Unconfigured Ad

Collapse

Spenningsfall på trex 450

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptordude
    • Jan 2006
    • 49

Spenningsfall på trex 450

Det var flott vær i Granåsen i Trondheim i dag og jeg hadde 2 nyladede Flightpower pakker på innerlomma og trexen i bilen. Den første turen gikk kjempe fint og heliet virket helt i orden, derimot når jeg satte i den andre pakken så virket det som jeg fikk noe spenningsfall eller lignende fordi når heliet sto i hover virket det som motoren små fusket litt. Turte ikke fly særlig langt eller høyt med det så jeg ble stortsett stående å hovre rundt med denne fuskingen. Jeg har lagt merke til denne fuskingen tidligere når pakken begynner å bli tom og da har jeg som regel satt heliet på bakken med en gang. Derimot denne ganngen så var den siste pakken ny laddet og meget sprek men likevel følte jeg denne fuskingen. Noen andre som har erfart lignende med trex eller som vet hva dette kan komme av???
    Riktig nok ladet jeg det siste batteriet en liten ekstra runde før jeg dro ut. Dette pga at sist jeg ladet pakkene så rakk jeg bare å fly det ene. Tenkte å freshe opp den andre pakken som ikke hade blitt flydd. Den ble ladet for ca 14 dager siden. Begge pakkene er Flightpower 2150. Bruker swallow advance 220vlader .
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Kaldt i Trondheim i dag?

Den fuskingen kan være low voltage cutoff som slår inn. Align escene pulserer nemlig da strømmen til motoren for å fortelle deg at det er på tide å gi seg (eller at det var det for en stund siden avhengig av om du har high, mid eller low protection.)

Om den andre pakka rakk å bli kald før du fløy så er det normalt med ganske stort spenningsfall til den blir varm igjen.

Det er viktig å prøve å finne ut om det faktisk er dette som er årsaken og sjekke hva du har LVC på. Om den står på standard som er mid så begynner den nemlig å pulsere på 2.9 volt og det er alt for lavt, i så fall er du på god vei til å ta livet av en tusenlapp

Comment

• Raptordude
      • Jan 2006
      • 49

Det var vel et par minus tenker jeg. Jeg kjører på mid protection som er standard. Så i displayet når ladingen var ferdig at den kuttet ladingen på 12.6v. Prøvde vel pakka ca 2 timer etter den var ferdig ladet. Når jeg tenker meg om så var det værst i begynnelsen av 2. turen. Den roet seg mer og mer etterhvert men ble aldrig helt kvitt det. Da kan det tenkes at den som du sier trengte tid til å bli varm igjen. Pussig det her men jeg får bare prøve igjen å se om det forsetter.

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Mmmmhm, om det er LVC som slår inn, du har den på 2.9 volt og du fortsetter så går batteriene dine til h...ete ganske raskt.

Kjøp en lipo alarm...

Du har kanskje hatt en tendens til å kjøre dem til LVC slår inn før?

Comment

• Raptordude
          • Jan 2006
          • 49

Har vel kjørt til LVC har koblet inn et par ganger før muligens.
          Lipoalarm ja det hadde kanskje vært tingen, Har du noe å anbefale`?

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Foretrekker Customidea sin HRPoly-X eller Efliernz sine, billig og bra.

Comment

• Mathias
              • Feb 2007
              • 1122

Hadde også tenkt legge en LiPo-alarm på handlelista til den nye Logo'en som snart kommer, men etter å lest om mange tillfeller der alarmen slår inn ved belastninger pga. spenningsfall slo jeg den fra meg. Eller er det noen som har noe klokt å si på det?
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Eh, det er vel akkurat derfor den er der. For å fortelle deg at du er i ferd med å ta livet av pakkene dine med for harde klatringer etc.......

Hele hensikten med Lipoalarmen er å overvåke spenningen og fortelle deg om du er over eller under sikker grense. Det klarer du nemlig ikke med en timer.

Har du misforstått noe rundt alarmer? Som at du tror de kutter strømmen når de utløses?

Comment

• Mathias
                  • Feb 2007
                  • 1122

Nei, da - men under harde belastninger der raske spenningsfall inntreffer, men som tar seg opp igjen, så kan LiPo-alarmen slå inn, for så og stoppe. Hvis du skjønner... trøblete forklart...
                  Mathias

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Det gjør jo ingen ting om den slår inn under en unormal stor belastning. Du veger jo selv når du vil kaste inn håndkledet. Den gir deg bare en liten advarsel du kan velge å overse eller ta på alvor. Om cut-off på reguatoren slår inn på samme måte har du fort ikke noe valg om du vi ta det på alvor eller ikke... Hilsen en som har foretatt to autorotasjoner pga. cutt-off (har satt den høyt, og det var dumt..hehe) Det er også dumt å fly disse doningene våre som trekker mye strøm dersom vi ikke har passet på å holde batteriene varme frem til vi skal fly. Null grader gir gode forhold for å få en overbelastning av batteriet...
                    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Mathias
                      • Feb 2007
                      • 1122

Takker for svar.

Mente at det kanskje var litt kjinkig hvis alarmen slår ut når det er et par minutter igjen å fly. Men når jeg tenker etter så må vel det gå bra... Alarm + cut-off + timer må vel kunne sies å være en bra sikkerhet...

Hva bør jeg sette cut-off på? Medium?

Hva med denne?

http://www.readyheli.com/Western_Rob.../wrl-specl.htm
                      Mathias

Comment

• walker76
                        • Nov 2005
                        • 472

her er ein og lipo guard
                        Mvh:
                        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
                        www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
                        Raptor 90 3D
                        Raptor 50 Titan SE
                        T-Rex500GF
                        T-Rex450SE V1
                        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Kinkig?
                          Alarmen slår jo inn fordi du holder på å skade batteriene dine ved å dra dem for langt, det kan vel ikke være kinkig å få beskjed om det?
                          Husk batteriene skal ikke under 3 volt. Jeg har ikke sett noen sted at det er greit å falle under 3 volt midt i normal flytid, men ikke mot slutten. Kalde batterier kan lett droppe fra 4.2 til ned mot 3 volt ved hard belastning, dette vil du også vite om....

Kort sagt, slår den inn så er det ikke noen minutter å fly, da har du egentlig nådd grensen.

Om Cutoff skal stå på høy/med/lav kommer helt an på hvilken esc det er, hva det tilsvarer av verdi og om du faktisk vil bruke den funksjonen. På Align sine nyere escer så er det kun 1 verdi som er brukbar og det er high protection som tilsvarer ca 3.2 volt. Medium og low er begge under 3 volt og derfor helt uinteressante. Svært mange vil ikke ha dette i heli for det kan gjøre det litt trøblete å fly når strømmen kuttes..

Comment

• Mathias
                            • Feb 2007
                            • 1122

Leste en gang om at ved plutselige spenningsfall så kunne LiPo-alarmen slå inn. Spenninga var fortsatt ikke droppet under fastsatt verdi, F.eks. 3,2V. Alarmen slo rett og slett inn fordi at spenningsfallet skjedde så umiddelbart. Vet ikke hvor jeg leste dette, enten på HF eller her på MfN.

Trond, jeg legger meg flat.
                            Mathias

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

For alldel, det er da ikke meningen
                              Den kan sikkert trigges feil, men da er du på den sikre siden. Alt mine alarmer da gjør er å gi meg et rødt blink og evt et pip. Det skader ikke, da bare vet jeg noe har skjedd.

Hørtes bare ut som om det skulle kunne skje noe, ala motorkutt eller noe annet dramatisk om den ble trigget tidlig og det gjør det jo ikke. Om slike misforståelser er grunnen til at man vleger å kjøre uten så er det litt dumt. Om man velger det bort og kjører timer fordi man foretrekker det eller en eller annen grunn så er det helt ok. Men ingen bør "skremmes" bort fra å ha en fordi den kan trigges feilaktig.

For å være ærlig tror jeg gjerne et slikt innlegg kan skyldes at noen ikke trodde et fulladet batteri kan droppe så den trigges og at de derfor tror den trigges feilaktig og derfor ikke stoler på den. Men batterier kan definitivt droppe så langt. Har klart både å få alarmen til å gå av og LVC til å slå inn på fulladede celler når det er kaldt.

Så mitt motto er : Stol på alarmen din

Comment

Working...