Unconfigured Ad

Collapse

ECO Helikoptere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skauber
    • Mar 2007
    • 73

Jeg har autorot hub i alu, det kjøpte jeg med det samme.. har aldri flydd med original hubben enda, så det var vel ikke problemet.. Heller det at jeg ikke har øvd noe særlig på autorotasjon, og visste absolutt ikke hva jeg skulle gjøre.. Og fra 3meter har man ikke mye tid på å finne det ut heller.. Problemet med eco sin autohub er såvidt jeg kan se at halerotoren stopper når motoren stopper.. Da mister man jo kontroll over halen....

Lars

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Man trenger ikke styring på halen for å autorotere. Helikopteret vil peke inn i relativ vind som en værhane da det ikke er noe dreiemoment fra drivverket man må kompensere for. Hovret du? Det går bare ikke å autorotere fra 3 m hovring. Det er mulig å komme seg ned på massetregheten i rotoren hvis man er veldig kjapp da, men man bør ha fart fremover om man skal autortere.

Comment

• Skauber
        • Mar 2007
        • 73

Jeg hovret ja.. Men men.. Håper ting går bedre med royalen, dette med at pinjongen sklir ned skal ikke skje igjen. Skal følge tipset ditt og slipe et hakk i akslingen, samt sjekke dette ofte...

Litt synd at det skjedde allerede første dagen helikopteret var i lufta, men sånn er livet.. får trøste meg med at jeg har en royal nå da.. Nå skal den forhåpentligvis holde til jeg får råd til enten en Logo 600, Trex 600 eller en Raptor E620.... hehe..

Lars

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

Originally posted by tahustvedt
          Bra tips om halerotorlagrene! Jeg moddet den gamle Ecoen min da jeg bygde den. Royal kommer originalt med to lager i hver halerotorbladholder, men de er separert med en liten skive i midten som man ikke bør bruke fordi den fjerner hele vitsen ved å bruke to lagre.
          Da er min modifisert. En av de mange enkle operasjonene som tar laaaang tid... Begge de gamle skruene ble hodeløse i forsøket på løsne de, og måtte borres ut!
          Gorrjern m.a.o., som smør. Heldigvis lett å borre i....
          To ekstra lager pluss to 2x12mm skruer (filt ned til litt over 11mm) = slarkfrie bladholdere.
          Fred Larssen

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Jeg har store planer. Har jobba litt i CAD denne helga.
            Attached Files

Comment

• Skauber
              • Mar 2007
              • 73

Interessant.. hehe.. Ny ramme, blir vel å bruke et annet hode osv da? Vagt basert på Eco eller noe?

Lars

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Blir å bruke aluminiumshodet som jeg har brukt på den gamle Ecoen. Skal prøve med 550-blader og lengre halebom også en gang.

Comment

• Skauber
                  • Mar 2007
                  • 73

Må gi en oppdatering på dette fremover, ser ut som et meget interessant prosjekt.. hehe..

Lars

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Jeg fant løsningen på vibrasjonsproblemene mine i dag. De hadde ingenting med det nye rotorhodet å gjøre. Det var halebomstøttene som forårsaket problemet. Ved ~1800 rpm og høyere oppsto voldsomme vibrasjoner. Sansynligvis oppsto de på grunn av at de små vibrasjonene fra rotoren ble forsterket ved at halebomfestene var festet til halebommen og til bunnen av ramma. Ramma flekser nok litt mellom den øvre delen og bunnen hvor batteriet er montert. Nå flyr jeg på 1950 rpm og ytelsen er rimelig syk.

Mange andre har slitt med disse merkelige vibrasjonene som har gitt vandrende tracking, fått canopyen til å falle av i lufta og festet til halebomstøttene til å knekke. Jeg skal si fra til Ikarus.

Et alternativ til å fjerne støttene kan være å stive opp ramma på venstre side hvor Ikarus har laget et unødvendig dypt spor for haleservostaget. Jeg kan lage en karbonplate som jeg skrur fast der.
                    Last edited by tahustvedt; 29-04-07, 15:31.

Comment

Working...