Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 600, fløy 18 minutter på en batteripakke!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

T-Rex 600, fløy 18 minutter på en batteripakke!!

Ja, det høres utrolig ut.(Og jeg vet ikke helt om jeg forstår det heller).

Jeg har en 450 og en 600. Sistnevnte er ny og til den har jeg et antall nye både FP-4900 og TP-5000 pakker, samt en Maxamps 10.000 mAh pakke. På begge har en lipo-warner som varsler når cellespenningen når 3,3 volt. Pakkene er behandlet forsiktig de 3-4 gangene, og i går begynte jeg for første gang å fly 600'en til lipo-warneren lyste. Det var den siste pakka i går, en FP-4900.

Da jeg kom hjem og tok ut loggen fra Eagle Tree Datarecorder, så jeg til min forbauselse at det var tatt ut 4365 mAh og at laveste voltstyrke målt var 19,27. 4365 er langt over 80 % (3920 mAh) grensen.

Før dagens flyging så kontrollsjekket jeg opp til flere ganger at lipo-warner starter å lyse når spenningen nådde 19.8v. Det ble sjekket med foreskjellige multimetre så den er helt riktig.
    Så i dag tenkte jeg at jeg skulle fly(sportsflyging) ut Maxamps 10.000mAh pakka til lipo-warneren begynte å lyse. Fløy og fløy og ble både noe undrende og ukonsentrert etter en ”god” stund. Begynte, igjen, å tvile på om lipo-warneren faktisk fungerte riktig. Til slutt landet jeg fordi jeg ikke syntes at jeg klarte å konsentrere meg godt nok lengre.
    Koblet pc’en til E-logger’n og tar download, og får beskjed om at E-logger har gått full. Pokker og tenkte jeg, der glemte jeg å tømme loggen fra forrige batteri før jeg startet opp med Maxamps batteriet.
    Det loggen viser, til den gikk full, er at jeg på Maxamps 10.000 mAh har tatt ut 9521 mAh, at min. spenning var 20,15v og at jeg fløy i 17,56 minutter, FØR loggen gikk full. Hva skjer? 9521 mAh er langt over 80 % grensa og likevel er cellespenning 3,35v? Og ikke bruker jeg mottakerbatteri heller, men UBEC.
    Ved å holde kontroll på cellespenning, i mitt tilfelle 3,3 volt men som i praksis ofte ender med 3,2 volt etter landing, trodde jeg at en alltid ville holde seg under 80 % grensen? Men tydeligvis ikke etter det jeg erfarer. Hva er så riktig, passe på cellespenning eller 80 % regelen?

Nåværende 600 oppsett:
    600L motor med 10t pinion
    3x Fut. 9451
    GY601 med 9256 servo
    CC HV-85
    Radix haleblader
    Align carbonblader
    Eagle Tree Elogger
    Lipo-warner

Stein

PS. Flott, men noe kald, morgen på feltet i dag. Fikk fløyet totalt 12 pakker med 450 og 600.
  • amundrg
    • Jun 2006
    • 355

Etter det du skriver her så er det sikreste å fly på timer på radioen og bruke lipo varsleren som en tileg sikkerhet vis en ikke skal ta ut mer en 80%.
    Når du var nede i 19,27v var det kun et øyeblikk.
    Er ikke siker du så lipo varsleren slo inn for spenningen stiger fort etter belastning.
    Ser det ganske bra på loger en Graph data
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Det finnes ingen formel når det gjelder cellespenning vs % kapasitet. Spenningen vil alltid variere med strømtrekket og temperaturen i batteriet. Utslag på lipoalarmen må derfor sees i sammenheng med belastningen på det aktuelle tidspunktet. At du fikk så lang flytid betyr bare at pakken din holder spenninga godt under last (noe en 10KAh pakke vil gjøre) eller at belastningen har vært moderat.
      Kan du poste grafene? Ved å sammenligne spenning, strømtrekk og mAH skulle det være greit å finne en grenseverdi som passer bedre til 80% teorien.
      Fred Larssen

Comment

• Kingfisher
        • Feb 2006
        • 833

Originally posted by flarssen
        Det finnes ingen formel når det gjelder cellespenning vs % kapasitet. Spenningen vil alltid variere med strømtrekket og temperaturen i batteriet. Utslag på lipoalarmen må derfor sees i sammenheng med belastningen på det aktuelle tidspunktet. At du fikk så lang flytid betyr bare at pakken din holder spenninga godt under last (noe en 10KAh pakke vil gjøre) eller at belastningen har vært moderat.
        Kan du poste grafene? Ved å sammenligne spenning, strømtrekk og mAH skulle det være greit å finne en grenseverdi som passer bedre til 80% teorien.
        Her er logg-fila som kan åpnes i E-logger programmet, samt et bilde av grafen.
        Loggingen er satt opp til ikke å starte før RPM når 1300.

PS. Når jeg ser på loggen igjen ved å spille den av, ser det ut til at jeg også har fått med slutten, dvs. landingen.

Stein
        Attached Files
        Last edited by Kingfisher; 08-04-07, 15:08.

Comment

• amundrg
          • Jun 2006
          • 355

Originally posted by nilste
          Her er logg-fila som kan åpnes i E-logger programmet, samt et bilde av grafen.
          Loggingen er satt opp til ikke å starte før RPM når 1300.

PS. Når jeg ser på loggen igjen ved å spille den av, ser det ut til at jeg også har fått med slutten, dvs. landingen.

Stein
          Hvis du skal holde deg under 80% grensa så må du ikke fly mer en 15minuter.

Så du på grafen fra den turen med FP-4900 om det var bare et øyeblikk spenningen var under 19,8V
          Amund Gårdhammer
          www.ringerikemfk.com

Comment

• Kingfisher
            • Feb 2006
            • 833

Originally posted by amundrg
            Hvis du skal holde deg under 80% grensa så må du ikke fly mer en 15minuter.

Så du på grafen fra den turen med FP-4900 om det var bare et øyeblikk spenningen var under 19,8V
            Her er fra gårsdagen. Spenningen kom ned i 19,27v, 3,21v prc.celle, før jeg sto på bakken. Vedlagt følger Zip-fil med utklipp av graf samt loggfila.Programmet for å lese fila m.m. ligger her: http://www.eagletreesystems.com/Support/plane.htm
            Last ned Windows Application RELEASE version 4.55

Stein
            Attached Files

Comment

• Kingfisher
              • Feb 2006
              • 833

Når jeg først er i gang, her er graf og logg-fil av TP5000 batteri.

Stein
              Attached Files

Comment

• amundrg
                • Jun 2006
                • 355

Her er fra gårsdagen. Spenningen kom ned i 19,27v, 3,21v prc.celle, før jeg sto på bakken. Vedlagt følger Zip-fil med utklipp av graf samt loggfila.Programmet for å lese fila m.m. ligger her: http://www.eagletreesystems.com/Support/plane.htm

Stein
                Du burde jo fått en varsling fra lipo varsleren akkurat da du landet så det ut som på logen.
                Amund Gårdhammer
                www.ringerikemfk.com

Comment

• flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

Når jeg først er i gang, her er graf og logg-fil av TP5000 batteri.

Stein
                  I alle tre tilfellene ser det ut til at rundt 3.5V (21V) ville være passe dersom man ignorerer evt. alarmer ved ekstrembelastninger. En sikrere metode ville være en alarm på E-logger som kunne settes til ett gitt antall mAh. Jeg bruker LCD panel som tankmåler. Ulempen er at man må lande for å sjekke nivået
                  Fred Larssen

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Programmet for å lese fila m.m. ligger her: http://www.eagletreesystems.com/Support/plane.htm

Stein
                    Tidligere versjoner nektet å starte opp uten E-logger tilkoblet. Vet ikke om dette er endret i senere versjoner.
                    Fred Larssen

Comment

• Kingfisher
                      • Feb 2006
                      • 833

Originally posted by flarssen
                      I alle tre tilfellene ser det ut til at rundt 3.5V (21V) ville være passe dersom man ignorerer evt. alarmer ved ekstrembelastninger. En sikrere metode ville være en alarm på E-logger som kunne settes til ett gitt antall mAh. Jeg bruker LCD panel som tankmåler. Ulempen er at man må lande for å sjekke nivået
                      Ja, jeg må iallefall justere opp noe fra nåværende nivå. Litt redd for at så mye som 21v blir mye "ulv, ulv".
                      Eagle Tree burde ta idèen med alarm ut fra akkumulert strømforbruk. Det ville være den ultimate lipo-alarm.

Comment

Working...