Unconfigured Ad

Collapse

Trøbbel med oppgradering av Lama V3

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Trøbbel med oppgradering av Lama V3

Har hatt min Lama V3 i ca. 3 uker. Har krasjet den noen ganger, men ikke noen ekstreme smeller. Men har jo ødelagt "Inner shaft A" (knekt en av de to tynne plastdelen som holder stabilisereren på plass) av plastikk, derfor ville jeg gjøre noen oppgraderinger for å få det bedre.
    Har oppgradert min Lama V3 med følgende utstyr: Nytt understell og batteriboks av karbon, Halebom som kan vris uten å bli ødelagt, "Central hub and shaft set (upper)" av metall,"Bottom central holder set" av metall, "Swashplate set" av metall, "Mainblade grip set" av metall.

- Problemet jeg har fått etter å ha montert alt dette er at flyvetiden har blitt redusert i fra 10-12 min. til ca. 5 minutter. Swashplaten gnisser også inntil loddepunktene på både motor A og motor B når jeg beveger servoene, måtte bøye litt på loddepunktene (med en tang) på motorene men likevel er det litt gnisninger, men det forandret ikke på flyvetiden. Virker som ikke denne swashplaten er bra nok tilpasset, andre som har erfaringer med dette?
    - Har også kjøpt meg to ekstra Lipo batterier (7,2 V 800 mAh) for å kunne fly mer, og har vært forsiktig med ikke å utlade disse batteriene. Dessuten så gjelder det alle tre batteriene at flyvetiden er på 5 minutter, derfor kan det ikke være noe galt med batteriet. (Jeg har også et Wilga 2000 fly der jeg bruker Lipobatterier (11,1 V 1200MAh) og samme lader uten å hatt trøbbel).

Er kanskje et dumt spørsmål men er dette metallet, som er lettmetall, så tungt i forhold til originaldelene at dette reduserer flytiden med så mye? Har som sagt ikke hatt helikopteret så lenge, men kan det være motorene som begynner å ta kvelden?
    Vurderer å kjøpe med nye "Extreme 180 bearing motor (A og B)", "Carbon brush til motorene" og "kjølere til disse motorene". Er det noen som tror at flyvetiden blir lengere av dette?

Har brukt alt for mye penger på dette prosjektet, men vil gjerne få det i orden. Bedre å eventuelt bruke litt penger til for å få det til å funke.

Håper noen kan hjelpe meg
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Jeg har aldri tatt i et slikt, så jeg vet ikke hvordan det er bygd opp, men hvis swashplaten er av et elektrisk ledende material, så vil det jo kortslutte hele tiden, og i beste fall gi et voldsomt strøm-forbruk.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• xiphias256
      • Jul 2007
      • 23

Det virker som om du har klart å montere noe feil, siden swashplaten tar borti motorene. Kan du legge ved et bilde?
      Min Lama er "blinget" med det meste av alu deler og jeg har aldri hatt dette problemet.
      Bilde av mitt heli: http://picasaweb.google.com/xiphias2...48852436331330
      Finn Andersen
      Oslo
      T-Rex 450SE V2, Spektrum DX7
      Esky Lama V3 fully blinged

Comment

• ostahl
        • Jun 2007
        • 233

Originally posted by xiphias256
        Det virker som om du har klart å montere noe feil, siden swashplaten tar borti motorene. Kan du legge ved et bilde?
        Min Lama er "blinget" med det meste av alu deler og jeg har aldri hatt dette problemet.
        Bilde av mitt heli: http://picasaweb.google.com/xiphias2...48852436331330
        Takker for svar av begge to. Tok og monterte det på nytt virker som det fungerer nå. Fatter ikke hva jeg eventuelt gjorde galt Her er et bilde av den
        Attached Files

Comment

• ostahl
          • Jun 2007
          • 233

Testa det igjen nå. Dessverre så flyr det bare i 3-5 minutter. Kraften blir dårligere når ca. 3 min er passert. Mulig at motorene har blitt dårlig på grunn av gnisningene fra metallet? Når jeg måler Lipo batteriene når de er ladet fullt opp så er de akkurat som de var da de var nye. Når de er utladet ligger de på rundt 7,60 V, så da kan det vel ikke være noe galt med de. Mulig jeg bør bytte motorene?

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Det og + at du må sjekke at hoved akslingen ikke går tungt=)
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Låter rart med så nye batterier, men i allmenhet, å fly et heli til man merker kraften avtar betyr gjerne at man flyr for lenge. Om man unntar kraft til ekstreme klatringer som man vil merke forskjell på ganske tidlig.
              Tap av kraft = fallende spenning, når det er merkbart har man gjerne falt for langt.

Comment

• ostahl
                • Jun 2007
                • 233

Originally posted by Tintin
                Låter rart med så nye batterier, men i allmenhet, å fly et heli til man merker kraften avtar betyr gjerne at man flyr for lenge. Om man unntar kraft til ekstreme klatringer som man vil merke forskjell på ganske tidlig.
                Tap av kraft = fallende spenning, når det er merkbart har man gjerne falt for langt.
                Takker igjen for svarene!!
                Før jeg oppgraderte helikopteret, så brukte jeg nedtellingstaker for å sikre meg at jeg ikke overskred limiten på Lipobatteriene. Jeg endte da med å fly 10 minutter pr. ladning uten at kraften forsvant fra helikopteret. Spenningen på batteriene var da på rundt 7,6V. Etter oppgraderingen så begynte kraften å gå ut etter ca. 3 minutter. Da jeg målte batteriet var det som før, på 7,6V.
                Jeg ringte til stedet jeg kjøpte dette helikopteret, de mente at jeg hadde kjørt for lenge i ett, slik at motorene hadde gått varme, som da medførte at motorene har blitt slitene. De anbefalte meg å ta en 10 minutters pause mellom hver flyging. Jeg kjørte med 3 batterier etterhverandre (ca. 1/2 time), før jeg tok pause. Så gikk det jo litt tid før batteriene ble ladet igjen
                Så nå bestiller jeg meg to nye motorer, de koster jo ikke allverdens. Hadde tenkt å kjøpe meg de ekstreme motorene, men tar ikke sjangsen. Jeg må først se om det fungerer med de nye motorene.

Comment

• ostahl
                  • Jun 2007
                  • 233

Har fått meg nye motorer nå, men problemet er det samme... Utrolig iriterende... Kan det være den 4 i 1 kontrolleren som surrer... Eller kan det være batteriene; mulig det har skjedd noe med dem da det var gnissninger mellom swash-platen og loddepunktene på motorene...?
                  Da jeg testet det i dag, etter å ha montert motorene, så begynte helikopteret å dale etter 2,5 minutter, jeg tok da ut batteriet og målte det - resultatet var 7,8V....jeg har ikke anelse hva det kan være. Noen som har forslag?

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Det er jo ihvertfall tydelig at batteriene er dårligere, men merkelig at det skulle skje med flere batteri samtidig?

Er alle batteriene samme fabrikat? Kanskje de er så dårlige?
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Heliman
                      • Mar 2006
                      • 1254

Eller har de ligget lenge oppladet uten å være brukt? Det vil i allefall ødelegge lipo'er nesten like effektivt som for lav cutoff.....
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• ostahl
                        • Jun 2007
                        • 233

Takker for interessen og svarene dere gir meg!
                        Batteriene har ikke ligget lenge uten å være brukt, og alle batteriene er Esky sine original batteri 7,4V 800mAh. Jeg har også et Wilga 2000 fly (siden i vår) med Lipo batteri (2 stk), har behandlet dem på samme måte som jeg har behandlet Esky sine. Batteriene til Wilgaen fungerer like bra som første dag. Jeg har også vært nøye med å bruke nedtellingstidtaker slik at jeg ikke kjører batteriene tomme (både på Wilgaen og Lamaen). Etter at helikopteret begynte å miste "trøkket" i kveld så målte jeg batteriet; det stod på 7,80 - når det er toppladet ligger det på rundt 8,40. Slik jeg ser det så kan jeg jo ikke kjørt disse batteriene for hardt?

Comment

• ostahl
                          • Jun 2007
                          • 233

Bytta ut oppgraderingssettet for feste av rotorene (Metal grip set) og satte på de originale festene. Da hadde jeg helikopteret i luften like lenge som før. Merkelig greier....Mulig jeg har montert dem feil - men kan ikke fatte det.

Comment

• Aceman
                            • Apr 2007
                            • 168

Da må du ha en treghet et sted...
                            T-REX 600E
                            Thunder Tiger MiniTitan
                            HK-450
                            En kul Crawler
                            Hitec Aurora 9

Comment

• ostahl
                              • Jun 2007
                              • 233

Originally posted by Aceman
                              Da må du ha en treghet et sted...
                              Ok. Om du tenker på treghet i forhold til tannhjul og akslinger?, så har jeg prøvd å sjekke det ut. Mulig akslingen til rotor B er litt tregere enn A, men det er i såfall veldig lite. Jeg får prøve å sjekke det mer ut. Uansett tusen takk for svar!

Comment

Working...