Unconfigured Ad

Collapse

T-rex 450SE hale - begrensning i utslag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

T-rex 450SE hale - begrensning i utslag

På min bruktkjøpte 450SE skal det ikke så mye til før den roterende delen (blå) støter borti den faste (sort). Se bildet!

Jeg forsøkte å bruke limit-justeringen på gyroen (GY401) men da fikk jeg ikke nok utslag til å holde halen stabil. Helikopteret roterte utkontrollert mot klokken.

Det er vel ikke meningen delene skal berøre hverandre? Hva er galt, og hvordan skal egentlig dette justeres?
    Attached Files
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Takk for svar!

Jeg skal like godt ta hele historien så det er klarere hva jeg spør om og ikke minst hva som ikke kan være problemet. Er forresten bildet forståelig?

Jeg kjøpte helikopteret ferdig montert med servoer men uten gyro. Gyroen satte jeg på selv og testet ut etter beste evne. Gain ble satt på skjønn ut fra informasjon i manualen og på nettet. På første tur logret halen masse så jeg skrudde gain gradvis ned uten at det hjalp. Jeg fant en del slark forskjellige steder. Etter hvert som jeg fikset slark ble halen litt roligere. Jeg har fortsatt litt slark igjen, men det håper jeg å fikse etter et godt tips i en annen tråd.

Som del av min leting etter forbedringer fant jeg en grundig beskrivelse av justering av denne gyroen på nettet. Den forklarte bl.a. hvordan man setter limit og hvordan man nullstiller i rate mode. Jeg hadde allerede lagt merke til situasjonen i bildet. Den ser for meg ikke riktig ut så jeg satte limit slik at den roterende blå delen akkurat ikke treffer den faste sorte. Resultatet ble at helikopteret på neste takeoff roterte kraftig mot klokken. Jeg fikk dempet rotasjonen ved å trekke ned throttle, men da med den bieffekt at helikopteret gikk i bakken og jeg måtte finne fram lim og reservedeler.

Jeg har skrudd limit et godt stykke tilbake nå. Nå kan jeg hovre forsiktig med stabil hale, men hvis jeg er littegran brå på gassen mister jeg kursen. Som man ser av bildet slites plastikken. Jeg liker det ikke men skjønner ikke hva som er galt. Jeg har sjekket manualen og kan ikke se at den er feilmontert. Men jeg kan vel godt ha misforstått manualen på samme måte som byggeren

Jeg har også tenkt at utveksling mellom hovedrotor og halerotor har noe å si for hvor mye pitchutslag som er nødvendig på halerotoren (høy rotorhastighet krever mindre utslag for en gitt kraft). Men er det mulig å bygge med noe annet enn riktig utveksling?

Jeg har forsøkt å kikke på bilder på nettet, men det ser ut til at de fleste har en annen mekanisme i halen.

Comment

• amundrg
      • Jun 2006
      • 355

Det må være noe som ikke sitter som det skal på halen for det skal ikke ta borti hverandre. Så litt på halen på min T-Rex 450se og lurer på om du har montert den blå armen riktig på halen som du monterer mekanikken i.
      Jeg hadde problemer med halen på min. Som jeg fikk tips om her, ligger bilde av hale mekanikken der.
      Litt vanskelig å se på det bilde du har lagt ut, skulle sett mer av halen
      http://www.modellflynytt.no/showthre...4000&highlight
      Last edited by amundrg; 04-02-07, 19:15.
      Amund Gårdhammer
      www.ringerikemfk.com

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Bildet i første innlegg var et utsnitt. Her er hele bildet, men desverre med dårlig oppløsning for å passe forumreglene.
        Attached Files

Comment

• EL-Corazon
          • Mar 2006
          • 179

bildet er bra det..når jeg ser på min rex så tar den nesten i den og når du er helt i ytterkant av maks utslag.jeg har da justert lit på utslags begrensningen på radioen slik at den ikke tar i.
          med hilsen Arvid

Comment

• amundrg
            • Jun 2006
            • 355

Litt vanskelig å se på bilde men sitter den blå armen som går ut i fra halen med skruene under seg? Kan bli feil vinkel på den svarte armen.
            Jeg har byttet ut den ene delen i halen for å få bort litt slak men kan ta et bilde å legge ut.
            Amund Gårdhammer
            www.ringerikemfk.com

Comment

• amundrg
              • Jun 2006
              • 355

Jeg knipset noen bilder av halen på min T-Rex 450se nå.
              Koster du på deg denne oppgraderingen så er du kvitt problemet
              Attached Files
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

Comment

• lipo
                • Aug 2006
                • 491

Originally posted by amundrg
                Litt vanskelig å se på bilde men sitter den blå armen som går ut i fra halen med skruene under seg? Kan bli feil vinkel på den svarte armen.
                Jeg er usikker på om jeg skjønner spørsmålet så for sikkerhets skyld har jeg tatt et bilde fra undersiden.
                Attached Files

Comment

• retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

Er bare nybegyner jeg, men hadde det samme problemet etter en krasj. Feilen viste seg at "main shaft lock ring" under swashpaten hadde løsnet litt slik at hovedgiret kom ned i giret til belte "tail drive gear assembly"

På det siste bildet ser det ut som du manlger en balllink helt til høyre for den svart bøyde stangen

Håper det hjelper
                  Last edited by retlaw; 04-02-07, 22:36.
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• lipo
                    • Aug 2006
                    • 491

Takk for tilbakemeldinger! Jeg har desverre ikke hatt tid til å følge opp, men dere skal få tilbakemelding.

Jeg har fått en ny teori, og noen spørsmål. Teorien først.

Kan det være at halemekanismen er helt korrekt men at jeg får problemer pga. en kombinasjon av høy pitch og lavt turtall? Jeg har satt opp throttlekurven i Normal slik at den går omtrent lineært fra null til maks. Pitchkurven starter på omtrent null grader og går til maks noenlunde lineært. Dvs. at jeg i hovring har et mye lavere forhold mellom throttle og pitch enn det jeg ville hatt om jeg brukte idle-up. Det betyr i sin tur at halerotoren har lavt turtall til å bekjempe relativt høyt dreiemoment fra hovedrotoren. Altså må halerotoren ha relativt mye pitch og dermed slideren langt mot venstre. Ettersom jeg jeg har satt opp kurvene selv kan det hende jeg har gjort det på en uvanlig måte og dermed fått et uvanlig problem.

Så to spørsmål:
                    1) Hvor mange omdreininger gjør halerotoren på en omdreining av hovedrotoren?
                    2) Kan jeg måle halerotorpitch med rimelig nøyaktighet på en enkel måte? I så fall, hva er normalt område for halerotorpitch (min og maks).

Jeg er takknemlig for all hjelp til nå og det som måtte komme. Det er fare for at jeg ikke rekker å teste og gi tilbakemeldinger før i mars. Jeg pakker febrilsk for utenlandstur. Noen har allerede tatt bildet av landingen som finner sted om få dager:

Last edited by lipo; 06-02-07, 10:34. Reason: Ortografisk forbedring

Comment

• lipo
                      • Aug 2006
                      • 491

Nå har jeg sett på problemet på nytt uten å bli vesentlig klokere. Jeg har talt at halerotoren gjør fire og en kvart omdreining for hver omdreining av hovedrotoren. Er det riktig?

Throttle/Pitch-kurvene dine er ganske forskjellige fra mine phammers, så der er det kanskje noe å hente. Jeg har hatt som filosofi at man ikke trenger negativ pitch i normal, og at hovring skal skje sånn noenlunde med Throttle-stikka i midtstilling. Her har jeg nok mye å lære men det kan uansett se ut som jeg kan ha nytte av høyere turtall (og mindre pitch) på hovring.

Uansett virker det fortsatt som noe mekanisk er feil.

Originally posted by phammers
                      Litt vanskelig å se av bildene dine, men det kan se ut som du har litt aksling "til overs" der halerotoren er satt på. Hos meg sitter aksling og hub i flukt - dvs helt ytterst, og det kan gi deg en grad eller to til i pitch på halerotoren i den retningen det butter hos deg nå. Har du sjekket dette, og vurdert å flytte halerotor hub lenger ut på akslingen?
                      Akslingen stakk bittelitt ut på utsiden av halerotoren. Det var snakk om en god del mindre enn en halv milimeter. Jeg har flyttet den helt ut nå, men det gjør neppe merkabart utslag.

Akslingen stikker også ut på venstresiden. Der er det vesentlig mer som stikker ut, men jeg vet ikke om det er galt eller ikke. Legger ved et bilde slik at dere kan bedømme.
                      Attached Files

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

De throttle-kurvene dine bør du gjøre noe med, 50% throttle ved hovring er alt for lavt, og vil bla. føre til ett ustabilt helikopter, problemer med hale, og ikke minst en ESC som må brenne vekk mye effekt. Ved 0 grader pitch bør du i NOR-mode ha rundt 80% throttle, og la kurven øke ved mer pitch. Ville også anbefalt deg å justere pitchkurvene slik at du har 0 grader pitch ved midtstikke, uansett flightmode. Tar ikke lange tiden å bli vant til, og da lærer du hvor 0 grader er når du går over til 3d senere. Ett par grader negativ skader heller ikke i NOR-mode, hjelper bra på når det blåser.

Mine kurver:
                        NOR
                        Pitch: 30 x 50 x 100
                        Throttle: 0 60 80 85 90

Stunt
                        Pitch: 0 x 50 x 100
                        Throttle: 100 95 90 95 100
                        Morten Smøraas

Comment

• retlaw
                          • Jan 2007
                          • 896

Du skrev at du krasjet. Har du demontert og montert halen på nytt? Etter en krasj som førte til at jeg byttet halebom klarte jeg å snu reimen slik at halen roterte feil vei. Da jeg ikke hadde på haleblader oppdaget jeg det heller ikke. Har oppdaget at hvis du snur gyron opp ned, eller får halen til å rotere feil så får du samme effekt som å røre på "Direction" bryteren på gyron. Roterer halen feil vei vil halen drifte uansett hva du prøver deg på. Etter en hell helg med feilsøking og hodebry, påpekte Pysko-lefse at halen skal rotere mot klokken sett ifra høyre side.

walter@retlaw.no

Comment

• lipo
                            • Aug 2006
                            • 491

Takker for input. Jeg skal oppdatere meg på throtle- og pitch-kurver. Det er tydelig at det er flere måter å gjøre det på.

Originally posted by retlaw
                            Du skrev at du krasjet. Har du demontert og montert halen på nytt?
                            Nei. Det var en relativt skånsom krasj som ikke gikk ut over halen. Jeg har kontroll på halen med forsiktig gasspådrag, men tar jeg litt hardt i roterer helikopteret (slik det nå er justert). Ting roterer riktig vei. Feilen (hvis det er en feil da) har vært der så lenge jeg har hatt fuglen.

Noen andre med samme halemekanisme som kan ta en titt på bildene mine, ikke minst det siste?

Comment

• retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

Sjekket at du ikke har noe revmax-programasjon for både rudder og gain kannalen i radion.

walter@retlaw.no

Comment

Working...