Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alzrc T-Rex 450 PRO V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alzrc T-Rex 450 PRO V2

    For litt siden ble jeg inspirert til å kikke nærmere på Alzrc T-Rex-modellene hos RC711.com. Småtassen fra Kina er en reinspikka Align-kopi, men visstnok av høy kvalitet - og til en brøkdel av prisen. Halleluja!

    Jeg dro kortet på en 450 PRO V2 FBL med 3GYS-gyro. Denne gyroen har jeg ikke hørt om før, men etter litt søking fant jeg faktisk en god del fornøyde kommentarer. Vi får se - innerst inne tenker jeg at hvis dette er så bra som jeg får inntrykk av, skjønner jeg ikke hvorfor folk bruker 2000-3000 kroner på V-Bar. Men den virker i alle fall solid på utsiden, med metallkasse og ledninger som gir en slags kvalitets-følelse. Men skinnet kan bedra.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1396.jpg
Views:	1
Size:	95.4 KB
ID:	630341 Click image for larger version

Name:	IMG_1398.jpg
Views:	1
Size:	167.2 KB
ID:	630342Click image for larger version

Name:	IMG_1399.jpg
Views:	1
Size:	245.3 KB
ID:	630343 Click image for larger version

Name:	IMG_1401.jpg
Views:	1
Size:	199.0 KB
ID:	630344Click image for larger version

Name:	IMG_1405.jpg
Views:	1
Size:	41.8 KB
ID:	630345

    Helikopteret får også mange lovord. Altså: Jeg er forsiktig optimist. Etter å ha prøvd å bygge en HK-250GT (HobbyKings 250-size) tenker jeg i alle fall at det ikke kan bli stort verre.

    Det virker lovende:

    Click image for larger version

Name:	IMG_1395.jpg
Views:	1
Size:	251.9 KB
ID:	630346 Click image for larger version

Name:	IMG_1378.jpg
Views:	1
Size:	242.3 KB
ID:	630347Click image for larger version

Name:	IMG_1380.jpg
Views:	1
Size:	201.2 KB
ID:	630348 Click image for larger version

Name:	IMG_1387.jpg
Views:	1
Size:	87.7 KB
ID:	630349Click image for larger version

Name:	IMG_1389.jpg
Views:	1
Size:	221.5 KB
ID:	630350

    Alt er pent pakket inn, boksen ligner til forveksling på originalen sin boks og alle deler er pakket i solide plastbager. Derimot noterer jeg meg at det ikke følger med manual i settet. Det er for så vidt ingen krise, det er enkelt å laste ned en PDF-utgave fra Alzrc sine nettsider, men denne detaljen sporer en viss bekymring i mitt heli-hjerte. Det er som kjent på detaljene klinten skal skilles fra hveten. Med disposisjonsrett over en iPad er jeg likevel relativt fornøyd:

    Click image for larger version

Name:	IMG_1429.jpg
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	630351

    Manualen er for øvrig et kapittel for seg: Rekkefølgen er å montere ramma, skru på servoer, sette inn motor, montere hoveddrev, sette på hodet og til slutt justere mesh. Dette viser seg å være en umulig framgangsmåte, fordi aileron- og pitch-servoene rett og slett sperrer utsikten og tilgangen til motorskruene. Jeg innser derfor tidlig at jeg må ut med servoene igjen. Og det skal gi meg en stor overraskelse.


    Click image for larger version

Name:	IMG_1369.jpg
Views:	1
Size:	114.5 KB
ID:	630352 Click image for larger version

Name:	IMG_1370.jpg
Views:	1
Size:	216.1 KB
ID:	630353Click image for larger version

Name:	IMG_1371.jpg
Views:	1
Size:	29.7 KB
ID:	630354 Click image for larger version

Name:	IMG_1374.jpg
Views:	1
Size:	99.8 KB
ID:	630355

    Jeg starter med ramma. Den er skrudd sammen fra fabrikken, men ingen ting er skrudd skikkelig fast, langt mindre satt inn med locktite. Kantene trenger også en omgang med pussepapir, slik at ikke ledninger ødelegges på de de skarpe karbon-sidene. Det er altså bare en ting å gjøre: Skru ut skrue for skrue, tørke av olje og fett (som det er en god del av), pusse, og skru det sammen igjen med locktite. Denne jobben går veldig greit, delene passer og skruene tåler å bli skrudd.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1412.jpg
Views:	1
Size:	137.5 KB
ID:	630356 Click image for larger version

Name:	IMG_1415.jpg
Views:	1
Size:	267.3 KB
ID:	630357Click image for larger version

Name:	IMG_1418.jpg
Views:	1
Size:	222.2 KB
ID:	630358 Click image for larger version

Name:	IMG_1423.jpg
Views:	1
Size:	194.0 KB
ID:	630359

    Servoene er jeg spent på. De lyder det velklingende om ikke fullt så velkjente navnet 3D Pro. Det høres veldig profesjonellt ut, og det passer meg veldig bra, superproff som jeg er. Jeg følger manualen, monterer dem og blir fornøyd. Easy! Hornene har jeg sentrert på forhånd, det er enklere å gjøre det på bordet enn etter at servoene er montert.

    Men gleden blir kortvarig: Motoren må også inn. Et høyt sukk senere har jeg skrudd servoene ut igjen. Det er nemlig umulig å justere mesh med servoene montert.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1430.jpg
Views:	1
Size:	40.2 KB
ID:	630372 Click image for larger version

Name:	IMG_1435.jpg
Views:	1
Size:	101.2 KB
ID:	630373

    Demonteringen er ingen stor sak, tross alt. I alle fall ikke foreløpig: Det skulle nemlig vise seg at servo-tabben var større enn jeg hadde forestilt meg.

    Motoren ser tøff ut:

    Click image for larger version

Name:	IMG_1441.jpg
Views:	1
Size:	44.6 KB
ID:	630360

    3500 KV, beregnet for 3S oppsett. Og den skal få så mye 3S den vil!

    Click image for larger version

Name:	IMG_1451.jpg
Views:	1
Size:	194.8 KB
ID:	630361 Click image for larger version

Name:	IMG_1454.jpg
Views:	1
Size:	206.6 KB
ID:	630362Click image for larger version

Name:	IMG_1465.jpg
Views:	1
Size:	186.5 KB
ID:	630363

    Å montere motor, hoveddrev og hode med mast går veldig greit. Hodet er ferdig montert fra fabrikken, men jeg tar for sikkerhets skyld opp alle skruene i hodet inkludert feathering shaft og skrur de inn igjen. Ingen overraskelser, bortsett fra at det på dette kittet er en stopper som skal settes fast på masta. Masta boltes altså først fast i bunn, gjennom drevet som vanlig, men over den øverste lagerbukken skal altså stopperen skrus fast, slik at masta sitter uten slark. Det er mulig det er sånn på V2 av Align-kittene også? Jeg har ikke sett akkurat den patenten før i alle fall.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1468.jpg
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	630364

    Foreløpig er alt bra, og jeg ser fram til å få denne fuglen i lufta. Å ha en 450-size og noen batterier i bilen på vei til/fra jobb er nærmest obligatorisk. Da kan det flys både sent og tidlig! Proffer flyr nemlig både tidlig og sent, det er derfor de, unnskyld "vi", er proffer.

    Servoene står for tur, atter en gang: En inspeksjon avslører at det ene hjørnet på en av servoene har brukket av. Ingen krise om enn litt småirriterende. Jeg skrur inn aileron, og klarer å knekke et nytt hjørne. Det samme skjer med pitch-servoen. Jeg brekker først ett hjørne, så et annet.

    Jeg trekker på en alvorlig mine, og tar servoene i nærmere øyesyn. Og det er da jeg ser det: Det er nærmest så de smuldrer opp i hendene mine. Plasten er så myk at den bokstavelig talt faller av mens jeg holder en av servoene mellom pekefinger og tommel. Ikke bare på en av servoene, men to. Den siste, som fortsatt står montert på helikopteret, rugger jeg i for å sjekke - og dermed brekker de to siste hjørnene av. De tre cyclic-servoene lider av samme sykdom alle tre - og det ser ikke bra ut. Fordi jeg ikke vet om det er smittefarlig, lar jeg rudderservoen bli i posen sin.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1479.jpg
Views:	1
Size:	193.3 KB
ID:	630365 Click image for larger version

Name:	IMG_1484.jpg
Views:	1
Size:	226.1 KB
ID:	630366Click image for larger version

Name:	IMG_1499.jpg
Views:	1
Size:	228.6 KB
ID:	630368

    Jeg har ikke gjort annet med disse servoene enn å ta dem ut av plasten, skru dem inn, skru dem ut - og nesten skru dem inn igjen. Resultatet ser du selv.

    Jeg konstaterer at kvaliteten her er under middels, og spør meg selv om det er mulig å få tak i billige servoer som er bra. Jeg tror svaret på det er nei.

    Byggeprosjektet får i alle fall en ufrivillig stans her, men heliet skal fly - jeg har sendt epost til RC711.com, men den får jeg vel ikke svar på før til sommeren på grunn av kinesisk nyttår. Alternativet er å kjøpe Align-servoer i Norge. Det er kanskje det mest fristende. I alle fall går jeg for Align-servoer heretter, for 3D PRO tror jeg er like pro som...som......vel, ikke så veldig profft. Billige comboer kan fort bli dyre om dette er kvaliteten på elektronikken som følger med - da er det like smart å holde seg til Align, eller i alle fall kjøpe bare kittet og bestemme ledningskveilen på egen hånd.

    Men jeg gir RC711 og Alzrc en mulighet til - dette heliet skal i lufta.

    Canopyen er småtøff, i alle fall.

    Følg med!

    Click image for larger version

Name:	IMG_1500.jpg
Views:	1
Size:	111.2 KB
ID:	630369 Click image for larger version

Name:	IMG_1508.jpg
Views:	1
Size:	47.7 KB
ID:	630370Click image for larger version

Name:	IMG_1510.jpg
Views:	1
Size:	284.5 KB
ID:	630371
    Attached Files
    Last edited by kristianwest; 23-01-12, 21:32.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Veldig bra skrevet mister! Dog så virker kun det siste av de bildene du har lagt til :/

    Comment


    • #3
      Pussig! Det må jeg få orden på. Takk for hyggelig kommentar!
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Interessant lesing! Spent å høre hvordan prosjektet går. Har bestilt alzrc fbl hode til min 450 se v2, men er litt usikker på kvaliteten.

        Sent from my LT18i using Tapatalk

        T-Rex 500 PRO DFC
        T-Rex 600 Nitro Pro

        T-Rex 500 EFL PRO
        Futaba 14SG

        Comment


        • #5
          Knallbra skrevet...abonnerer...
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            En annen ting jeg ikke skrev over, men som er verdt å nevne: Kulelinkene som skal skrus inn i servohornene på cyclic-servoene er for store for hullene i hornene, som dermed må utvides / bores opp. Det er ikke mulig å presse dem inn. Manualen sier at linkene skal settes i hull to (utenfra), men jeg vil ha de i det ytterste hullet. Det gjør borejobben ekstra vanskelig. Dette fikk jeg imidlertid til etter å ha mobilisert litt tålmodighet og nøyaktighet.

            Derimot oppdaget jeg en annen viderverdighet: M2-mutterne som skal skrus på bak er for vide. Eller rettere sagt er gjengepartiet på linkene litt for smale helt ytterst. Mutteren tar ikke før den er et par millimeter inne på gjengene, og det er ikke uten videre noen enkel sak. Skruene er for korte / servohornene for tykke til at det går helt av seg selv. Jeg måtte presse mutterne på, og det føles ikke greit.

            Her må jeg finne en annen løsning, rett og slett. Jeg tør ikke fly med et helikopter der jeg ikke stoler på at linkene sitter godt fast. Med nye servoer sørger jeg også for å montere linker og horn som passer bedre til hverandre.
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              He-he, bra tråd Kristian. Er det oppvarming til Rave bygging dette eller

              PS!
              Er spent på utviklingen. Har en ALZRC 450 pro liggende selv. Men den har blitt liggende til fordel for mer spennede prosjekter. Har ikke studert så nøye ennå, men skal ikke se bort fra at jeg har de samme super servoene som du. Min er forøvrig FB da. Studerte på FBL jeg og, men av det jeg leste så fikk jeg inntrykk av at FBL enheten ikke kunne ta DSM2 satelitter? I såfall blir det straks uaktuelt på en liten 450 for min del.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Hehe, ja, jeg må øve meg til jeg skal opp til Rave-eksamen!

                Jeg tror du har rett angående satelitter. 3GYS-gyroen er nok avhengig av en ekstern mottaker. Men det blir jo egentlig ikke så mye mer enn å sette på en HH-gyro + mottaker. Vurderte FB-varianten jeg og, men fant ut at jeg skulle gi den 3GYSen en test. Er usikker, må jeg innrømme, men tiden får vise om det er suksess. Du trøster meg vel om jeg moser den.....
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kristianwest View Post
                  Du trøster meg vel om jeg moser den.....
                  Klabert, og jeg lover selvsagt å ikke le
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Skal bli spennende å se hvordan dette går, og ikke minst hva det koster når alle nødvendige oppgraderinger er gjort

                    Kjøpte en 450 Pro fra Flying-hobby for et par år siden, utrolig kult å fly.. Desverre måtte jeg selg den for å finansiere andre prosjekter, men lurer jeg på om jeg skal ha den nyeste versjonen og sette inn Mini Vbar til våren igjen.. Billig er den også - man får de til rundt kr.3000,- inkl 2stk Lipo-pakker og frakt..
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                    Comment


                    • #11
                      veldigt bra Kristian
                      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                      HD 500 Cell : brain2

                      DX9

                      Comment


                      • #12
                        Morsom lesning!
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • #13
                          Etter helgas servotøys satte jeg meg ned og klødde meg i hodet. Det hjalp ingen ting. For jeg kan selvsagt kjøpe tre servoer jeg vet vil fungere, men det vil faktisk koste nesten 30 prosent av hva hele comboen kostet levert hos meg. Dessuten har jeg servert rc711.com en epost de skal få ta stilling til. Servoer kan selvsagt alltids komme godt med, men jeg har ingen planer om å ha fullt delelager til 450 size helikopter her i Oterstien. Bare halvfullt.

                          Ergo falt jeg ned på å gamble, nok en gang. Det kan jo vise seg å være ekstremt lavpanna, men den som intet våger intet vinner. Jeg bestilte 3 X ACER-LAB D12-MG Digital Servo hos Heliguy til en pris som skulle tilsi at det hele er en tåpelig idé. Men uansett hvordan det går får jeg et innblikk i hvordan rådene på Helifreak er i praksis.

                          Nok om det - servoene er på vei, og jeg droppet treningssenteret for å skru ferdig det som kunne skrus ferdig: Halepartiet, med haleservo, torqtube og alle de kule karbondetaljene. Det gikk ikke helt problemfritt det heller.

                          Aller først var jeg i kjelleren og fant noe av samboerens smittevernutstyr. Det er diverse å ta av, men jeg tok sjansen på å klare meg med munnbind og gummihansker: Haleservoen skulle ut av isolatet i plastposen.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1557.jpg
Views:	1
Size:	214.3 KB
ID:	584697 Click image for larger version

Name:	IMG_1559.jpg
Views:	1
Size:	231.8 KB
ID:	584698 Click image for larger version

Name:	IMG_1564.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	584699

                          Overraskende nok ser den veldig OK ut. Den virker fast og fin, ingen ytre tegn til sykdom. Jeg koblet den til servotesteren og fikk umiddelbar respons. Den tikker som en klokke. Om den fungerer i lufta kan bare tiden vise, men den blir montert.

                          Derimot oppdaget jeg at det ikke følger med nok skiver, så jeg tok et par av skivene fra cyclic-servoene for å få montert den. Det blir ikke noe større problem.

                          Derimot vrenger jeg kort tid etter rett i hekken, for servohornet som er tiltenkt haleservoen bygger for høyt og kulelinken stanger taket. Problemet løser jeg ved å finne et Align-horn som passer, men jeg noterer nok en detalj som er ganske langt fra 100 prosent. Om jeg ikke hadde hatt et kvart delelager liggende allerede, ville jo dette faktisk vært en showstopper.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1568.jpg
Views:	1
Size:	215.3 KB
ID:	584700 Click image for larger version

Name:	IMG_1571.jpg
Views:	1
Size:	235.0 KB
ID:	584701 Click image for larger version

Name:	IMG_1572.jpg
Views:	1
Size:	248.9 KB
ID:	584702

                          Over til halen: Det er egentlig temmelig rett fram. Torq-tuben er av aluminium, og det følger med et lager påmontert gummipakning, som vanlig med torqtube. Jeg setter gummien inn med fett fra tuben som følger med settet, og skyver stanga inn i halen. Så langt alt vel.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1531.jpg
Views:	1
Size:	176.1 KB
ID:	584703 Click image for larger version

Name:	IMG_1534.jpg
Views:	1
Size:	175.2 KB
ID:	584704

                          Halerotormekanikken er også ferdig montert fra fabriken, og jeg sjekker at alt er på stell. Det er det. Alt knepper på plass, og jeg skrur fornøyd til skruene som holder halen fast i helikopteret. Det jeg ikke vet er at jeg om ikke lenge skal få nok et problem å hamle opp med.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1525.jpg
Views:	1
Size:	222.2 KB
ID:	584705 Click image for larger version

Name:	IMG_1526.jpg
Views:	1
Size:	208.4 KB
ID:	584706

                          Karbondetaljene skrur jeg på uten videre. På 450-size er skruer, skruehull og deler små og jeg kludrer det til ved å miste muttere og skruer fordi jeg egentlig både må holde deler og verktøy med bare to hender. Men det er ikke Alzrc sin skyld.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1528.jpg
Views:	1
Size:	33.5 KB
ID:	584707 Click image for larger version

Name:	IMG_1540.jpg
Views:	1
Size:	38.0 KB
ID:	584708 Click image for larger version

Name:	IMG_1548.jpg
Views:	1
Size:	66.7 KB
ID:	584709

                          Det ser tøft ut!

                          Jeg setter helikopteret på benken for å se at alle tannhjul og overføringer mesher som de skal, og det er da jeg får overraskelsen i ansiktet: Overføringen til halepartiet går tregere enn å jogge med langstøvler i hengemyra. Hva er dette?

                          Jeg må til med skrutrekkeren igjen og demontere halen. Det viser seg at lageret som skal sørge for problemfri overføring til halerotoren sitter dønn. Det går rett og slett ikke rundt. Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket dette før jeg monterte halen, men jeg ga torqen noen runder før jeg skrudde den inn. Da tenkte jeg ikke over at det gikk tregt.

                          Men lageret kommer aldri i lufta. Så hva gjør jeg? Det er jo bare å bestille et nytt, det koster 40 kroner. Men jeg må innrømme at jeg sukker litt. Det er ikke lenge siden jeg skrudde sammen med Align T-Rex 450, og det var klart på noen timer. Jeg er klar over at mange rapporterer om problemer med Align også, men jeg tror ikke det er helt tilfeldig.

                          Men: Jeg har kommet et par skruer nærmere målet. Nå venter jeg bare på servoer og torqlager, så skal denne fuglen i lufta. For det skal den!

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1581.jpg
Views:	1
Size:	204.7 KB
ID:	584710 Click image for larger version

Name:	IMG_1588.jpg
Views:	1
Size:	200.3 KB
ID:	584711
                          Last edited by kristianwest; 24-01-12, 23:25.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Inspirerende lesing, Kristian!

                            Du anbefalte denne sizen til meg som er nybegynner, og til den prisen så virker det mer realistisk med dette som heli nr2.
                            Martin Holm - '85
                            | DX7s |
                            | Blade mCPX v2 | Parkzone UM P-51d | HK SkyFun 1.6kW |

                            Comment


                            • #15
                              Bare for å komme med et aldri så lite innspill så leser jeg ikke om de samme problemene på Tarot 450. Kanskje den er verdt å prøve isteden for alzrc?

                              Comment

                              Working...
                              X