For litt siden ble jeg inspirert til å kikke nærmere på Alzrc T-Rex-modellene hos RC711.com. Småtassen fra Kina er en reinspikka Align-kopi, men visstnok av høy kvalitet - og til en brøkdel av prisen. Halleluja!
Jeg dro kortet på en 450 PRO V2 FBL med 3GYS-gyro. Denne gyroen har jeg ikke hørt om før, men etter litt søking fant jeg faktisk en god del fornøyde kommentarer. Vi får se - innerst inne tenker jeg at hvis dette er så bra som jeg får inntrykk av, skjønner jeg ikke hvorfor folk bruker 2000-3000 kroner på V-Bar. Men den virker i alle fall solid på utsiden, med metallkasse og ledninger som gir en slags kvalitets-følelse. Men skinnet kan bedra.
Helikopteret får også mange lovord. Altså: Jeg er forsiktig optimist. Etter å ha prøvd å bygge en HK-250GT (HobbyKings 250-size) tenker jeg i alle fall at det ikke kan bli stort verre.
Det virker lovende:
Alt er pent pakket inn, boksen ligner til forveksling på originalen sin boks og alle deler er pakket i solide plastbager. Derimot noterer jeg meg at det ikke følger med manual i settet. Det er for så vidt ingen krise, det er enkelt å laste ned en PDF-utgave fra Alzrc sine nettsider, men denne detaljen sporer en viss bekymring i mitt heli-hjerte. Det er som kjent på detaljene klinten skal skilles fra hveten. Med disposisjonsrett over en iPad er jeg likevel relativt fornøyd:
Manualen er for øvrig et kapittel for seg: Rekkefølgen er å montere ramma, skru på servoer, sette inn motor, montere hoveddrev, sette på hodet og til slutt justere mesh. Dette viser seg å være en umulig framgangsmåte, fordi aileron- og pitch-servoene rett og slett sperrer utsikten og tilgangen til motorskruene. Jeg innser derfor tidlig at jeg må ut med servoene igjen. Og det skal gi meg en stor overraskelse.
Jeg starter med ramma. Den er skrudd sammen fra fabrikken, men ingen ting er skrudd skikkelig fast, langt mindre satt inn med locktite. Kantene trenger også en omgang med pussepapir, slik at ikke ledninger ødelegges på de de skarpe karbon-sidene. Det er altså bare en ting å gjøre: Skru ut skrue for skrue, tørke av olje og fett (som det er en god del av), pusse, og skru det sammen igjen med locktite. Denne jobben går veldig greit, delene passer og skruene tåler å bli skrudd.
Servoene er jeg spent på. De lyder det velklingende om ikke fullt så velkjente navnet 3D Pro. Det høres veldig profesjonellt ut, og det passer meg veldig bra, superproff som jeg er. Jeg følger manualen, monterer dem og blir fornøyd. Easy! Hornene har jeg sentrert på forhånd, det er enklere å gjøre det på bordet enn etter at servoene er montert.
Men gleden blir kortvarig: Motoren må også inn. Et høyt sukk senere har jeg skrudd servoene ut igjen. Det er nemlig umulig å justere mesh med servoene montert.
Demonteringen er ingen stor sak, tross alt. I alle fall ikke foreløpig: Det skulle nemlig vise seg at servo-tabben var større enn jeg hadde forestilt meg.
Motoren ser tøff ut:
3500 KV, beregnet for 3S oppsett. Og den skal få så mye 3S den vil!
Å montere motor, hoveddrev og hode med mast går veldig greit. Hodet er ferdig montert fra fabrikken, men jeg tar for sikkerhets skyld opp alle skruene i hodet inkludert feathering shaft og skrur de inn igjen. Ingen overraskelser, bortsett fra at det på dette kittet er en stopper som skal settes fast på masta. Masta boltes altså først fast i bunn, gjennom drevet som vanlig, men over den øverste lagerbukken skal altså stopperen skrus fast, slik at masta sitter uten slark. Det er mulig det er sånn på V2 av Align-kittene også? Jeg har ikke sett akkurat den patenten før i alle fall.
Foreløpig er alt bra, og jeg ser fram til å få denne fuglen i lufta. Å ha en 450-size og noen batterier i bilen på vei til/fra jobb er nærmest obligatorisk. Da kan det flys både sent og tidlig! Proffer flyr nemlig både tidlig og sent, det er derfor de, unnskyld "vi", er proffer.
Servoene står for tur, atter en gang: En inspeksjon avslører at det ene hjørnet på en av servoene har brukket av. Ingen krise om enn litt småirriterende. Jeg skrur inn aileron, og klarer å knekke et nytt hjørne. Det samme skjer med pitch-servoen. Jeg brekker først ett hjørne, så et annet.
Jeg trekker på en alvorlig mine, og tar servoene i nærmere øyesyn. Og det er da jeg ser det: Det er nærmest så de smuldrer opp i hendene mine. Plasten er så myk at den bokstavelig talt faller av mens jeg holder en av servoene mellom pekefinger og tommel. Ikke bare på en av servoene, men to. Den siste, som fortsatt står montert på helikopteret, rugger jeg i for å sjekke - og dermed brekker de to siste hjørnene av. De tre cyclic-servoene lider av samme sykdom alle tre - og det ser ikke bra ut. Fordi jeg ikke vet om det er smittefarlig, lar jeg rudderservoen bli i posen sin.
Jeg har ikke gjort annet med disse servoene enn å ta dem ut av plasten, skru dem inn, skru dem ut - og nesten skru dem inn igjen. Resultatet ser du selv.
Jeg konstaterer at kvaliteten her er under middels, og spør meg selv om det er mulig å få tak i billige servoer som er bra. Jeg tror svaret på det er nei.
Byggeprosjektet får i alle fall en ufrivillig stans her, men heliet skal fly - jeg har sendt epost til RC711.com, men den får jeg vel ikke svar på før til sommeren på grunn av kinesisk nyttår. Alternativet er å kjøpe Align-servoer i Norge. Det er kanskje det mest fristende. I alle fall går jeg for Align-servoer heretter, for 3D PRO tror jeg er like pro som...som......vel, ikke så veldig profft. Billige comboer kan fort bli dyre om dette er kvaliteten på elektronikken som følger med - da er det like smart å holde seg til Align, eller i alle fall kjøpe bare kittet og bestemme ledningskveilen på egen hånd.
Men jeg gir RC711 og Alzrc en mulighet til - dette heliet skal i lufta.
Canopyen er småtøff, i alle fall.
Følg med!
Jeg dro kortet på en 450 PRO V2 FBL med 3GYS-gyro. Denne gyroen har jeg ikke hørt om før, men etter litt søking fant jeg faktisk en god del fornøyde kommentarer. Vi får se - innerst inne tenker jeg at hvis dette er så bra som jeg får inntrykk av, skjønner jeg ikke hvorfor folk bruker 2000-3000 kroner på V-Bar. Men den virker i alle fall solid på utsiden, med metallkasse og ledninger som gir en slags kvalitets-følelse. Men skinnet kan bedra.
Helikopteret får også mange lovord. Altså: Jeg er forsiktig optimist. Etter å ha prøvd å bygge en HK-250GT (HobbyKings 250-size) tenker jeg i alle fall at det ikke kan bli stort verre.
Det virker lovende:
Alt er pent pakket inn, boksen ligner til forveksling på originalen sin boks og alle deler er pakket i solide plastbager. Derimot noterer jeg meg at det ikke følger med manual i settet. Det er for så vidt ingen krise, det er enkelt å laste ned en PDF-utgave fra Alzrc sine nettsider, men denne detaljen sporer en viss bekymring i mitt heli-hjerte. Det er som kjent på detaljene klinten skal skilles fra hveten. Med disposisjonsrett over en iPad er jeg likevel relativt fornøyd:
Manualen er for øvrig et kapittel for seg: Rekkefølgen er å montere ramma, skru på servoer, sette inn motor, montere hoveddrev, sette på hodet og til slutt justere mesh. Dette viser seg å være en umulig framgangsmåte, fordi aileron- og pitch-servoene rett og slett sperrer utsikten og tilgangen til motorskruene. Jeg innser derfor tidlig at jeg må ut med servoene igjen. Og det skal gi meg en stor overraskelse.
Jeg starter med ramma. Den er skrudd sammen fra fabrikken, men ingen ting er skrudd skikkelig fast, langt mindre satt inn med locktite. Kantene trenger også en omgang med pussepapir, slik at ikke ledninger ødelegges på de de skarpe karbon-sidene. Det er altså bare en ting å gjøre: Skru ut skrue for skrue, tørke av olje og fett (som det er en god del av), pusse, og skru det sammen igjen med locktite. Denne jobben går veldig greit, delene passer og skruene tåler å bli skrudd.
Servoene er jeg spent på. De lyder det velklingende om ikke fullt så velkjente navnet 3D Pro. Det høres veldig profesjonellt ut, og det passer meg veldig bra, superproff som jeg er. Jeg følger manualen, monterer dem og blir fornøyd. Easy! Hornene har jeg sentrert på forhånd, det er enklere å gjøre det på bordet enn etter at servoene er montert.
Men gleden blir kortvarig: Motoren må også inn. Et høyt sukk senere har jeg skrudd servoene ut igjen. Det er nemlig umulig å justere mesh med servoene montert.
Demonteringen er ingen stor sak, tross alt. I alle fall ikke foreløpig: Det skulle nemlig vise seg at servo-tabben var større enn jeg hadde forestilt meg.
Motoren ser tøff ut:
3500 KV, beregnet for 3S oppsett. Og den skal få så mye 3S den vil!
Å montere motor, hoveddrev og hode med mast går veldig greit. Hodet er ferdig montert fra fabrikken, men jeg tar for sikkerhets skyld opp alle skruene i hodet inkludert feathering shaft og skrur de inn igjen. Ingen overraskelser, bortsett fra at det på dette kittet er en stopper som skal settes fast på masta. Masta boltes altså først fast i bunn, gjennom drevet som vanlig, men over den øverste lagerbukken skal altså stopperen skrus fast, slik at masta sitter uten slark. Det er mulig det er sånn på V2 av Align-kittene også? Jeg har ikke sett akkurat den patenten før i alle fall.
Foreløpig er alt bra, og jeg ser fram til å få denne fuglen i lufta. Å ha en 450-size og noen batterier i bilen på vei til/fra jobb er nærmest obligatorisk. Da kan det flys både sent og tidlig! Proffer flyr nemlig både tidlig og sent, det er derfor de, unnskyld "vi", er proffer.
Servoene står for tur, atter en gang: En inspeksjon avslører at det ene hjørnet på en av servoene har brukket av. Ingen krise om enn litt småirriterende. Jeg skrur inn aileron, og klarer å knekke et nytt hjørne. Det samme skjer med pitch-servoen. Jeg brekker først ett hjørne, så et annet.
Jeg trekker på en alvorlig mine, og tar servoene i nærmere øyesyn. Og det er da jeg ser det: Det er nærmest så de smuldrer opp i hendene mine. Plasten er så myk at den bokstavelig talt faller av mens jeg holder en av servoene mellom pekefinger og tommel. Ikke bare på en av servoene, men to. Den siste, som fortsatt står montert på helikopteret, rugger jeg i for å sjekke - og dermed brekker de to siste hjørnene av. De tre cyclic-servoene lider av samme sykdom alle tre - og det ser ikke bra ut. Fordi jeg ikke vet om det er smittefarlig, lar jeg rudderservoen bli i posen sin.
Jeg har ikke gjort annet med disse servoene enn å ta dem ut av plasten, skru dem inn, skru dem ut - og nesten skru dem inn igjen. Resultatet ser du selv.
Jeg konstaterer at kvaliteten her er under middels, og spør meg selv om det er mulig å få tak i billige servoer som er bra. Jeg tror svaret på det er nei.
Byggeprosjektet får i alle fall en ufrivillig stans her, men heliet skal fly - jeg har sendt epost til RC711.com, men den får jeg vel ikke svar på før til sommeren på grunn av kinesisk nyttår. Alternativet er å kjøpe Align-servoer i Norge. Det er kanskje det mest fristende. I alle fall går jeg for Align-servoer heretter, for 3D PRO tror jeg er like pro som...som......vel, ikke så veldig profft. Billige comboer kan fort bli dyre om dette er kvaliteten på elektronikken som følger med - da er det like smart å holde seg til Align, eller i alle fall kjøpe bare kittet og bestemme ledningskveilen på egen hånd.
Men jeg gir RC711 og Alzrc en mulighet til - dette heliet skal i lufta.
Canopyen er småtøff, i alle fall.
Følg med!
Comment