Unconfigured Ad

Collapse

Thunder Tiger Raptor E 620 SE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Thunder Tiger Raptor E 620 SE

Ja da tenkte jeg så smått begynne på en byggetråd til.
    Har gått til innkjøp av en Raptor E 620 SE som jeg så vidt har begynt på.
    Har ikke valgt komponenter enda men har noen ideer.

Selvom denne kan bygges for både 6S og 10S så er det 10S som er målet.
    Motor hentes trolig fra TPPacks.com, en Z-Power Z50A-800 er den jeg funderer på. Den tenkte jeg egentlig fore via en CC 85A Esc men etter hint fra Lorents så vurderer jeg også en SAE fra TPPacks som burde være tilgjengelig ganske snart.
    Servoer blir enten Futuba S9252 som jeg har i TRex 600n og Raptor Titanen eller muligens S9255er om lommeboka tillater det. Får se hvor mye jeg må ut med for den skiferien kona fikk i julepresang..
    Funderer også på å gå til anskaffelse av en Futuba GY611 gyro m/9256 men her kommer samme faktor inn. Den er selvsagt fullstendig overkill for mine evner men sikkert like morsomt å kjøpe for det..

Den kommer til å bli ganske standard ellers, bortsett fra at jeg kommer til å bytte til steel hub på halen med en gang da det er en "kjent svakhet" med Raptor.

Kitet har en ramme som er vanlig TT plast øverst med en nedre ramme i CF.
    Man kan montere den opp som enten 90 graders CCPM eller 140 graders.
    Jeg har valgt å sette den opp som 90 foreløpig.

Når man gjør dette så skal man være obs på plasseringen av roll/aileron armen. Den skal stå i bakre hull for 90 graders CCPM. Når man setter sammen ramma så setter man i rammespacere for begge monteringer og det er fort gjort å ville sette en skrue i det hullet man ikke setter armen i. Det går ikke, de hullene sitter for tett slik at armen da ligger mot skruehodet og hindres i å bevege seg.
    Jeg trodde jeg manglet skruer til bakre understellsfeste men dette ligger i posen for boom supporten. (står der om man leser men jeg satt først med en bruksanvisning på kinesisk...)

Ellers kommer heliet med metall hode og swash, grønne lette paddlere og karbon finner. Metall bladholderne er ikke standard.
    Motoren monteres fra oversiden bak hovedmasta slik at det er plass til lange 10S pakker inne i ramma.
    Attached Files
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Så 600'en er tilsalgs for en billig penge da eller?
    Blir nok ganske rå den der, er det ett kit TT står bak eller er det uorginalt?
    Morten Smøraas

Comment

• xcell
      • Jun 2006
      • 47

www.raptor.no har på lager

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Nope den kommer neppe for salg hverken den eller Titanen men om dette blir bra så kommer kanskje en OS motor til å bli solgt etterhvert...

Comment

• ehaga
          • Feb 2005
          • 1173

Hei TinTin,

Hvor mye av denne er standard Raptor 50 deler ??
          - Erik -

------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Ramma er ny.
            I ombygningssettene som TPPacks selger så bruker de samme patent ved at man kapper av øvre del av den originale plastramma og så monterer på CF sider. Denne bruker akkurat samme prinsippet men er uten "hylla" til gyro bak som Raptor nitro har da motoren skal sitte der. Servobrettet er også nytt.

Hodet er identisk, kommer med metall hode og swash som jeg vel nevnte.
            Så vidt jeg kan se er all øvrig mekanikk helt lik Titanen jeg har så om man vil bygge om burde det gå å bare kjøpe ramme og evt noen linker.

Jeg kan sette de ved siden av hverandre en dag og telle opp eksakt hva som skiller den så det blir en handleliste for ombygning.

Comment

• Lorents
              • Mar 2006
              • 348

Kjempebra Trond! Keep it comming

Det blir forresten en mini Titan artikkel om ikke alt for lenge. Hadde også håpet å få tak i en slik Logichtech 2100 gyro for å prøve/skrive litt om den, men de på Heliproz er så sære å bestille fra....
              Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
              www.bmk-rc.com/

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Jeg må faktisk korrigere meg selv ser jeg når jeg titter på bildene mine.
                Aileron armen er ikke lik std R50 arm da denne har kula på enden mens 620n har kula på innsiden. Kommer med liste på øvrige avvik.

Serf frem til det Lorents.

Comment

• amundrg
                  • Jun 2006
                  • 355

Hei Tintin
                  Du får skrive en samenlingnings test på TT E620 og T-Rex 600
                  Har litt lyst til å bytte ut den ene raptoren 50 med et el helikopter i samme størlelse til våren
                  Amund Gårdhammer
                  www.ringerikemfk.com

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

det skal jeg prøve å få til etterhvert men det kommer til å ta en tid for per i dag står begge på bakken. Jeg venter på ny ESC til 600n, den gamle smeltet så den er sendt til Align så de kan sjekke om det var prod feil eller min feil, trolig det siste siden bladene var isdekt da den smeltet, men jeg har kjøpt en ekstra som skal være på vei.
                    Motor og ESC til R620n finnes ikke på lager og motoren kommer ikke inn før om ca 1 mnd men jeg kommer vel til å bygge den ferdig i det minste med øvrig elektronikk i mellomtiden.

Skal som sagt lage en liste over deler som må byttes om man vil bygge om da jeg skulle tro at det blir vel så bra å kjøpe en 620E ramme til den gamle Raptoren som et ombygningskit.

Av byggetips for de som ikke har bygd Raptor før så er det en sak amn skal passe på (gjorde selv feil og har registrert flere andre gjør det).
                    Når man monterer drevet på haleakslingen så skal man være obs. Dette kommer i 2 deler og manualen er ikke tydelig på hvilken vei dette skal settes sammen. Om man setter det feil vei så går det men det blir mye slark på akslingen horisontalt.

Den siden av drevet som bare er en "skive" må monteres slik at den koniske siden er inn mot beltet. Det er lett å tenke seg at det skal være omvendt fordi innsiden av halehuset er motsatt konisk men her er altså den koniske biten til for at beltet skal holde seg på plass. Man kan også se det som at den minste flensen på denne "skiva" skal inn i drevet.

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Da er kitet ferdig bygd uten noen rariteter.

Det er mer enn jeg kom på først som må byttes om man skal bygge om en annen Raptor.
                      Foruten ramme med alle detaljer (spacere, batt RR bracket, skid adapter) så må man i allefall ha:

PV0544 111T Main Gear, E550/620 PV0544 US$8.71
                      PV0545/7/9 Motor Pinion, 9/11/13T PV0545 US$6.45
                      PV0551 Tail Control Rod, E620 PV0551 US$6.45 mulig denne er lik
                      PV0554 ELEV. Arm Lever, E550/620 PV0554 US$2.90
                      PV0555 ELEV.A Arm, E550/620 PV0555 US$2.30
                      PV0556 Aileron Lever, E550/620 PV0556 US$6.45
                      PV0574 Motor Mount, E550/E620 PV0574 US$ 12.26

+ selvsagt motor og esc.

Alu aileron lever er å få allerede om man vil rett i gang med å blinge.
                      140 graders swash om man vil ha det må man også handle separat.

Så må man sikkert ha et sett med linker.

Tok hensyn til mine ferdigheter som pilot samt at det må være litt igjen til å smøre fruen med i vinterferien og gikk for S9252er samt GY401/S9254.
                      Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre en Align bec på denne. har en liggende som egentlig er til et annet prosjekt, eller om jeg bare bruker en vanlig mottakerpakke. På sikt blir det kanskje en Fromeco når det begynner å klø i lommeboka igjen.

Tenkte teste Align sine 600mm blader på denne, har bestilt både et sett i glassfiber og carbon for å teste, begge er svært prisgunstige og har fått veldig bra omtale.
                      Etterhvert blir det nok trolig 620mm blader på både denne og Titanen er tanken.

Har også bestilt CF blader til 450ene, de nye hvite Align bladene, får se om jeg kanskje får lurt Lorents til å teste dem

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

Hvor fikk du fatt i de nye CF bladene til 450'en? Har letet litt etter de, men foreløpig kun sett de i Align sin egen webshop.
                        Morten Smøraas

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Måtte få dem fra Taiwan. Har ikke sett dem noe sted i Europa enda men tror de går å få i USA også.

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Endelig har jeg klart å være en smule tålmodig når det gjelder å velge komponenter og få tak i dem og det ser derfor ut som jeg denne gang har gjort det riktige.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en SAE ESC fra TPPacks + en Z-Power motor derfra. Motoren kommer jeg nok fortsatt til å kjøpe når de kommer på lager men satt og trippet og lurte på om jeg skulle kjøpe inn en CC HV85 esc mens jeg ventet siden TPPacks ikke kommer til å føre SAE controllerne allikevel.

Idag fant jeg "gullegget" - Endelig har noen tenkt den tanken jeg har hatt lenge og som jeg har tatt opp med et par produsenter av lipoalarmer nemlig at det som trengs er lipoovervåkning i drift av hver enkelt celle.

ThunderPower kommer nå med dette innebygd i ESCene sine. 40A med switch bec på 5V/3A kom 21/1 - med 6V bec kommer 28/1

En som passer TRex 600 kommer i begynnelsen av april og den jeg trenger som tar 12S kommer i slutten av April.

Så om man driver å bygger stor elektro så bør man nok smøre seg med litt tålmodighet for dette er et stort steg frem for batterisikring.
                            Attached Files
                            Last edited by Tintin; 27-01-07, 11:17.

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Fant en video med dette heliet men uten meg bak spakene...

Raptor E 620SE
                              Last edited by Tintin; 26-02-07, 17:01.

Comment

Working...