Unconfigured Ad

Collapse

T-rex 450SE hale - begrensning i utslag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Originally posted by retlaw
    Sjekket at du ikke har noe revmax-programasjon for både rudder og gain kannalen i radion.
    Revmax? Er ikke det en slags governor-lignende sak man bruker på fuel-heli? Jeg har ikke noe sånt. Eller tenker du på revo-mix? Jeg bruker ikke det heller fordi jeg bruker GY401 i Heading Hold-modus og da skal man ikke bruke revo-mix.

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

Mulig jeg er på sporet av noe, men jeg har i så fall fått et nytt problem.

Jeg fant ut at jeg kan (med litt makt) dreie hovedrotoren samtidig som jeg holder igjen halerotoren. Det svake punktet var nettopp mellom halerotorakselen og tannhjulet på samme. Dvs. at halereima kunne dra tannhjulet rundt selv om selve akselen sto stille.

Jeg plukket fra hverandre halemekanismen of fant at tannhjulet ser ut til å ha glidd ut i bredden. Se bildet som viser en reserveaksel med tannhjul øverst og tilsvarende tatt ut av helikopteret nederst (beklager billedkvaliteten, jeg måtte bruke et gammelt kamera). Det går forresten an å legge merke til på det forrige bildet jeg lastet opp at reima ser ut til å være smalere enn tannhjulet.

Jeg forsøker nå å montere inn den nye akselen (den øverste). Problemet nå er at avstanden mellom kulelagrene på hver side nå er større enn bredden av tannhjulet slik at akselen kan slingre litt frem og tilbake. Sånn skal det vel ikke være?

Hvordan ser dette ut på en frisk T-rex?

Reserveakselen jeg prøver å bruke er HS1021T mens hele haleenheten er HS1108. Finnes det oversikter over hvilke deler som er kompatible med hverandre?
      Attached Files
      Last edited by lipo; 08-04-07, 21:02. Reason: Lagt til delenummer

Comment

• retlaw
        • Jan 2007
        • 896

Originally posted by lipo
        Jeg forsøker nå å montere inn den nye akselen (den øverste). Problemet nå er at avstanden mellom kulelagrene på hver side nå er større enn bredden av tannhjulet slik at akselen kan slingre litt frem og tilbake. Sånn skal det vel ikke være?

Hvordan ser dette ut på en frisk T-rex?
        På halemaknismen min er det et lite slark på mindre enn 1mm.
        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• lipo
          • Aug 2006
          • 491

Originally posted by retlaw
          På halemaknismen min er det et lite slark på mindre enn 1mm.
          Det er kanskje over 1mm hos meg.

Når jeg tenker etter så vil jo akselen holde seg til venstre så lenge man ikke svinger mye til venstre. Først da blir det litt kluss med halerotorpitchen. Men jeg har litt vanskelig for å tro at det er lagt inn så mye slark i designet med vilje...

Comment

• Psyko-lefse
            • Feb 2004
            • 1438

Jeg har lagt inn en liten skive mellom pulley og kulelager for å fjerne litt slark jeg hadde, men har Microheli-haleboks, så vet ikke om det gjelder for Align sin.
            Morten Smøraas

Comment

• lipo
              • Aug 2006
              • 491

Originally posted by Psyko-lefse
              Jeg har lagt inn en liten skive mellom pulley og kulelager for å fjerne litt slark jeg hadde, men har Microheli-haleboks, så vet ikke om det gjelder for Align sin.
              Har søkt litt på nettet og ser at andre rapporterer om en liten glippe her. Så dette er nok normalt. Jeg lar den saken være ute av verden.

At slitasjen jeg ser på slideren er normal tviler jeg fortsatt på.

Har lest litt om throttle/pitch-kurver og ser at informasjonen spriker en del, men mange velbegrunnede forslag avviker en god del fra Align-manualen. Kommer til å prøve meg med vesentlig mer throttle og mindre pitch.

Takk for alle innlegg så langt!

Comment

Working...