL Electric
              -Vbar Fullsize Blueline ver 5.2 pro
              -Hobbywing Platinum 120A HW ESC (with Hyperion phase sensor)
              -Western Robotics SuperBEC HV
              -Scorpion 4035-500
              -BLS252 Cyclic
              -BLS251 Tail
              -Mavrikk 690mm FBL main blades
              -Mavrikk 105mm tail blade


              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #82
                Jeg så denne da jeg bygget min, og jeg vekslet noen ord men han som skrev det der. Som det går frem av post #49 så kom jeg godt innenfor på collective, men ligger litegrann lavt på cyclic med 77. Jeg kjøpte ballinker for å bygge om til en av opsjonene, men da det fløy helt fint som det var så jeg ingen grunn til å bygge om. I ettertid har to andre enn meg selv flydd denne. Begge flyr VESENTLIG mye bedre enn meg selv, og ingen av de kunne merke noe uønsket oppførsel fra V-baren. Så en unødvendig oppgradering etter mitt syn, og ballinkene jeg kjøpte ligger i skuffen.

                Det var forresten samme karen som tipset om haleoppsettet som omtalt i post #50. Altså at man bør ikke overstige 14mm servohorn på tross av at man ikke når endepunktene selv med fulle utslag i V-bar. Årsaken er at bladene vil kunne stalle ifm stopp, og man får da en overshoot.

                Forøvrig kan jeg nevne at heli fortsatt lever i beste velgående. Ene3ste som er skjedd er at jeg tok hoveddrevet en gang.
                Eneste modd jeg har gjort er å gire ned med en mindre pinjong for å la motoren jobbe på litt høyere turtall. Det førte til litt bedre governing (CC) samt at motor/esc får et litt lettere liv.

                Click image for larger version

Name:	P5275956.JPG
Views:	2
Size:	115.8 KB
ID:	588823
                Last edited by arhennie; 30-05-12, 22:01.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #83
                  ok.
                  Jeg har aldri testa Whip, ei heller vBar..
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #84
                    Whiplash 90E kræsjtest

                    Jeg klarte dessverre å banke denne hardt i åkeren under Viking Smackdown i helgen.
                    (MFN) ModellflyNytt.no
                    Tenkte jeg kunne fortsette litt i byggetråden da, som en liten kræsjtest

                    Det skjedde i lav høyde. Veldig lav. (Det var derfor det gikk galt). Nå var det høy kornåker riktignok men det dunket godt i bakken da den over 5 kg. tunge maskinen smalt nedi. Kanskje noen her inne som så det også? Jeg rakk ikke dra hold med en gang da, typisk...

                    Nå har jeg plukket fra hverandre og funnet alt som må byttes, og heldigvis har det skjedd overraskende lite. Med unntak av blader og canopy er det kun delene som er vist på bildet som trenger å byttes. Spindelen ser riktignok uskadet ut når jeg ruller den på bordet men jeg bytter den uansett. Også kjøper jeg i tillegg haleakselen i tilfelle den viser noen vibrasjoner når jeg får den i gang igjen. Canopy kunne jeg nok fikset om jeg absolutt ville men det gidder jeg ikke så kjøper en ny.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_6835.JPG
Views:	1
Size:	267.2 KB
ID:	592214

                    Så det er jo utrolig lite som har gått med her da. Åkeren har nok tatt i mot mye og jeg har hatt flaks som ikke har landet med halen først eller fått en boomstrike. Men jeg hadde regnet med det skulle gå en rammeside eller noe. Jeg håper det er fordi den er en solid maskin og ikke at det kun var flaks. Til neste gang mener jeg...

                    Nå får den bare stå på hylla å vente på litt deler så er den nok straks på vingene igjen.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_6834.JPG
Views:	1
Size:	168.7 KB
ID:	592213
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #85
                      Det var ikke ille etter en tur i åkern, Arne.. Har du video av stuntet?
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Brumm View Post
                        Det var ikke ille etter en tur i åkern, Arne.. Har du video av stuntet?
                        Har ikke noe video nei. Sto litt ute på kanten å fløy så var nok ikke veldig mange som så det heller.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #87
                          Jeg kom på jeg må vel avslutte denne posten jeg la ut om kræsjen så tråden blir komplett. Det tok tid men nå er den på vingene igjen. Jeg kjøpte det som var tilgjengelig her hjemme så måtte jeg hente resten fra USA. Det tok merkelig lang tid denne gangen. Canopyen og måtte jeg vente lenge på fra Canomod og det er ikke mange dagene siden jeg fikk den her.

                          I tillegg begynte jeg å forske på Vbar gov og fikk loddet inn HW sensor når jeg først hadde tilgang til motorkablene. Som nevnt tidligere i byggebloggen har jeg ikke vært over meg begeistret med CC gov på denne her. (Selv om det har fungert utmerket i mindre heli jeg har hatt tidligere). Det største problemet jeg har hatt med denne gov'en er en markant dropp i turtall når disken avlastes brått. Denne droppen er så det går ut over halen. Å sette opp Vbar gov gikk veldig greit, med unntak av noe problemer jeg har hatt ifm. auto bailout. Skal ikke si mer om det her nå, (har skrevet mer enn nok om det i andre tråder), men brukte noen dager på dette problemet før jeg gav opp og fortsatte med auto bailout disablet.

                          På søndag fikk jeg testet Whiplash'en igjen og var spent på åssen Vbar gov ville fungere. Hadde jo som nevnt klundret veldig med auto bailout, så da var jeg jo litt spent på resten også om det ville fungere skikkelig. Og det gjorde det. Det funket over alt forventning og det var herlig å få Whiplash'en i lufta igjen. Den flyr helt nydelig.

                          Eneste jeg la merke til er at det går en del mer strøm nå med Vbar gov enn det gjorde før med CC gov. Jeg vil tro det kommer av at Vbar holder turtallet mye bedre, at gjennomsnittlig turtall blir noe høyere enn før, og at det går med litt mer strøm til dette.

                          Legger ut noen bilder fra søndag også...

                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20120930_025.JPG
Views:	2
Size:	178.6 KB
ID:	593501
                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20120930_027.JPG
Views:	1
Size:	272.8 KB
ID:	593502
                          Click image for larger version

Name:	IMG_6924.jpg
Views:	3
Size:	173.9 KB
ID:	593499
                          Click image for larger version

Name:	IMG_6926-1.jpg
Views:	5
Size:	258.0 KB
ID:	593500
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #88
                            veldigt fin canopy
                            Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                            Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                            HD 500 Cell : brain2

                            DX9

                            Comment


                            • #89
                              Den ble fet med ny canopy, Arne!

                              Hvordan vil du si at Whip'en er å fly sammenliknet med andre 700 heli?
                              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Brumm View Post
                                Hvordan vil du si at Whip'en er å fly sammenliknet med andre 700 heli?
                                Det var et vanskelig spørsmål for jeg har ikke flydd noen som den direkte kan sammenliknes med. De eneste FBL 90-maskinene jeg har flydd er Logo 600se og TDR'en.

                                Logo'en blir veldig lett og flyr veldig mykt og på lav headspeed. Men den er jo egentlig bare en 600 maskin med stor disk og er ingen "true 90". TDR'en minner egentlig mer om Logo'en i flystil med svært stille gange og flyr også veldig lett bortsett fra måten den skjærer gjennom lufta på som gjør den veldig spesiell å fly. (Veldig vanskelig å beskrive åssen TDR flyr synes jeg).

                                Whiplash'en flyr ikke som de andre. Den er stor og kan virke voldsom når man er vant til å fly 600. Den er tung, (jeg flyr og på litt tunge batterier), men virker ikke tung i lufta. Den tracker veldig godt og "setter seg" i øvelsene på en måte de lettere modellene ikke gjør. Stopper blir liksom så mye mer brutale, og det er vel pga mye masse som stoppes brått ved hjelp av kraftig motor. Man hører på bladene også at det skjer ting. All mekanikk er solid og tight. Ingen slark noe sted. Det hjelper vel på det også.

                                Men jeg tror ikke disse egenskapene er spesielle for Whiplash'en. Jeg vil tro det blir mye av det samme om du velger en av de som kan sammenliknes med denne. Jeg tenker på heli som Rave, Ballistic, Raptor G4 og 7HV. Alle disse er såkalte "oversize" 90 som jeg har hørt noen kalle disse. T-rex 700 er vel også bortimot samme strl og vil sikkert virke likedan å fly. Men som sagt, jeg har aldri flydd noen av disse så det blir bare filosofering fra min side
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X