Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarot 450 Pro V2 FBL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by kristianwest View Post
    BeastX mangler derimot mulighet for å kunne flys uten mottakker, men med satelitt. Det vil si - man kan fly den med én satelitt, men da begrenser størrelsen på heliet seg til 450. For å fly BeastX på større helier må man bruke mottaker.


    Støtter byggeblogg-hyllesten! Det er for lite heli-stuff her, men dette bidro i god retning
    mere helistuff er bra!

    jeg skal bestille dual sattelite system fra han svensken nå, til microbeast v3en min, skal brukes på 500en, så jeg kan kaste ut mottakern.

    hva setup angår er jeg datanørd av yrke, og har *alltid* med laptop og setup utstyr i bilen, + ymse teknisk utstyr som invertere osv, så jeg foretrekker uten tvil setup med datamaskin, mye større sjangs for at jeg husker laptop, enn txen..

    Comment


    • #17
      Om man ser bort fra Governor oppsett så mener jeg fortsatt at Vbar er lettere å sette opp enn Beastx. Og som jeg skrev på slutten av mitt innlegg: "Verdt å nevne at dersom man ikke er så veldig stø eller ikke liker å sitte å leke seg foran laptopen så vil nok beastx oppleve som enklere å sette opp for enkelte. Dette var min sære mening om saken!"

      Comment


      • #18
        Som datanørd synes jeg faktisk taroten var vesentlig lettere, enn bxen, uten at den nødvendigvis var så vanskelig, men men john nz sin tarot sw var jo alt fiksa med wizards på 1 2 3

        Comment


        • #19
          Takk for tilbakemeldingene! Morro når det er noen som følger med.

          Blir ikke så veldig mye bilder i denne posten, men noe blir det

          Maiden skulle endelig tas, og Kjetil B som eier den nybygde Trex 500 Pro FBLen og jeg dro til Ekeberg for å prøve. Hans 500 er satt opp med BeastX AR7200BX og vi ble vel begge overrasket over hvor utrolig stabil det heliet hovrer. Rett opp i hover på andre spinup og dønn stabil, alt funket på første forsøk.

          Min tur ble en litt annen historie da jeg hadde rotet til haleoppsettet og jeg ikke turte å ta den opp rett og slett. Bomtur, kjipt, men helt helikopter. Et par dager senere var halen fikset og jeg tok den opp på en parkeringsplass. Akkurat i det jeg løfter nøler jeg litt og heliet tar såvidt nedi bakken igjen med skidsa og da begynner morroa. Får plutselig jitter i alle retninger samtidig og det blir nesten umulig å kontrollere. Får satt det ned, men slår bakre tt-drive skeivt så slutt på morroa...nye deler på vei fra Elefun. Neste tur blir enda mer spennende da jeg klarer å dumpe en av de slitte batteriene mine og helikopteret går bananas når headspeeden faller. Klarer for sikkerhets skyld å flikke idle up og planter hele greia skikkelig.

          Mens delene er på vei begynner jeg å undersøke disse skjelvingene. Det som setter meg litt ut er at de kunne fremprovoseres på bakken også. Sjekk denne videoen:



          Ganske voldomt.... og helt uaktuelt å fly med selvfølgelig.

          Tråler Helifreak og får mye hjelp der. Begynner med å endre oppsetter på XYZen først, setter ned gain på roll og pitch ganske mye...uten resultat.

          Finner så ut at manualen til helikopteret antakeligvis er kopiert mer eller mindre rett fra FB versjonen og at jeg har blingsa skikkelig på servohornlengda i tillegg. Hornlengden skal være 10 - 12,5mm og ikke 17mm som jeg hadde. Ingen endring, fortsatt helt epileptisk anfall.

          Begynner å bli litt frustrerende det her, og begynner å lure på om det er gyroen som er problemet, men etter å ha satt alle mulige parametre på minimum er det like ille. Servoene er tydeligvis synderen her, og det viser seg at de servoene oomodels.com var så snille å anbefale meg som erstatning for Hengeservoene som egentlig var med i comboen, suger. Her er en link til dem jeg fikk: OoModel.com is for sale | HugeDomains]Tarot KST DS113MG coreless motor Cyclic CCPM/Rudder servo [62757] - $16.99 : OOmodel.com[/url] STYR UNNA! De er for trege, for svake og er alt for upresise. Når de utsettes for belastning i et oppsett som her, får man 2-3 grader forandring i pitch, servoen begynner å hente inn slakken, overkompanserer i andre retning, overkompanserer igjen, og så har man en selvforsterkende oscilering på gang som man ser i videoen.

          Løsningen ble å bestille disse:
          Click image for larger version

Name:	20120719_193517.jpg
Views:	1
Size:	106.8 KB
ID:	590714Click image for larger version

Name:	20120719_201839.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	590715
          Align DS415M fra Elefun.

          Ut med problemet:
          Click image for larger version

Name:	20120719_202956.jpg
Views:	1
Size:	88.9 KB
ID:	590716

          Setter opp alt på nytt, opp med gain, ingen skjelving i det hele tatt. Har vært ute og hovet 6-8 pakker og det er mye mer stabilt, ingen wobbling i discen, mindre drift og bare gull egentlig. Har drevet med løpskjøring i 1:8 og 1:10 buggy i noen år og lovte meg selv for mange år siden at jeg ALDRI skulle kjipe ut på billige servoer noen gang igjen. Og det straffet seg ved første anledning hehe.

          I forhold til andre FBLsystemer så har jeg ikke noe å sammenligne med siden dette er mitt første. Uansett er det helt klart at XYZ gir mye for pengene og er greit å sette opp så lenge man leser seg litt opp på forhånd. Den kan settes opp fra sender, fra oppsettsboks som tilbehør eller fra pc som jeg viste. Man får ikke samme muligheter med sendeoppsett som fra de to andre.

          Det jeg ser i forhold til kameratens 500 med BX, er at hans ser mye mer stabilt ut enn min. Selvfølgelig har størrelsen mye å si her, men mitt drifter mye fortere ut. Dette skyldes visstnok at dette systemet ikke krever at man setter opp en viss mengde pitch slik som for eksempel BX med blått lys. Det blir dermed vanskeligere for gyroen å finne et stabilt referansepunkt. I tillegg har XYZ et annet algoritmesystem som blir svakere over tid. Hovrer man uten korrigering på stikka vil swash sakte men sikkert kjøres tilbake til den originale posisjonen man satt i oppsettet. Såvidt jeg har skjønt er andre systemer som Vbar og BX bedre på dette og tar hele tiden hensyn til faktisk posisjon i forhold til mainshaft og gir mye mer stabil hover over tid. Hvordan dette slår ut på mer avansert flyging kan ikke jeg fortelle dere enda

          Kommer med mer og oppsummering neste gang
          Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

          Comment


          • #20
            jeg har både 500 med bx, og 450 pro med tarot, det du merker, er mye størrelsesforskjellen på helikopterne. Prøv en 450 med flybar, så ser du hvor mye mere stabilt den er som fbl, og med tarot zyx

            blir med å fly en dag, er jo fra samme område selv!

            Comment

            Working...
            X