Ja, det høres utrolig ut.(Og jeg vet ikke helt om jeg forstår det heller).
Jeg har en 450 og en 600. Sistnevnte er ny og til den har jeg et antall nye både FP-4900 og TP-5000 pakker, samt en Maxamps 10.000 mAh pakke. På begge har en lipo-warner som varsler når cellespenningen når 3,3 volt. Pakkene er behandlet forsiktig de 3-4 gangene, og i går begynte jeg for første gang å fly 600'en til lipo-warneren lyste. Det var den siste pakka i går, en FP-4900.
Da jeg kom hjem og tok ut loggen fra Eagle Tree Datarecorder, så jeg til min forbauselse at det var tatt ut 4365 mAh og at laveste voltstyrke målt var 19,27. 4365 er langt over 80 % (3920 mAh) grensen.
Før dagens flyging så kontrollsjekket jeg opp til flere ganger at lipo-warner starter å lyse når spenningen nådde 19.8v. Det ble sjekket med foreskjellige multimetre så den er helt riktig.
Så i dag tenkte jeg at jeg skulle fly(sportsflyging) ut Maxamps 10.000mAh pakka til lipo-warneren begynte å lyse. Fløy og fløy og ble både noe undrende og ukonsentrert etter en ”god” stund. Begynte, igjen, å tvile på om lipo-warneren faktisk fungerte riktig. Til slutt landet jeg fordi jeg ikke syntes at jeg klarte å konsentrere meg godt nok lengre.
Koblet pc’en til E-logger’n og tar download, og får beskjed om at E-logger har gått full. Pokker og tenkte jeg, der glemte jeg å tømme loggen fra forrige batteri før jeg startet opp med Maxamps batteriet.
Det loggen viser, til den gikk full, er at jeg på Maxamps 10.000 mAh har tatt ut 9521 mAh, at min. spenning var 20,15v og at jeg fløy i 17,56 minutter, FØR loggen gikk full. Hva skjer? 9521 mAh er langt over 80 % grensa og likevel er cellespenning 3,35v? Og ikke bruker jeg mottakerbatteri heller, men UBEC.
Ved å holde kontroll på cellespenning, i mitt tilfelle 3,3 volt men som i praksis ofte ender med 3,2 volt etter landing, trodde jeg at en alltid ville holde seg under 80 % grensen? Men tydeligvis ikke etter det jeg erfarer. Hva er så riktig, passe på cellespenning eller 80 % regelen?
Nåværende 600 oppsett:
600L motor med 10t pinion
3x Fut. 9451
GY601 med 9256 servo
CC HV-85
Radix haleblader
Align carbonblader
Eagle Tree Elogger
Lipo-warner
Stein
PS. Flott, men noe kald, morgen på feltet i dag. Fikk fløyet totalt 12 pakker med 450 og 600.
Jeg har en 450 og en 600. Sistnevnte er ny og til den har jeg et antall nye både FP-4900 og TP-5000 pakker, samt en Maxamps 10.000 mAh pakke. På begge har en lipo-warner som varsler når cellespenningen når 3,3 volt. Pakkene er behandlet forsiktig de 3-4 gangene, og i går begynte jeg for første gang å fly 600'en til lipo-warneren lyste. Det var den siste pakka i går, en FP-4900.
Da jeg kom hjem og tok ut loggen fra Eagle Tree Datarecorder, så jeg til min forbauselse at det var tatt ut 4365 mAh og at laveste voltstyrke målt var 19,27. 4365 er langt over 80 % (3920 mAh) grensen.
Før dagens flyging så kontrollsjekket jeg opp til flere ganger at lipo-warner starter å lyse når spenningen nådde 19.8v. Det ble sjekket med foreskjellige multimetre så den er helt riktig.
Så i dag tenkte jeg at jeg skulle fly(sportsflyging) ut Maxamps 10.000mAh pakka til lipo-warneren begynte å lyse. Fløy og fløy og ble både noe undrende og ukonsentrert etter en ”god” stund. Begynte, igjen, å tvile på om lipo-warneren faktisk fungerte riktig. Til slutt landet jeg fordi jeg ikke syntes at jeg klarte å konsentrere meg godt nok lengre.
Koblet pc’en til E-logger’n og tar download, og får beskjed om at E-logger har gått full. Pokker og tenkte jeg, der glemte jeg å tømme loggen fra forrige batteri før jeg startet opp med Maxamps batteriet.
Det loggen viser, til den gikk full, er at jeg på Maxamps 10.000 mAh har tatt ut 9521 mAh, at min. spenning var 20,15v og at jeg fløy i 17,56 minutter, FØR loggen gikk full. Hva skjer? 9521 mAh er langt over 80 % grensa og likevel er cellespenning 3,35v? Og ikke bruker jeg mottakerbatteri heller, men UBEC.
Ved å holde kontroll på cellespenning, i mitt tilfelle 3,3 volt men som i praksis ofte ender med 3,2 volt etter landing, trodde jeg at en alltid ville holde seg under 80 % grensen? Men tydeligvis ikke etter det jeg erfarer. Hva er så riktig, passe på cellespenning eller 80 % regelen?
Nåværende 600 oppsett:
600L motor med 10t pinion
3x Fut. 9451
GY601 med 9256 servo
CC HV-85
Radix haleblader
Align carbonblader
Eagle Tree Elogger
Lipo-warner
Stein
PS. Flott, men noe kald, morgen på feltet i dag. Fikk fløyet totalt 12 pakker med 450 og 600.
Comment